2211
Sök

ställa tändning ---> få knallar ?

Avstängd
1 266 Inlägg
9 augusti 2007
alex_side skrev:
om man borrar ett litet litet hål i grenröret har jag hört att man får små knallar??

Jo, om man lossar på 2-3 skruvar på grenröret, så borde han få fina smällar big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Maizer
9 augusti 2007
edit, fel fel fel
Senast redigerat av Maizer (9 augusti 2007)

Maizer
9 augusti 2007
dj_padde skrev:
ska du ha smällarna så byt dit avgassystem bara.. släng på en 4" rör hela vägen bort med katten å allt;) så när du motorbromsar å släpper gasen så kommer dom poffarna du vill ha;) byggde ett 4 tums rör på en polares 850 glt och där kommer poffar.. spara orginalet bara tills besiktningen;)

Ja man vill ju säkert åka mer än 2 mil totalt med raka rör.

2 123 Inlägg
9 augusti 2007
Maizer skrev:
dj_padde skrev:
ska du ha smällarna så byt dit avgassystem bara.. släng på en 4" rör hela vägen bort med katten å allt;) så när du motorbromsar å släpper gasen så kommer dom poffarna du vill ha;) byggde ett 4 tums rör på en polares 850 glt och där kommer poffar.. spara orginalet bara tills besiktningen;)

Ja man vill ju säkert åka mer än 2 mil totalt med raka rör.

Dessutom vill dom flesta bli av med sina avgasknallar för att bilen ska gå optimalt men du vill ha det istället big_smile

Avstängd
1 266 Inlägg
9 augusti 2007
men det borde gå, om han lossar på några skruvar till grenröret ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

1 827 Inlägg
9 augusti 2007
Denna tråden var nog det jävligaste jag har läst... Ni är ju inte direkt snälla mot era bilar! Nej jösses, svara helst inte alls om ni inte vet hur en bil fungerar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

905 Inlägg
9 augusti 2007
Eisenhut skrev:
Denna tråden var nog det jävligaste jag har läst... Ni är ju inte direkt snälla mot era bilar! Nej jösses, svara helst inte alls om ni inte vet hur en bil fungerar.

till skilland från dig så svarade då vissa av på frågan. Om än med ironi inblandat.

Neerd
1 596 Inlägg
9 augusti 2007
Lyssna nu på smällkungen "TheFinnishFlash" plocka av 2-3 skruvar och se om det går att smälla=D tar ju inte lång tid och är bus enkelt och gratis;)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 augusti 2007
twin_cam skrev:
När mitt avgasrör gick av precis innan katten så small det duktigt om man varvade ur och släppte snabbt. Tilläggas ska att det är ett gammalt sprut (LH Jetronic 2.4) som inte är lika exakt som moderna, samt att jag har "vant" styrboxen vid att svara snabbt på gaspådrag (minnet).

Jag drog slutsatsen att katalysatorn tar bort smällarna just för att folk inte ska tro att det är en skrotbil man kör omkring i. Har just nu ett litet hål i skarven mellan 2-1 och katten, och där smäller det.

Så om du vill vara miljöovänlig, riskera böter och ombesiktining så kan du nog få smällarna vid gassläpp om du tar bort katten och sätter rakt rör med kanske 1 fullflödesdämpare. En kompis har så på en Peugeot 405 Mi16 och den smäller det och lever om när han släpper gasen, och den är otrimmad.

Du, jag är rätt så övertygad om att det smäller efter katten med, katten dämpar ju inte, den bränner ju bara upp överblivet bränsle...

39 Inlägg
9 augusti 2007
Hej! hade 4" utblås på min gamle japan crx en gång i tiden, över 3k varv och inte kopplade utan bara släppte gasen så smattrade det 2-4 smällar efter sig, lät riktigt fint! För övrigt så gick hela bilen klockrent trots det.

Forummoderator
26 455 Inlägg
9 augusti 2007
Min farbror har en gräsklippare..ursäkta om jag vandrar lite utanför ämnet..
som efter varje gång han stänger av ger ifrån sig en knall som låter högt som fan.
Låter som ett pistolskott..man blir nästan döv efter varje smäll.
Händer varje gång han stänger av den. Och BARA då.
Underligt tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

39 Inlägg
10 augusti 2007
AirOne skrev:
Min farbror har en gräsklippare..ursäkta om jag vandrar lite utanför ämnet..
som efter varje gång han stänger av ger ifrån sig en knall som låter högt som fan.
Låter som ett pistolskott..man blir nästan döv efter varje smäll.
Händer varje gång han stänger av den. Och BARA då.
Underligt tongue

Har samma sak på den jag har, fullt varv sen vrida av nyckeln så smäller det "ibland" precis innan den dör. fint men nog inte så bra.
Låter inte kul när den går från fullt varv och sen får stryk ner tills den dör!

1 813 Inlägg
10 augusti 2007
kopla ett rör/slang från din spoarvätskebehållare till ditt avgasrör å fyll din behållare med bensin å sen sätter du ett tändstift som du monterar på ditt avgasrör å så en knapp så du kan göra så du får gnista på ditt tändstift.. då får du knallar och 1m eldlågor bakom din bil wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

17 november 2007
prova med k-sprit,har för mig att min polares bil skutta å sköt,mängden k-sprit vet ja ej,tanka fullt:)

1 058 Inlägg
17 november 2007
bara för att bilar smäller lite så är det en skrothög enligt vissa här. jag gjorde praktik på en Gm verkstad, och då kom det in en Opel nånting Opc, den med v6, och den gjorde feting avgassmällar vid gassläpp när den var kall, även när man frivarvade! lät precis som en wrc-bil, och den bilen hade gått ca 500mil.

PoLoud =D

81 Inlägg
17 november 2007
twin_cam skrev:
Jag drog slutsatsen att katalysatorn tar bort smällarna just för att folk inte ska tro att det är en skrotbil man kör omkring i. Har just nu ett litet hål i skarven mellan 2-1 och katten, och där smäller det.

Stämmer icke, tjejens avgassystem på hennes insprutande 440 gick pajj så jag körde helt utan med den till jobbet några dagar (grenrör & katalysator satt kvar, därefter ingenting). Lät härligt, och knallade schysst vid växlingar. Kände mig duktig tuff.

42 Inlägg
17 november 2007
Haha Lol :d

Turbo!

8 Inlägg
17 november 2007
zewmah skrev:
twin_cam skrev:

Stämmer icke, tjejens avgassystem på hennes insprutande 440 gick pajj så jag körde helt utan med den till jobbet några dagar (grenrör & katalysator satt kvar, därefter ingenting). Lät härligt, och knallade schysst vid växlingar. Kände mig duktig tuff.

jag tappade avgassysemet på min 440 jag med före katten.. fasen vad det lät och brötade och det knalade duktigt vi motor broms och växling.

17 Inlägg
17 november 2007
Nu får du ge dej Filip, du kan ju inte börja pilla me sånt på en så pass ny bil..hade förståt om du ville göra de på en 240/740 o låta som Toni men inte en 850..

2 118 Inlägg
17 november 2007
ge er, finns ju inget härligare än avgasknallar ;D simonsbruken fixade biffen på 240in ;P (dock så var det gasare) small som satan vid varje växling wink fan va folk glodde på stan ;D

D.i.l.l.i.g.a.f

Sök