6482
Sök

Bromscylinder går inte in hela vägen 323.

1 171 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Jag försökte byta bromsbelägg bak (som är lite naggade i kanterna) på min mazda 323 -94. Är det någon som vet vad det kan vara för fel eller om jag missat något om bromscylindern inte går att trycka in hela vägen så att man får över oket över de nya bromsbeläggen. Handbromsen går till samma bromsar och den hade jag lossat spänningen till så att den nått ändläget (helt släppt).

Är det fel på bromsoket eller krävs det bara någon form av specialverktyg? Har avnänt en skruvtving för att trycka tillbaka cylindern men det räckte inte. Det tar som stopp.

272 Inlägg
21 mars 2007
För det första är det ingen cylinder du håller på att trycka in, utan en kolv i ett bromsok.

Kolven ska skruvas/tryckas in, det finns ett verktyg på Biltena för den saken. Det går att använda en stor polygrip oxå, skruva lite, tryck lite, skruva lite, tryck lite...... o.s.v
Akta bara så du inte skadar gummi damasken, se till att den inte sitter fast i kolven och vrids med runt.

MVH Rikard.

Åker helst på is =)

1 171 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Ja, kolv heter det. Men vi pratar om samma sak.smile

Bra tips att rotera runt kolven! Det har jag inte tänkt på. Ska prova det när jag gör ett nytt försök.

1 171 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Har skaffat en reparationsmanual för min bilmodell och i den kan man läsa att det finns en justeringsskruv bak på oket som man ska skruva ut för att kolven ska gå in. Där ser man. Får prova det istället.smile

Sök