3035
Sök

Bilen var för låg för bilprovningen :(

Avstängd
1 031 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#1
Besiktningen gick åt skogen...  Den började bra, flyttgods funkade så ingen koll av avgas, kollade inte toningen på rutorna, alla lampor var perfekt. Sedan kom problemet, bilen var för låg för bromsrullarna. "Det är väl inte mitt problem att eran bromstestare är för hög" försökte jag med men biltestarchefen som kom efter en stunds diskussion sa att "Alla bilar i ska klara den höjden så det är inte vårat problem". Att försöka med att hävda att bilen är så låg original gick heller inte. Har ju misstänkt det här men inte fattat hur stort problemet var. Ingen ville ju försöka lägga bilen på rullarna eftersom om något går sönder så får bilprovningen betala, jag kunde få pröva själv på egen risk men det syndes ju att det kunde bli dyrt...
Så det blev att backa ut igen, krävde en ny tid av chefen och fick en på tisdag så nu vet jag att söndagen kommer användas till att montera originalfjädrarna och torsdagen till att montera tillbaka sänkfjädrarna så bilen är låg på fredag och Elmia. Visste inte att bilprovningen kunde ställa sådana krav och makulera ett test bara så där men nu vet man det, betalade iallafall ingenting.
Senast redigerat av Runn WS7 (30 mars 2007)


inte som alla andra...
127 Inlägg
30 mars 2007
#2
hmm min var för låg för domkraften, kunde alltså inte lyfta bilen.. fick ingen tvåa på det, stod typ kontroll utförd utan lyft eller grop på protokollet, framvagn och bakvagn fick jag kolla själv sa dom..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 mars 2007
#3
Stampep skrev:
hmm min var för låg för domkraften, kunde alltså inte lyfta bilen.. fick ingen tvåa på det, stod typ kontroll utförd utan lyft eller grop på protokollet, framvagn och bakvagn fick jag kolla själv sa dom..

Tur? tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Avstängd
1 031 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#4
Stampep skrev:
hmm min var för låg för domkraften, kunde alltså inte lyfta bilen.. fick ingen tvåa på det, stod typ kontroll utförd utan lyft eller grop på protokollet, framvagn och bakvagn fick jag kolla själv sa dom..

Beror säker på besmannen, men jag kom inte på rullarna och heller inte upp på lyften.


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
30 mars 2007
#5
Hadde en Ford F100 54ra å dom gjorde ett alternativt broms prov dom gav gärnet ute på en raka utan för besiktningen å bromsa järnet .... samt en annan bil jag hadde så utförde dom samma sak å på besiknings pappret stog det att dom utfört ett alternativt broms prov då nom ej kunde köra rullarna ......

//Sam

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

LicensSvetsare
280 Inlägg
30 mars 2007
#6
LÅnar tråden lite, besiktigade igår, blev livrädd när bes killen körde upp på rullarna, jag sa till honom nej för helvete det är quattro inget bromstest, som svar fick jag ett väldigt osäkert: Jo det ska gå på dessa
Sa till honom att det har dem aldrig gjort för när jag besiktigat, men han gjorde testet och inget hände.  Sen sa han Audi S3 00?  Ja!   Då ska det gå!

Frågan är bara är det rätt att göra bromstestet på en quattro och om det inte är det kan det ge skador??    Har inte märkt något?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

116 Inlägg
30 mars 2007
#7
AudiS skrev:
LÅnar tråden lite, besiktigade igår, blev livrädd när bes killen körde upp på rullarna, jag sa till honom nej för helvete det är quattro inget bromstest, som svar fick jag ett väldigt osäkert: Jo det ska gå på dessa
Sa till honom att det har dem aldrig gjort för när jag besiktigat, men han gjorde testet och inget hände.  Sen sa han Audi S3 00?  Ja!   Då ska det gå!

Frågan är bara är det rätt att göra bromstestet på en quattro och om det inte är det kan det ge skador??    Har inte märkt något?

Audi Qattro använder sig av en Viskokoppling för at fördela driften mellan fram å bak, alltså en typ av lamellkoppling, fast med en sorts olja, det är inga problem att utföra bromstestet pga den låga farten, men dom har ändå bara en viss tid på sig innan 4wd nyper in, värre är det med dom gammla Jeeparna som har ständig 4wd med mekanisk koppling

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

Avstängd
1 031 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#8
lonewolf-holm skrev:
Hadde en Ford F100 54ra å dom gjorde ett alternativt broms prov dom gav gärnet ute på en raka utan för besiktningen å bromsa järnet .... samt en annan bil jag hadde så utförde dom samma sak å på besiknings pappret stog det att dom utfört ett alternativt broms prov då nom ej kunde köra rullarna ......

//Sam

Frågade givetvis det, men det får de inte göra på vanliga bilar.

:grin:  Det här är väl en riktigt dålig idé men de har ju sett bilen utan dem och vet ju varför de sitter där och att de ska plockas bort, skulle det bli en tvåa på det så är det ju bara att plocka bort dem och visa bilen utanför. Sparar ju några timmars arbete...

Höjs bara bilen 2-3cm så är det nog lugnt  :wink:

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/34/Large/34-1712_l.jpg

Höj- och sänkningssats, 2 st.
För justering av spiralfjädrar. En sats per fjäder behövs. Ej godkänd av Svensk Bilprovning.


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 mars 2007
#9
körde fast med min första bil på bromsprovarn ja big_smile

va en volvo 240 -78 tongue men kappade fjädrar (3,5 varv runt om)

hehe


Avstängd
1 031 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#10
Köra fast hade inte gjort något...  men i det här fallet så blir det snabb borttagning av kjolpaket smile


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
30 mars 2007
#11
koppartaket skrev:
AudiS skrev:
LÅnar tråden lite, besiktigade igår, blev livrädd när bes killen körde upp på rullarna, jag sa till honom nej för helvete det är quattro inget bromstest, som svar fick jag ett väldigt osäkert: Jo det ska gå på dessa
Sa till honom att det har dem aldrig gjort för när jag besiktigat, men han gjorde testet och inget hände.  Sen sa han Audi S3 00?  Ja!   Då ska det gå!

Frågan är bara är det rätt att göra bromstestet på en quattro och om det inte är det kan det ge skador??    Har inte märkt något?

Audi Qattro använder sig av en Viskokoppling för at fördela driften mellan fram å bak, alltså en typ av lamellkoppling, fast med en sorts olja, det är inga problem att utföra bromstestet pga den låga farten, men dom har ändå bara en viss tid på sig innan 4wd nyper in, värre är det med dom gammla Jeeparna som har ständig 4wd med mekanisk koppling

Där har du fel, audi har rejäla grejjer, inge visko rappel big_smile Nyare har haldex(a3) eller mekanisk torsen diff(a4 och större). Dom ska dock klara bromsprovet, iaf om man tar de lugnt å försiktigt.
Däremot så kom torsen diffen på audi i samband med att Audi 100 blev a6, skiftet mellan 1994-95. Före det så fanns de ingen mittendiff, utan bara en axel åt varje håll vad jag har förstått. Kör man en sådanbil i bromsrullarna kan de gå rejält illa, som tur är så får ju bilprovningen betala, men hur kul är det?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Avstängd
1 031 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#12
Är sådana här gummimellanlägg godkända att använda? vad säger bilprovningen.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=76436

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/34/Large/34-1710_l.jpg


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
31 mars 2007
#13
Runn WS7 skrev:
Är sådana här gummimellanlägg godkända att använda? vad säger bilprovningen.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=76436

http://www.biltema.se/Archive/Product_i … 1710_l.jpg

Sådana saker sitter ej ofta kvar så länge å så höjer dom ej så mycket .....
kanske satsa på Air Ride dämpare ...... ;-)

Eller åk till en bilprovning som har rullarna nedsänkta i hallen å ej utanför
dom brukar vara skonsammare .... eller få den besiktad i lasbilshallen ...

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (31 mars 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Avstängd
1 031 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#14
Air ride vore kanske fint men dubbelturbobygget tar alla pengar just nu.


12 086 Inlägg
31 mars 2007
#15
Runn WS7 skrev:
Är sådana här gummimellanlägg godkända att använda? vad säger bilprovningen.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=76436

http://www.biltema.se/Archive/Product_i … 1710_l.jpg

Dom är godkända (antar jag), besikta min ford med dessa.. de står inget om förbud häller.

Stoppa i 6 stycken i varje fjäder så blir den 2-3 cm högre. Ha två kofotar tillhands för o bänna isär fjädrarna så du får i kuddarna.

Avstängd
1 031 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#16
Det är värt att testa...  tack för svaret.


Snickar guru
278 Inlägg
31 mars 2007
#17
skönt att man har gammel quattro så man kör ute på gatan ist wink

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

1 537 Inlägg
31 mars 2007
#18
Är det ingen som kör på Coilovers?
Med tanke på att man har andra fjädrar, och en massa Biltema-lösningar på problemet..
Luftfjädring eller coilovers, annars, åk på originalhöjd, i alla fall innan besiktning...

Avstängd
1 031 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#19
Har haft coilovers i två år men gillade inte de dämparna, så jag bytte i vintras.


3 132 Inlägg
31 mars 2007
#20
Här ett svar jag fått från en besiktningsman ang sänkt bil och bilprovningen:

Om en bil inte går att kontrollera enligt kontrollprogrammet pga dess konstruktion ska kontroll ske med hjälp av alternativa metoder. Det finns ett par extrema sportbilar som i originalutförande t.ex. inte går att lyfta eller köra i rullbromsprovare.

Om kontrollerna inte kan utföras pga brister eller ändringar på fordonet (exempelvis att bilen är sänkt) ska besiktningen avbrytas och kunden får återställa fordonet för att återkomma vid ett annat tillfälle.



Sök