5603
Sök

Chiptrimmning och magnetventiler

224 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
Jag kollar runt lite på endel sider som trimmar bilar (Saab 9-3) På alla sider vad jag har sett så får man med magnetventiler när man trimmar då det ej finns orginal.. men inte på IT'S FUN som jag ska trimma hos.
Så min fråga är:

1. Vad är en magnetventil?

2. Vad gör magnetventilen?

3. Varför anvander inte It's fun magnetventil?

Snurrigt...

DFFL
9 020 Inlägg
26 april 2007
Inte riktigt svar på frågan:
Men har du frågat ItsFun om magnetventiler eller bara läst på deras hemsida?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fartdåre
217 Inlägg
26 april 2007

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

224 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Inte riktigt svar på frågan:
Men har du frågat ItsFun om magnetventiler eller bara läst på deras hemsida?

Jag har inte sett något på deras sida om det. Men när jag ringde och prata med en kille där (inte en av dom som trimma tydligen) så sa han att dom inte använder sådana.. dom gör på annat sätt..

Snurrigt...

Dr. Turbo
459 Inlägg
26 april 2007
1.magnetventil är som det låter en ventil som öppnar eller stänger mha magnetism när den blir strömförande dvs en elektromagnet

2.magnetventilen är ventilen som styr laddtrycket på t.ex saab

3.de kanske inte knäckt koden på sprutet och måste då lösa det på annat sätt?

224 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
Tackar För alla svar.. Men är det någon som chippat sin saab hos it's fun och kan berätta om dom är nöjda.. man har hört så mycket konstigt så jag är nästan lite närvös.yikes

Snurrigt...

5 710 Inlägg
27 april 2007
Saabo skrev:
Men när jag ringde och prata med en kille där (inte en av dom som trimma tydligen) så sa han att dom inte använder sådana.. dom gör på annat sätt..

Använder de inte MV råder jag dig till att välja en annan firma......

MVH Jonas
..............

224 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Saabo skrev:
Men när jag ringde och prata med en kille där (inte en av dom som trimma tydligen) så sa han att dom inte använder sådana.. dom gör på annat sätt..

Har ju tiden nu på lördag (5 maj) tongue  Varför tycker du jag ska byta?

Snurrigt...

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
2 maj 2007
Saabo skrev:
jonTe skrev:
Saabo skrev:

Troligen ökar dom laddtrycket med pysventil eller genom att skruva staget på wastegaten och inget av dom är ett bra sett att öka laddtrycket på när det gäller nyare bilar med avancerad motorstyrning, kan dom inte göra på rätt sätt (dvs magnetventil) välj nån som vet vad dom gör.

- Time Attack -

2 911 Inlägg
3 maj 2007
Magnetventil ingår inte i priset är nog korrekt snarare, sen är det upp till den som utför chipningen tillsammans med bilägaren vilken metod som ska användas.

Jag var också lite funderande till detta tidigare när vi skulle chippa de första saabarna.

5 710 Inlägg
3 maj 2007
Saabo skrev:
jonTe skrev:
Saabo skrev:

För att allt annat är idioti.
Trionic är ett bra/smart/säkert system (om det används rätt), att förstöra detta med äckliga pysventiler skall man inte göra.

MVH Jonas
..............

224 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Magnetventil ingår inte i priset är nog korrekt snarare, sen är det upp till den som utför chipningen tillsammans med bilägaren vilken metod som ska användas.

Jag var också lite funderande till detta tidigare när vi skulle chippa de första saabarna.

Så du menar på att man måste betala extra om man vill ha en säkrare trimmning? Dom har ju prisgaranti, Om jag då hittar ett ställe där dom trimmar med magnetventil för samma pris så borde jag då få MV på köpet??

Snurrigt...

2 911 Inlägg
3 maj 2007
Saabo skrev:
Decibel skrev:

Så du menar på att man måste betala extra om man vill ha en säkrare trimmning? Dom har ju prisgaranti, Om jag då hittar ett ställe där dom trimmar med magnetventil för samma pris så borde jag då få MV på köpet??

Det är hur jag tolkat det, då vi säljer ITSFUNs mjukvara.
Men jag har aldrig utfört något utan MV.

Hurvida prisgarantin appliceras i detta får du fråga den verkstad som ev. ska utföra chippningen, jag kan inte svara för alla ITSFUN verkstäder.

224 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Ok... men då hoppas jag dom fixar MV till min bil då annars så struntar jag nog i de på platts.. Vill ju lixom inte trimma bilen på sådant vis så att det är skadligt/skadligare..

Snurrigt...

224 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Nu är den chippad.. hitils är jag jäkligt nöjd... it´s fun chippade med MV men han tyckte inte att det vara någon super bra sak.. (inte dårlig men inte superbra) så jag fick en stälbar ventil (ställbar laddtrycks ventil) som han rekomenderade efter att vi provat magnetventil. Eftersom turbon var soppas sliten. men han sa att om jag vill så är det bara att sätta in en MV. Men som sagt.. jag är jäkligt nöjd big_smilebig_smile (fick även sitta i it´s fun porschen)

Snurrigt...

Sök