Slovenian skrev:
Finns ju teorier som håller inom fysikens ramar när det gäller att färdas snabbare än ljusets hastighet. Främst teorin om "warp drive" då man befinner sig i en bubbla av negativ energi som gör så att rummet bakom expanderar samt rummet framför krymper (så som jag förstått). Farkosten i sig hade då stått stilla men rummet runtomkring hade skjutits bakåt.
Jo precis, rent teoretiskt hade det behövts en hastighet av ljusets hastighet x2 för att se tiden på Jorden (om vi utgår från den) tillbakaspolas i motsvarande "hastighet" som nu.
Tidsresor kan bli lite mer flummigt om man börjar filosofera mjo

. Men det är väl möjligt inom fysikens lagar om jag inte har helt fel? Rätta mig ifall jag har fel, men har för mig att det handlar något hux flux om dimensioner.

Jo, teorierna om så kallad "warp drive", "hyperspace-jumps" och så vidare har man väl hört talas en del om. Men då är vi väl också inne mer på just resa i dimensioner i rum, och inte dimensioner i tid.
Olika dimensioner existerar ju uppenbarligen, även om de inte gestaltar sig i de former som vi människor föreställer oss dem. Enligt vår käre herr Einstein så är ju den femte dimensionen stor nog att inhysa universum och samtidigt vara liten nog att rymmas i en atomkärna. Vad den dimensionen går ut på har jag mina egna teorier om, men det är en helt annan diskussion.
Angående fysikens lagar/ramar finns det nog andra personer som är bättre lämpade än mig att svara på det. Tror jag fick en svag 2:a i ämnet fysik i skolan.

Alphasonic skrev:
Det jag fick lära mig var att det inte går att färdas snabbare än ljuset. Kommer inte ihåg formeln men det blev alltid ett resultat som var mindre än 1 (c).
Problemet med att färdas snabbare än ljuset är väl just övergången från materia till energi. Detta sker ju ständigt i naturen, exempelvis när en bit trä brinner upp, osv. Då ligger det ju dock en process bakom, en kemisk (?) reaktion så att säga. Materiens övergång till energi vid hastigheter högre än ljusets förutsätter däremot ingen särskild process/reaktion som jag har förstått det, utan den är väl självständig och helt oberoende av yttre faktorer.
Temperaturer skrev:
Jadi, jadi, jada...
Inget illa menat, men orkar inte citera ett flertal personer i samma fråga. Visst går det att omvandla temperaturen från Celsius till Fahrenheit eller Kelvin, men vilken gradskala man skulle utgå ifrån framgick inte av frågan. Därför valde jag att ha en neutral utgångspunkt som passar alla, och då blir svaret enkelt att "dubbelt så kallt" också är "oändligt mycket kallare". Spelar ingen större roll vad man har för multiplikator i förhållande till 0, svaret blir alltid "oändligt".
Nu börjar ju den här tråden bli riktigt intressant...