Stannad av polis som påstod att bilen lät för mkt...

Schlebbe
17 maj 2007 · 80 Inlägg

Igår när jag åkte hem från jobbet hoppade det ut en snut från en buske där jag vet att dom brukar stå, ska tillläggas att jag körde lagligt. Dock blev jag stannad där förra året och fick böta 1000 spänn. Kan säga det med att det var samma snut som stannade mig nu, och jag var väldigt otrevlig mot honom förra året, han kanske har bra minne?

Men nu till själva grejen, anledningen till att jag blev stannad var för att han påstod att jag inte fick ha mina Philips Diadem blinkers lampor, det såg ut som att dom lös när solen låg på. Jäkla skit snack sa jag, och tänkte säga det samma om deras blå ljus.... Efter lite tjaft så gick han med på att dom var ok eftersom att dom blinkar oranget. Då gick han ett varv runt bilen och undrade varför jag hade så stort utblås. För att bilen går bättre med det på svarade jag. Det gör den ju inte alls det sa han, precis som att han visste allt om det. Starta bilen sa han då, och gasa lite. Gjorde snällt som jag blev tillsagd och gasade på som f*n. Det där är inte orginal sa han då, det låter alldels för mkt, det kan vi skriva böter på. Då blev jag förbannad och sa att bilen vart godkännt bes. så här i förrgår. Det spelar ingen roll svarade han då.

Så därför till min fråga, kan man ta reda på hur många dB en bil får låta? För det kan ju inte en gammal polis jäkel avgöra enbart med hans dåliga hörsel...

Kettunen
17 maj 2007 ·

Fyf an. GRISAR!!
Ring Bil bes o fråga. Dom kan det.

Jonni
17 maj 2007 · 1 256 Inlägg

Tog han dit en besiktningsman och  mätte dB?
Han har ingen rätt och be dig starta bilen och gasa om jag inte misstar mig?
Och till nästa gång, om en polisman säger att bilen inte går bättre med ett fullflödessystem så säg bara "Är det du eller jag som är bilkunnig här?"

Dom kan inte ge böter för att man är "kaxig"

edit:

Till alla som har stort avgassystem så finns det en speciell grej o köpa som kan styras från kupén, Den sitter i avgassystemet och är en cirkelformad platta som kan vridas inuti avgassystemet, man kan öppna den helt för fullt flöde och högt ljud sen så kan man "stänga" den och då minskar ljudet men oxå flödet.. går att lura både besiktningen och sura poliser.. Jag minns dock inte vart man kan hitta det.. Men Google.com fungerar alltid! smile

Sitter ett liknande system på nya Corvette Z06 för att dämpa ljudet, öppnas för fullt flöde vid fullgas...

Senast redigerat av Jonni (17 maj 2007)

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
17 maj 2007 · 544 Inlägg

Jävla slut huvud, dom letar bara problem, blev stannad med camaron 2 gånger på 3 dagar förra året..jävla typer..

V8 - 4 Life
Lalla78 Drifttekniker VA
17 maj 2007 · 580 Inlägg

Tror inte att polisen har rätt att dela ut böter för hög ljudnivå. Det enda han kan kräva är att den måste besiktigas för att kolla om nivån är för hög. Detta eftersom han inte kan mäta db genom enbart hörsel. Fick du böta för det tycker jag att du ska överklaga. Polisen har vad jag vet inga inbyggda db mätare smile

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
dallelito med lem
17 maj 2007 · 1 147 Inlägg

det står i regbeviset hur mycket din bil ska låta har jag för mig. men ´det finns också en övre gräns man inte får gå över. polisen i fråga har nog hört och sett mycket, men jag tror inte han har inbyggd db mätare i örat. överklaga dina böter.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Jonni
17 maj 2007 · 1 256 Inlägg

Det är bara besiktningsmän som får ge ut böter för höga ljud om det inte är kl 2 på natten i ett tätbebyggtområde. då kan dom ge böter för "PL13" störande av allmän ordning.

Goli
17 maj 2007 · 793 Inlägg

Ja skulle vilja sett polismannen bakom bilen på kevins nsx när han gasar big_smile

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
fritzo
17 maj 2007 · 123 Inlägg

Trafikpolisen har faktiskt dbmätare i sina bilar, med dock bara dom och inte "vanliga" polisbilar, sen att han inte mätte kan ju tyckas vara fel.... de e ju faktiskt ganska ofta som polisen och SBP inte besiktigar lika, sen som tidigare sagt finns det en övre gräns, men om det godkändes på SPB borde de inte vara något problem, han kanske bara jävlades med dig som du sa!

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
Psychotic Brum säger bilen.
17 maj 2007 · 394 Inlägg

Kör up batongen i skitan på han smile Asså fan va förbannad jag skulle bli..
Polisväsendet är ett stort skämt om du frågar mig.

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
17 maj 2007 · 1 781 Inlägg

tror att det ligger på en 95 dB på tomgång tror jag är inte helt säker om det va på tomgång eller maxvarv

Team Insane Racing
TommyGT
17 maj 2007 · 113 Inlägg

jag blev stoppad i en flygande.. på krontrollplatsen befann sig inte mindre än 6 st polisbilar o en buss.. dem tyckte att min bil lät mkt! vi kom i en disskus ang db.. dem har ingen mätare lr så.. dem lyssnar o gillar dem det inte.... åker du på en ombes.. inga böter!!! dock finns det undantag då du kan få böter som tidigare nämts.. (tätbebyggt område) om du ligger o gasar på fram o tillbaka.. men vem gör det?!!
måste även säga att jag har en honda civic som låter vääääldigt mkt..trodde inte att den skulle klar bes men dem anmärkte inte ens på de hmm då frågade jag om det var ok med det ljudet.. besmannen svarade - hmm nja ja den ju rätt gammal (85:a) o du har juh inte ngn kat o bara en dämpare.. så då låter det juh lite mer..
jaha jag tackade för mig o körde hem.. dagen efter står jag vid ett rödljus o ser en polisbil rullar upp bredvid wink tänkte nu ska vi se, gasade på o det smattrade o hade sig.. polis mannen rullar ner sin ruta o säger - du vet att du kan få en ombes pågrund av det där.. jaha sa jag o skruvade upp stereon.. det blev grönt o jag körde lungt hem..

75 db sa dem till mig!

Senast redigerat av TommyGT (17 maj 2007)

Volvo S60 T5 "Sessan" (2001)
Tompa_Vax Skogs Arbetare
17 maj 2007 · 413 Inlägg

Som jag har blivit lärd, man ska aldrig skriva på boten på plats, även om den "blir" billigare, eller om dom hotasr med rättegång,dom kan ju faktiskt skriva fel, eller som i detta fall, så har han ju iga rättigheter att göra det (faan vad dumt det lät)
överklaga, sätt på orgbinal om du har då, haha, lycka till

Go For It!!
Lewa Rakapparat
17 maj 2007 · 301 Inlägg

när jag skulle rulla igenom min gamla bmw genom besiktningen efter jag bytt till större motor
så hade jag varken ork eller tid att bygga ett riktigt avgassystem så jag skarvade på det
vilket medförde att jag va tvungen att plocka bort ena ljuddämparen.


1 ljuddämpare.
1 extraktorgrenrör.
1 sportluftfilter.
2.5 tum hela vägen
oställt tändning.

resultat = Mina grannar funderade på att skramla till ett riktigt avgassystem så dom slapp bli väckta så fort jag startade bilen. (mao så lätt den väldigt väldigt mkt)

vad sa besiktningsgubben?
"Den va rolig att köra.(jätte stort leende) Ingeproblem med den här eller."
Jag:
"härligt att höra"
besiktningsmannen:
"Det är klart den låter ju en heldel. men ljudnivån får bli ett fall för polisen när dom stoppar dej"

Så det verkade inte då som dom spb brydde sej så mkt i ljudnivå.
iofs kan jag ha fått tag på en som va på bra humör vid det tillfället

dusty Living in the fastlane
17 maj 2007 · 2 616 Inlägg

dedär låter ju helt förjävligt hoppas han blir av med jobbet. poliser ska inte missköta sig på de sättet sad

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
17 maj 2007 · 2 456 Inlägg

wink om man kollar på Vägvärket på Fordon T.E.X min S60 så står det så här:

T14C VARIANT: RS58 VERSION: RS58K2
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 1999/102/EEC . CO 1.008 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 1999/102/EEC . HC/THC 0.084 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 1999/102/EEC . NOX 0.031 G/KM.
T31AD AVGASUTSLÄPP DIREKTIV 1999/102/EEC HC/THC+NOX - G/KM
T31AE AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 1999/102/EEC . PARTIKLAR - G/KM
T31BA BRÄNSLEFÖRBRUKNING, BLANDAD KÖRNING 9.2 L/100 KM,
STAD 12.8 L/100 KM, LANDSVÄG 7.1 L/100 KM.
T31BB KOLDIOXIDUTSLÄPP, CO2 220 G/KM.
T31O MILJÖKLASS 2. KRAVTILLHÖRIGHET M1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION A51/00

T31U LJUDNIVÅ:STILLASTÅENDE 82 DB(A),UNDER KÖRNING 70 DB(A)

Så om man ändrar på det så kan det ju bli trubbel ... om man nu önskar det ....

//Sam

Senast redigerat av lonewolf-holm (17 maj 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Schlebbe
17 maj 2007 · 80 Inlägg

Nu kan jag ju även tilllägga att jag hotade honom med att inte skriva på böterna jag fick förra året. Kan ju bara vara så att han kände igen bilen och eftersom jag inte körde för fort ville han bara visa sig kartig. Så jag drog på lite extra när jag körde därifrån tongue

-ROSEN-
17 maj 2007 · 237 Inlägg

Bil -85Db
Mc -100Db

Frågade bes mannen sist ja var där...

Du skulle bett han tagit en näsklämma på sig o sen kört i avgasröret i munnen o lyssna tills han inte längre hörde något.....Hehe=)

Är väl antagligen den gamla polis avundsjukan som spökar dom blir jue griniga på allt dom själva inte kan ha...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
PLPerformance
17 maj 2007 · 213 Inlägg

Blev stoppad med busbilen tidigare iår, hade 3" sidepipe men dom sa inget om det smile

moose46019 study
17 maj 2007 · 772 Inlägg

3 tums system från grenrör och 4.5 utblås gick igenom besiktningen på min nissan 200sx och den lät som bara den. dock var detta i karlskoga där är de väl vana vid 740 med slumpgenerator rändboxo ch sönderrostade avagassystem. så det kan vara därför.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang