5515
Sök

Klurigt: Scoop --> Vattenproblem??

1 010 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Hallå,

Nu är det så att jag börjar planera för nästa bygge, en glasfiber huv med scoop. big_smile
Eftersom jag vill ha mer än utseendet så ska luften från scoopet ledas till en nybyggd box i glasfiber där ett orginalfilter ska monteras (eftersom de e billiga och effektiva).
blir kanske lite luffarturbo? tongue

Men hur är det med vatten?
Jag inser onekligen att vatten kommer komma in i filtret och det är inte allt för lyckat då jag tror det är gjort av papper. Sen försämras filter kapaciteten också + mögel kan bildas...
ok många negativa konsekvenser...
så min fråga till er är nu, hur kan jag lösa detta?
(hur ser det ut orgiinal på exempelvis imprezan?)

Även tips på snygga, rena och häftiga scoop är välkomna! cool

Gjorde en snabb skiss över hur det ungefär ska se ut:

http://www.myjavaserver.com/~tanndal/scoop.JPG
Något typ av ledningsrör kommer finnas från scoop till gummilistövergången då de sitter en bit ifrån varandra. Denna kommer integreras i huven.
(tätningen är så att huven ska kunna öppnas också wink )

Skaune
26 maj 2007
Huvscoopet på imprezan är väl bara till intercoolern?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 maj 2007
Axor skrev:
Huvscoopet på imprezan är väl bara till intercoolern?

japp

1 893 Inlägg
26 maj 2007
För det första. Vatten i inte allt för stora doser per kolvslag, är inte farligt för motorn.
För det andra, med ett sådant scoop rekomenderar jag att du tar upp ett hål längst ner, gärna med någon form av backventil, eller membran, som drar igen så den inte drar tjuvluft när du kör. Så vatten inte kan samlas i burken.

Mögel bildas då det får vara blött länge. Det lär inte ske i ditt fall, om du kör bilen. Inkommande luft torkar upp eventuell fukt i filtret på sekunder.
Försämrad filter funktion pga vatten... De flesta bilar idag, har ingen vatten fälla, mao suger de i sig regn-luft med vatten.

Posta gärna bilder på bygget. Skall bli kul att se.
Lycka till.

1 010 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Har fixxat digitalkamera så bilder kommer big_smile lita på de...
har dock en kroatienresa å lite annat först...börjar bygga nån gång i mitten av sommaren!

Funderade också på en backventil men i och med att motorn suger luft hela tiden lär den knappast fungera...lär ju bli ett undertryck inne i luftkanalen så att ventilen inte öppnar sig.

tror jag bara gör ett mini-hål i botten på luftburken, då kommer man ju innan lmm också.
eller blir det en negativ effekt??
svårt dehär.

om vi inte har imprezan som exempel...hur löser andra bilar detta problem??
thx för hjälpen!
Senast redigerat av JockeT (26 maj 2007)

1 893 Inlägg
26 maj 2007
Har du ett membran i botten, så släpper den ut vatten som eventuelt regnar eller kondenserar in. Så snart motorn suger (=Är igång.) stänger membranet. Men vatten som regnar in, kommer inte i några mängder som är skadligt för motorn.
Ett mini hål skulle inte släppa ut vatten heller, den skulle snarare suga in lite varm luft från motor rummet.

Skulle du göra scoopet så stort att mera luft försöker komma in, än motorn suger i sig, ja då har du ett över tryck bakom scoopet, och då fungerar både membran eller mini-hål.

1 010 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Men var hittar man ett sådant membran?

1 893 Inlägg
26 maj 2007
Du kan säkert få ihop nått av denna...
Biltema artikel nummer: 19-197

Ifall det inte finns något som fungerar rätt av i kittet, så ta en medelstor tät genomförning ur kittet, och lägg ett snitt med brytblads kniv. Skär du snett, så får du funktionen du är ute efter. Att den kan stänga så den inte släpper igenom nått när motorns sug drar igen den.
Borde fungera.

Nu gjorde jag bara en snabb sök på "Membran" på Biltema, du kan ju utöka sökningen lite. Sök på Clas Olson eller ännu större, sök på Google. wink

1 010 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
orkar verkligen vattnet ta sig ut??
+ om pollen och liknande fastnar kanske den täpps...
känns riktigt läskigt att vatten kan samlas hmm

andra lösningar???

Körv
3 535 Inlägg
28 maj 2007
Gör bara huv-scoopan.. Sen tar du nå plexiglas så det iaf ser ut som du har hål i huven.. haha, nej skämt å sido men jag tror på Kristian_V .

Truckdriving Man

1 741 Inlägg
28 maj 2007
rädd för detta? http://www.prepsparkplugs.com/hydrobroke.htm

hmm det ska finnas färdiga membran att köpa till slangarna men minns inte var. sad

ebay kanske har smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 893 Inlägg
29 maj 2007
Så som trådskaparen beskrev scoop konstruktionen, är det knappast risk att motorn skulle ta in så mycket vatten i ett kolvslag att den skulle ta skada.
Ett membran eller hål i botten på burken under scoopet skulle synas direkt man öpnar huven, skulle höstlöv eller dyligt täppa till så borde man ju se det ganska omgående. Jag vet inte hur ofta ni är under huven och rotar. Men det känns inte som om täpt dränage skulle bli ett problem.

Vatten i insuget, blir bara ett problem om det är så mycket att det inte finns plats för det när kolven är uppe. (Vatten går inte att komprimera.)
Annars passerar det genom motorn och kommer ut med avgaserna.
Att nått skulle hamna just vid dränaget och blokera, är ganska osannorlikt. Om tex ett löv sugs in i scoopet, så landar den inte på botten av burken (På dränaget) utan den fortsätter med insugsluften till luft filtret, som förhopningsvis har tillräkligt små maskor, så den stannar där.

1 010 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Va och köpte scoopet, eller scoopen borde jag säga..
Kommer bli assläckert!

Eller vad tror ni?

20 Inlägg
12 juni 2007
Hmm undrar hur högt scoopet måste va för att komma ovanför allt vacuum som bildas uppepå huven?

Det är nog ingen slump att prostock scoopen ser ut som gigantiska periskop..
Inte så kul att få en omvänd funktion på scoopet...  att den suger ur luften i stället för trycker in. Det ligger troligen åtskilliga timmar i vindtunnlar för att få scoopen att fungera på en del japs räsers man ser. roll

905 Inlägg
12 juni 2007
borde inte detta funka?

http://www.garaget.org/gallery/archive/28107/11091/tn_28107-100800.jpg

5 710 Inlägg
12 juni 2007
ZoDDy skrev:
Hmm undrar hur högt scoopet måste va för att komma ovanför allt vacuum som bildas uppepå huven?

Det är nog ingen slump att prostock scoopen ser ut som gigantiska periskop..
Inte så kul att få en omvänd funktion på scoopet...  att den suger ur luften i stället för trycker in. Det ligger troligen åtskilliga timmar i vindtunnlar för att få scoopen att fungera på en del japs räsers man ser. roll

Inte en helt oviktig tanke att ha med sig......
Ett test man skulle kunna göra är att tejpa fast trådar eller remsor på olika ställen på huven, åka ut o köra och titta om det är någon av remsorna som lyfter sig= undertryck.
Vet inte om metoden fungerar men det är värt ett försök smile

Angående membran......ta en "pip" från valfri bil med AC.
En AC avger alltid kondens som måste dräneras ut från ventilationspaketet/fläkthuset.
Brukar vara en enkel gummipip som ibland har ett lock.....vatten kan komma ut men luft kan inte komma in.

MVH Jonas
..............

1 010 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
okej
låter smart!
Börjar tillverka huven nu i veckan wink
så ja får återkomma då!

Sök