Ni som gått på UGGLANS KÖRSKOLA Mariestad..

Pixxxy
4 juni 2007 · 23 Inlägg

(vet inte om detta är rätt del av forumet men jag testar)

Är det någon här som tidigare gått eller går på Ugglans körskola i Mariestad?
Denna granskas just nu IGEN med all rätt och jag har även varit i kontakt med tidningen om mina upplevelser. De efterlyser fler fd elever som vill berätta sin syn.

Finns någon här?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
4 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Själv tog jag mitt körkort i Lidköping (flyttade pga studier när jag var 16 år), men jag är från Mariestad och har flera vänner o bekanta som gått på Ugglans. (Det är en av tre körskolor i Mariestad). Vilken tidning är det som granskar? Är det Mariestadstidningen eller din egen lokaltidning?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Pixxxy
4 juni 2007 · 23 Inlägg

Jag vet att det är en av tre;)
Fanns t o m fyra på den tiden (2000 ungefär) om jag inte minns fel.

Jag bor numera i Falköping men min körskolelärare visste mycket om denna herre och sade att Vägverket hade ögonen på denna verksamhet sedan mycket trassel.

Det är Mariestadstidningen som skriver om detta.

När jag började gå där så varnade många Mariestadsbor mig för just Ugglans men jag trodde mest att det var "snack". Ångrade mig ganska snabbt för att jag inte lyssnade på dem..
Han har ju mest intensivkurser och lurar dit människor som bor längre bort.
Så många elever från Mariestadstrakten har han nog inte längre.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
4 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Själv höll jag på med mitt körkort vintern -92-93 så det är ju ett tag sedan... smile Och mycket har väl hänt sedan dess. Men den senaste jag vet som tog på Ugglans tog som vuxen och hon hade gett upp på många körskolor innan. Men på Ugglans stämde det och hon lyckades till slut ta sitt körkort, för ett par år sedan bara.

Annars har jag tagit traktorkortet hos StenÅkes och syrran gick på Anderssons. Brorsan gick också hos StenÅkes om jag inte minns fel, de är så mycket yngre än jag så jag har inte bott i stan när de höll på (jag är född 75, syrran 83 och brorsan 85).

Jag vet ju inte hur Ugglans har fungerat, men jag kan tänka mig att hans stil passar en för del men inte för andra. Ska bli intressant att se hur det utvecklas.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
5 juni 2007 · 3 585 Inlägg

En arbets kolega tog sitt körkort där. kan berätta en liten insident. när de var ute och övnings körde så somnade "ugglan" så kolegan körde lite ändå. och när "ugglan" vaknade så sa han att det var dax att köra tillbaka. när de var tillbaka så hade de kört lite förlänge. Så ugglan frågade hur de skulle lösa detta. kolegan svarade att han inte visste. å gissa vad ugglan gör.. han tar betalt för 2 st körlektioner islt för 1.. även fast de bara kört 20 min förmycket. och han sovit under hela lektionen.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
haxer Proljece?
5 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Hade slutat på ett sådant ställe

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Pixxxy
5 juni 2007 · 23 Inlägg

ToTTeN skrev:
En arbets kolega tog sitt körkort där. kan berätta en liten insident. när de var ute och övnings körde så somnade "ugglan" så kolegan körde lite ändå. och när "ugglan" vaknade så sa han att det var dax att köra tillbaka. när de var tillbaka så hade de kört lite förlänge. Så ugglan frågade hur de skulle lösa detta. kolegan svarade att han inte visste. å gissa vad ugglan gör.. han tar betalt för 2 st körlektioner islt för 1.. även fast de bara kört 20 min förmycket. och han sovit under hela lektionen.

Men herregud.. säg till din kollega att maila/ringa till killen på TSL.
Han ville höra om fler erfarenheter!

Pixxxy
6 juni 2007 · 23 Inlägg

telda skrev:
ja gick på ugglans trafikskola å de va då aldrig några problem. nu va de ju några år sedan men....hade en kompis som körde där förra året å de va inte heller några konstigheter.

Skönt att du hörde till dem som slapp massa strul och tråkigheter!

Android
6 juni 2007 · 892 Inlägg

Men för herre...! Ni måste ju skriva vad denne "Uggla" gör fel. *nyfiken* big_smile

När man läser nått sånt här är det ju som att någon håller en Skyline framför näsan på en, för att sedan rycka bort den och säga HAHA!

ToTTeN skrev att han somnade, helt sjukt! ...men vad mer!? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
gottfried
9 juni 2007 · 12 Inlägg

Kan meddela att Ugglan numera också har en egen cykelverkstad, för er intresserade big_smile

Pixxxy
11 juni 2007 · 23 Inlägg

Kan bara berätta att min körskolelärare *PipPIP* (nej han finns inte i samma stad ens) har berättat mycket om denna herre...
De har ibland halktider samtidigt som honom och han är mycket speciell. Gormar och skriker samt kör sitt eget race.
Jag vet några som han har sagt att de måste köra MINST 20 lektioner till för att klara kortet och när de då har bytt och kört upp efter 2-3 lektioner på en annan skola talar även det sitt tydliga språk.
De som kommer på intensivkurserna har han ofta ingen plats fixad att sova på och öppetiderna på "skolan" beror lite på vad han har lust med osv osv osv.

LÄS ARTIKELN FRÅN TIDNINGEN...

Han har tydligen haft körskoleverket efter sig i flera år men det är ju inte helt lätt att göra så han inte får ha kvar sin skola längre

Pixxxy
11 juni 2007 · 23 Inlägg

gottfried skrev:
Kan meddela att Ugglan numera också har en egen cykelverkstad, för er intresserade big_smile

Cykelverkstad? Ja han har då det ena och det andra... kanske blir ett snabbkök eller nåt oxå

martenheller Porsche
11 juni 2007 · 122 Inlägg

om de blir snabbkök också så lär han snart inte få plats i bilen längre, han är ju så liten.

Toyota Mr2 Gt-S Timeattack.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" (1986)
Pixxxy
11 juni 2007 · 23 Inlägg

heller_streetcars skrev:
om de blir snabbkök också så lär han snart inte få plats i bilen längre, han är ju så liten.

Hehe precis.. men då ber han nån elev bygga ett extra garage ska du se.

elinas
23 juni 2007 · 8 Inlägg

JA Har gått där nyligen o han är ju helt ........ i huvudet ju kugga 2ggr med han sen bytte jag satt o sov 2 gånger fick åka o lämna grejer o göra ärenden fick skjutsa hans fru när hon storhandlade i stan fy fan vilken f..  ...ot han är o tar betalt som han vill med,, ja tänkte skriva in till tidningen när ja läste om han men sen orka ja bara inte...
Han borde få stänga igen ju! Hans perfekta bil man får köra i så kuggar man ju bara av att uppkörningsläraren får sätta sig i bilen ju..aldrig upplevt nåt värre i personväg än honom.

CLK Cab 00a Men dock så tråkig med 200motorn 137hk nja bättre finns det,Dock fin o se på med riegerfront och 18"split-hjul sänkt 45-40,
Tompa_Vax Skogs Arbetare
23 juni 2007 · 413 Inlägg

elinas skrev:
JA Har gått där nyligen o han är ju helt ........ i huvudet ju kugga 2ggr med han sen bytte jag satt o sov 2 gånger fick åka o lämna grejer o göra ärenden fick skjutsa hans fru när hon storhandlade i stan fy fan vilken f..  ...ot han är o tar betalt som han vill med,, ja tänkte skriva in till tidningen när ja läste om han men sen orka ja bara inte...
Han borde få stänga igen ju! Hans perfekta bil man får köra i så kuggar man ju bara av att uppkörningsläraren får sätta sig i bilen ju..aldrig upplevt nåt värre i personväg än honom.

Vad bra du skriver, hehe

Go For It!!
Pixxxy
24 juni 2007 · 23 Inlägg

elinas skrev:
JA Har gått där nyligen o han är ju helt ........ i huvudet ju kugga 2ggr med han sen bytte jag satt o sov 2 gånger fick åka o lämna grejer o göra ärenden fick skjutsa hans fru när hon storhandlade i stan fy fan vilken f..  ...ot han är o tar betalt som han vill med,, ja tänkte skriva in till tidningen när ja läste om han men sen orka ja bara inte...
Han borde få stänga igen ju! Hans perfekta bil man får köra i så kuggar man ju bara av att uppkörningsläraren får sätta sig i bilen ju..aldrig upplevt nåt värre i personväg än honom.

Men kan du inte ta och maila in detta till tidningen iaf?
När jag hade kontakt med en person där så ville han höra från fler som hade erfarenheter..
Han är INTE poppis bland andra körskolelärare i länet kan jag medela.

Jstorm Mekaniker
15 juli 2007 · 99 Inlägg

Jag gick på "Ugglans" år1991 o kör-lektionerna va ju kanske lite skumma ibland när man fick skjutsa han o göra en del ärenden, men de va ju körning i alla fall! jag hade aldrig några problem med kör-tid osv, jag kunde till o med få en del körning gratis. "Drog ju över på tiden ibland".
Jag va heller inte pressad att ta fler lektioner än nödvändigt!
Så även om han har fel o brister, så tyckte jag att de va en trevlig o kul snubbe!
Han hade ju humor, o de uppskattade jag!
Tog körkort på MC år2000 på en annan Kör-skola o där fanns inte mycke humor!
Jag tycker för mycke allvar kan va tråkigt!
För att sammanfatta det hela, så tyckte jag att Anders "Ugglan" va suverän på den tiden i alla fall!

Klosekatta
12 april 2018 · 1 Inlägg

Jag tyckte det gick görbra då han inte stressar eleverna så de blir nervösa. En avspänd stämning bidrar till koncentration. Många förskollärare är stroppar. Som sitter och blänger. Hatar sånt. Speciellt när de
sitter ock plitar i blocket och inte svarar på tilltal. Kommunikation är nyckelordet. Och det har Ugglan. Vissa elever behöver detta för att lyckas. Vet många som inte hade lyckats om de gått nån annanstans. Målet är ju att ta körkort trots allt. En del körskollärare använder härskartekniker i bilen, förfärligt. Om inte eleverna är psykiskt starka, eller har uppbackning hemifrån så går det inte. Allt fokus blir på en otrevlig lärare som gör allt för att man ska må dåligt. Det viktiga är ju körglädje och självförtroende. Det är ju grunden för ett bra lärande. Önskar det fanns fler med  bemötandekompetens. Det är ju A och O i alla yrken där det finns kontakt mellan människor. Det gäller att skapa en avspänd situation i bilen. Inte skapa stress, oro, komplex och uppgivenhet. Fisförnäma stroppar är kontraproduktiva. De vill bara ha status, känna sig märkvärdiga. Känna makt över eleven. Så sluta gnäll på Ugglan. Hans folklighet är sånt som behövs i dessa  ytliga tider. Tänk på att ingen blir imponerad av en stropp. Borde finnas stropptester i denna yrkesutbildning så man får bort de värsta. Överförmynderi i bilen skapar bara motvilja. Det ska va lätt att lära.

Meaganeowner
12 april 2018 · 2 250 Inlägg

Ska vara lätt att lära ut och lätt att bli lärd.

Bygger på genuint intresse från båda sidor.

Med tvång o plikt blir det strax jobbigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang