om man kopplar in 2 st högtalare på 4ohm vardera så blir motståndet 2ohm eller hur? så länge är jag med...men finns det någon formel för hur man räknar ut det?
kan man blanda högtalare med olika ohm? vad blir det för ohm om man koplar in 3 högtalare på visst många ohm osv osv.... kan knappt sova för jag funderar över detta.....
formeln är 1/(rtotalt)=1/(första motstånd)+1/(2a motståndet)+1/3e osv... minst 2st och du kan ha hur många som heslt... så i ditt fall blir de 1/4+1/4=0,5 -> 1/0,5=2
Beror ju på om du seriekopplar dom eller parallellkopplar dom. Och du kan blanda högtalare med olika ohm, bara du håller koll på att den totala belastningen inte understiger vad slutsteget tål och beror helt och hållet på hur stort steg du har. Seriekopplar du dom ska du ju sätta in stegets plus in i första högtalarens plus, därifrån ut från minus till nästa högtalares plus sen ut från den minusen till steget. Då blir det tex vid 4ohm 4+4ohm = 8ohm.
Ska du sen parallellkoppla dom sätter du bara ihop alla kablarna från högtalarna, alltså alla + kopplade till samma utgång och alla minus detsamma. Då blir belastningen med tex 2st 4ohm denna: 4ohm + 4ohm = 8ohm och det delat med antal högtalare 2st = 4ohm
Hoppas detta förklarade något och att du kan sova lugnt.
4ohm + 4ohm = 8ohm och det delat med antal högtalare 2st = 2ohm
Hmm, så funkar nog inte väl..för hur blir de då om du har tre? Så vitt jag vet så blir det ju (om man ska ta som du skriver) 4+4=8 delat i antal högtalare 2, 8/2=4?
Ojsan! Fick visst lite hjärnsläpp där. 4ohm skulle det ju vara. Sorry, trött efter jobb mm... Självklart ska det vara 4 + 4 = 8 , 8 / 2 = 4ohm=) Kan inte ens räkna när jag är trött och sliten=)
Med två 4 ohmsbasar får du en belastning på antingen 8 ohm(seriekoppling) eller 2 ohm(paralellkoppling) 4 ohm, nejnej.
Däremot känner en tvåkanalare av en 4 ohmslast kan man säga om du bryggar i 8 ohm.
MVH Theo
Nej jag är medveten om att det antingen blir 2 eller 8 ohm. Men sättet han försökte förklara på va att då blir det 4ohm. att 4+4=8 sen att man skulle dela det i antal basar man hade (i detta fall två) va lite fel. för delar man det i antal basar 2st. så blir det 8/2 och det är ju 4. alltså va hela det där lite galet..men 4ohm det är det inte..bara det sätt att räkna på*som inte heller va rätt*