hästkrafter

dekoj inkompetent
8 oktober 2005 · 95 Inlägg

aldelles för mycket. köp något annat isf.

bdahl Säljare
8 oktober 2005 · 341 Inlägg

maddyzcool skrev:
okej, ungefär hur mkt kan det kosta om man verkligen vill trimma en liten golf (110hk) till 300 hk lr nått?

tror väl man kan räkna 1000:-/hk om man inte ska sätta in turbo eller så.... men även då så kostar det alldeles för mycket än vad som är värt att lägga ut på en sån bil...

Youngblood Billackerare
8 oktober 2005 · 737 Inlägg

maddyzcool skrev:
ja har en liten 85:a 1,6 golf på ca 110 hk. okej ja bara undrar drar den mycket mer benzin om ja ökar den till 300 lr 400 hk?

Om din golf är original så har du inte 110hk. Du har då 75hk.
Det är inte bensin kostanaderna som du ska oroa dig över ifall du vill ha 300-400hk... utan ditt största problem är hur du ska ha råd att skaffa 300-400 hk och hur du ska få det att hålla. Fixa du dem "små" problemen så kommer du inte längre bry dig om hur mycket mera bensin motorn drar. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
maddyzcool
9 oktober 2005 · 11 Inlägg

sant fan. eyy ja undrar bara va TURBO är. va hjälper den me?

Prankster
9 oktober 2005 · 142 Inlägg

maddyzcool skrev:
sant fan. eyy ja undrar bara va TURBO är. va hjälper den me?

prova att söka i forumet, jag vet inte hur många ggr det här om turbo har tagits upp redan.....

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
TommyI
9 oktober 2005 · 60 Inlägg

En turbo ökar andelen luft som motorn får i sig. En sugmotor kan bara få i sig ett visst mått luft pga atmosfärstrycket. Med en turbo eller kompressor skapas ett övertryck och mer luft pressas in i motorn.. Helt enkelt en snurra som sätter lite mer fast på luften, pressar in mer i motorn och därmed ökar effekten.

Sök på forumet så hittar du som skrivet innan mer fakta!

Ska du ha 300 - 400 hk får du nog räkna med att lägga ut åtminstonde 200 - 300.000 kr. Räkna med 300k om du vill att sakerna ska hålla mer än en månad.

//Tommy

Janne
10 oktober 2005 · 252 Inlägg

bdahl skrev:

maddyzcool skrev:
okej, ungefär hur mkt kan det kosta om man verkligen vill trimma en liten golf (110hk) till 300 hk lr nått?

tror väl man kan räkna 1000:-/hk om man inte ska sätta in turbo eller så.... men även då så kostar det alldeles för mycket än vad som är värt att lägga ut på en sån bil...

Tes som stämmer ganska bra ja.

//Janne
maddyzcool
10 oktober 2005 · 11 Inlägg

omg.. 200-300 000. jesus. man kan lätt köpa en bil som redan e på 300 hk.

Sharky
10 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Min tumregel (som har praktiskt bevisats ett antal gånger - i alla fall på Volvobilar), är att trimning av turbobilar kostar 300 kr/hkr man vill trimma över orginaleffekt.
Förutsättningen är att:
- Man måste köpa allt till normala priser.
- Man måste lämna iväg bearbetningsjobb
- Man kan själv göra montage

Undantag finns givetsvis, men detta är en bra mall att utgå från.

Tex en Volvo 850 T5 på 225 Hkr som man vill mosa upp till 400Hkr skulle kosta (400-225)*300 = 52.000 kr.

Ta detta för vad det är ! En tumregel.

Mvh
Göran


maddyzcool skrev:
omg.. 200-300 000. jesus. man kan lätt köpa en bil som redan e på 300 hk.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chrizz Administratör
10 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

Jag kan starkt rekomendera www.susning.nu för liknande konkreta frågor. Där finns svar på det mesta och det är på svenska. Det mesta som har med data att göra finns även förklarat.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
frosth__ Team Kränghäng
10 oktober 2005 · 657 Inlägg

maddyzcool skrev:
omg.. 200-300 000. jesus. man kan lätt köpa en bil som redan e på 300 hk.

ÅÅ fan.. säger du de..

Senast redigerat av frosth__ (10 oktober 2005)

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
JEsT3R-Race
14 november 2005 · 343 Inlägg

Tycker inte du ska trimma din golf.. Ingen bra idè.. Du kan köpa en betydligt roligare och snyggare bil för dom pengarna som det skulle kosta att trimma/förstärka bilen.

googlese
14 november 2005 · 18 Inlägg

Sharky skrev:
Ofta har man en växellåda. Det som avgör acceleration är överfört vridmoment i kontaktytan mellan drivande hjul och vägbana.

/Göran

Fuckface skrev:
Vridet (nm) gör så att bilen accelerar snabbare, har du högt vrid men få hästar så har du kraft vid lågt varv! Diesel håller nog toppen med hk-svaga motorer med ett jävla vridmoment!

Måsta säga att här har ni 2 båda fel, då det inte är vridet som gör acceleration, utan hk.

kopierar från snowrider.se, där Ace skriver följande:
vrid är en statisk enhet och säger inget utan varvtal och då heter det vridmoment.

Vrid och effekt (på motorer) kan förenklas till att det är samma sak(!) MEN vrid är outräknad;
nm x rpm x pi / 30 000= ger effekt i kw x 1,36 = hk

Min sammanfattning av "vrid" är: ointressant då det själv inte kan utföra
något. Vrid går dessutom att öka i det oändliga med hjälp av nedväxling.

Min sammanfattning av effekt (eller varv x vrid) är: det som ger ett fordon prestanda. Effekten som en motor lämnar kan ALDRIG öka genom ändrad utväxling men minskas alltid i transmisinsförluster.

När någon säger "högt vrid" menas ALLTID hög effekt på låga varv och ibland även högt vridmoment totalt (inte alltid!). Det är alltså helt felaktigt (ur fysisk synpunkt) att svamla om "vrid", men det är ett bra försäljningsknep.

Jag pratar själv om "bra vrid" ibland men bara för att förenkla att det eg är bra lågvarseffekt jag menar. men när jag pratar om vrid så vet jag att de jag pratar med oxå vet det vilket jag hoppas är den punkt vi kan komma till på detta forum med


Vridmomentsförespråkarna brukar fortsatt hävda att ett högt vridmoment på motorn givetvis ger ett högt vridmoment på drivhjulen. Och här är vi alla överens törs jag nog påstå, målet är max vridmoment på drivaxeln, det är nämligen den kraften i rena kilon som med drivhjulets radie tvingar fordonet framåt. Häng på nu, om man leker lite med siffrorna så man räknar om motorns moment till drivhjuletsmoment så får man fram en momentkurva som inte alls liknar motorns momentkurva utan den blir en EXAKT AVBILD AV MOTORNS EFFEKT KURVA! (väldigt elementärt om man sätter sig med formeln och lattjar lite)

för att lyfta fram den igen (effekten i kw. 1kw ca 1.36 hk 1hk ca 1,014hp ):
effekt = (vridmoment x varvtal x pi ) / 30 000



Ett tillägg till detta då det gäller bilar, är att beroende på växel, kan jag ju förändra vridet på den/de drivande axlarna vid ett konstant varvtal på ex. vis 6000rpm. Däremot, hur jag än växlar med växellådan, så kommer antalet hk vara konstant vid 6000rpm. Detta om vi bortser ifrån dom små effektförlusterna dom finns i en växellåda.

Lindström Envis optimist
14 november 2005 · 454 Inlägg

Intressant läsning...

frasse4
14 november 2005 · 736 Inlägg

faan va bra att någon reder ut det här!! Men verkar ju rimligt, ex har man ju ganska mycket bättre acceleration på ettan än på femman, trots konstant motorstyrka... (vid samma varvtal)...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
googlese
14 november 2005 · 18 Inlägg

ni som ändå inte förstår, eller inte håller med om det jag skrev, hör av er ska jag ge en mer exakt och mer lättläst information!

dG IT-Tekniker
14 november 2005 · 144 Inlägg

chrizz skrev:
Jag kan starkt rekomendera www.susning.nu för liknande konkreta frågor. Där finns svar på det mesta och det är på svenska. Det mesta som har med data att göra finns även förklarat.

På min skola har dem förbjudit oss att använda susning.nu eftersom svaren är för dåliga och inte alltid stämmer i deras ögon. Går johnbauer IT linjen i Kalmar.

Sharky
14 november 2005 · 10 287 Inlägg

Yo Googlese,

"målet är max vridmoment på drivaxeln, det är nämligen den kraften i rena kilon som med drivhjulets radie tvingar fordonet framåt."

Det var ju precis det jag skrev.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
googlese
14 november 2005 · 18 Inlägg

Sharky skrev:
Yo Googlese,

"målet är max vridmoment på drivaxeln, det är nämligen den kraften i rena kilon som med drivhjulets radie tvingar fordonet framåt."

Det var ju precis det jag skrev.

/Göran

Är ju ändå bara effekt som är den enda enhet som kan utföa något!
"vrid" (på drivhjulen) är en ständigt varierande enhet hos alla fodon med variabel transmission (t.ex. växellåda). Har man "vrid" och varv så har man effekt och det är effekten som gör jobbet.
Vill man ha mer "vrid" så är det bara att växla ner en kugg! Vill man ha mer effekt så är det dags att trimma motorn.
Effekt x tid är energi så ska man utföra något på en viss tid krävs det effekt och inget annat.

Tänk att så få var vakna på fysiken, ingen motorjornalist var det som det verkar.

ett litet exempel.

om en motor har lägre vrid och högre varv   så behöver den en lägre utväxling , högre vrid/ lägre varv måste ha ha en högre (för att ha få samma fart) , och det ändrar utseendet det effekt register som driver bilen framåt , alltså har en 100 hk/200 nm motor i praktiken samma prestanda som en 100hk/400 nm (förusatt att dom är växlade så dom har samma effekt i samma fart , om den ena motorn är spetsig i registret och den andra ser ut som en höjdhoppsribba (kanske en turbo diesel?) så kommer det att fälla avgörandet i prestanda   ...

Senast redigerat av googlese (14 november 2005)

ludde__mannen draminbil.nu
15 november 2005 · 1 382 Inlägg

Kanske  bara är jag som tycker men kan du inte skriva en enklare förklaring direkt här? Annars har jagingete emot att få det !!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang