Volvotjej84 skrev:
Volvo 740n pappa panikköpte när han var utan bil... Burr för att behöva köra den 30 mil varje dag. Ettan gick bara att få i när bilen var nystartad. tvåan fick man bara i om man brukade våld. Stötdämparna så slut att om man lossade övre fästet så ramlade den ihop som en marackas... andra fästet helt igenrostat... Bilen uppstagad med brädbilar i fjädrarna bak för mindre gungig gång. Höger bakdörr nästan avrostad, gick att böja utåt. Vänster fram, rutan gick inte att veva ner, dörrpanelen trasig, fick trycka ner en handduk och tejpa igen för att inte frysa ihjäl. Dessutom höll kupefläkten på att säga upp sig och skrek ganska plågat mellan varven. Ena bromsskivan bak gick sönder när vi skulle byta belägg, hur det andra såg ut vågar jag inte fundera över.
Kulmen nåddes när en bekant hade bilen, tappade ena baksäcket på E6an och jag var så less på skiten att jag knöt upp bromsoket med spännband runt bakaxeln och körde den 200 mil till...
AHAHAHA!! *gråter av skratt!!!* det där är bara SÅ VOLVO!!!! har själv haft 3st 740, varav 1 GL och 2 Tic, alla har varit rent SKRÄP, går dåligt, dom varvar och låter mest som en traktor utan att ha något vrid alls och går BARA Sönder.
Felen jag fick va:
rasad bakaxel = 1månad efter inköp
Rasad turbo = dagen efter inköp (och nej, den lät inte illa när jag köpte den, den rasa pga att volvo 740/940 har HELT FEL konstruktion med turbon, NADA kylning etc...
Kärvande bromsok är inte ovanligt, byta bromsbelägg och skivor är extremt vanligt på volvo då dom är stora o tunga.
volvo-gung är obligatoriskt på alla äldre volvos (pga att det är mest unga förare som älskar o sladda med dom, och är dom inte unga så är de en fet tjockis som sitter bakom ratten och orsakar ostabilitet i kurvorna.... jag har räknat varenda volvo 740/940 jag kört om och tittat in, 9/10 sitter det någon fet j*vel bakom ratten)...
ja, resten kan ni nog räkna ut, men listan kan göras oändlig med hur mkt problem JAG har haft med mina volvo bilar.
Mvh