2646
Sök

Bromssträcka ABS vs INTE ABS

Sleeper
3 084 Inlägg
27 augusti 2007
Bi0HaZZarD skrev:
twin_cam skrev:
Enligt alla experter, och enligt bl.a körkortsboken så får man kortare bromssträcka med ABS än utan på alla underlag utom blankis, lössnö och rullgrus.

Dom experterna skulle jag vilja snacka med och även vilja se den sidan i körkortsboken. All lära jag fått säger att ABS förlänger bromssträckan marginellt men med fördelen att man kan styra.

Glidfriktionen är ju högre än rullfriktionen?

Mvh Ludde

glid friktion är lägre än vilofriktion (rullfriktion) ta tex en tavelsudd när du släpper den ner för en backe så tar det ju någon sekund innan den börjar glida.

Om du springer uppför en isig backe så kan du ju komma upp bara du lyfter på fötterna nog snabbt (så kort kontakt med marken som möjligt).. om du istället går sakta upp för backen med lika långa steg börjar du ju glida bakåt eller hur? dem som läst fysik fattar ju hur det funkar men hoppas någon av dem övriga förstår min förklaring smile

EN Sak till en gamla bilars abs är ju sämre än nya moderna bilars abs men abs är väl inte helt 100% exakt innan den börjar glida (precis då man får ut max friktion). Dagens abs hackar ju liksom fram. Det perfekta vore ju om hjulet rullar likadant hela tiden precis innan det börjar släppa. hade abs:en varit perfekt hade inte ens michael skomakarn kunnat få kortare bromssträcka utan abs... någonsin
Senast redigerat av Sushikocken (27 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
RouziMotorsport skrev:
ToXtreme skrev:
wh0re skrev:

är du säker på det?

Jag är säker på att det är trögare att åka på en skateboard utan hjul än en med hjul... Så du har fel? tongue

Såja nu börjar jag gilla erat tänkande roll

Och det Sokrates sa om accet.. helt rätt.. är ju exakt samma sak fast åt andra hållet!

Sen RouziMotorsport så ska vi ha svenska lektion smile

samma förhållanden = samma/likadana !

Alltså.. Exakt lika dan bil med/utan ABS.. samma däck etc. exakt samma förhållanden smile

Då ska du se att ABSbilen får längre sträcka! Det är logical thinking wink

Jag vet mycket väl vad dem orden betyder men ja tror inte du fattar mitt inägg.
Du kanske behöver en läs & skriv kurs? big_smile

Nej förfan tongue Men Pension skulle inte vara fel roll

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

helt galen
388 Inlägg
28 augusti 2007
Jag föredrar ABS eftersom man som nämnt kan svänga då, det kan vara en fördel. Men är man van att köra utan ABS kan man ha kortare bromssträcka utan abs än med. Iof var jag ensam på halkan om att lösa det - fast jag kanske var ensam om att övningsköra 240 också för den delen... Kör utan ABS nu, funkar helt ok.

Varför åka fort när man kan åka brett?

1 741 Inlägg
28 augusti 2007
blubb blubb allt beror på föraren smile så enkelt var det hehe

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Pan
28 augusti 2007
Sokrates skrev:

Lägg ner nu.. läs på och använd insidan, det är precis som någon skrev tidigare,, bromssträckan blir betydlig kortare med abs. Detta har testats många ggr.
    Även av mig själv då jag har utrustning för mätning av bromskraft.
    Låsta hjul blir längre bromssträcka.

//Tommy

Har är iallafall en av få som tänker klart! Vissa skriver att de skrivit fel i teoriböcker osv. knappast troligt.... "Rull"friktionen precis innan hjulet låser sig är högre än "glid-friktionen" ABS ger kortare bromssträcka!!!!!!!!!!!!!!!

Håller fullständigt med ofta det går snabbare att bromsa om hjulen är låsta nej nej det tror jag inte. Det är som du säger precis innan det låser då bromsar det bäst. Sen tror jag det beror på däcken med. Jag kör tex på mjuka M+S däck utan ABS fan går ju inte få stopp på skiten med låsta däck hade jag därimot haft abs är jag övertygad om att det skulle gå snabbare.

MVH

Studerande
463 Inlägg
28 augusti 2007
Sushikocken skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
twin_cam skrev:
Enligt alla experter, och enligt bl.a körkortsboken så får man kortare bromssträcka med ABS än utan på alla underlag utom blankis, lössnö och rullgrus.

Dom experterna skulle jag vilja snacka med och även vilja se den sidan i körkortsboken. All lära jag fått säger att ABS förlänger bromssträckan marginellt men med fördelen att man kan styra.

Glidfriktionen är ju högre än rullfriktionen?

Mvh Ludde

glid friktion är lägre än vilofriktion (rullfriktion) ta tex en tavelsudd när du släpper den ner för en backe så tar det ju någon sekund innan den börjar glida.

Om du springer uppför en isig backe så kan du ju komma upp bara du lyfter på fötterna nog snabbt (så kort kontakt med marken som möjligt).. om du istället går sakta upp för backen med lika långa steg börjar du ju glida bakåt eller hur? dem som läst fysik fattar ju hur det funkar men hoppas någon av dem övriga förstår min förklaring smile

EN Sak till en gamla bilars abs är ju sämre än nya moderna bilars abs men abs är väl inte helt 100% exakt innan den börjar glida (precis då man får ut max friktion). Dagens abs hackar ju liksom fram. Det perfekta vore ju om hjulet rullar likadant hela tiden precis innan det börjar släppa. hade abs:en varit perfekt hade inte ens michael skomakarn kunnat få kortare bromssträcka utan abs... någonsin

Förstår precis hur du menar (äntligen har man någon användning av fysiklektionerna tongue ) Friktionen är som högst precis innan det börjar glida, dvs precis innan hjulen låser sig. Detta är alltså fysikens lagar, försök inte motbevisa genom att relatera till någon egen "forskning" tongue MEN som flera andra har sagt, det går att bromsa snabbare utan ABS än med om man är grym på att köra bil, frågan är vem som är det i en paniksituation?
Senast redigerat av response (28 augusti 2007)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

1 658 Inlägg
28 augusti 2007
enligt egen erfarenhet så får man stopp på bilen bra mycket fortare MED abs på torr asfalt . har testat med min 740 då en abs givare e glapp så det inte alltid fungerar . kan tilläggas att jag hade samma däck (225 45 -17) vid båda tillfällena

167 Inlägg
28 augusti 2007
Förstår inte vad ni tjatar om. Det är inte direkt så att det inte finns någon fakta inom det här området så att man behöver ta till en massa tro hit eller tro dit! Gör en snabb sökning på google för fan! Iofs verkar inte teorin bakom bita så vi får väl försöka ett annat resonemang.

Hade det varit så att ABS haft kortare bromssträcka hade garanterat motorsporten använt sig av det. Och det är inte så att det är förbjudet pga av att det hade gått för fort med. Det som först och främst försöker motverkas i formel 1 är kurvhastigheten och den förändras inte ett dugg av hur effektiva bromsar du har. Dessutom kan ni själva se hur ofta förarna låser hjulen, vilket händer högst ett fåtal gånger under ett lopp.

Därmed inte sagt att ABS är dåligt under alla omständigheter. Under ett lopp är man ju helt koncentrerad på vad man gör hela tiden, har perfekt underlag och däck och kan därför bromsa effektivt hela tiden. Det är ju en helt annan situation på allmäna vägar som medför att ABS antagligen är överlägset även för Schumacher där!

Eliminator
1 441 Inlägg
28 augusti 2007
Bromssträcka från 80-0 km/h:

Torrt underlag: Låsta hjul= 45 m, ABS= 32 m .

Min elektroniska utrustning för att mäta bromsprov måste väl vara kass då.
Måste ringa chefen och meddela att en massa fjuniga på garaget.org vet bättre än teknisk expertis och modern mätutrustning.
Tror som sagt att en utrustning som mäter reaktionstid, hastighet, bromskraft (G-kraft)
och bromssträcka/tid samt ansättningstiden=den tid det tar för bromsarna att utveckla full bromsverkan på hjulen från det du trampar på pedalen.
För mig är det mer än överbevisat att ABS äger, mot att tyckande och tro sig kunna veta skrivare har fel, ni får nog gå ut skolan först.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 augusti 2007
På torr väg låter det som att abs har fördelen mot låsta däck då låsta däck ger värme snabbt och försämrar greppet snabbt.

På de flesta vinterväglag så får man nog stopp på bilen på kortare sträcka utan ABS än med. Så vart det också för alla på halkbanan och som jag testat senare.

Låsta hjulen grävde ner sig lite, sen beror det absolut på däcken och underlaget... en isbana och dubbfria däck där man bara kan stanna via friktionen mellan is och gummi där det inte finns dubbar som kan gräva ner sig i isen, där kan jag tro att ABS har fördel.

Sen är frågan vad som behövs,

Kommer man i 100km/h och det hoppar fram en Älg så kan det vara bättre att få ner farten lite men hinna väja undan än att få ner den lite mer men ändå krocka när bilen far rakt fram...

Oavsett vad folk säger och hur bra de påstår sig vara så kan det komma situationer som de inte kan hantera.

Så helt klart bra att de olika systemen finns med ABS och ESP mm., om man dessutom inte litar på dem så tar man det lugnare och kör ännu säkrare wink
Senast redigerat av Martin 9-3 (28 augusti 2007)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

167 Inlägg
28 augusti 2007
Sokrates skrev:

Måste ringa chefen och meddela att en massa fjuniga på garaget.org vet bättre än teknisk expertis och modern mätutrustning.
Tror som sagt att en utrustning som mäter reaktionstid, hastighet, bromskraft (G-kraft)
och bromssträcka/tid samt ansättningstiden=den tid det tar för bromsarna att utveckla full bromsverkan på hjulen från det du trampar på pedalen.
För mig är det mer än överbevisat att ABS äger, mot att tyckande och tro sig kunna veta skrivare har fel, ni får nog gå ut skolan först.

//Tommy.

Lås inte hjulen! Prova istället ifall du genom att variera bromstrycket så att du inte låser hjulen kan klå ABSen.

I länken här under är nog för och nackdelar rätt bra summerade.
http://www.abs-education.org/faqs/faqindex.htm

Och som ett förtydligande tycker även jag att ABS äger. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas situationer där det kan vara aningen sämre.
Senast redigerat av Overmann (28 augusti 2007)

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
28 augusti 2007
Frågan var från början! Vilket bromsar bäst, 4 låsta däck eller ABS! Inget snack om saken ABS vilket väder som helst!Har aldrig sett ngn som söker att låsa bromsarna för att bromsa kortare varken på rallyn eller i vanliga livet! Vi har en som har lagt in många inlägg här med utrustning och mycket påläst, läs igenom Sokrates inlägg ordentligt. Ibland undrar jag om de som skriver inläggen har skrivit rätt! ABSen funkar ju som så nu för tiden att den skall inte låsa upp däcken bara ligga på gränsen! Precis som en mycket bra FÖRARE utan ABS bara att vi som inte är bra förare skall kunna funka i trafiken ändå! Jag har sett en krock som byggde på att en bil inte hade ABS och hade låsta hjul,3 bilar fick panikbromsa då det stod en idiot som skulle svänga vänster på 90-väg bakom ett krön! De tre första var antingen mycket skickliga förare eller hade ABS medans den fjärde hade låsta däck! For som en torped rätt in i röven på sista bilen som tryckte till de andra och över med bilen som skulle svänga vänster på fel sida där han fronta med mötande bil i 90 knyck!

ABS är bättre på alla väglag vs 4 låsta däck!
Läs nu vad jag skrev att det är bättre med ABS än med låsta däck inget annat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerat av MikeAero (28 augusti 2007)

-Mike-

blacken
28 augusti 2007
MikeAero skrev:
Frågan var från början! Vilket bromsar bäst, 4 låsta däck eller ABS! Inget snack om saken ABS vilket väder som helst!Har aldrig sett ngn som söker att låsa bromsarna för att bromsa kortare varken på rallyn eller i vanliga livet! Vi har en som har lagt in många inlägg här med utrustning och mycket påläst, läs igenom Sokrates inlägg ordentligt. Ibland undrar jag om de som skriver inläggen har skrivit rätt! ABSen funkar ju som så nu för tiden att den skall inte låsa upp däcken bara ligga på gränsen! Precis som en mycket bra FÖRARE utan ABS bara att vi som inte är bra förare skall kunna funka i trafiken ändå! Jag har sett en krock som byggde på att en bil inte hade ABS och hade låsta hjul,3 bilar fick panikbromsa då det stod en idiot som skulle svänga vänster på 90-väg bakom ett krön! De tre första var antingen mycket skickliga förare eller hade ABS medans den fjärde hade låsta däck! For som en torped rätt in i röven på sista bilen som tryckte till de andra och över med bilen som skulle svänga vänster på fel sida där han fronta med mötande bil i 90 knyck!

Läs nu vad jag skrev att det är bättre med ABS än med låsta däck inget annat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alla väglag?
"In what circumstances might conventional brakes have an advantage over ABS? There are some conditions where stopping distance may be shorter without ABS. For example, in cases where the road is covered with loose gravel or freshly fallen snow, the locked wheels of a non-ABS car build up a wedge of gravel or snow, which can contribute to a shortening of the braking distance."

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
29 augusti 2007
blacken skrev:
MikeAero skrev:

Alla väglag?
"In what circumstances might conventional brakes have an advantage over ABS? There are some conditions where stopping distance may be shorter without ABS. For example, in cases where the road is covered with loose gravel or freshly fallen snow, the locked wheels of a non-ABS car build up a wedge of gravel or snow, which can contribute to a shortening of the braking distance."

Vem är det du har citerat!"" Har aldrig varit med om att däcken skulle gräva ner sig i nysnö skulle väl vara om man körde in i en meter hög snödriva men det har nog varken med bromsar eller däck att göra! Men att gräva ner sig i grus,tja kanske kan jag köpa det argumentet!Du verkar inte helt säker på det då du skriver att det "kan bidra till en kortare bromssträck"Skall kolla nästa Svenska Rallyt och kolla när de kommer och gräver gropar! Eller varför inte ngt annat rally som sänds på TV och se de här vallarna som du pratar om!
Vi tar lite engelska också då! REST MY CASE!!!Slutplädering klar!
Senast redigerat av MikeAero (29 augusti 2007)

-Mike-

183 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Sokrates skrev:

//Tommy.

Här har jag svaret på frågan jag ställde. Men det kommer inte övertyga min polare att abs bromsar kortare än låsta hjul eftersom 50% av folket som skriver påstår motsatsen, Men för mig räcker det såhär! Tackar för svaren /David

183 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Hoolmgren skrev:
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS läs och begrunda.

Helt rätt, det är ju bara att gå in och läsa innantill ni som diggar låsta hjul på torr asfalt! wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
ToXtreme skrev:
Fel!! Bromssträckan bli kortare om du låser hjulena jäntemot med ABS.. på ABS "rullar" lite hela tiden.. däremot är ABS att föredra då du har möjligheten att kunna svänga samtidigt!

Så är det smile

Nej så är det inte.

Man har som högst friktion precis innan det släpper, när det väl släppt är friktionen lägre. Adderar vi dessutom att gatdäck blir väldigt hala när de överhettar så står en klar seger hos abs

http://www.youtube.com/watch?v=ZSqGPyWr … re=related   kolla här vid 2:10

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
t7m skrev:
det blir längre med abs även på torr asfalt, den stora fördelen är dock att man kan styra, men en förare som är skicklig att köra utan abs är nog klart överlägsen abs tongue

fel där med

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

274 Inlägg
30 augusti 2008
Justfuckinggoogleit.com

Remember google is you best friend!

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
ToXtreme skrev:
Blir friktionen mindre? Nu är du väl ändå väldigt mycket ute och cyklar här? tongue

Det blir ju en skitstor friktion om du nitar, då bilen är i rörelse medans hjulena står still?

Och sträckan blir logiskt sätt kortare på torr asfalt, bara tänk lite så kan ni lista ut det själva smile

För ett par däck med en jädrans med friktion mot underlaget får bättre fäste = kortare bromssträcka!

ABS, som inte kan nita bygger inte upp samma sorts friktion plus att de "rullar" lite hela tiden vilket gör att det blir en längre bromssträcka!

Det är så simpelt, finns ingen anledning att tjöta emot på den punkten wink

joooo för det stämmer inte. friktionen är avsevärt högre precis innan det släper.

Sök