Tankade upp och provade att starta motorn igår, motorn gick igång utan några större problem. Antagligen var det väl lite luft kvar i fuelrailsen som gjorde att den inte startade direkt utan efter 10-15 sekunder. I vilket fall som helst så verkar alla system vara täta, hade nästan räknat med nåt litet läckage av olja, vatten eller soppa nånstans men faktiskt inte!

Jag har kopplat in så att jag kan se temperatur (vatten), varvtal, oljetryck och oljetemperatur analogt nu. Och även hastighet och nivå i tanken är inkopplat och fungerar (men det har ju inte med motorn att göra).
Hur många bars oljetryck är normalt? När jag startade motorn så låg visaren på oljetrycksmätaren i topp (går till 7 bar) men efter ett tag så sjönk den ner till cirka 5,5 bar, normalt?
Hur lång tid ska det ta innan termostaten till kylvattnet öppnar? Jag hade igång motorn i 2-3minuter åt gången, sammanlagt kanske 7-8 minuter men kylvattenrören blev aldrig varma. Känns som att "manteln" runt fodrena borde bli skållheta tämligen omgående vilket borde öka trycket på vattnet som står där inne ganska så fort.
Just nu sitter givaren som känner av vattentemperaturen lite dumt till (på utgående vattenrör från motorn efter termostaten) vilket gör att jag inte ser någon vattentemp förrän termostaten börjar att öppna. Anledningen till detta är att orginal givare har fel område (i ohm alltså) för att kunna användas ihop med mitt autometerinstrument i panelen och gängan som givaren sitter med är fel så det går inte att bara byta givaren heller. Så det finns två sätt att mäta temperaturen (om man inte ska hålla på med en massa aluminiumsvetsning och sånt hittepå) och det ena är att koppla in ett visarinstrument ifrån en Subaru på skroten (om jag hittar en med rätt mätområde) och det andra är att få igång VWRX-programvaran så att jag kan monitera en massa signaler ifrån styrboxen. Motorstyrningen har ju som sagt sin egen temperaturgivare som är lite mer exakt än den som bara går till instrumentet.
Sen får jag väl göra en liten lista på vad jag har kvar då...
Programmera och koppla in controllerkortet (Arduino) så att jag får all digital visning (kontrollampor) att fungera.
Montera ihop instrumentpanelen, pilla in alla kablar i den och koppla in alla slangar som har med friskluft/varmluft värmepaketet att göra.
Byta de säkringar som inte fungerar.
Göra en el-koll så att allt elektriskt fungerar.
Konstruera om min hängande gaspedal så att den fungerar över hela registret samt inte kärvar.
Justera växellinkaget så att alla växlar + back går att få i så lätt som möjligt.
Köpa ett batteri som passar där batteriet ska stå.
Kolla så att det finns tillräckligt med olja i växellådan samt eventuellt fylla på om det skulle behövas.
någonstans här kan man göra en riktig provkörning samt köra min uppmätta 2km-stäcka för att programmera hastighetsmätarenBygga klart inredningen (väggpaneler + vinyltapetsering + golvmattor). Även konstruera en "rock n rollsoffa" istället för det bakersta sätet.
Skicka iväg bilen på omlack
Gjuta upp en motorkåpa i kolfiber.
Montera svart kontrasttape mellan rutorna
Montera någon typ av plastlist på dropplisterna.
Byta ut repiga sidorutor mot bättre
Sätta dit ett fungerande lås på skjutrutan på vänster sida.
Skaffa och montera larm/trådlöst centrallås.
Montera vindavvisare på dörrarna
Ta isär icke fullständigt genomförda grejer. T.ex metalldetaljer som inte har fått färg på sig. Och sen montera ihop igen
Köpa och koppla in ljud.
Regga in och besikta.
Montera catchetank för vevhusventilationen.
Men som sagt om någon vet något om det där med oljetryck eller om vattentermostater så dela gärna med er av era erfarenheter.