Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 166 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
30 juli 2013 · 241 Inlägg

Snyggt byggt, frääsig kärra!

aero85
30 juli 2013 · 621 Inlägg

kul att det händer lite=)

EPG Kärnkraftstomte
31 juli 2013 · 766 Inlägg

Klart att det händer lite, har ju haft semester! Och tanken är att ta en provtur innan den är slut (5 dagar kvar).
Kämpar djuret när jag har tid med bilen... cool

Senast redigerat av MagnumR (31 juli 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
IzaaL
31 juli 2013 · 49 Inlägg

Sinnessjukt fränt bygge. fortsätt kämpa smile riktigt imponerad.

aero85
31 juli 2013 · 621 Inlägg

MagnumR skrev:
Klart att det händer lite, har ju haft semester! Och tanken är att ta en provtur innan den är slut (5 dagar kvar).
Kämpar djuret när jag har tid med bilen... cool

visst är det härligt=)

EPG Kärnkraftstomte
2 augusti 2013 · 766 Inlägg

Jepp tongue

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
3 augusti 2013 · 766 Inlägg

Tankade upp och provade att starta motorn igår, motorn gick igång utan några större problem. Antagligen var det väl lite luft kvar i fuelrailsen som gjorde att den inte startade direkt utan efter 10-15 sekunder. I vilket fall som helst så verkar alla system vara täta, hade nästan räknat med nåt litet läckage av olja, vatten eller soppa nånstans men faktiskt inte! smile

Jag har kopplat in så att jag kan se temperatur (vatten), varvtal, oljetryck och oljetemperatur analogt nu. Och även hastighet och nivå i tanken är inkopplat och fungerar (men det har ju inte med motorn att göra).

Hur många bars oljetryck är normalt? När jag startade motorn så låg visaren på oljetrycksmätaren i topp (går till 7 bar) men efter ett tag så sjönk den ner till cirka 5,5 bar, normalt?

Hur lång tid ska det ta innan termostaten till kylvattnet öppnar? Jag hade igång motorn i 2-3minuter åt gången, sammanlagt kanske 7-8 minuter men kylvattenrören blev aldrig varma. Känns som att "manteln" runt fodrena borde bli skållheta tämligen omgående vilket borde öka trycket på vattnet som står där inne ganska så fort.
Just nu sitter givaren som känner av vattentemperaturen lite dumt till (på utgående vattenrör från motorn efter termostaten) vilket gör att jag inte ser någon vattentemp förrän termostaten börjar att öppna. Anledningen till detta är att orginal givare har fel område (i ohm alltså) för att kunna användas ihop med mitt autometerinstrument i panelen och gängan som givaren sitter med är fel så det går inte att bara byta givaren heller. Så det finns två sätt att mäta temperaturen (om man inte ska hålla på med en massa aluminiumsvetsning och sånt hittepå) och det ena är att koppla in ett visarinstrument ifrån en Subaru på skroten (om jag hittar en med rätt mätområde) och det andra är att få igång VWRX-programvaran så att jag kan monitera en massa signaler ifrån styrboxen. Motorstyrningen har ju som sagt sin egen temperaturgivare som är lite mer exakt än den som bara går till instrumentet.

Sen får jag väl göra en liten lista på vad jag har kvar då...

Programmera och koppla in controllerkortet (Arduino) så att jag får all digital visning (kontrollampor) att fungera.

Montera ihop instrumentpanelen, pilla in alla kablar i den och koppla in alla slangar som har med friskluft/varmluft värmepaketet att göra.

Byta de säkringar som inte fungerar.

Göra en el-koll så att allt elektriskt fungerar.

Konstruera om min hängande gaspedal så att den fungerar över hela registret samt inte kärvar.

Justera växellinkaget så att alla växlar + back går att få i så lätt som möjligt.

Köpa ett batteri som passar där batteriet ska stå.

Kolla så att det finns tillräckligt med olja i växellådan samt eventuellt fylla på om det skulle behövas.

någonstans här kan man göra en riktig provkörning samt köra min uppmätta 2km-stäcka för att programmera hastighetsmätaren

Bygga klart inredningen (väggpaneler + vinyltapetsering + golvmattor). Även konstruera en "rock n rollsoffa" istället för det bakersta sätet.

Skicka iväg bilen på omlack

Gjuta upp en motorkåpa i kolfiber.

Montera svart kontrasttape mellan rutorna

Montera någon typ av plastlist på dropplisterna.

Byta ut repiga sidorutor mot bättre

Sätta dit ett fungerande lås på skjutrutan på vänster sida.

Skaffa och montera larm/trådlöst centrallås.

Montera vindavvisare på dörrarna

Ta isär icke fullständigt genomförda grejer. T.ex metalldetaljer som inte har fått färg på sig. Och sen montera ihop igen

Köpa och koppla in ljud.

Regga in och besikta.

Montera catchetank för vevhusventilationen.

Men som sagt om någon vet något om det där med oljetryck eller om vattentermostater så dela gärna med er av era erfarenheter.

Senast redigerat av MagnumR (4 augusti 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
aero85
3 augusti 2013 · 621 Inlägg

oljetrycket brukar ligga på 3bar på tomgång upp till 7bar med lite varv men det är ju lite olika beroende på motor. termostaten öppnar inte förrns tempen är uppe mellan 85-90 grader beroende på vad du har köpt men för att komma dit bör du nog köra en bra stund till och du bör nog montera en givare på motorn

MagnumR skrev:
Tankade upp och provade att starta motorn igår, motorn gick igång utan några större problem. Antagligen var det väl lite luft kvar i fuelrailsen som gjorde att den inte startade direkt utan efter 10-15 sekunder.

Jag har kopplat in så att jag kan se temperatur (vatten), varvtal, oljetryck och oljetemperatur analogt nu. Och även hastighet och nivå i tanken är inkopplat och fungerar (men det har ju inte med motorn att göra).

Hur många bars oljetryck är normalt? När jag startade motorn så låg visaren på oljetrycksmätaren i topp (går till 7 bar) men efter ett tag så sjönk den ner till cirka 5,5 bar, normalt?

Hur lång tid ska det ta innan termostaten till kylvattnet öppnar? Jag hade igång motorn i 2-3minuter åt gången, sammanlagt kanske 7-8 minuter men kylvattenrören blev aldrig varma. Känns som att "manteln" runt fodrena borde bli skållheta tämligen omgående vilket borde öka trycket på vattnet som står där inne ganska så fort.
Just nu sitter givaren som känner av vattentemperaturen lite dumt till (på utgående vattenrör från motorn efter termostaten) vilket gör att jag inte ser någon vattentemp förrän termostaten börjar att öppna. Anledningen till detta är att orginal givare har fel område (i ohm alltså) för att kunna användas ihop med mitt autometerinstrument i panelen och gängan som givaren sitter med är fel så det går inte att bara byta givaren heller. Så det finns två sätt att mäta temperaturen (om man inte ska hålla på med en massa aluminiumsvetsning och sånt hittepå) och det ena är att koppla in ett visarinstrument ifrån en Subaru på skroten (om jag hittar en med rätt mätområde) och det andra är att få igång VWRX-programvaran så att jag kan monitera en massa signaler ifrån styrboxen. Motorstyrningen har ju som sagt sin egen temperaturgivare som är lite mer exakt än den som bara går till instrumentet.

Sen får jag väl göra en liten lista på vad jag har kvar då...

Programmera och koppla in controllerkortet (Arduino) så att jag får all digital visning (kontrollampor) att fungera.

Montera ihop instrumentpanelen, pilla in alla kablar i den och koppla in alla slangar som har med friskluft/varmluft värmepaketet att göra.

Byta de säkringar som inte fungerar.

Göra en el-koll så att allt elektriskt fungerar.

Konstruera om min hängande gaspedal så att den fungerar över hela registret samt inte kärvar.

Justera växellinkaget så att alla växlar + back går att få i så lätt som möjligt.

Köpa ett batteri som passar där batteriet ska stå.

någonstans här kan man göra en riktig provkörning samt köra min uppmätta 2km-stäcka för att programmera hastighetsmätaren

Bygga klart inredningen (väggpaneler + vinyltapetsering + golvmattor). Även konstruera en "rock n rollsoffa" istället för det bakersta sätet.

Skicka iväg bilen på omlack

Gjuta upp en motorkåpa i kolfiber.

Montera svart kontrasttape mellan rutorna

Montera någon typ av plastlist på dropplisterna.

Byta ut repiga sidorutor mot bättre

Sätta dit ett fungerande lås på skjutrutan på vänster sida.

Montera vindavvisare på dörrarna

Ta isär icke fullständigt genomförda grejer. T.ex metalldetaljer som inte har fått färg på sig. Och sen montera ihop igen

Köpa och koppla in ljud.

Regga in och besikta.

Men som sagt om någon vet något om det där med oljetryck eller om vattentermostater så dela gärna med er av era erfarenheter.

EPG Kärnkraftstomte
7 augusti 2013 · 766 Inlägg

Jag lyckades få igång VWRX-programvaran tillslut så nu kan jag se både temperaturen och en hel del andra grejer också. Dock verkar cykeltiden vara bra långsam så den uppdaterar inte så fort, å andra sidan så är ju temperaturer långsamma förlopp så det är inte hela världen, dock kanske man vill övervaka nån annan signal i framtiden.

Det verkar som att motorn tar en bra stund på sig att komma upp i temperatur men efter typ 10 - 12 minuter så är han så pass varm att termostaten öppnar. Här dyker dock nästa problem upp, minsta motståndets lag ni vet. Kylvattnet vill inte passera genom radiatorn utan den bypassas via vattenbehållaren (den har en anslutning till tilloppet och en till returen). Jag får försöka att fixa någon typ av strypning här så att luft kan passera men så att det blir tillräckligt med motstånd för vattnet att hellre ta rätt väg (lite kommer ju dock att även i fortsättningen passera här) Jag tänker mig alltså en rostfri rundstav med ett 2,5 - 3mm hål rakt igenom som jag trycker in inuti silikonslangen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-ea04cc463a535c0a704f944de60f408c.jpg
Den bortre av de två böjarna måste strypas till.

Och angående oljetrycket så sjönk detta ner till cirka 1,5 bar efter en 8 - 9 minuters körning med motorn.

[video]http://www.garaget.org/video/138924[/video]
Beklagar att det ser ut som att det snöar i klippet, min chef var på besök i garaget och höll på att slipa glasfiberspackel (med lamellskiva på vinkelharryn) när jag kom dit (host host).

Och det verkar fortfarande hålla tätt!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Putteliten
7 augusti 2013 · 9 068 Inlägg

Kul att få höra motorn snurra, äntligen! big_smile Angående expansionskärlet, har inte koll på vart du har kylaren men är det inte bättre att ha det i närheten av kylaren istället? För det grova röret från kärlet ska ju vara i tillopp till kylaren, oftast mitt på ungefär. Sen den tunnare av dom ska sitta vid högsta punkten på kylaren så att luften trycks upp och in i expansionskärlet.

lill_sankan
7 augusti 2013 · 346 Inlägg

Rätt go uppgradering av motorkraft smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
MrSir
7 augusti 2013 · 369 Inlägg

snyggt byggt! frässig  kärra wink

Pray For Japan
Toyota Chaser JZX90 "streetdancer" (1995)
Lexus GS300 (2000)
aero85
7 augusti 2013 · 621 Inlägg

jag kan nog hålla med dig om vattnet

Putteliten skrev:
Kul att få höra motorn snurra, äntligen! big_smile Angående expansionskärlet, har inte koll på vart du har kylaren men är det inte bättre att ha det i närheten av kylaren istället? För det grova röret från kärlet ska ju vara i tillopp till kylaren, oftast mitt på ungefär. Sen den tunnare av dom ska sitta vid högsta punkten på kylaren så att luften trycks upp och in i expansionskärlet.

EPG Kärnkraftstomte
7 augusti 2013 · 766 Inlägg

Putteliten skrev:
Kul att få höra motorn snurra, äntligen! big_smile Angående expansionskärlet, har inte koll på vart du har kylaren men är det inte bättre att ha det i närheten av kylaren istället? För det grova röret från kärlet ska ju vara i tillopp till kylaren, oftast mitt på ungefär. Sen den tunnare av dom ska sitta vid högsta punkten på kylaren så att luften trycks upp och in i expansionskärlet.

Om det ändå vore så enkelt, radiatorn fram - motorn bak... Och i fronten finns det ingen plats för något extra, framförallt inget skrymmande som t.ex en vattenbehållare.

Jag avluftar systemet genom att fylla vattenbehållaren, skruva på locket och sen trycka i lite tryckluft i slangnippeln som sitter på locket. Samtidigt har jag skruvat bort avluftningsskruven i toppen på kylaren och istället satt dit en egentillverkad slangnippel som består av en M8-skruv med ett 4mm mässingsrör igenom. På denna slangnippel har jag tryckt på en bit genomskinlig silikonslang som en kompis står och övervakar under tiden som jag övervakar nivån i vattenbehållaren.
Så länge det kommer luft ur silikonslangen så är det bara att fortsätta att blåsa men det gäller att fylla på behållaren ibland så att man inte blåser in luft, och när man lossar på locket så gäller det att kompisen är med och nyper slangen...
När det bara kommer vätska ur slangen så tar man bort slangen och skruvar dit avluftningsskruven igen.

Och med den desigen på kylsystemet jag har nu så borde knappast någon luft kunna samlas i toppen av radiatorn längre eftersom att den borde evakueras genom de två blåa silikonböjarna innan det hinner komma dit.

lill_sankan skrev:
Rätt go uppgradering av motorkraft smile

Jepp, från 0-100 på en kafferast till 0-100 som en Polis som har fått reda på att det är extrapris på flottyrringar på ICA ungefär wink

Tune skrev:
snyggt byggt! frässig  kärra wink

Tackar!

Senast redigerat av MagnumR (7 augusti 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
RobiinK Rust Is Not A Crime
8 augusti 2013 · 1 215 Inlägg

Så snabbt är omöjligt, då snackar vi Usain Bolt hastigheter!


lill_sankan skrev:
Rätt go uppgradering av motorkraft smile

Jepp, från 0-100 på en kafferast till 0-100 som en Polis som har fått reda på att det är extrapris på flottyrringar på ICA ungefär wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
lill_sankan
8 augusti 2013 · 346 Inlägg

MagnumR skrev:

lill_sankan skrev:
Rätt go uppgradering av motorkraft smile

Jepp, från 0-100 på en kafferast till 0-100 som en Polis som har fått reda på att det är extrapris på flottyrringar på ICA ungefär wink

Haha bästa liknelsen nånsin big_smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
andreas_1996
1 september 2013 · 951 Inlägg

riktigt coolt projekt smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
EPG Kärnkraftstomte
5 september 2013 · 766 Inlägg

Tackar!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
15 september 2013 · 766 Inlägg

Bara för skojs skull kan jag ju skicka upp en länk på vad en galen norrman har byggt: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=60&t=17552
Och ett litet videoklipp för dom som inte orkar läsa hela projekttråden:



Sen finns det även några finnar som byggde ett liknande projekt för några år sen: http://racetaxi.blogspot.se/2007_09_01_archive.html
Videoklipp på deras buss:


Angående mitt eget projekt så kan jag säga att det har stått still sedan semestern eftersom att jag har haft lite annat att tänka på. Men På tisdag ska jag äntligen tenta av det jag har pluggat på så sen kanske man kan börja göra lite med bussen igen! smile

Senast redigerat av MagnumR (15 september 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
AAK
2 november 2013 · 102 Inlägg

hehehehe, där rök en bit av lördagen för att läsa tråden från början till slut xD studieböckerna står bredvid men tråden var mer lockande!

Otroligt bygge som min inte alls kommer kunna jämföras med!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang