Rullande start utav bil

skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

Det är så att min bil ibland vägrar starta, och jag är då tvungen att rulla igång den, för att sedan när den fått upp lite fart släppa kopplingen med 2'an i o så startar den.

Är det mycket skadligt för växellådan?

skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

Har faktiskt blivit ca 20ggr under 2 veckor nu.

Mycket skadligt?

Senast redigerat av skallman (3 oktober 2007)

twin_cam Smålänning
3 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Vad är det för bil? Mer skadligt för en insprutare än en knasare...

Är det inte bättre att kolla varför den inte startar?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
decib3L Körv
3 oktober 2007 · 3 535 Inlägg

Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Truckdriving Man
KG
3 oktober 2007 · 385 Inlägg

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Hmm, hur/varför då??

skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

twin_cam skrev:
Vad är det för bil? Mer skadligt för en insprutare än en knasare...

Är det inte bättre att kolla varför den inte startar?

opel corsa b, 98'a 1.4

Bilen ska på felkontroll nu på fredag (fick inte tid innan).

Jag är i behov utav bil så jag har använt bilen regelbundet, och var annan dag blivit tvungen att rulla ner den för en backe för att få igång den.

Jag har gjort en felsökning själv, men är numera säker på att det är något med elen.

Knasare=sugmotor?

skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Flesta nyare bilar har det, så jag antar att min opel har det med.

Lo_row
3 oktober 2007 · 154 Inlägg

skallman skrev:

twin_cam skrev:
Vad är det för bil? Mer skadligt för en insprutare än en knasare...

Är det inte bättre att kolla varför den inte startar?

opel corsa b, 98'a 1.4

Bilen ska på felkontroll nu på fredag (fick inte tid innan).

Jag är i behov utav bil så jag har använt bilen regelbundet, och var annan dag blivit tvungen att rulla ner den för en backe för att få igång den.

Jag har gjort en felsökning själv, men är numera säker på att det är något med elen.

Knasare=sugmotor?

Knasare : Motor med förgasare..

Kör automat så är du smart ;)
skallman
3 oktober 2007 · 91 Inlägg

Kanske verkar dumt att fråga. Men har min corsa 98'a en förgasare?

camaro67 Meister
3 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

En 98 skulle jag aldrig kunna tänka mig har förgasare. Så det är med all sanorlighet en insprutare

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
HardCore
3 oktober 2007 · 321 Inlägg

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Rednik
3 oktober 2007 · 304 Inlägg

HardCore skrev:

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Står i instruktionsboken för V40 att man ALDRIG får bogsera igång bilen för att det kan skada katalysatorn.

bumpe Lastbilsmekaniker
3 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Rednik skrev:

HardCore skrev:

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Står i instruktionsboken för V40 att man ALDRIG får bogsera igång bilen för att det kan skada katalysatorn.

Har du funderat på varför den skulle göra det?

Du kan åka med 100% extra soppa ett tag och den håller. Bara du inte åker med massa oförbränns bensin länge för då tar den styk.

Ingen fara alls att bogsera igång bilar. Tål den att man dumpar kopplingen på 6000 varv så tål den garanterat att rullas igång, vill du vara lite snäll så starta på 2:an...

decib3L Körv
4 oktober 2007 · 3 535 Inlägg

Men är det verkligen värt det? I min handbok står det just det som redan sagts. Att det kan finnas oförbränd bensin kvar. Och är det verkligen värt det? visserligen kan man ju vara försiktig och så.. Men det är iaf inte bra för bilen.

(Ursäkta grammatiken, måste få en morgonsup innan jag vaknar till.. hehe wink)

Truckdriving Man
skallman
4 oktober 2007 · 91 Inlägg

Värt och värt, måste man så måste man.  Det är klart jag inte vill "rulla" igång bilen varannan dag. Förhoppningsvis så får jag det åtgärdat imorgon. <håller tummarna>

Givetvis så startar jag på 2'an ;P

skallman
4 oktober 2007 · 91 Inlägg

bumpe skrev:

Rednik skrev:

HardCore skrev:

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Står i instruktionsboken för V40 att man ALDRIG får bogsera igång bilen för att det kan skada katalysatorn.

Du kan åka med 100% extra soppa ett tag och den håller. Bara du inte åker med massa oförbränns bensin länge för då tar den styk.

Kan du mera utförligt förklara vad du menar? Är nyfiken.

jonTe
4 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Rednik skrev:

HardCore skrev:

decib3L skrev:
Och man ska ABSOLUT INTE göra det om man har katalysator, risken finns att du spränger hela skiten ..

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Står i instruktionsboken för V40 att man ALDRIG får bogsera igång bilen för att det kan skada katalysatorn.

Kan kanske vara för att "oerfarna" inte skall ligga och dra en bil som inte startar i flera hundra meter för att verkligen "försöka".

Att starta en motor handlar om att tillföra rörelseenergi och om denna rörelseenergi skapas av att bilen rullar eller av en startmotor spelar ingen roll OM allt det elektriska är med i matchen.
Så att starta en bil som t.ex startmotorn är död på genom att putta igång den är ingen fara OM allt annat elektroniskt är ok (att man har batteri osv).
Förutsättningen är ju oxo att bilen har manuell växellåda....

MVH Jonas
..............
High_Tower Leg. Volvo Nerd
5 oktober 2007 · 143 Inlägg

jonTe skrev:

Rednik skrev:

HardCore skrev:

Förklara gärna. Finns absolut inget logiskt som talar för det.

Står i instruktionsboken för V40 att man ALDRIG får bogsera igång bilen för att det kan skada katalysatorn.

Kan kanske vara för att "oerfarna" inte skall ligga och dra en bil som inte startar i flera hundra meter för att verkligen "försöka".

Att starta en motor handlar om att tillföra rörelseenergi och om denna rörelseenergi skapas av att bilen rullar eller av en startmotor spelar ingen roll OM allt det elektriska är med i matchen.
Så att starta en bil som t.ex startmotorn är död på genom att putta igång den är ingen fara OM allt annat elektroniskt är ok (att man har batteri osv).
Förutsättningen är ju oxo att bilen har manuell växellåda....

Professor Jonte har talat!

Stämmer som han säger, Om det är startmotorn eller med hjälpa av Rullning som drar igång bilen kvittar. Men som ovan talare sa så måste all elektronik vara med och Starta igång motorn precis som om det skulle vara startmotorn som drog igång bilen.

Fungerar inte elektroniken och i synnerhet tändningen, så matas det bara på med mer och mer bensin och det åker sedan ut i avgassystemet och in i katalysatorn.

Så går det inte att dra igång bilen efter ett kort försök, så försök inge mer.

Oftast har man en check engine lampa som tänder sig då man rullar igång bilen och då BÖR man absolut ge sig. Fick den erfarenheten av min egen volvo..wink

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
skallman
5 oktober 2007 · 91 Inlägg

Finns det något knep man kan använda och se om man har bensin i katalysatorn?

Om, man nu skulle ha det, kan man avlägsna det på något sätt?

twin_cam Smålänning
5 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

skallman skrev:
Finns det något knep man kan använda och se om man har bensin i katalysatorn?

Om, man nu skulle ha det, kan man avlägsna det på något sätt?

Skruva ut lamdasonden och lukta i hålet. Bensinen kan avlägsnast medelst trycklyft eller att den helt enkelt får dunsta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang