Projekt : nybörjar "bygge" volvo 740 89

Smiley Legitimerad Lamphållare
4 november 2007 · 369 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Välkommen in i klubben, ibland går allt hur bra som helst å ibland känner man för å skicka skiten till skroten. Been there to wink Men de löser sig alltid på nåt sätt. Du har sjyssta planer för bilen, kul å se hur de går för andra me samma förutsättningar. Så du kan räkna me att jag följer detta smile

Såg att du tänkt plana toppen, vet du hur mycke de går på lr?? behöver ev. själv göra de men har ingen aning om va de kostar.

Keep it up så har du nog en fin bil till körkortdagen wink

Här i stan så kostar det 500:-+moms= 625:- inkl moms så jätte farligt äre inte, men då tar jag bort allt själv, ventiler, kam osv man kan säkert gå till något företag som sysslar me svarvning o be dom planna för typ 100kr eller en tårta, men känner mig säker på ett sätt att veta att några som sysslar med trimmning (proffisionelt "Stavning?") har planat den.

Hehe jo hoppas att jag har en fin bil te körkortsdagen=) bara den klarar avgas värdena på besikningen sen såtongue

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
ToXtreme
4 november 2007 · 3 627 Inlägg

Aj fan, har du någon bild på hur ditt grenrör ser ut i dagsläget? Är måttligt sugen på att plocka loss mitt nämligen och slipa bort all rosten.. men jag är rädd att jag drar sönder muttrarna och det hmm

Det är surt när saker inte går som man vill, minns när jag plocka bort mina strålkastare.. fyfan asså! De där satans bultarna sitter ju så in i helvete tongue drog av 3 av 4 bult.. så fick borra ur skiten och ha mig.. så min plast som man fäster i nu är kass.. så mina strålkastare står helt jävla fel.. Sånt är också surt sad

Men ligg i vetja big_smile Det lönar sig i längden wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Smiley Legitimerad Lamphållare
4 november 2007 · 369 Inlägg

ToXtreme skrev:
Aj fan, har du någon bild på hur ditt grenrör ser ut i dagsläget? Är måttligt sugen på att plocka loss mitt nämligen och slipa bort all rosten.. men jag är rädd att jag drar sönder muttrarna och det hmm

Det är surt när saker inte går som man vill, minns när jag plocka bort mina strålkastare.. fyfan asså! De där satans bultarna sitter ju så in i helvete tongue drog av 3 av 4 bult.. så fick borra ur skiten och ha mig.. så min plast som man fäster i nu är kass.. så mina strålkastare står helt jävla fel.. Sånt är också surt sad

Men ligg i vetja big_smile Det lönar sig i längden wink

Det kommer bilder i morrn så då skaru få se hur bultarna ser ut:) jo det e jävligt irriterande när det inte går som man vill.

Har en bild som man ser någorlunda på så laddar upp den=)



http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/183909_3mzm6v.jpg
förjävligt irriterande me dessa bultar, varmluft upptagar skiten te luftburken den stålgrejern vara bara dra lite framotillbaka på så losssna den fårn bulten xD

Satt o funderade på hur mycket effekt man får ifall man borrar upp motorn till 2,5 liter? plus då det andra som jag ska göra portad topp osv någon som vet ungefär vad man kommer upp i då?

Senast redigerat av Smiley (4 november 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
ToXtreme
4 november 2007 · 3 627 Inlägg

Förvärmningen är flexröret som går där roll du kan ta bort det om du vill tongue Har själv inte kvar den plåten på min kärra då den va minst lika rostig som din är wink

Sen är mitt grenrör och bultarna lika rostiga som dina också, och om du lyckas få bort ditt så ska jag ju kunna får bort mitt också big_smile Bara man slipar så man får gott tag om muttrarna och att man drar på 5-56 typ en dag innan så att de löser upp mycket av skiten smile

Sen det med uppborrning anser jag som onödigt, då hade jag hellre turbokonterterat för att borra upp och ha sig blir ju en jävla massa extrakostnader i form utav kolvbyte etc.
Dessutom så kan man pressa en 230F jävligt långt med en vanlig turbo faktiskt smile Om man byter lite delar och så vill säga i övriga motorn.. du får tänka på att de finns en hel del 740 turbo här i landet som har 4-500hk .. och Turbo motorerna är ju i grunden en 230F smile Och de toktrimmade 740isarna är inte uppborrade smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Smiley Legitimerad Lamphållare
4 november 2007 · 369 Inlägg

ToXtreme skrev:
Förvärmningen är flexröret som går där roll du kan ta bort det om du vill tongue Har själv inte kvar den plåten på min kärra då den va minst lika rostig som din är wink

Sen är mitt grenrör och bultarna lika rostiga som dina också, och om du lyckas få bort ditt så ska jag ju kunna får bort mitt också big_smile Bara man slipar så man får gott tag om muttrarna och att man drar på 5-56 typ en dag innan så att de löser upp mycket av skiten smile

Sen det med uppborrning anser jag som onödigt, då hade jag hellre turbokonterterat för att borra upp och ha sig blir ju en jävla massa extrakostnader i form utav kolvbyte etc.
Dessutom så kan man pressa en 230F jävligt långt med en vanlig turbo faktiskt smile Om man byter lite delar och så vill säga i övriga motorn.. du får tänka på att de finns en hel del 740 turbo här i landet som har 4-500hk .. och Turbo motorerna är ju i grunden en 230F smile Och de toktrimmade 740isarna är inte uppborrade smile

Okej:P ja får fundera på hur jag görsmile men de e det med turbo så kmr den inte klara besikningen o då kan jag inte köra omkring lagligt=/

Edit: var ute nyss o skulle ta bort spridar tryck grejen (den som spridarna och tryckregultatorn sitter I) från några slangar, men såklart så lossna inte dom den där muttern utan blev ett jävla hål i skiten så nu måste jag inhandla en ny sådan också, men matrialet måste ha varit slut för det gick av direkt, så antagligen lika bra att det byts endå.

Senast redigerat av Smiley (4 november 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
ToXtreme
16 november 2007 · 3 627 Inlägg

Hur går det för dig? smile Har du fått lös ditt grenrör än? smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
_Spawned_ Maskinförare
16 november 2007 · 1 163 Inlägg

Jadu, vars ska jag börja? big_smile gillar ideen med sidepipe avgassystemet, och sen angående motorn och effekt.. "smakar det så kostar det". och jag skulle tro att du kan ha rätt kul med bilen som den är effekt mässigt också.. jag kör orginal nu, och nog kan jag ha kul roll

Sen får du betydligt mer motor för pengarna om du turbokonverterar. Kostar mer att trimma en sugmotor på vanliga sättet, och du får inte lika mycket effekt för pengen.
Annars har du en sida här där du kan läsa lite mer om turbokonvertering.
http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

Lycka till
/ Fredrik

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Smiley Legitimerad Lamphållare
16 november 2007 · 369 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Jadu, vars ska jag börja? big_smile gillar ideen med sidepipe avgassystemet, och sen angående motorn och effekt.. "smakar det så kostar det". och jag skulle tro att du kan ha rätt kul med bilen som den är effekt mässigt också.. jag kör orginal nu, och nog kan jag ha kul roll

Sen får du betydligt mer motor för pengarna om du turbokonverterar. Kostar mer att trimma en sugmotor på vanliga sättet, och du får inte lika mycket effekt för pengen.
Annars har du en sida här där du kan läsa lite mer om turbokonvertering.
http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

Lycka till
/ Fredrik

Tack för länken=)

till: ToXtreme nej har inte gjort det en, har skivor osånt hemma nu, men vädret e så tråkigt och har inget garage, men i morrn/söndag skulle det bli lite varmare så ska väl ge mig på det då.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
17 november 2007 · 369 Inlägg

tjo, kommer en liten update här, har i dag vart ute o grejat lite me volvon kapade dom 4a övre muttrarna till grenröret men sedan när jag skulle kapa dom nedre så får jag inte ner vinkelslipen, kommer åt dom ifall jag tar bort skyddet som ska hindra att ifall slipskivan pajar åker in i ens mage eller liknande, vågar man ta bort skyddet? ska hämta kameran i morrn hos min morfar så slänger in lite bilder då, som några kanske har fattat också så kommer motorn att turbo konverteras istälet för att bli en trimmad sugis och mitt mål ligger nu på runt 300-350 hk
men har några frågor:

1. ifall man byter spridarna till gröna r-spridare och större bränsle pump kommer motorn kunna få den soppa mängd den vill?

2. behöver turbon någon oljesmörjning eller är det bara kullagrade som behöver det? Smiley

3. laddtryck, vågar man sattsa på att ladda 2.0 bar eller e det påtok för mycket för ett b230f block? (obs kolvar, stakar och vev ska bytas till kraftigare)


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/191838_l3bkqs.jpg
stressflÄÄkt hitta bilden på google visst e den fin=)

Senast redigerat av Smiley (17 november 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
MeloveGolf Vw trimmare
17 november 2007 · 2 995 Inlägg

Smiley skrev:
3. laddtryck, vågar man sattsa på att ladda 2.0 bar eller e det påtok för mycket för ett b230f block? (obs kolvar, stakar och vev ska bytas till kraftigare)

neutral neutral neutral neutral  2.0Bar????? ska du skjuta kolvar och stakr till månen? en ej kompsänkt motor ska du nog inte ladda mer än 0.4-0.6

Senast redigerat av MeloveGolf (17 november 2007)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Smiley Legitimerad Lamphållare
17 november 2007 · 369 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Smiley skrev:
3. laddtryck, vågar man sattsa på att ladda 2.0 bar eller e det påtok för mycket för ett b230f block? (obs kolvar, stakar och vev ska bytas till kraftigare)

neutral neutral neutral neutral  2.0Bar????? ska du skjuta kolvar och stakr till månen? en ej kompsänkt motor ska du nog inte ladda mer än 0.4-0.6

den ska kompsänkas

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Kirre
17 november 2007 · 2 122 Inlägg

2.0bar och 300hk då får du nog tänka om lite...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Smiley Legitimerad Lamphållare
17 november 2007 · 369 Inlägg

Kirre skrev:
2.0bar och 300hk då får du nog tänka om lite...

Jag har ingen aning om vilket laddtryck ger för effekt, vet bara att ifall man höjer laddet får man också högre effekt

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
24 november 2007 · 369 Inlägg

Ja i dag har jag vart ute o jobbat, och med mycket slit fått bort dom undre muttrarna till grenröret och tagit bort toppen ja de e allt, i morgon ska jag ut o ta bort det orginala avgas systemet och börja lossa motorfästena ifall det inte börjar snöa i natt.


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/196436_3r0t42.jpg
modifierat spärrskaft, muttrarna till toppen satt utav helvete


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/196437_vkl38s.jpg
Här står toppen på backen efter mycket slit


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/196438_x3cp8l.jpg
kolvar, och grenröret på sidan med en någon ganska gammal topplockspackning:P


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/196440_7apdgd.jpg
volvo ftw=D ska ta o slipa ner det svarta och polera det, sedan blire o måla volvo svaart istälet

Ska börja plocka isär toppen också så jag kan börja porta den, vilken antagligen kommer ta ett tag, sen blire o slänga i större ventiler och annan kam, någon som vet hur man effektivt sänker kompet? kan man lägga dubbla topplockspackningar? slipa ur förbränings rumet?

Ursäkta kvaliten, de e taget med mobil som ni säkert förstår

Senast redigerat av Smiley (24 november 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
15 december 2007 · 369 Inlägg

Nu så har jag funderat och jag ska sälja motorn som sitter i nu, och ska köpa mig någon volvo motor som har turbo orginal, b230 eller nyare, så ifall någon e intresserad av att köpa en volvo b230f med ny topplocks packning hör av er!

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
15 december 2007 · 369 Inlägg

det e en grej jag klurar över, behöver alla turbosar oljesmörjning eller finns det dom som inte har det?

Edit: har läst nu om turbosar och att dom behöver smörjning, annars så är det stor risk att turbon havererar, är det någon som vet hur man leder upp olja till turbon? går det o borra hål i blocket till någon olje kanal och sedan ta olja därifrån?

Senast redigerat av Smiley (15 december 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Xoff Volvo tönt... =)
15 december 2007 · 2 344 Inlägg

att du ska sälja spisen gör detta överflödigt, men kan vara kul att veta: ifall du skullr turbokonverterat den skulle du absolut inte plana den, då blir det bara mer komp wink

turbo utan smörjning finns säkert men är nog inte vanligt!

å ska du ladda 2.0 bar så behöver du nog lägga ca 100'000+ på motorn... (så ifall du köper en turbospis, skruva för jesu namn inte upp den till 2.0 wink 1bar e ganska mycket för en b230 vid orginal skick, 1.5 kanske ifall den e hottad...

ett råd till motor ifall du ska köpa turbo är B230fk -96 å nyare...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Smiley Legitimerad Lamphållare
15 december 2007 · 369 Inlägg

Xoff skrev:
att du ska sälja spisen gör detta överflödigt, men kan vara kul att veta: ifall du skullr turbokonverterat den skulle du absolut inte plana den, då blir det bara mer komp wink

turbo utan smörjning finns säkert men är nog inte vanligt!

å ska du ladda 2.0 bar så behöver du nog lägga ca 100'000+ på motorn... (så ifall du köper en turbospis, skruva för jesu namn inte upp den till 2.0 wink 1bar e ganska mycket för en b230 vid orginal skick, 1.5 kanske ifall den e hottad...

ett råd till motor ifall du ska köpa turbo är B230fk -96 å nyare...

Nja blir nog inte att sälja den, ja saab hade det, men satt o läste om att dom turbosarna havererade ganska lätt, så får komma på någe sätt att leda olja till turbon.

Ne en polare sa att dom skruva upp trycket på doms isbil till 2bar dom kom 17 meter sen total rasade motorn, så blir max 1,2bar men vill gärna lösa problem oså innan jag börjar bygga, därför så har jag inte satt igång o börja göra någe större grejer.

En polare sa en smart grej nyss på msn också, ifall man tar en oljekylare ( så att oljan inte börjar koka ) sen svetsar man ihop en egen liten behållare, och sätter en cirkulations pump som drivs av el till turbon, så har det eget separat oljesystem. borde ju inte vara så svårt att bygga igentligen, något som vet ifall någon bilmärke har sånt system till sina bilar?


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/209520_7dgyw5.jpg
Zé system, borde funka väldigt bra tycker jag

Senast redigerat av Smiley (15 december 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
zajja
15 december 2007 · 645 Inlägg

Jag tycker du ska läsa mer om hur "turbovärlden" fungerar, 1.2 bar i en original motor med original avgassystem så har du vääldigt mycket avgasmottryck både p.g.a grenröret och avgassystemet, oftast detta som dödar motorer när folk bara skruvar laddtryck.

på sävarturbo.se och på deras forum finns oändlig information om hur turbo etc fungerar (börja med att läsa Jens Gustavsson artiklar) och massvis med info om volvo motorer etc.

Med den vetskap du har nu är det nog bäst att börja på små trimning och lära sig hur allt funkar innan du ens börjar tänka på 300häst och uppåt (eller spendera många timmar åt att läsa som jag tidigare sa)

//Marcus Saari
Catling Old School Ford
15 december 2007 · 600 Inlägg

nu har jag inte läst trådens alla ord. Men vad har du för problem med olja?!
ett T-kors sen till turbo , från turbo till tråget?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang