Oseriösa "bilköpare" - Fy f*n va störande

tobee
23 oktober 2007 · 735 Inlägg

Tänkte dela med mig av min historia för att rädda någon lika godtrogen från att göra samma misstag. Eller som en undran om någon varit med om samma sak själv

Håller på att sälja Audin till förmån för lite roligare bil och fick två samtal från en kille. I det första frågade han alla vanliga frågor som folk brukar ställa och någon dag senare så ringer han för att boka in en träff. Barnskrik i bakrunden och sättet han konverserade på målade upp en bild av en familjefar, 30-40 år gammal svenne, som ville ha en säker och hyffsat billig fyrhjulsdriven 2a bil. Inte läge att ana oråd alltså. Visst var det lite skumt att han ville betala 90 papp kontant på en söndag och att han ringde från ett oregistrerat 076 nummer men inget jag reflekterade nå speciellt över då.

Själv bor jag i Falun och han påstod sig bo i Mora vilket blir ett avstånd på ca 11 mil. Han föreslog att vi skulle mötas i Rättvik ca 4 mil från Falun. Naiv som man är tyckte jag det var en bra deal och jag lastade vinterdäcken, tog flickvännen på släp i en efterföljande bil och gasade mot målet. Väl framme vid träffpunkten Statoil Rättvik tog det inte många minuter innan det började gå upp för mig att det inte skulle komma någon bilspekulant. Klockan slog 5 minuter över angiven tid och jag ringde karln, inget svar. 20 minuter senare var det bara att vända hemmåt, lite snopen men egentligen ingen big deal.

Detta var 2 veckor sen och har självklart inte hört ett ljud från killen igen. Uppenbart att han bara bara var ute efter att jävlas. Vissa människor har verkligen underliga sätt att roa sig på!

Känner någon igen sig i min beskrivning? Kanske någon som råkat ut för samma kille i samma område? Man ser ju ganska ofta annonser på blocket innehållande meningen: "Bilen till salu igen pga oseriös köpare"


SAMLINGTRÅD! Håll koll på datum!

Senast redigerat av Hybrid_ (27 februari 2018)

CarCass CarCass
24 oktober 2007 · 627 Inlägg

Har varit med om ett antal, "Jag kommer då, jag ringer senare" går inte att komma undan såna =/

Har inte blivit iväg-lurad nån gång. Jag kör med: Vill du ha min ... kom hit och kolla/köp. Nu på senare tid extremt start först till kvarn. (Såvida ingen redan är på väg)

Senast redigerat av CarCass (24 oktober 2007)

Join the Evolution
Phaetoon
24 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Tycker synd om dig sad

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Davv3
24 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

Grymt tråkigt när det blir så! Usch.. kör precis som CarCass jag, är du intresserad får du komma hit och kika på bilen.

mvh/Davve

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
tobee
24 oktober 2007 · 735 Inlägg

Davv3 skrev:
Grymt tråkigt när det blir så! Usch.. kör precis som CarCass jag, är du intresserad får du komma hit och kika på bilen.

mvh/Davve

Ja man lever som man lär. Kommer följa den principen jag också i framtiden

Grabber Dagdrömmare
24 oktober 2007 · 2 836 Inlägg

Man ska inte vara snäll för då blir man besviken o ledsen som du blev...

Så en fråga: går du o handlar mat eller möter affären dig halvvägs? wink

Jag tycker att köparen skall komma till säljaren, säkrast så!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
mo_tattoo
24 oktober 2007 · 275 Inlägg

tobee skrev:
...tog flickvännen på släp i en efterföljande bil och gasade mot målet.

sen fick du väl dessutom sova i soffan för att du tvingade tjejen att åka på släpet.
big_smilebig_smilebig_smile
fy fan vilken dag...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
leo_m83
24 oktober 2007 ·

grymt tråkigt. Jag var med om att jag fick åka hela vägen från uppsala till gtg för att se en "välvårdad bil" och det visade sig att bilen inte var ens värt 8k. Så tro mig, jag vet din känsla för bilskojare smile

alain www.bimmerpower.org
24 oktober 2007 · 3 995 Inlägg

det finns nu på tiden en skojare som kolla upp bilar som är till salu och ringa upp ägare, även på natten, i mitt fall kvart i två.
fråga alltid tel nr och säg att du ringer direkt till honom. Om du får det, det kan vara ok, om inte, då det är 99% en skojare. MVH:

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Gujen
24 oktober 2007 · 406 Inlägg

jag hade tur när jag sålde celicanåkte själv 35mil och han åkte 40mil men han kom, och han köpte den med big_smilebig_smile får tänka sig för nästa gång då smile tråkigt värre ju sad

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
BMW-328I
24 oktober 2007 ·

muppet skrev:
Hmm.. surt. Men.. oseriösa bilhandlare.. är nog ändå värre.. Exempel; inte ska man väl behöva leta efter en bilförsäljare och BE om information? Jag är ingen bilförsäljare, men en bra försäljare enligt min åsikt borde väl egentligen hoppa på en direkt och visa intresse om inte annat.. Nu vill inte jag peka finger på någon speciell bilkedja (VW *host*) roll

Tror fan att det är sant VW e dåliga med servicen, kanske därför jag tryckte sönder golf gtin jag testade? nej den var bara rolig lol

Senast redigerat av BMW-328I (24 oktober 2007)

Mack Forum- och sitemoderator
24 oktober 2007 · 26 136 Inlägg

Jag var i kontakt med en via blocket som skulle sälja en 240 jag ville ja.
(En innan den jag har nu). Han visade sig vilja ha en liten japanare, vilket
jag då hade så det passade perfekt att byta med varandra.
Sagt och gjort reste vi tio mil var ungefär. Möttes på eftermiddagen då mörket
precis hade lagt sig. Vi tog en varsin provtur och sen blev det pappersarbete.
Funkade perfekt. Inga pengar eller nåt emellan. Bara rakt av.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Gloremir hmmmm
24 oktober 2007 · 1 094 Inlägg

tobee skrev:
Tänkte dela med mig av min historia för att rädda någon lika godtrogen från att göra samma misstag. Eller som en undran om någon varit med om samma sak själv

Håller på att sälja Audin till förmån för lite roligare bil och fick två samtal från en kille. I det första frågade han alla vanliga frågor som folk brukar ställa och någon dag senare så ringer han för att boka in en träff. Barnskrik i bakrunden och sättet han konverserade på målade upp en bild av en familjefar, 30-40 år gammal svenne, som ville ha en säker och hyffsat billig fyrhjulsdriven 2a bil. Inte läge att ana oråd alltså. Visst var det lite skumt att han ville betala 90 papp kontant på en söndag och att han ringde från ett oregistrerat 076 nummer men inget jag reflekterade nå speciellt över då.

Själv bor jag i Falun och han påstod sig bo i Mora vilket blir ett avstånd på ca 11 mil. Han föreslog att vi skulle mötas i Rättvik ca 4 mil från Falun. Naiv som man är tyckte jag det var en bra deal och jag lastade vinterdäcken, tog flickvännen på släp i en efterföljande bil och gasade mot målet. Väl framme vid träffpunkten Statoil Rättvik tog det inte många minuter innan det började gå upp för mig att det inte skulle komma någon bilspekulant. Klockan slog 5 minuter över angiven tid och jag ringde karln, inget svar. 20 minuter senare var det bara att vända hemmåt, lite snopen men egentligen ingen big deal.

Detta var 2 veckor sen och har självklart inte hört ett ljud från killen igen. Uppenbart att han bara bara var ute efter att jävlas. Vissa människor har verkligen underliga sätt att roa sig på!

Känner någon igen sig i min beskrivning? Kanske någon som råkat ut för samma kille i samma område? Man ser ju ganska ofta annonser på blocket innehållande meningen: "Bilen till salu igen pga oseriös köpare"

jag råkade ut för samma sak som dig igår, (kanske var samma kille), han ringde o var intresserad av min v40 som är till salu. (barn skrik i bakrunden), skulle ha en bil att fixa upp under vintern så den var riktigt fräsh nästa sommar,  sa att han skulle ta med sig pengar o frågade fall vi kunde mötas i norrköping. ja tänkte jag att det är väll bara att åka ner. skulle mötas kl 18:00. stod där till 20 över o sen ringde jag killen. han sa att han var påväg så jag väntade ett tag till. kl 18:40 ringer jag igen o då säger han att han inte är intresserad. så JÄVLA irriterande. så det var ju bara att slänga sig i bilen och åka hem igen. men men får väll se om nån hör av sig om att köpa bilen.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Xoff Volvo tönt... =)
24 oktober 2007 · 2 344 Inlägg

men det finns ju även oseriösa säljare...

polaren skulle köpa sig en BMW en gång i tiden, annonsen lovade en 99%rostfri och mycket fräch bil och ett ganska lagom pris på den beskrivningen...

vi hoppade in i bilen och åkte, långt va det dessutom, väl framme så visar det sig att bilen är så rostig att den knappt orkar hålla ihop, så det va ju bara bita i det sura äpplet å åka hem igen...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
24 oktober 2007 · 277 Inlägg

har varit med om sånt många många gånger!
en liten historia som jag vart med om!!
Jag skulle byta bort min sierra mot en Saab 9000 turbo. snackade flera ggr med killen och jag skulle komma med bilen till honom. han bor i jönköping och jag i kalmar! killen sa att jag skulle ringa för mer info ang hur jag hittade till honom osv. när jag hade ca 1,½ mil kvar så ringer jag killen för info ang vägbeskrivning, ringer flera ggr men inget svar. och jag börjar givetvis bli förbannad. när jag väl får tag på han så säger han surt till mej att bilen nu var såld för ca en ½ timma sen, det roliga med allt var att vi hade bestämt att vi skulle byta och han skulle hålla den tills jag kommit å kollat. Men nej då han sålde den ist för han fick ett bättre bud och bara vill tjabba med mej! även hans mamma skrek å gormade till mej!

efter ca en vecka såg jag samma annons igen med samma bild, men då stog det att den var trimmad osv samma telenr men inte samma namn.
Fy faan för sånna, man blir så sur man skulle kunna döda :S

men det finns mkt luredrejare i bilvärlden.

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
skylinx
24 oktober 2007 · 31 Inlägg

du är medveten om att du kunde kräva personen ifråga på pengar för bensin och tid osv...? inte så svårt kontakta bara en advokatfima så hjälper dom er för en billig summa big_smile gjorde de själv och den skojaren fick vad han förtjäna!

F-body
20 februari 2018 · 4 Inlägg

Råkade ut för en idiot som skambjöd på min bil(begärde 25 och han bjöd 15)Tyckte det var lite snålt ,varpå han frågade om vi kunde gå halva vägen var...20 alltså.Jag svarade att det kunde han väl få den för vid smidig affär,då kom undanflykterna..."det kändes osäkert"..."det var nog lite dyrt"etc etc etc.Jag tröttnade och sa åt honom att bara erkänna att han bara är en snackpåse som aldrig skulle köpt bile iaf oavsett pris,då kallar idioten MEJ oseriös säljare....Suck.

Low
20 februari 2018 · 3 306 Inlägg

F-body skrev:
Råkade ut för en idiot som skambjöd på min bil(begärde 25 och han bjöd 15)Tyckte det var lite snålt ,varpå han frågade om vi kunde gå halva vägen var...20 alltså.Jag svarade att det kunde han väl få den för vid smidig affär,då kom undanflykterna..."det kändes osäkert"..."det var nog lite dyrt"etc etc etc.Jag tröttnade och sa åt honom att bara erkänna att han bara är en snackpåse som aldrig skulle köpt bile iaf oavsett pris,då kallar idioten MEJ oseriös säljare....Suck.

Ok:-)

it_mutt Avstängd
20 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Årets trådlyft avklarat

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Joakim-S Hobby Fotograf
20 februari 2018 · 650 Inlägg

Skönt att lyfta en 11 år gammal tråd xD

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang