Oseriösa "bilköpare" - Fy f*n va störande

Utmarks-Loke
20 februari 2018 · 5 813 Inlägg

Men det är en bra tråd, jag läser gärna fler historier om misslyckade bilaffärer

granadadr
20 februari 2018 · 7 268 Inlägg

tvärtom för mig,, jag bor i Skellefteå och såg en bil innaför Sundsvall åkte dit å provkörde må när jag testade farthållaren ,å den ej fungerade sa han bara, i otrevlig ton sånt använder ej jag,, men den fungerar ej endå,,  sen när vi kom tillbaka ville jag kika under,, å han sa bara finns ingen rost, hissade upp den å hittade ju direkt ett hål i bakvagnsupphängningen,, vet dem rostar gärna där,,   å han fortsatte å säga finns ingen rost,, ides ej ens diskutera,, drog så fort jag kunde

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muttley
20 februari 2018 ·

F-body skrev:
Råkade ut för en idiot som skambjöd på min bil(begärde 25 och han bjöd 15)Tyckte det var lite snålt ,varpå han frågade om vi kunde gå halva vägen var...20 alltså.Jag svarade att det kunde han väl få den för vid smidig affär,då kom undanflykterna..."det kändes osäkert"..."det var nog lite dyrt"etc etc etc.Jag tröttnade och sa åt honom att bara erkänna att han bara är en snackpåse som aldrig skulle köpt bile iaf oavsett pris,då kallar idioten MEJ oseriös säljare....Suck.

Var han idiot för skambudet eller för han inte köpte den sen?

Pruta skall man göra, därför man sätter högre pris när man skall sälja bilen.

F-body
26 februari 2018 · 4 Inlägg

Muttley skrev:

F-body skrev:
Råkade ut för en idiot som skambjöd på min bil(begärde 25 och han bjöd 15)Tyckte det var lite snålt ,varpå han frågade om vi kunde gå halva vägen var...20 alltså.Jag svarade att det kunde han väl få den för vid smidig affär,då kom undanflykterna..."det kändes osäkert"..."det var nog lite dyrt"etc etc etc.Jag tröttnade och sa åt honom att bara erkänna att han bara är en snackpåse som aldrig skulle köpt bile iaf oavsett pris,då kallar idioten MEJ oseriös säljare....Suck.

Var han idiot för skambudet eller för han inte köpte den sen?

Pruta skall man göra, därför man sätter högre pris när man skall sälja bilen.

Han var idiot för att han SKAMBJÖD till att börja med.När jag sen trots allt godtog budet på 20(halva vägen var)så började han med konstiga bortförklaringar,han var alltså bara en mupp som sitter och mejlar på bilar utan att ha för avsikt att köpa dom.Han var helt enkelt urtypen för en oseriös köpare och har sen mage att kalla MEJ oseriös.....Därför var han en idiot.P.s han fick ju faktiskt pruta...

Senast redigerat av F-body (26 februari 2018)

Muttley
26 februari 2018 ·

F-body skrev:

Muttley skrev:

F-body skrev:
Råkade ut för en idiot som skambjöd på min bil(begärde 25 och han bjöd 15)Tyckte det var lite snålt ,varpå han frågade om vi kunde gå halva vägen var...20 alltså.Jag svarade att det kunde han väl få den för vid smidig affär,då kom undanflykterna..."det kändes osäkert"..."det var nog lite dyrt"etc etc etc.Jag tröttnade och sa åt honom att bara erkänna att han bara är en snackpåse som aldrig skulle köpt bile iaf oavsett pris,då kallar idioten MEJ oseriös säljare....Suck.

Var han idiot för skambudet eller för han inte köpte den sen?

Pruta skall man göra, därför man sätter högre pris när man skall sälja bilen.

Han var idiot för att han SKAMBJÖD till att börja med.När jag sen trots allt godtog budet på 20(halva vägen var)så började han med konstiga bortförklaringar,han var alltså bara en mupp som sitter och mejlar på bilar utan att ha för avsikt att köpa dom.Han var helt enkelt urtypen för en oseriös köpare och har sen mage att kalla MEJ oseriös.....Därför var han en idiot.P.s han fick ju faktiskt pruta...

Haha. Idiot för att man bjuder extra lågt :p

Och så har ni aldrig träffats?  Det finns en blockfunktion för det om man nu inte gillar det.

granadadr
26 februari 2018 · 7 268 Inlägg

Muttley skrev:

F-body skrev:

Muttley skrev:

Var han idiot för skambudet eller för han inte köpte den sen?

Pruta skall man göra, därför man sätter högre pris när man skall sälja bilen.

Han var idiot för att han SKAMBJÖD till att börja med.När jag sen trots allt godtog budet på 20(halva vägen var)så började han med konstiga bortförklaringar,han var alltså bara en mupp som sitter och mejlar på bilar utan att ha för avsikt att köpa dom.Han var helt enkelt urtypen för en oseriös köpare och har sen mage att kalla MEJ oseriös.....Därför var han en idiot.P.s han fick ju faktiskt pruta...

Haha. Idiot för att man bjuder extra lågt :p

Och så har ni aldrig träffats?  Det finns en blockfunktion för det om man nu inte gillar det.

nja håller med ts,, eftersom köparen själv erbjöd att gå halva vägen å sen drog sig ur,  meo så var han ej så sugen på det köpet,,

Muttley
26 februari 2018 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

F-body skrev:

Han var idiot för att han SKAMBJÖD till att börja med.När jag sen trots allt godtog budet på 20(halva vägen var)så började han med konstiga bortförklaringar,han var alltså bara en mupp som sitter och mejlar på bilar utan att ha för avsikt att köpa dom.Han var helt enkelt urtypen för en oseriös köpare och har sen mage att kalla MEJ oseriös.....Därför var han en idiot.P.s han fick ju faktiskt pruta...

Haha. Idiot för att man bjuder extra lågt :p

Och så har ni aldrig träffats?  Det finns en blockfunktion för det om man nu inte gillar det.

nja håller med ts,, eftersom köparen själv erbjöd att gå halva vägen å sen drog sig ur,  meo så var han ej så sugen på det köpet,,

Hade det varit irl hade jag förstått.  I med de var via mail hade jag ignorerat och blockerat det.

granadadr
26 februari 2018 · 7 268 Inlägg

Muttley skrev:

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Haha. Idiot för att man bjuder extra lågt :p

Och så har ni aldrig träffats?  Det finns en blockfunktion för det om man nu inte gillar det.

nja håller med ts,, eftersom köparen själv erbjöd att gå halva vägen å sen drog sig ur,  meo så var han ej så sugen på det köpet,,

Hade det varit irl hade jag förstått.  I med de var via mail hade jag ignorerat och blockerat det.

aaaa,, då är det ju bara å skita i det wink fått skambud från mkt oseriösa människor,, brukar svara, JA om jag får piiip din syster wink

Muttley
26 februari 2018 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

granadadr skrev:

nja håller med ts,, eftersom köparen själv erbjöd att gå halva vägen å sen drog sig ur,  meo så var han ej så sugen på det köpet,,

Hade det varit irl hade jag förstått.  I med de var via mail hade jag ignorerat och blockerat det.

aaaa,, då är det ju bara å skita i det wink fått skambud från mkt oseriösa människor,, brukar svara, JA om jag får piiip din syster wink

Precis. Vissa sätter ju i sport verkar det som att komma med konstiga förslag.  Jag har bland annat fått;
- Erbjudande om ett par kvm golv från Hitlers kansli.
- Erbjudande om avbetalning där köparen skulle laga mat till mig varje dag i ett helt år.
- Erbjudande om kvinnlig klocka "värt" 40 000 kr för en bil runt 10 tusen.

I samtal har jag fått erbjudande om ;
- Avbetalning på en chrysler 300m där abs & trac lyst (apdyrt att lämna in) för han var busschaufför och var tvungen att ha en bil snabbt (den var underkänd i bes) men han visste inte var i Skåne min ort låg. Han bodde i Malmö.
- Förslag om att jag skulle köra till Örebro och lämna min Cadillac Cts. Jag erbjöd honom att komma till Dalarna som var ganska nära honom för att kolla. Tillgång till lyft och allt men det var ej intressant. Men det skulle vara intressant för mig att lämna bilen hos honom och för mig ta tåget tyckte han.  Det slutade med noll intresse då hans syfte var export och att jag skulle stå kvar på svensk reg smile  Vem vill betala registeravgiften resten av sitt liv?

Jag har mest skrattat faktiskt.

En rolig irl upplevelse var en kille som kom med sin far för att köpa min motorcykel.   Jag deklarerade exakt allt för dem.  Kamkedjan smattrade lite när den var iskall men gick som en dröm.  Det kostade inte multum att ordna.
Pappan skulle pruta för att den inte var strypt.  Normala på den hojen var att de var strypta till 50 hk men hade 100hk.
Han menade att de skulle få pruta då de skulle strypas till mellanhoj big_smile
Jag sa att de kunde ta och åka hem med sitt hyrsläp om det inte dög.   
Jag sålde den till begärt pris.  Men han har ändå mage till att be mig ringa om jag kommer på att jag hade fler delar till den big_smile

En annan irl upplevelse var ett par killar som kör tvärs över hela skåne då de ville köpa min v40.  Som det är känt så var styrboxen kaputt och bromsservon havererad.
Hans kommentar till mig var - Det går ju inte köra med den hem. Den är inte värd 5000 kr.
De körde tvärs över skåne igen tomhänta big_smile

Putteliten
26 februari 2018 · 9 068 Inlägg

Råkade ut för en riktig skojare när jag skulle sälja min VR6a. Hade skrivit i anonnsen att ja kunde tänka mig byte mot Golf eller Audi cab. Det ringde en snubbe från Västerås å bara ville ha min bil och kunde tänka sig att byta mot en jättefin Golf cab, nylackad, fräsch inredning, bra tak mm, och gick jättefint i motorn. Han mailade bilder på en riktigt blank och fin bil. Enda problemet var att han var ensam med barnen, så han kunde inte ta sig någonstans. Tog med mig tjejen och körde 21 mil, för att väl framme på avstånd se en riktigt blank och fin Golf cab. Ringde snubben som inte svarade, ryckte i porten som så klart var låst. Efter 30 min i kylan kom en granne och skulle in, men denna ville inte släppa in oss utan gick upp själv. Efter ytterligare 20 min så kom han ner, och förklarade att han hade somnat med barnen.
Gick ett par varv runt bilen som var garagelackad med världens rinningar på hela sidan, det saknades ett par chromelister på sidorna, taket var tveksamt om det höll tätt. Hoppar in i bilen, som har flerfärgad inredning och olika stolar fram hela inredningen var ett ihopplock. Startar upp och trycker ner kopplingen som är riktigt trög, när ja släpper den försiktigt så flyger den upp, bilen studsar iväg och förarstolen lossnar och står lutad mot baksätet. Lyckas häva mig framåt å kör en liten bit och känner vinddraget i håret, men taket var ju inte ens nere!!!
Det slutade med att jag tog min VR6a och åkte hem.

En vecka senare ringer samma snubbe och vill byta mot en dyngfräsch E36 Coupé, som också var nylackad och gick som ett spjut. När jag sa att jag inte åker upp en gång till, utan den här gången får han komma till mig då var det inte lika intressant längre.

P-H-G Utbildad proffsamatör
26 februari 2018 · 782 Inlägg

Nitlotter man går på, med medföljande kostnader som man får sätta upp på "lärt mig något nytt idag"-kontot.

Själv skickade jag iväg fyra hjul med bussgods i postförskott till en muhamedan i Stockholm. Han skulle ha hjulen för "X antal pengar", "inga problem kompis" och det där vanliga kebab-snacket.

Packade och skickade iväg, betalade frakten på typ 790kr själv som jag skulle få igen tillsammans med kostnaden för hjulen när han hämtade ut paketet på bussgods i fjollträsk.

Kom ingen muhamedan och hämtade ut dem. Två veckor senare åkte de retur ner och jag stod där med fraktkostanden.

Jag gör aldrig om det misstaget igen.

panda666
27 februari 2018 · 4 228 Inlägg

Hade för längesen en e36 318, En svensk far me sin son kom och kollade på den. Dom provkörde varsin och varvade till rött båda 2, prövade allt och höll på sådär. Sen sa farn att han var intresserad så vi kom överens om ett pris och han skulle komma och hämta den dagen efter, sen 11 på kvällen smsade han att han inte vill ha den.

Civic 1.5 coupe grön 94a(är inte säker) Kom igen en svensk far me sin son från örebro? gav mig mina 5-6000kr minns inte riktigt hur mke ja ville ha, men dom kolla inte ens på bilen och brydde sig inte alls om bess papper eller service, gav mig begärda pengar tackade och drog, helt otroligt.

Min farbror köpte min e39 528 från mig några år sen och framtill idag gnäller han på alla möjliga småfel han råkat ut försmile efter 3-4 år efter försäljningen så klagar han på mig på varenda lilla fel bilen får med tiden haha. rolig familj jag har. Tex så hans batteri lampa börja lysa i några dagar och istället för att gå åtgärda så fortsatte han att köra tills generatorn hade lagt av och käka hans batteri)smile))

Soulman
27 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Det finns ju de som bara vill provköra. Jag är helt konsekvent med att provköra modellen kan man göra via valfri bilfirma. Vet man vilket bil man vill ha och bestämt sig för den modellen jag säljer kan man få provköra för att upptäcka att det finns inga som helst fel eller problem med bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
27 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Det finns ju de som bara vill provköra. Jag är helt konsekvent med att provköra modellen kan man göra via valfri bilfirma. Vet man vilket bil man vill ha och bestämt sig för den modellen jag säljer kan man få provköra för att upptäcka att det finns inga som helst fel eller problem med bilen.

Fast det funkar ju bara om man säljer/köper någon tråkig dussinbil som kreti och pleti kör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
27 februari 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:
Det finns ju de som bara vill provköra. Jag är helt konsekvent med att provköra modellen kan man göra via valfri bilfirma. Vet man vilket bil man vill ha och bestämt sig för den modellen jag säljer kan man få provköra för att upptäcka att det finns inga som helst fel eller problem med bilen.

Fast det funkar ju bara om man säljer/köper någon tråkig dussinbil som kreti och pleti kör.

Vi kan säkert vara överens om att majoriteten bilar är av karaktären vanliga bruksbilar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
27 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Det finns ju de som bara vill provköra. Jag är helt konsekvent med att provköra modellen kan man göra via valfri bilfirma. Vet man vilket bil man vill ha och bestämt sig för den modellen jag säljer kan man få provköra för att upptäcka att det finns inga som helst fel eller problem med bilen.

Fast det funkar ju bara om man säljer/köper någon tråkig dussinbil som kreti och pleti kör.

Vi kan säkert vara överens om att majoriteten bilar är av karaktären vanliga bruksbilar.

Hur ska vi andra göra då? sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
27 februari 2018 ·

panda666 skrev:
Min farbror köpte min e39 528 från mig några år sen och framtill idag gnäller han på alla möjliga småfel han råkat ut försmile efter 3-4 år efter försäljningen så klagar han på mig på varenda lilla fel bilen får med tiden haha. rolig familj jag har. Tex så hans batteri lampa börja lysa i några dagar och istället för att gå åtgärda så fortsatte han att köra tills generatorn hade lagt av och käka hans batteri)smile))

Viss familj ska man fan inte göra affär med :p  hade en släkting jag köpte bil av.  Ganska dyrt, men jag var nöjd och gnällde aldrig över småfelen utan fixade det själv.

När han själv köpte en bil av en annan släkting så började han gnälla på kvällen över svampiga stötdämpare, dåliga bromsar och allt hit och dit.
Det roliga var ju att allt var i bra skick och bilen var svampig i sig smile  De hjälpte alltså inte med byte av varken fjäder eller stötdämpare.

panda666
27 februari 2018 · 4 228 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Min farbror köpte min e39 528 från mig några år sen och framtill idag gnäller han på alla möjliga småfel han råkat ut försmile efter 3-4 år efter försäljningen så klagar han på mig på varenda lilla fel bilen får med tiden haha. rolig familj jag har. Tex så hans batteri lampa börja lysa i några dagar och istället för att gå åtgärda så fortsatte han att köra tills generatorn hade lagt av och käka hans batteri)smile))

Viss familj ska man fan inte göra affär med :p  hade en släkting jag köpte bil av.  Ganska dyrt, men jag var nöjd och gnällde aldrig över småfelen utan fixade det själv.

När han själv köpte en bil av en annan släkting så började han gnälla på kvällen över svampiga stötdämpare, dåliga bromsar och allt hit och dit.
Det roliga var ju att allt var i bra skick och bilen var svampig i sig smile  De hjälpte alltså inte med byte av varken fjäder eller stötdämpare.

så länge inte bilfan säckar ihop och inte är användbar tycker ja man ska bara fixa o se glad ut, smågrejer råkar alla ut för. inte säljarens fel ifall grejer börja strula efter ett tag? bess tex började gnälla på  lite svag ljus halvljus tex samt kanske handbroms. Men de bara o tighta till och polera strålkastarna lite. Behöver inte springa i min ansikte och gnälla;))

Muttley
27 februari 2018 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Min farbror köpte min e39 528 från mig några år sen och framtill idag gnäller han på alla möjliga småfel han råkat ut försmile efter 3-4 år efter försäljningen så klagar han på mig på varenda lilla fel bilen får med tiden haha. rolig familj jag har. Tex så hans batteri lampa börja lysa i några dagar och istället för att gå åtgärda så fortsatte han att köra tills generatorn hade lagt av och käka hans batteri)smile))

Viss familj ska man fan inte göra affär med :p  hade en släkting jag köpte bil av.  Ganska dyrt, men jag var nöjd och gnällde aldrig över småfelen utan fixade det själv.

När han själv köpte en bil av en annan släkting så började han gnälla på kvällen över svampiga stötdämpare, dåliga bromsar och allt hit och dit.
Det roliga var ju att allt var i bra skick och bilen var svampig i sig smile  De hjälpte alltså inte med byte av varken fjäder eller stötdämpare.

så länge inte bilfan säckar ihop och inte är användbar tycker ja man ska bara fixa o se glad ut, smågrejer råkar alla ut för. inte säljarens fel ifall grejer börja strula efter ett tag? bess tex började gnälla på  lite svag ljus halvljus tex samt kanske handbroms. Men de bara o tighta till och polera strålkastarna lite. Behöver inte springa i min ansikte och gnälla;))

smile  Är man handlingsförlamad kan man faktiskt köpa helt nytt och lämna in för minsta lilla fläck.  Rena föbruknignsvaror skall man ej klaga över.

panda666
27 februari 2018 · 4 228 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Viss familj ska man fan inte göra affär med :p  hade en släkting jag köpte bil av.  Ganska dyrt, men jag var nöjd och gnällde aldrig över småfelen utan fixade det själv.

När han själv köpte en bil av en annan släkting så började han gnälla på kvällen över svampiga stötdämpare, dåliga bromsar och allt hit och dit.
Det roliga var ju att allt var i bra skick och bilen var svampig i sig smile  De hjälpte alltså inte med byte av varken fjäder eller stötdämpare.

så länge inte bilfan säckar ihop och inte är användbar tycker ja man ska bara fixa o se glad ut, smågrejer råkar alla ut för. inte säljarens fel ifall grejer börja strula efter ett tag? bess tex började gnälla på  lite svag ljus halvljus tex samt kanske handbroms. Men de bara o tighta till och polera strålkastarna lite. Behöver inte springa i min ansikte och gnälla;))

smile  Är man handlingsförlamad kan man faktiskt köpa helt nytt och lämna in för minsta lilla fläck.  Rena föbruknignsvaror skall man ej klaga över.

a hehe, så fort en lampa pajade bruka han ringa mig o gnälla.  aldrig mer sälja biljävel till familj eller vän eller nått sånt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang