200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

camaro67 Meister
1 november 2007 · 6 763 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Rejsa med någom med lika många hk och mindre vrid så fattar ni.. Hk är lång ifrån allt. Camaro67: Du kör väll inte V8 för att den har många hk? Isåfall är du fel ute..

De ska jag göra bara för att de är fränt big_smile Men som F1:orna som var på tal förut så har de ju ett jävulskt axx med mycke hk men lite nm. Vridet är väll bara om man ska dra från låga varv?

Kan ingen ta och bygga två motorer och testa i samma bil så får vi veta vem som är snabbast big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
SaabLejon ÖSM #1 -08
1 november 2007 · 484 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Camaro67: Du kör väll inte V8 för att den har många hk? Isåfall är du fel ute..

Från profilen:
Tar körkort -08. Renoverar Camaro -67:a tills 18 årsdagen.

Hoppas renoveringen går bra Camaro67, vi vill se bilen sen big_smile

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

alminjo skrev:
Kan någon här ge oss ett simpelt svar, dvs vilken bil som är snabbare om nu de hade samma vikt, antal hk och enda skillnaden var turbo eller INTE turbo....

Vilken bil är bättre???

Om man har samma cylindervolym samma vikt och samma effekt så är skillnaden inte jättestor. Man anväder sig av turbo för att få bättre fyllnadsgrad i en motor. Detta kan man göra utan turbo med men det är dyrare för en biltillverkare så därför väljer man att utväcla en turbomotor. Givetvis går det inte få samma toppeffekt ur en motor utan turbo om man trimmar så mycket det går med och utan turbo men det vet nog alla här.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Aerodynamik ...
1 november 2007 · 7 120 Inlägg

camaro67 skrev:

BMWKimmo skrev:
Rejsa med någom med lika många hk och mindre vrid så fattar ni.. Hk är lång ifrån allt. Camaro67: Du kör väll inte V8 för att den har många hk? Isåfall är du fel ute..

De ska jag göra bara för att de är fränt big_smile Men som F1:orna som var på tal förut så har de ju ett jävulskt axx med mycke hk men lite nm. Vridet är väll bara om man ska dra från låga varv?

Kan ingen ta och bygga två motorer och testa i samma bil så får vi veta vem som är snabbast big_smile

Vrid behövs väl mer om man har en tung bil? F1 bilar som väger under 500kg behöver inte så mkt vrid som en 1,5tons bil.

Var väl någon här i tråden som förklarade det innan.

newkie
1 november 2007 · 250 Inlägg

En hästkraft är en hästkraft, precis som att 1kg bomull väger lika som 1kg bly. Man får helt enkelt titta på medeleffekten, den som har bästa effektkurva är snabbast. Peakhästkrafter är ganska ointressant om man till exempel har en skitseg turbo som bara ger hög effekt mellan säg 4500 och 7000, eller om man har en bil som ger lägre effekt, men över ett bredare register så kanske bilarna ändå är lika snabba.

Att sätta in överalddning i en bil är ju faktiskt i princip ett sätt att få större cylindervolym, Man får i mer luft och brännsle, precis som en större motor.

Och börja inte med att det hela har med vrid att göra.... det har testats i många forum och i 10 fall av 10 har man kommit fram till att vrid är bra om man ska dra en husvagn...

Senast redigerat av newkie (1 november 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
blacken
1 november 2007 ·

newkie skrev:
En hästkraft är en hästkraft, precis som att 1kg bomull väger lika som 1kg bly. Man får helt enkelt titta på medeleffekten, den som har bästa effektkurva är snabbast. Peakhästkrafter är ganska ointressant om man till exempel har en skitseg turbo som bara ger hög effekt mellan säg 4500 och 7000, eller om man har en bil som ger lägre effekt, men över ett bredare register så kanske bilarna ändå är lika snabba.

Att sätta in överalddning i en bil är ju faktiskt i princip ett sätt att få större cylindervolym, Man får i mer luft och brännsle, precis som en större motor.

Och börja inte med att det hela har med vrid att göra.... det har testats i många forum och i 10 fall av 10 har man kommit fram till att vrid är bra om man ska dra en husvagn...

Jamen det finns ju stora hästar och små hästar big_smile big_smile

Omega_Ludde
1 november 2007 · 34 Inlägg

Hardjim skrev:
Hehe, alla sugmotor förare säger att det är bäst och manligast  osv.

Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv)
Då en turbo har den vid 5000rpm.

Av mina erfarenheter så är en turbobil snabbare än en sugis om båda är hyffsat likvärdiga.

hmmmm

vad e du säger....... min 6:a på 3.0 liter har nästan all Nm vid 3500 varv...... så om jag har d så måste din ladda typ 500 bar vid 1500 varv.... låter inte troligt!!!!!

lika dant e d med mina hk.... kommer fullt ut efter 3300varv.
en turbo laddar lite mer hela tiden.... min sugmotor har allt hela tiden typ:P

BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Blir trött på er som sitter och tror. Antingen så lär ni er fakta eller så får ni fan helt enkelt fatta att vrid är viktigt.

Senast redigerat av BMWKimmo (1 november 2007)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
cossiebool
1 november 2007 · 176 Inlägg

att ni orkar...kör mot varandra istället vet ja. teoretiker...

-" sonen kommer fram till farsan och frågar vad skillnaden e mellan hypotetiskt o teoretiskt. hmm sa fadern, gå o fråga din mor om hon skulle sätta på brevbäraren för 1 miljon, sonen frågar, kom tbax o sa ja d skulle hon. fråga nu din syster om hon skulle ligga me sin äckliga gamla kemilärare för 1 mille. D gjorde han "jo d skulle hon oxå göra-men va har detta me saken att göra?" "Jo sa farsan, hypotetiskt skulle vi kunna vara miljonärer, mem teoretiskt lever vi me 2 horor....

Senast redigerat av cossiebool (1 november 2007)

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
Jimm
1 november 2007 · 1 661 Inlägg

Omega_Ludde skrev:

Hardjim skrev:
Hehe, alla sugmotor förare säger att det är bäst och manligast  osv.

Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv)
Då en turbo har den vid 5000rpm.

Av mina erfarenheter så är en turbobil snabbare än en sugis om båda är hyffsat likvärdiga.

hmmmm

vad e du säger....... min 6:a på 3.0 liter har nästan all Nm vid 3500 varv...... så om jag har d så måste din ladda typ 500 bar vid 1500 varv.... låter inte troligt!!!!!

lika dant e d med mina hk.... kommer fullt ut efter 3300varv.
en turbo laddar lite mer hela tiden.... min sugmotor har allt hela tiden typ:P

haha, läs tråden innan du skriver!
Vad jag ska ladda för att ha mer vrid än dig? Jag har ORGINAL 427nm vid 2500rpm.
Inte för att det hade med saken att göra men jämför gärna din 3liters 6a med min om du vill.
Och eftersom du har en sugmotor så kommer din max effekt väldigt nära ditt varvstopp.

Omega_Ludde
1 november 2007 · 34 Inlägg

Eisenhut skrev:

Hardjim skrev:
Du är ju helt borta... Kom med nåt konkret istället, jag lägger åtmistonde fram helt samma exempel baserat på fakta. Vet inte vad du håller på med. Hur gammal är du?

Jag skiter i detta nu. Försök du inbilla dig om att det du säger stämmer då du inte ens lyssnar på vad man försöker säga. Dom som överhuvudtaget vet någonting om motorer vet dock, precis som jag hur det ligger till. Jag kommer med konkreta fakta, eller enkla matematiska termer kanske är för svårt för dig?

Väx upp och lär dig ta kritik, och framförallt lyssna på folk som kan istället för att munhugga om saker du inte förstår dig på.

Jag fattar att du ger upp...... jag har ingenting emot turbo vs N/A men jag föredrar N/A därför att dom behöver ingen hjälp(turbo) för att hålla sig igång.
Alltså har jag riktig volym ingen artificiell=)

HAHAHA skit kul å se alla dumma ideer av vissa människor som vet fast dom inte vet=P

Fredrik-79
1 november 2007 · 2 164 Inlägg

onk skrev:
Jävla fjortisar.. "min bil e snabbare än din för ja har trimmad wunderbaum"........

Orkade bara läsa igenom tre sidor för det är så mkt larvsnack..

En standard turbo bil är aldrig rolig att köra. Saabjävlar speciellt är ju världens gubbil där turbon bara finns till för att ge bra drag på låga varv för att sen dö ut vid 5000..
Jättespännande.

Sen skrev nån om respons. Är det det som inte finns när man ligger i en liten uppföra och turbobilen inte orkar öka i fart nånting för att man ligger utanför turbons arbetsområde?
Ja det är nog det. Gud vad härligt.

Turbobilsägare tror det går jätefort när turbon sätter in för det går så segt innan.

Respons/skön motorkaraktär (sugis) slår turbolagg/död på höga varv (gubbräser) vilken dag som helst...

Beror på turbon i bilen helt.
En td04 som sitter i Aero bilarna är allt annat än slöa efter 5000 rpm
Men vi som vet mer om hur vi vill ha karaktären ¨på våra bilar vet att en turbo ger en mycket mer användbar motor över ett mer brett register.
Sen är vridmoment nått mer man har användning av i en bil mer än topp effekt.
Ser man på bilar inom motorsport är inte topp effekten de viktigaste heller. En motor med bra vrid i botten är nått man vill ha med.
Men de är inte lätt att få de heller så de är alltid en kompromiss för att få fram den bästa motorn så bara ren effekt vill man inte ha i en motor för då är den okörbar.
Vrid i en motor är där för att göra en motor körbar.
Ju mer vrid en motor har desto mindre behöver man växla när de blir lite backar och man vill göra en liten ökning av hastigheten.

Jag säger mer vrid åt folket!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Omega_Ludde
1 november 2007 · 34 Inlägg

Hardjim skrev:

Omega_Ludde skrev:

Hardjim skrev:
Hehe, alla sugmotor förare säger att det är bäst och manligast  osv.

Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv)
Då en turbo har den vid 5000rpm.

Av mina erfarenheter så är en turbobil snabbare än en sugis om båda är hyffsat likvärdiga.

hmmmm

vad e du säger....... min 6:a på 3.0 liter har nästan all Nm vid 3500 varv...... så om jag har d så måste din ladda typ 500 bar vid 1500 varv.... låter inte troligt!!!!!

lika dant e d med mina hk.... kommer fullt ut efter 3300varv.
en turbo laddar lite mer hela tiden.... min sugmotor har allt hela tiden typ:P

haha, läs tråden innan du skriver!
Vad jag ska ladda för att ha mer vrid än dig? Jag har ORGINAL 427nm vid 2500rpm.
Inte för att det hade med saken att göra men jämför gärna din 3liters 6a med min om du vill.
Och eftersom du har en sugmotor så kommer din max effekt väldigt nära ditt varvstopp.

Vadå väldigt nära varvstopp....... jag har nästan full effekt vid 3500 varv och jag har ca 4000 varv kvar..... vadå tappar jag effekt vid 4000varv å får tillbaka den vid varvstopp?????????

och jag pratar inte om att ladda mer än dej lr mindre eftersom jag vet att din JÄVLA 3000 skit japanere GT har fler hästar än vad jag har.... e väll för fan inte dum i huvudet lr????

Å tror du d kan du komma å säga d face 2 face istället för över någe jävla text!!!!!!!

Och om jag nu inte läst tråden så skulle jag inte skrivit!!!!!!

BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Omega_Ludde: Jag har inte rikigt fattat om du vill få något sagt som ger något i tråden eller om du bara vill tjafsa med Hardjim. Lär dej skriva så man fattar.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Omega_Ludde
1 november 2007 · 34 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Omega_Ludde: Jag har inte rikigt fattat om du vill få något sagt som ger något i tråden eller om du bara vill tjafsa med Hardjim. Lär dej skriva så man fattar.

Och vad är det nu då...... ska du börja oxå??????

alltså jag försöker svara på ett dumt svar som du uppenbarligen inte fattar vad jag vill få fram.
Om han tror att jag ÄR DUM I HUVUDET så har jag all rätt att svara på det

okey om jag skriver med å, d, lr så gör jag det bara för att det ska gå snabbare.

VAR DET BÄTTRE NU...... FÖRSTOD DU NU ELLER MÅSTE JAG RINGA DIG?????

Fredrik-79
1 november 2007 · 2 164 Inlägg

Jag slänger in lite fakta här om mercedes versting till bil en S65 AMG

FAKTA/Mercedes S65 AMG
Motor
V12, biturbo, borrn x slag 82,6 x 93,0 mm, volym 5 980 cm3, effekt 612 hk (450 kW) vid 4 800 r/min, max vridmoment 1 000 Nm vid 2 000 r/min. 5-växlad automatisk växellåda.

Chassi
Fyrlänkad separat hjulupphängning med gasdämpare och spiralfjädrar fram. Multilänk med gasdämpare och spiralfjädrar bak. Active Body Control (ABC). Ventilerade skivbromsar fram (390 mm) och bak (348 mm). Fälg/däck: Fram: 8,5J x 19, 245/40 ZR19. Bak: 9,5J x 19, 275/35 ZR19.
Kaross
Längd 5163, bredd 1855, höjd 1398 mm. Hjulbas 3 085 mm.
Lastvolym min/max 500 l VDA. Tjänstevikt 2 220 kilo.
Testdata
Acceleration
0–80 km/h 3,25 s
0–100 km/h 4,28 s
0–120 km/h 5,46 s
0–140 km/h 7,07 s
0–200 km/h 13,22 s
Toppfart 253 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km
Min/max 10,6/21,8
Testförbrukning 15,2
Bromssträcka från 100 km/h
kalla/varma bromsar 39/39 m
Pris: 1 975 000:–

Sen har vi tider mot en GT3 och en S4 och testet är gjort i AMS 2004 nr:16

0 km/H till  S65 AMG   911 GT3     S4
50 km/h       1,93          2,03        2,1
100 km/h     4,28          5,00        6,06
150 km/h     7,91          9,33       12,31
200 km/h     13,22       15,68       21,89


--------------------------------------------------------------------------------

Förkrossande styrka. Mercedes S65 AMG skämmer ut Porsches gatvärsting GT3 utan att ens ta i. 0–100 km/h avverkas på minimala 63 meter. Det faktum att S65 tangerar 250 km/h innan Audis stjärnsprinter S4 ens nått 200 km/h gör inte saken sämre. Mercedes S65 AMG spelar i en helt annan liga.

Vrid är viktigt de är de jag vill säga.
Hk är inte de viktigaste.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (1 november 2007)

Saab 9-5 SE (2001)
BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Börja bara för att jag skrev det? Hur är det med humöret? Det verkar inte som att någon annan fattar heller faktist.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Fredrik-79: Vet du skillnaden på vrid, HK och effekt?

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Fredrik-79
1 november 2007 · 2 164 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Fredrik-79: Vet du skillnaden på vrid, HK och effekt?

Ska jag skriva hk istället?
Ändrar nu!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Okej, du visste inte..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang