volvo trim

dyGGz V70D5
10 november 2007 · 199 Inlägg

Tjena jag undrar om mina stakar o kolvar kommer hålla för trimmet jag skall ha i

Detta är gjort med motorn nu:

ny kkk27 turbo agregat
940 fk - 95 botten-del
940 fk -95 sprut chippat
940 fk -95 grenrör
531 topp
blåa t5 spridare
ställbart ladd
M 90 Låda + 4 puckad sinter lamel (m 46 svänghjul + tryckplatta)
3" avgassystem från turbo (ingen katt!)


Det här skall göras

Stor alu ic inkl grövre tryckrör
Större oljekyl (19 rader)
Gröna spridare
Dumpventil
Haltec sprut
Mappning
En redig soppa pump

Bör väl landa på 350 - 380 hk eller något, beroende på laddtryck, tänkt ladda runt 1,3


Tror ni man behöver byta stakar o kolvar eller pallar dom det?

Senast redigerat av dyGGz (10 november 2007)

Man lever bara en gång
Volvo_Mannen Volvoskadad
16 november 2007 · 6 017 Inlägg

dom sägs ju klara runt 350hk, men det är ju bäst att byta när man ska upp till dom effekterna, byter man får man ju lägre vikt och mindre slitage

Jonas
Sharky
16 november 2007 · 10 287 Inlägg

Byt stakar i alla fall. Kolvarna brukar hänga med.

380Hkr är jäkligt tufft i orginal grenrör......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wezzli Sidledesförare
16 november 2007 · 268 Inlägg

Jag skulle vilja säga att man bör skämmas om man överhuvudtaget använder orginalgrenrör. Gör man det så håller jag med om att man kan behöva byta till stadigare stakar, men det finns ju folk som lägger wheelies på strippen med samma bottendel som du använder - i orginalskick.

Man vet aldrig, före man vet
ToFFe-
16 november 2007 · 39 Inlägg

bror på om du e rädd för ras..stakarna håller, laddet kommer komma förhålandevis sent!! de sparar lite på botten.

boström med amazon åker med std botten, dock lite lägre komp, vilket sänker riken för krokiga stackar lite.

ska du köra med orig WG? tror inte på de dock.

grenröret funkar, men man brukar få putsa dom lite. jag bromsa 377hk med 940 rör hos PPF


lycka till

ToFFe-
16 november 2007 · 39 Inlägg

glömde en sak. lite större spriddare kanske till 350 hk kanske?

sen kolvarna håller. ifs spicka sönder dem kan väl vem som helst.

ha koll när du mappar bara

torpis Forummoderator
17 november 2007 · 10 572 Inlägg

Som sagt spridarna, sen kan ju en K27 pumpa luft till bra mycket mer än 350hk.   kör en K24 för 350hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
27 januari 2009 · 218 Inlägg

en fråga, jag ska chippa min bil hos BSR, enligt deras mätningar får bilen (volvo 940 2.3 SE   B230FK+M90) 205hk och 330NM.

min fråga, är de någon som vet, hur många NM orginal kopplingen tål innan den börjar slira? vill inte gärna byta den om de inte verkligen måste göras, då pengarna inte kommer i form av berg direkt.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Tiiiseen
27 januari 2009 · 526 Inlägg

Wezzli skrev:
Jag skulle vilja säga att man bör skämmas om man överhuvudtaget använder orginalgrenrör. Gör man det så håller jag med om att man kan behöva byta till stadigare stakar, men det finns ju folk som lägger wheelies på strippen med samma bottendel som du använder - i orginalskick.

ja tror du skulle tänka om om du såg dom bromspapprena ja såg på en polares 360 483 hk och lite mer än 600 nm i en volvo 360 han har original grenrörwink   DE RÖR PÅ SIG tongue

102 oktan
27 januari 2009 · 5 Inlägg

Andy_88 skrev:
en fråga, jag ska chippa min bil hos BSR, enligt deras mätningar får bilen (volvo 940 2.3 SE   B230FK+M90) 205hk och 330NM.

min fråga, är de någon som vet, hur många NM orginal kopplingen tål innan den börjar slira? vill inte gärna byta den om de inte verkligen måste göras, då pengarna inte kommer i form av berg direkt.

Gik Turboteknik i göteborg.......

Hade trimmat en 940....åh enligt dom då så kunde man trimma upp till 260/hk innan man måste eller bör byta koppling............

-Hade tidigare sjlv en 940 som jag skaffade en uppgradering till...
köpte trimchip/ bytte turbon till T-5r åh en wasgate från volvo 200 serien justerbar förstås....big_smile
och 3,5 halvs systems' från turbom å bakåt!!  hade ett laddtryck på 1,3-1,4 bar......tjooo'ho' va de gick!! big_smilebig_smile
och de fungerade utmärkt!!! Och de var inte alls så kostsamt heller......

-hör av dig till turboteknik.....
Dom kan Volvo............

vrf handla på "konsum" ??

winkwinkwinkwink



-Lycka till

smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Andy_88 skrev:
en fråga, jag ska chippa min bil hos BSR, enligt deras mätningar får bilen (volvo 940 2.3 SE   B230FK+M90) 205hk och 330NM.

min fråga, är de någon som vet, hur många NM orginal kopplingen tål innan den börjar slira? vill inte gärna byta den om de inte verkligen måste göras, då pengarna inte kommer i form av berg direkt.

Körde med vikingchip, 1 bar ladd, 3" från turbo utan katt (ca 200hk) och de höll någon vecka, sen började de slira när man kom upp i varv.

Då blev de att köpa en 712 tryckplatta med en orginal lamell, då jävlar greppade det.

Jonas
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
27 januari 2009 · 218 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Andy_88 skrev:
en fråga, jag ska chippa min bil hos BSR, enligt deras mätningar får bilen (volvo 940 2.3 SE   B230FK+M90) 205hk och 330NM.

min fråga, är de någon som vet, hur många NM orginal kopplingen tål innan den börjar slira? vill inte gärna byta den om de inte verkligen måste göras, då pengarna inte kommer i form av berg direkt.

Körde med vikingchip, 1 bar ladd, 3" från turbo utan katt (ca 200hk) och de höll någon vecka, sen började de slira när man kom upp i varv.

Då blev de att köpa en 712 tryckplatta med en orginal lamell, då jävlar greppade det.

ok, så de röcker med att byta tryckplattan? vart kan man köpa den?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
ozzy ★★★★★
27 januari 2009 · 455 Inlägg

Andy_88 skrev:
ok, så de röcker med att byta tryckplattan? vart kan man köpa den?

http://www.klracing.se
http://www.kgtrimning.com/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang