2927
Sök

Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

12 086 Inlägg
15 november 2005
#41
Andy69 skrev:
Varför lägga ner sån energi på andra?

För att det stör när man möter bilar med dimljus och halvljus i mörker.

Ang halvljus på besiktningen.. om ett parkeringljus är paj och/eller ett halvljus är paj då får man väl åtgärd utan ombesikting lr vad dte kan kallas? Om därimot båda är paj, alltså båda halvljusen blir det ombes, tror jag?

343 Inlägg
15 november 2005
#42
Fkoff skrev:
Andy69 skrev:
Varför lägga ner sån energi på andra?

För att det stör när man möter bilar med dimljus och halvljus i mörker.

Ang halvljus på besiktningen.. om ett parkeringljus är paj och/eller ett halvljus är paj då får man väl åtgärd utan ombesikting lr vad dte kan kallas? Om därimot båda är paj, alltså båda halvljusen blir det ombes, tror jag?

Jo jag vet att det gör det. Kör lastbil på dagarna/nätterna. Ser många bilister som har trasiga lampor + fel inställda.  Sen är ja förvånad över  hur många som glömmer av att blända av? big_smile

736 Inlägg
15 november 2005
#43
mrcelica skrev:
frasse4 skrev:
Mötte en bil på bilbesiktningen igår som kom dit med ett trasigt halvljus...hur tänker man då? Orka byta...eller? Visst får man egentligen inte köra med halvljus och parkeringsljus? För på min 240 finns alternativen: Allt av/parkeringsljus/halv- och parkeringsljus... alltså inte ensamt halvljus...

parkeringsljus är ju alltid på samtidigt som halvljuset ! Du tänker nog på varselljuset som sitter i samma kåpa som blinkers på 240 eller ?

Javisst, så fort det kan gå ibland...


Wankel
1 080 Inlägg
16 november 2005
#44
GT90 skrev:
Jaja, självklart så kommer ju jag från D hållet de är på väg åt. Har jag sett att D finns nåt så kanske jag ger faan i´t.

ändå väldigt ironiskt att du snackar om "trafikfaror" när du själv bländar folk med flit med helljuset t.o.m...när jag mött folk som glömmer att blända av kan det ta 3 sekunder innan jag ser vägen ens..vad skulle du göra om den personen åkte av vägen? blir förlamad?

MDS Västerås

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Wankel
1 080 Inlägg
16 november 2005
#46
får man ett helljus i nyllet så räcker det med 1 sekund eller 2 för att man ska bli bländad

MDS Västerås

735 Inlägg
16 november 2005
#47
Personligen tycker jag inte att dimljus i kombination med halvlljus stör nämnvärt.. I de flesta fall tror jag det är trafikens alla moraltanter som blir bländade när de mitt i sin ilska och iver stirrar rakt in i de 4 ljuskällorna...  Håll blicken på vägen istället och försök ignorare alla lagbrytare, som, oavsett vad ni tycker och tänker, kommer använda halvljus i kombination med dimljuset ändå..

Om ni fortfarande blir bländade, testa att gå till en optiker. Av egen erfarenhet vet jag att man blir mycket lättare bländad när linserna/glasögonen är för svaga... Denna erfarenhet gäller närsynthet.

1 639 Inlägg
16 november 2005
#48
Vindrutans skick är en mycket viktig faktor för risken att bli bländad. En grusblästrad ruta ökar risken markant !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 november 2005
Trådstartare
#49
GT90 skrev:
Med det som dock är mest irriterande, skrämmande o trafikfarligt är alla slappkukar (ursäkta ordvalet) som inte ser över sin belysning så alla lampor fungerar.

T. ex som jag skrev i inledande inlägg, läs själva.
Biltilverkarna *en eloge till volvo (1-2-3-4-7 o ev.900 serierna, kan va fler)* borde avända sig av glödtrådsvakt så man via en gul varningslampa ser om någon lampa till den yttre belysningen lagt av.

Borde vara någon typ av automatik som gör att man inte kan köra fortare än 30km/h om någon av strålkastarlamporna skulle ha slocknat!! (Åtminstone gällande vänster strålkastare)

Läs för böveln!!!


Rallyförare
1 075 Inlägg
16 november 2005
#50
StiFf skrev:
får man ett helljus i nyllet så räcker det med 1 sekund eller 2 för att man ska bli bländad

Beror ju på...
Ibland blir man blind för livet wink
http://luckor.freespaces.com/1.jpg


Wankel
1 080 Inlägg
17 november 2005
#51
haha hur mycket lysen kan man behöva ??

MDS Västerås

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2005
Trådstartare
#52
LÄS VAD JAG SKRIVER!  Det är väl inte så (/&/((&()& (*piiip*) störande med halvljus / dimljus i kombination!

Det JAG är förbannad på är folk som kör omkring med bara ETT halvljus ("enögda")!

Ska de va så svårt att:

#1 Gör en "säkerhetskontroll" åtminstonen nån gång per vecka.(och för de som inte vet vad säkerhetskontroll är, läs igenom en körkortsbok från pärm till pärm)

#2 Om någon lampa skulle visa sig "lysa svart" så demontera lampan.

#3 Om glödtråden i lampan är trasig* så åk då för ()&/(&()¤ (*piiip*) till närmaste mack / reservdelsbutik o köp en ny! *Kan dubbelkollas genom att mäta med en ohm-mätare.

#4 Montera den nya lampan i omvänd ordning mot demonteringen!!!

#5 Om lampan fortfarande "lyser svart", påbörja felsökning* alt. lämna bilen till en verkstad. *för de som anser sig klara av ev. jordfel, kabelbrott och säkringsbyte m.m. d.v.s. hemmafixare /GDSare...
Senast redigerat av GT90 (17 november 2005)


764 Inlägg
17 november 2005
#53
GT90 skrev:
LÄS VAD JAG SKRIVER!  Det är väl inte så (/&/((&()& (*piiip*) störande med halvljus / dimljus i kombination!

Det JAG är förbannad på är folk som kör omkring med bara ETT halvljus ("enögda")!

Ska de va så svårt att:

#1 Gör en "säkerhetskontroll" åtminstonen nån gång per vecka.(och för de som inte vet vad säkerhetskontroll är, läs igenom en körkortsbok från pärm till pärm)

#2 Om någon lampa skulle visa sig "lysa svart" så demontera lampan.

#3 Om glödtråden i lampan är trasig* så åk då för ()&/(&()¤ (*piiip*) till närmaste mack / reservdelsbutik o köp en ny! *Kan dubbelkollas genom att mäta med en ohm-mätare.

#4 Montera den nya lampan i omvänd ordning mot demonteringen!!!

#5 Om lampan fortfarande "lyser svart", påbörja felsökning* alt. lämna bilen till en verkstad. *för de som anser sig klara av ev. jordfel, kabelbrott och säkringsbyte m.m. d.v.s. hemmafixare /GDSare...

Instämmer.....

TeQuilla

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2005
Trådstartare
#54
Aah, äntligen nån som inte bara tjötar om "blablablah, dimjlius... är det så farligt... blah blah blah moraltanter..."


183 Inlägg
23 november 2005
#55
Ja att lagen säger om funktionell belysning i mörker är ju ganska klar, lag på halvljus.. Klart det är irriterande med trasiga lampor osv. men sen å andra sidan, hur ofta möter du eller ni, samma bil om å om å om igen med samma lampa trasig?
En lampa kan ju gå sönder när som helst, folk kanske på väg att byta den på en mack eller nå. Dom kanske inte har lampor hemma.
Känner du folk som inte orkar bry sej om trasiga lampor??
Kan nog inte räkna dom på en halv hand ens om det vore så!

Du själv.. kör alltid med halvljus i mörker?
Tjao.


Driver
2 111 Inlägg
23 november 2005
#56
Merca-Hakan skrev:
Ja att lagen säger om funktionell belysning i mörker är ju ganska klar, lag på halvljus.. Klart det är irriterande med trasiga lampor osv. men sen å andra sidan, hur ofta möter du eller ni, samma bil om å om å om igen med samma lampa trasig?
En lampa kan ju gå sönder när som helst, folk kanske på väg att byta den på en mack eller nå. Dom kanske inte har lampor hemma.
Känner du folk som inte orkar bry sej om trasiga lampor??
Kan nog inte räkna dom på en halv hand ens om det vore så!

Du själv.. kör alltid med halvljus i mörker?
Tjao.

Vet en här der jag bor som inte vet hur man byter lampa.för tillfället verkar inte bromsljusen bak o ena bakljuset funka.ett funkar bak. fram så har han föär tillfället både halvljusen i funktion vilket hör till ovbanligheterna..det är vår förra bil så det är därför man stör sig lite..vet hur hans förra slutade...synd på en fin bil sad. Och när man möter så har man halvljus på eller hur?eller kör du med helljus då också?....

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

533 Inlägg
23 november 2005
#57
Möter alltid ett jä-la stolpskott på vägen hem med bara en fungerande lampa...
Nu när det är mörkt både på morgon och eftermiddag så tänker man på det mer & mer.. Grymt störande..

Visst kan en lampa gå när man är på väg men nog fan är man noga med att få den bytt.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

183 Inlägg
24 november 2005
#58
Vet en här der jag bor som inte vet hur man byter lampa.för tillfället verkar inte bromsljusen bak o ena bakljuset funka.ett funkar bak. fram så har han föär tillfället både halvljusen i funktion vilket hör till ovbanligheterna..det är vår förra bil så det är därför man stör sig lite..vet hur hans förra slutade...synd på en fin bil sad. Och när man möter så har man halvljus på eller hur?eller kör du med helljus då också?....

Ja jo, visst finns de vissa som inte kan något alls .. men så äre iaf inte här oppe där jag bor, folk är noga med sånt tycker jag.
Klart man har halvljus på när man möts, man ska ju inte blända medtrafikanterna. De bästa är ju att slå av helljuset innan man möts för minimal bländning men vissa måste ju givetvis se ljuset på den andra bilen innan de bländar av.. vilket är lite synd, man kan ju bli blind på kuppen hmm
Men men.. sköt om bilen å håll den kär, den behövs mer än man tror! smile
Tjao.
Senast redigerat av Merca-Hakan (24 november 2005)


Besserwisser
312 Inlägg
26 november 2005
#59
GT90 skrev:
LÄS VAD JAG SKRIVER!  Det är väl inte så (/&/((&()& (*piiip*) störande med halvljus / dimljus i kombination!

Det JAG är förbannad på är folk som kör omkring med bara ETT halvljus ("enögda")!

Ska de va så svårt att:

#1 Gör en "säkerhetskontroll" åtminstonen nån gång per vecka.(och för de som inte vet vad säkerhetskontroll är, läs igenom en körkortsbok från pärm till pärm)

#2 Om någon lampa skulle visa sig "lysa svart" så demontera lampan.

#3 Om glödtråden i lampan är trasig* så åk då för ()&/(&()¤ (*piiip*) till närmaste mack / reservdelsbutik o köp en ny! *Kan dubbelkollas genom att mäta med en ohm-mätare.

#4 Montera den nya lampan i omvänd ordning mot demonteringen!!!

#5 Om lampan fortfarande "lyser svart", påbörja felsökning* alt. lämna bilen till en verkstad. *för de som anser sig klara av ev. jordfel, kabelbrott och säkringsbyte m.m. d.v.s. hemmafixare /GDSare...

Läs själv vad du skriver!

GT90 skrev:
Jag blir så urbota trött, förbannad o rädd! Varför kan folk inte hålla reda på sina lysen?!! 

Var o varannan bil man möter kör med dimljus o halvljus i kombination.
Mig veterligen är detta en otillåten kombination.
Det går väl möjligtvis an dagtid, då man ser ändå men vid mörkerkörning bländar det. Ska man nödvändigtvis köra med dimljus så slå av till parkeringsbelysning i övrigt!!!

Det var ju ingen störande kombination eller?

Sen vill jag tillägga en annan sak. Som någon sa i ett tidigare inlägg så tror jag det skulle funka mycket bättre om alla besserwissrar slutar glo in i lysena på bilar de möter, håll ögonen på vägen! Blir så j*vla trött på alla som börjar blinka med helljusen på en bara för att de tycker att man ska blända av så fort man ser en bil. Är det inte bättre att vänta så länge som möjligt med att blända av, eller i bästa fall låta bli helt, så man har så bra koll som möjligt på vägen? T ex på motorvägen när man får möte finner jag ingen större anledning att blända av. Har man blicken på vägen framför sig så störs man inte av mötandes helljus, om man nu inte möter en lastbil med 15 st 170watts ljus i en vänstersväng.
Men folk verkar ha som princip att man ska blända av vare sig man störs av ljuset eller ej, det tycker jag är fel, det påverkar säkerheten på vägen negativt.

Fredrik, Laxå

55 Inlägg
26 november 2005
#60
Jag måste nog hålla med här... Möter ofta bilar med kombinationen halv/dimljus och störs inte det minsta av det... Om man störs av att det är "extra ljuskällor" skulle jag nog mer rekomendera att kolla upp sin syn (bra syn = bra mörkerseende) samt inte köra med en framruta från -83 och allt vad det innebär... Det är väl snarare så att de som störs väldigt mkt av detta är väl kanske större trafikfara själva då sikten/synen tydligen inte är bra!
Sedan är det ju klart att man inte ska ha några trasiga lampor... Men det ska man ju inte ens behöva nämna...

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)


Sök