Man får helt andra färger och djup i bilden med en systemkamera också. En kompaktkamera ställer fokusen för att få med allt i halvsuddig skärpa, utan att erbjuda manuell fokusering.
En systemkamera har både 1000 ggr bättre autofokus, snabbare, exaktare, och dessutom så kan man fokusera manuellt om autofukusen inte vill vara med, t.ex i svagt ljus, eller om autofokusen ställer på det du inte vill ta på, om du tar genom ett nyckelhål t.ex (varför man nu vill det).
Jag kan säga att bildkvalitén på alla ISO tal och alla upplösningar är mycket bättre också.
Förut när jag var ute så brukade jag låna farsans olympus SP550 ultrazoom, en av de värre långzoomkamerorna, och med max inzoomning i halvmörker (säg kl. 15.00) så blir bildkvalitén i nivå med en taskig mobilkamera. Men den system så behåller man kvalitén på bilderna oavsett hur mycket man zoomar, dock så kostar det att zooma mycket

Jag vet någotsånär vad jag pratar om, då jag bytt till Nikon D40x, och skillnaden är som natt och dag när det gäller bilderna. Att den sen är snabbare, och dessutom gjord för att ställas in manuellt gör att man slipper fibbla med massa knappar för att ställa in.
Sen är batteritiden underbar

Har nog tatt 1000 bilder nu, och batteriet är det fortfaronde mycket kvar i