4098
Sök

ngn digital kamerakunnig. system vs kompakt långzoom.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Vad är det som egentligen skiljer en system kamera mot en normal kompakt långzoom kamera, inställnings mässigt.??

Diesel is the blood of satan.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
2 december 2007
"Klart överlägsen" är väl att ta i tycker jag.

Köpte mig en Canon S5 IS för några veckor sedan och är mycket impad. Det går att använda helt manuella inställningar eller köra på automatik. Perfekt för mig som vill lära mig lite om fotografering...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Administratör
11 968 Inlägg
2 december 2007
jinxs skrev:
Vad är det som egentligen skiljer en system kamera mot en normal kompakt långzoom kamera, inställnings mässigt.??

Största skillnaden är nog brusnivån på bilderna i högre ISO samt batteritiden.

Halvkompakt använder du LCD-displayen för att komponera bilderna med, vilket inte är möjligt på en riktigt spegelreflexkamera (systemkamera). Det innebär att din halvkompakta kamera har bildsensorn och displayen igång hela tiden och drar mängder av ström även när du komponerar bilderna. Med systemkameran används bilsensorn endast när du skjuter av bilder, och LCD-displayen används endast efter att du tagit bilden (om du ställt in så) eller om du vill se på bilderna.

Jag skjuter av 1000 bilder utan problem med ett batteri, utan att snåla med LCD-displayanvändning, och då är kameran och batteriet från 2003-2004. De nya fixar nog ännu fler bilder gissar jag.

Sen saknar halvkompakta en riktig optisk sökare. Det sitter även en liten LCD-display i vad som ska se ut som en optisk sökare, vilket innebär att bildsensorn även då är påslagen. I en systemkamera sitter det speglar som leder ljuset direkt från objektivet upp till sökaren. Det innebär att du ser igenom objektivet även när kameran är avstängd. När du sen trycker på avtryckaren så flyttar sig spegeln bakom objektivet och exponerar bildsensorn. Det sker blixtsnabbt och ger det utmärkande ljudet för en spegelreflexkamera *Klickklick*.

Jag hade inte valt en halvkompakt historia iallafall, speciellt inte när riktiga spegelreflexkameror är så pass billiga som dem är idag. En Nikon D80 eller kanske D50 är två bra kameror.

Stirra dig inte blind på hur mycket zoom du får, 18-70 mm som följer med Nikons systemkameror i vissa kit är ett mycket prisvärt objektiv som räcker gott i dem flesta situationer. Därefter kan du komplettera med t.ex. ett Sigma 18-200 om du vill ha ett användbart allroundobjektiv. Det är inte alltför dyrt. Det finns även 70-300 objektiv som inte är särskilt dyra.

Vill du lägga lite mer pengar är en Nikon D80 + Nikons 18-200 med bilstabilisator en grym kombination som slår alla halvkompaktkameror på alla sätt.

Det enda systemakameran inte kan göra är att filma... men nu snackar vi foto här, inte videokameror smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
2 december 2007
Fler saker som är plus med System är snabbheten  mellan 2-5 bilder persekund. Det du ser fotar du och inte som vissa kameror där du får en fördröjning.

Finns hur mycket mer som helst att skriva med i det stora hela så är en systemare bättre på allt utom storleken.

Bra instegs modeler

Canon 350d
Canon 400d
Nikon  D70
Nikon D80
Sony A100
Pentax 10 och 100

Tänk på att  lägga mer krut på Objektivet en på kameran. Tex en beggad Canon 350d med
ett bra objektiv oftast tar bättre bilder en tex en Ny 40d med kasst objektiv.

Kolla med kompisar släkt om nån äger en som du kanske kan få låna i en helg och stick ut åt plåta lite.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Jag har köpt mig för rätt många år sent en CANNON A1, den är inte digital inte video och har inget LCD display, det som gäller är den gamla filmrulle system.
jag köpte också Cannon objektiv 70-300 och en Cannon filmframkalande motor för kunna ta snabba bilder vid olika tillfällighets (formul 1 tävling, uppskytning av raketter eller mer)
Antal ASA klara den av 12.800 asa, jag vågar inte ens och tänka vad kostar en sådan film att köpa, jag klara mig med 5-6 eller 800 asa
jag har också en lite Ixus 40 som jag använder mest dagligen men det finns mer skänsla med cannon A1
vad tycker ni själv om den A1 (bara om ni vet om den) är det värt att behålla den eller?
Tack för upplysning.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Lumpare
141 Inlägg
2 december 2007
Beställde en Pentax K100D Super innan idag och jag har aldrig hållit i en systemkamera innan, bara familjens Nikon kompaktkamera. Så jag är mäkta sugen på att få hem den! smile

Fd. Subarist
133 Inlägg
3 december 2007
Jag funderade länge själv när jag skulle köpa ny kamera nyligen. Det som fick mig att välja en Canon S5 IS istället för en systemkamera är flera.
-Systemkamera har en förmåga att bli dyr. Man nöjer sig knappast med ett objektiv utan vill ju ha fler. Sen ska man ha blixt och andra grejer. Mycket vill ha mer...
-Jag vill kunna använda displayen som sökare (finns iof i Canon EOS 40d men då kostar det också)
-Vridbar display/sökare är guld värt ibland.
-Jag vill ha bildstabilisator=dyrt i systemkameror
-Visst, det är ingen videokamera. Men jag vill kunna spela in filmsnuttar ibland.

Inställningsmöjligheterna är nog inte så mycket fler på en systemkamera än på en avancerad kompaktkamera.
Kvaliteten på bilderna beror helt på optiken på systemaren tycker jag. Det kan vara likvärdigt med en kompaktkamera och det kan vara grymt mycket bättre. Men sämre tror jag inte att det blir.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Tack för alla svaren.
Har inte kunnat varit så aktiv i tråden som jag egentligen skulle ha viljat, pga mycke jobb.
Men men, jag ska iväg till en fotobutik senare idag och kolla på en pentax k100 eller k10.
Jag tyckte den passade ganska bra i handen, när man var inne på elgiganten och testade den.

Diesel is the blood of satan.

Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2007
Man får helt andra färger och djup i bilden med en systemkamera också. En kompaktkamera ställer fokusen för att få med allt i halvsuddig skärpa, utan att erbjuda manuell fokusering.
En systemkamera har både 1000 ggr bättre autofokus, snabbare, exaktare, och dessutom så kan man fokusera manuellt om autofukusen inte vill vara med, t.ex i svagt ljus, eller om autofokusen ställer på det du inte vill ta på, om du tar genom ett nyckelhål t.ex (varför man nu vill det).

Jag kan säga att bildkvalitén på alla ISO tal och alla upplösningar är mycket bättre också.
Förut när jag var ute så brukade jag låna farsans olympus SP550 ultrazoom, en av de värre långzoomkamerorna, och med max inzoomning i halvmörker (säg kl. 15.00) så blir bildkvalitén i nivå med en taskig mobilkamera. Men den system så behåller man kvalitén på bilderna oavsett hur mycket man zoomar, dock så kostar det att zooma mycket smile

Jag vet någotsånär vad jag pratar om, då jag bytt till Nikon D40x, och skillnaden är som natt och dag när det gäller bilderna. Att den sen är snabbare, och dessutom gjord för att ställas in manuellt gör att man slipper fibbla med massa knappar för att ställa in.

Sen är batteritiden underbar smile Har nog tatt 1000 bilder nu, och batteriet är det fortfaronde mycket kvar i smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök