5779
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

793 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Jag bor som sagt 1,4 mil norr om Göteborg, borde inte vara några som helst problem att åka kollektivt, så under några månader förra vintern, när jag ändå jobbade 7-16 som "normalt folk" passade jag på att prova... Bussen kommer en gång i timman, så antingen kommer jag 10-15min försent, eller så får jag sitta på jobbet och kukilura i 45-50min innan jag börjar på morgonen. Samma sak på vägen hem. Om jag kan smita upp o ta europas snabbaste duch och vara ute på hållplatsen senast 15.55, hinner jag precis med bussen hem från Nils Ericson terminalen. Och är faktiskt hemma i normal tid.

Detta förutsätter dock att det är OK med chefen, att jag kommer lite senare och går tidigare.
Det gick riktigt bra, några dagar, sedan kom den svenska avundsjukan in och chefen beklagade men det fungerar inte, för då skall ju alla gå och då blir det dyrt för honom.

Vecka två...
Jag skyndar mig till hållplatsen, nu en timma tidigare än förra veckan, tre minuter till godo. Jag ser hållplatsen hemmifrån (50m) så jag ser om jag missar bussen. INGEN BUSS..?
Jag står där och fryser röven av mig i -10 grader i 30 minuter, sedan ger jag upp, går hem och skrapar fram bilen. Den dagen kostade mig månads kort + bensinen till bilen. :? (Det blev ett antal sådanna dagar.)
Nästa dag kommer bussen drygt 10 minuter sen, jag känner mig rejält frusen på vägen in.
Inte direkt tysk precition på bussar o tider runt Göteborg... :?

Sitter o läser tidningen, så börjar arbets kamraterna droppa in. En del undrar varför jag inte satt på kaffe till dem. Tack du! Du tvingar mig att åka en timma tidigare och sedan vill du att jag kokar ditt kaffe..!? wink

Men värst är det hem, då är man ju vaken, att vänta på bussen i 55 minuter när tiden står stilla, det är tungt. (Tittar man nog många gånger på klockan, kan jag svära på att sekund visaren börjar gå baklänges. wink )
Något "klappträ" har skapat tidtabeller som passar på sekunden för folk som jobbar 7-16 på kontor, som kan ta sin ataché väska och vara ute ur bygnaden i centrala stan 10sek efter fyra. Då hinner man precis. Att ducha, kan man ju göra hemma..?
Min buss gick 13 minuter över varje jämnt klockslag. Om jag skyndade mig, så var jag ny duchad på terminalen ca 15 över, 58min till nästa buss..!?
Tid tabellerna fungerar om man har flextid och som alla vet, har ju svetsare över lag haft flextid sedan innan sekel skiftet. wink Eller?
En annan grej som hade hjälpt systemet att fungera vore om man gav även chauförerna en tidtabell.

Börjar 07.00, måste åka 05.21. Slutar 16.00 o hemma 17.35.
Jag vet att det inte låter alls farligt, för många som pendlar har det betydligt värre. Men jag köpte hus endast 14km från centralstationen i Göteborg... Jag har 18km till Eriksberg. Total restid över tre timmar för 36km..? Bara för att tidtabellerna matchar extremt dåligt.
Jag kunde köpt ett likvärdigt hus på andra sidan Borås för en 1/10 del av pengarna och pendlat till jobbet på samma tid.

Med bilen tar det 15-18 min til jobbet. 30 min hem...
Och den går varje dag. De månaderna jag åkte kollektivt, var jag sen två dagar i veckan, minst. Annars har jag aldrig kommit sent till det jobbet. (Inte en enda dag!)
Dessa problem är dock snart över, huset är till salu. Bilarna sålda.

Får se vart man hamnar, men kollektiv traffiken tror jag inte på.
Sedan finns det ganska många människor som jobbar tider då bussar över huvudtaget inte går... Här kommr en kuggfråga.
Hur tar sig buss chaufören till jobbet? (Han som kör första turen på morgonen.)

Nepp!
Höj soppan med tio spänn direkt, så det händer nått!

Sossarna lovade höja drivmedelsskatten förra valet, de förlorade valet. (Kan det vara en stor orsak?)
Borgarna drev hårt på att skatten på drivmedel inte skulle höjas. Där emot skulle de införa en ny skatt, som höjer traffikförskrings premien. (Motiveringen var att traffiken skulle betala sina egna kostnader... Min fråga är då, vart går alla pengarna jag betalar i skatt?)

Nu har vi både skatten på försäkringen OCH höjd skatt på drivmedel. Tack!

Vänd aldrig ryggen åt en politiker!
Ger du en politiker lillfingret, tar politikern hela handen. . . etc. m.m.

Sossarna... = Höjt bensinpris.
Moderaterna = Höjt bensinpris.
Vad skall man rösta på nästa gång? Sverige demokraterna..? (Funderar allvarligt på det, De har inte hunnit ljuga för mig ännu, så man kanske skulle ge dem chansen.)

Eller så ger vi miljöpartiet ensam majoritet och ser på medans det "svenska skeppet" saktar ner och sjunker!

Hehe, funderat på att bli skribent?
Tråkigt att det går mindre bra för dig nu Kristian :\ Hoppas det ordnar sig!

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
3 januari 2008
Mortalis skrev:
De som har 10 mil+ till jobbet har ändå alternativ i form av bussar, tåg, ta de istället eller flytta närmare då, kan inte blidka alla på landsbygden hela tiden och tycka synd om, samma sak som med bredbandet, jäkla gnäll på landsbygd om att de inte byggdes nå bredband, men hur billigt e de egentligen för att få en by på 10 pers att få adsl...det finns städer numera

Kan tillägga att för normalbilisten på 1500 mil per år gör det ungefär 35kr i månaden med den höjda skatten

Du som inte bor på glesbygden o verkar defenitivt inte veta hur de går till där borde inte yttra dig.. Om vi vänder denna fråga emot dig då.. Skulle du flytta ifrån vänner, familj, de stället du blev uppväxt på och som du storm trivs på, ev flytta ifrån flickvän för att hon inte kan flytta med för att hon har jobb i närheten där ni bor just nu? Och hur tror du de skulle bli om alla skulle flytta in till storstaden? Många jobb som försvinner på landsbygderna. Städerna blir överbefolkade. Och så finns de inte jobb till alla där.. Fan tänk lite längre asså..

/// SyyHn

1 893 Inlägg
3 januari 2008
Goli skrev:
Hehe, funderat på att bli skribent?
Tråkigt att det går mindre bra för dig nu Kristian :\ Hoppas det ordnar sig!

Tackar, tackar. Det går dock ingen nöd på mig. Att jag sålt alla fordon beror på att jag vill vara så flexibel som bara möjligt just nu, lättare att separera när huset e sålt, då. Jag kan göra vad jag vill, börja på nytt. Jag är duktigt trött på denna skitstaden, så i första hand har jag planerat at hitta jobb någon annan stans, kanske till och med utomlands. (Är ganska trött på sverige faktiskt. wink ) Har lite på gång i Frankfurt, mest snack än så länge, men man hoppas. Finns ganska bra förutsätningar för svetsare just nu.
Har faktiskt flera planer jag smider på, enda gemensamma nämnaren de har är att ingen inkluderar Göteborg.

För att återgå till ämnet, tror jag inte det blir så mycket bätre vart man än tar vägen, bensin priset har bara en väg att gå, UPP!
Det som stör mig och många andra är direkta vallöftes brott. Man lovar "om jag kommer till makten, så lovar jag att bensinskatten INTE kommer att höjas!" nu ett drygt år senare är det just vad de gör, höjer det som inte skulle höjas.

3 235 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Nu kommer vi in på ett annat område...

Fast klart höjda bränsleskatter påverkar mycket mer än bara bränslet.
Mat, transport, kläder...allt som fraktas med bil/båt kommer med all säkerhet att gå upp i pris för att kompensera för höjningarna.

Om någon för 6 år sedan hade sagt att priserna i 2007/2008 kommer att bli så orealistiskt höga, då hade jag säkert knivstuckit en eller annan politiker...
Då jag köpte bilen kostade en liter diesel 6.80, och då det steg till lite över 7 tänkte jag: nu blir det dyrt att tanka...

Men nu fan i mig tänker jag: Oj shit, nu kostar en liter bensin bara 10.70, måste passa på och tanka.

Saken är att bensinen kostar fortfarande lika mycket nu som då, men det är avgifterna som förstör hela bilupplevelsen...sad

3 235 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Hade gärna ställt upp på debatt med nån som har haft sina smutsiga fingrar i skattehöjningarna (politiker alltså...

önskar de kommer att rättsförföljas för de brott de gör just nu i snar framtid.
Det är inte vi vanliga människor som är ansvarliga för miljöproblemen, utan de som har makten och inte gör nånting. Att höja skatterna är ingen lösning, och det vet de mycket väl, men skiter fullständigt i.

1 893 Inlägg
3 januari 2008
Mycket lättare för staten att svika/rumpk"#¤a 3.5 miljoner bilister, som inte kan slå sig samman och bita tillbaka, Stora företag som släpper ut mycket skit, där statens sanktioner o straff skatter kunde göra skilnad, hotar bara att flytta sin verksamhet utomlands, så var det slut på den debatten. Då sparkar staten lite till på oss bilister, som redan ligger ner.
Spelet fungerar så att man höjer 50 öre, sedan sänker man med 12 öre... Då verkar det lite lättare en stund igen. Sedan höjjer de med 50 öre igen, när folk ser lite griniga ut, sänker de med 12 öre. Så håller de på...
Skulle de ta mig på orden och höja med en tia, skulle folket göra uppror och det vet löngnarna/politikerna, därför dessa ständiga små höjningar i miljöns namn.
Vi bränner lika mycket olja hur mycket det än kostar i skatter. så miljö påverkan är noll!
Inte många åker runt o cruisar för att köra bil e kul idag, man kör för att man måste. Så vi bränner lika mycket olja oavsett vad de skattar.
Stor företag som Volvo (Bara ett exempel) skulle säga till massmedia, att de planerar att flytta hela eller delar av sin verksameht utomlands, om de fick besked om en i deras ögon felaktig skatt... De behöver inte ens planera det, bara att säga det högt i media är tillräkligt för att ge lögnarna/politikerna skrämsel hicka, o de backar med sina planer, för helt plötsligt står de inför möjligheten att ett stort företag som genererar miljarder i skatteintäkter skall försvinna. Det går inte! Så vilka finns då kvar att sparka på? Jo enskilda individer... Bilister. "Men vi höjer bara lite åt gången, så håller de sig lugna...."

BE*CE
419 Inlägg
3 januari 2008
varför inte fixa en strejk i sthlm med många åkerier och vanliga personbilar ist för att sitta här och klaga??

Volvo R racing

Flickspanare
728 Inlägg
3 januari 2008
Låter som en bra ide. Dock har ja långt till sthlm sad

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

BE*CE
419 Inlägg
3 januari 2008
jo det problemet finns ju

Volvo R racing

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 januari 2008
truckracing_ skrev:
varför inte fixa en strejk i sthlm med många åkerier och vanliga personbilar ist för att sitta här och klaga??

Var det som vi försökte med, men gensvaret är för dåligt, eller ska man säga att gemene gorgare/svensson är för feg? Eller är det att sticka ut haka för mycket..

Vi får väl se om någon "vågar" slå tillbaks och motbevisa mig ,-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

812 Inlägg
4 januari 2008
varför inte sätta upp väg spärrar lite över allt i hela landet då måste dom ju fatta? de är ju bara (JA BARA)  att bestämma en plats och tid när man ska mötas. köra ut på motorvägen, på med varningsblinkers å fram med triangeln och stopa upp allt!! kommer de inte fram några så måste dom ju göra något snabbt för de blir mkt som står på spel för politikerna när dom tappar kontrollen..  skika ut flygblad tll åkerier mm.. många transport företag som kommer att ställa upp är jag ganska säker på..men som han som startade tråden skrev. svenskarna är för fega.. ställ er  vägen så kommer de att bli ett roligt år..  finns inga politiker som tycker om att bli svart målade i media och om man gör en sådan här stor grej av bensin skatten kommer dom ju å sänka..  gör dom inte de första dan så gör dom ju de när dom förstår att man menar allvar man kanske får stå några dagar men vafan vill man få nå gjort så...  kolektiv trafiken funkar inte för alla och miljö bilar har inte alla  råd med.. vad kostar inte en el bil tex?? hade jag hafft dom pengarna så hadde ja köpt de men dom kostar en bra bit över miljonen om du ska ha en som man kan gemföra med en standard bil..  hoppas de händer nå snart för ja är bra trött på dessa över priser

man lever bara en gång..

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2008
pimpad740 skrev:
varför inte sätta upp väg spärrar lite över allt i hela landet då måste dom ju fatta? de är ju bara (JA BARA)  att bestämma en plats och tid när man ska mötas. köra ut på motorvägen, på med varningsblinkers å fram med triangeln och stopa upp allt!! kommer de inte fram några så måste dom ju göra något snabbt för de blir mkt som står på spel för politikerna när dom tappar kontrollen..  skika ut flygblad tll åkerier mm.. många transport företag som kommer att ställa upp är jag ganska säker på..men som han som startade tråden skrev. svenskarna är för fega.. ställ er  vägen så kommer de att bli ett roligt år..  finns inga politiker som tycker om att bli svart målade i media och om man gör en sådan här stor grej av bensin skatten kommer dom ju å sänka..  gör dom inte de första dan så gör dom ju de när dom förstår att man menar allvar man kanske får stå några dagar men vafan vill man få nå gjort så...  kolektiv trafiken funkar inte för alla och miljö bilar har inte alla  råd med.. vad kostar inte en el bil tex?? hade jag hafft dom pengarna så hadde ja köpt de men dom kostar en bra bit över miljonen om du ska ha en som man kan gemföra med en standard bil..  hoppas de händer nå snart för ja är bra trött på dessa över priser

Ja ett 20-tal lastbilar med i leken också hade varit bra, bönder med traktorer är också bra. Kanske nån som är villig att ta med gödselspridaren och sprida dynga över regeringen också.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

553 Inlägg
4 januari 2008
Man ställer ju gärna upp i en protestaktion, men som för mig att åka 35 mil till stockholm och delta kan vara lite svårt, samtidigt som det kan vara svårt att skrapa ihop några deltagare och göra något här med, t.ex blockera E45-E18...

Wankel
1 080 Inlägg
4 januari 2008
truckracing_ skrev:

det är ju det tråden är till för, men kan ju inte styras upp på en vecka direkt...
jag tycker det är ganska bra gensvar här i tråden åtminstone, jag väntar bara på att nån kommer fram och kan fixa allting på ett bra sätt

MDS Västerås

262 Inlägg
4 januari 2008
zovix skrev:
truckracing_ skrev:

Var det som vi försökte med, men gensvaret är för dåligt, eller ska man säga att gemene gorgare/svensson är för feg? Eller är det att sticka ut haka för mycket..

Vi får väl se om någon "vågar" slå tillbaks och motbevisa mig ,-)

/Magnus

Jag hade gärna gjort det, men det är lite långt att köra från Trelle hmm

svensson
60 Inlägg
4 januari 2008
Bara att äga en ganska "vanlig" bil för nån i min ålder (20) är inte alltid så lätt. försäkringen vart bra mkt dyrare som för alla andra, men utan premie o allt kostar det, man har ju inte råd med mijöbil direkt. Att sen då skatten på bränsle stiger konstant, samtidigt som mavarorna blir dyrare.

För någon som bor en bit från jobbet/ affären så kommer resan för o handla mat snart/ är en ren pest.

Att politikerna inte bryr sig om vart bensinskatten slutar e ju en sak, ser bra ut i media för miljön, men dom som har råd, kan sitta o åka i stora bilar i onödan.

Jag är långt ifrån så insatt som vissa här är, så yttrar mig inte så hårt, men 80% av dom jag känner vart riktigt upprörda över höjningen, och vänta bara till semestern!! Vad kostar det då? 1l diesel 14.20? 95 14.40? mjölka alla som måste använda sin bil e bra.

Vart tar pengarna vägen?

Vissa stora vägar här omkring i landet är riktigt dåliga.

Och alla pengar från fartkamerorna mm. lägg dom på bättre vägar, buss/tåglinjer.

Hoppas ingen tar illa upp av vissa saker i texten.

//Simon

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

812 Inlägg
4 januari 2008
varför stholm för??  ställ er lite över allt..  försök och stopa så mkt trafik i hela sverige som möjligt. ger ju större åverkan om man gör så över hela landet.. bönder ska nog inte vara svårt att få ut efftersom att dom betalar mängder i skatt för att vi ska få bröd å mjölk på frukost bordet å köttbullar på jul wink blockera så många stora vägar som möjligt i ett par dagar tills dom där jävla politikerna fattar att 12kr litern inte är okej.. bara för att dom kan ta tunnelbanor hela dagarna så kan inte i andra de!!  fins de inga som är på och för något runt i slutet på den här månaden?  så fort lönerna börjar att komma in på kontot så kommer ju priset att stiga så vi måste göra nå nu!!

man lever bara en gång..

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2008
pimpad740 skrev:
varför stholm för??  ställ er lite över allt..  försök och stopa så mkt trafik i hela sverige som möjligt. ger ju större åverkan om man gör så över hela landet.. bönder ska nog inte vara svårt att få ut efftersom att dom betalar mängder i skatt för att vi ska få bröd å mjölk på frukost bordet å köttbullar på jul wink blockera så många stora vägar som möjligt i ett par dagar tills dom där jävla politikerna fattar att 12kr litern inte är okej.. bara för att dom kan ta tunnelbanor hela dagarna så kan inte i andra de!!  fins de inga som är på och för något runt i slutet på den här månaden?  så fort lönerna börjar att komma in på kontot så kommer ju priset att stiga så vi måste göra nå nu!!

Håller med mindre aktioner över hela landet kommer att slå mycket mer, Säg en 20-25 bilar och några lastbilar på varje ställe...

/Magnus

204 Inlägg
4 januari 2008
Hörde igår på nyheterna att råoljepriset hade sjunkit igen pga att statistiken visade att det finns mera tillgång än vad man först trott. Och ändå så blir bensinen dyrare.... Tycker att bensinen borde kosta ungeför lika mycket i alla länder....eller vad tycker ni??

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

812 Inlägg
4 januari 2008
zovix skrev:
pimpad740 skrev:

Håller med mindre aktioner över hela landet kommer att slå mycket mer, Säg en 20-25 bilar och några lastbilar på varje ställe...

/Magnus

ja de är ju de ja menar.. svenssons och så vidare kommer ingenstans då. då är de helt plötsligt vi som bestämmer och inte politikerna!!  blir mer lr mindre som ett gisslan drama tongue dom änba fordonen man ska släppa igenom är utrycknings fordon med blå ljus men dom ser man å hör man när dom kommer om inte annat så finns de många som har polis radio i bilarna.. kommer bli en stor skandal för dom svenska politikerna när dom inser att svenska folket vågar stå imot deras så kallade smarta ide!!

man lever bara en gång..

Sök