5280
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2008
Jo jag trodde det var det OPEC eller oljekartellen var till för, och det gör den nog, men sen lägger vi på skatter som andra länder inte har...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 235 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Jag var på Kuba för ett par år sedan, och där kostar bensin/diesel 80 eurocent...
Alltså ca 8 kronor. Och priserna har varit de samma lääänge. På pumparna finns det permanenta klistermärken, och de har säkert suttit där ett bra tag.

Varför har vissa länder lägre bränslepriser, medan andra måste tanka med sitt eget blod?

protesten ställer jag mer än gärna upp på, trots att jag i så fall måste köra från Oslo och bänna en del bensin. Men det är ju välinvesterade pengar i så fall:)

Jag har tidigare föreslågit den 3:e mars, och så kan man blockera en väg från tidig morgon, tills det blir mörkt igen (så slipper man sova i bilen...), och så tills politikerna fattar allvaret och sänker skatterna, eller inför flexibla bränsleskatter, så att bränslepriserna kan ligga på samma nivå trots händelser på börsen.

Stockholm är nog den mest lämpliga platsen, men klart kan man göra det samma i storstäder samtidigt för att uppnå maximal effekt/uppmärksamhet.
Det gäller att visa att bilister menar allvar, och inte bara chattar skit om regeringen...

812 Inlägg
5 januari 2008
okej..  ja 3dje mars är inte ett dumt datum. jobbit att åka ända från oslo men hit till örebro har du ca 35 mil bara tongue tror mer på att de ger mer effekt att stå lite över allt i sverige.. men man måste nästan dela ut flygblad till tex åkerier och dyligt för att kanske få med dom på ett hörn..  en stor tradare med släp flyttar man ju inte på i första tage..  står man på e18 e20 e4an å va alla vägar heter som går igenom sverige å värkligen står kvar å inte bangar effter en timme.. släpa med er en grill å lite korv å en stol så är dan räddad.. står gärna 2-3 dygn bara för att få ner soppan till runt 10kr..  bara skatten är väl på typ 6-7 kronor..  har inte kollat upp de på länge men ja gjorde ett arbete ang bensin skatten förra året på skolan å fick fram att dubbelt så mkt som försäljnings priset är på är skatt.. dom lägger på dom jävlarna.. å dom gnäller om växthus effekten men om man går tillbaka i tiden flera tusen år så såg de ut så här oxå.. å då fanns de fan inga bilar.. inte som man vet om iaf tongue så de globala uppvärmningen är inget att skylla på..  hoppas bara detta kommer att få ett slut å vad som än händer så ska fan vi skatte betalare få rätten på våran sida..  dom kan ju sitta där med sina bidrag på de dubbla vad en svensson får i lön de skiter ja i bara vi får billigare soppa så man slipper gråta blod varenda gång tanken börjar sina..

man lever bara en gång..

3 235 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Jag tror att den enda möjliga lösningen i nuläget är att gå till protestaktion.
Och får vi till det i nån dag, så kommer det fler och fler bilister som stötter oss, så oroa oss för att vi kanske är för få är onödigt.

Vi kan sikta på det datumet, meddela vänner och bekanta och hålla det hela igång:)
Jag ska undersöka med transportföretag/bilorganisationer om nån är villig att delta med tunga fordon.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2008
Undrar om man inte ska höra lite med det lokala åkeriet här om de är på för en sådan sak? Ska höra med farsgubben också. Han brukar tända till när jag pratar om skatter...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

svensson
60 Inlägg
5 januari 2008
Det är ju som alltid när det gäller en sån här sak, svårt att organisera det hela. Det enklaste kanske vore, om tex, nån ur admin på dom största klubbarna på nätet kan lägga ut samma fakta o ungefär hur många det blir.. tex, turboperformanceclub är bra stor, saab turbo club, garaget, gatbilar mfl. Varje admin får se till så det fungerar på respektive sida. det krävs då att ett seriöst intresse finns med en anmälan o inte bara ord i luften. Nu vet jag inte vilka som är admin på dessa sidor, men antar att nån kommer läsa det här som vet. Det är viktigt att alla vet var, när. Och att då kunna samordna sveriges/norges större bilklubbar att 1 dag åka och protestera tillsammans med övriga som vill visa vad dom tycker, det skulle slå hårt och garanterat fastna i svensk media.

Hoppas nån som är bra insatt i detta med samrörelse kan få ett samarbete med klubbarna/intresserade.

Alla vi med ett bilintresse/bilberoende personer ska inte tvingas dra ner på andra vardagliga saker bara för att kunna tanka bilen.

Vad skulle politikerna säga om deras barn kom o ville åka nånstans på sommaren? men dom inte har råd för bensinkostnaden blir alldeles för hög? det tillsammans med höjd el, mat försäkring????

Vart är sverige påväg?

Är den svenska befolkningen bovarna i miljön som ska straffas om o om igen?

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 januari 2008
simon_s skrev:
Det är ju som alltid när det gäller en sån här sak, svårt att organisera det hela. Det enklaste kanske vore, om tex, nån ur admin på dom största klubbarna på nätet kan lägga ut samma fakta o ungefär hur många det blir.. tex, turboperformanceclub är bra stor, saab turbo club, garaget, gatbilar mfl. Varje admin får se till så det fungerar på respektive sida. det krävs då att ett seriöst intresse finns med en anmälan o inte bara ord i luften. Nu vet jag inte vilka som är admin på dessa sidor, men antar att nån kommer läsa det här som vet. Det är viktigt att alla vet var, när. Och att då kunna samordna sveriges/norges större bilklubbar att 1 dag åka och protestera tillsammans med övriga som vill visa vad dom tycker, det skulle slå hårt och garanterat fastna i svensk media.

Hoppas nån som är bra insatt i detta med samrörelse kan få ett samarbete med klubbarna/intresserade.

Alla vi med ett bilintresse/bilberoende personer ska inte tvingas dra ner på andra vardagliga saker bara för att kunna tanka bilen.

Vad skulle politikerna säga om deras barn kom o ville åka nånstans på sommaren? men dom inte har råd för bensinkostnaden blir alldeles för hög? det tillsammans med höjd el, mat försäkring????

Vart är sverige påväg?

Är den svenska befolkningen bovarna i miljön som ska straffas om o om igen?

nu är de ju så att moderaterna tog bort förmögenhetskatten, (de får man tycka va man vill om) men de pengarna måste komma in nån annan stans.. tex: höjd tobakskatt och höjd bränsleskatt... men på sikt tror jag moderaterna vill få bort så mkt skatt som möjligt..
så om dem vinner ett par gånger ska ni se att saker o ting blir billigare.. mindre skatt på allt.. och mer folk som e ute o jobbar. men just nu ser de ju inte så kul ut nej.
personligen tycker jag de borde dra in pengar nån annan stans istället för o låta oss bilister ta hela smällen jämt!

svensson
60 Inlägg
5 januari 2008
Det är ju just det du nämner. Tar dom bort 1 skatt kostnad måste dom pengarna in från något annat. Och det med alla pengar från fortkörningsböter? Neråt mariestad finns en sträcka på några mil med kameror. bara på den hade dom tjänat minst 34miljoner kr, under 2007. Lägg ut det över hela landet i böter så blir det mkt pengar! vart gör dom av dom sen? tillsammans med alla andra ökade kostnader i form av skatter mm?

Läggs dom summorna på forskning om miljön, bättre vägar, buss/tåglinjer?

Skulle kännas så skönt om man någon gång fick veta vart alla bötespengar mm göms?
Senast redigerat av simon_s (5 januari 2008)

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

1 353 Inlägg
5 januari 2008
jag kan skulle då lätt vara med om det blir någon protestaktion,
som det ser ut just nu så är det ju näst intill omöjligt att vara student och bilintresserad sad

There's no replacement for displacement

812 Inlägg
6 januari 2008
ska vi satsa på den 3dje då? vi försöker få med så många som möjligt i alla län och så sätter vi upp 2-3 väg stop i varje län..  de kan man värkligen kalla för slag under bältet..

man lever bara en gång..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
6 januari 2008
pimpad740 skrev:
ska vi satsa på den 3dje då? vi försöker få med så många som möjligt i alla län och så sätter vi upp 2-3 väg stop i varje län..  de kan man värkligen kalla för slag under bältet..

ja e på, skapa en ny tråd angående det wink

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Jag tycker vi ska sikta på det datumet (3:e mars),. så har man tid att planera och vidareförmedla det till andra.
Det hade varit fint om folk gjorde lite själva också, som att meddela vänner och andra som kan vara intresserade. Eventuellt organisera små grupper på några pers/bilar, och sen när den balle väl börjat rulla...smile

Teddan
2 495 Inlägg
6 januari 2008
vilken tur man är i  oslo då så man slipper detta trams .

jag tror inte heller det kommer bli någon större grej av detta, det dör nog ut då ingen "orkar".

men men lycka till .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
6 januari 2008
SÄg bara till vart jag ska ställa upp bilarna så gör jag det. En grill, kött och potatissallad så kan jag sitta där några dagar tongue

3Mars låter ju bra, det skulle funka. Men ni menar allstå blocka hela vägen, inte släppa förbi en enda en? Lite jobigt om det kommer en vansinnig lastbilschaffis med basebollsträ eller något, men då får han gå lös på min 740 med det smile

Alla tjänar ju inte sisådär 50tusen i månaden, minst, som regeringsfolket gör och kan tanka sin bil när som helst utan att det märks i plånboken. Under 10 kronor litern ska det va

SKa nog inte vara några problem att få med fler fok med deras bilar, allt för lägre bensinpris.
Senast redigerat av P-G (6 januari 2008)

Vilket jävla drag :)

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
P-G skrev:
SÄg bara till vart jag ska ställa upp bilarna så gör jag det. En grill, kött och potatissallad så kan jag sitta där några dagar tongue

3Mars låter ju bra, det skulle funka. Men ni menar allstå blocka hela vägen, inte släppa förbi en enda en? Lite jobigt om det kommer en vansinnig lastbilschaffis med basebollsträ eller något, men då får han gå lös på min 740 med det smile

Alla tjänar ju inte sisådär 50tusen i månaden, minst, som regeringsfolket gör och kan tanka sin bil när som helst utan att det märks i plånboken. Under 10 kronor litern ska det va

SKa nog inte vara några problem att få med fler fok med deras bilar, allt för lägre bensinpris.

Japp japp, det kommer när det närmar sig:)

Folk föreslår att protestera på många olika platser, typ storstäder och motorvägar.
Det är ju väldigt bra, men själv tycker jag att mest effekt får man om man blockerar det mesta av Stockholm i några dagar, för det är ju där politikerna är, så att de får uppleva det på sina egna överbetalda skinn...

Inga bilar släpps igenom, utom uttryckningsbilar. Fast klart kan man ju se där och då och försöka vara medhjälplig, (kan ju vara nån som ska föda eller liknande...)

Tänk själv: de första bilarna som stoppar skapar kö, och efter en halvtimme kommer ju kön att vara så lång, att det blir omöjligt för andra arga bilister att avgöra vem som är ansvarlig...

Det räcker nog att blockera de största in och utfarterna i stan, så blir de mindre vägarna automatiskt blockerade pga den ökade belastningen där.

Folk som ofta kör bil i Sthlm och har förslag på var man uppnår mest effekt är välkomna med sina inlägg.

Teddan
2 495 Inlägg
6 januari 2008
räkna med att många kommer bli riktigt rasande !

skall ni spärra buss/taxi filer oxå ?

hur skall ni kunna släppa framutryckningsfordon om det har stått still i en timme ?? kön blir ju skit lång

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
6 januari 2008
Precis, det är vi vanliga dödliga som får ta smällen, vi som går på golvet å knegar medans politikerjävlarna skiter i vilket....Man hör ju titt som tätt hur dom myglar å håller på ändå. Utan bilen stannar allt, om folk inte kan ta sig till jobbet så stannar ju hela cirkeln...Och dessutom så är ju logistik nåt av det viktigaste i dagens samhälle......

En gång Volvo, Alltid Volvo

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
r-ted skrev:

hur skall ni kunna släppa framutryckningsfordon om det har stått still i en timme ?? kön blir ju skit lång

Precis som i vanlig trafikkork: folk rattar lite till vänster eller höger för att ge plats.
Vägrenen på motorvägen lämnar också fri för fordon.

Teddan
2 495 Inlägg
6 januari 2008
engolf skrev:
r-ted skrev:

Precis som i vanlig trafikkork: folk rattar lite till vänster eller höger för att ge plats.

tror du dom andra 2900 upprörda förarna gör så då ... å om man står för tätt å det är helt stopp längre fram så finns det inget att förflytta sig på .

borde väll fan du veta som bor i oslo.

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
engolf skrev:
r-ted skrev:

tror du dom andra 2900 upprörda förarna gör så då ... å om man står för tätt å det är helt stopp längre fram så finns det inget att förflytta sig på .

borde väll fan du veta som bor i oslo.

Har aldrig upplevt att en bil med blåljus på inte kommit fram på grund av trafikkö...
För det andra: man kan omöjligt arrangera en sådan aktion utan att folk drabbas,
för det är ju meningen att stoppa det mesta av trafiken under en längre tid.
Det blir precis som bilköer i rushtrafiken, fast en hel dag.
Senare mot kvällen låter man trafiken strömma igen.
Många blir säkert irriterde och förbannade, men inte det en bra sak man gör detta för?

Du verkar vara väldigt skeptiskt till en sådan aktion.
Är det för att du tycker att bränslepriserna är rättvisa, eller tjänar du så bra att det inte påverkar dig det minsta? Eller kanske har du bättre förslag på hur man kan visa sitt missnöje på?

Du har säkert hört om den protestaktionen i Frankrike. De fick sin vilja igenom, och nu lär det dröja en bra stund innan politek vågar jävlas med folekt igen.
Förtjänar inte folk i Sverige rättvisa skatter och avgifter?

Sök