Markus_MR2 skrev:
Nej, vi skulle asa fram 200 singelmorsor med sletna gamla nissan micra. Och sen be dom förklara hur fan det ska gå till för att pussla ihop ekonomin.. Det skulle kanske ge mer, men föga troligt.. Vi på detta forum ser ju bara det som ett lyx-problem.. Typ, fan nu kan jag inte köpa de dör coiloversen jag kollade på eller stolen eller ratten eller vad det nu kan vara.. Jag ska iaf inte klaga förrens jag har en bensinsnål liten bil och inte får ihop till bensinen för det vardagliga bruket.. Sen kan man ju diskutera hur bränsleskatten fungerar.. Det är fel åthelvet att momsa på en skatt, då moms ska vara pengar av en vara eller tjänst... Skatt är varken vara eller tjänst i mina ögon..
Japp, det är just därför vi har debatten här...
Den extra kronan för varken vara eller tjänst skulle de flesta bilister vilja skippa betala.
Man kan ju packa torget framför regeringshuset med några hundra biler, men jag tror inte det hade väckt nån reaktion från politikernas sida.
Såg ni på TV hur fransmän protesterade?
Hela infrastrukturen höll ju på att kollapsa, och då kan ju inte politikerna längre gäspa och säga: vi har viktigare saker att tänka på just nu...
Jag personligen har en liten bil med en motor på 1,4 liter, och presic som de flesta i Sverige kommer jag att kunna tanka bilen ändå trotts höjningarna och momsen på skatten...,
men då måste jag förmodligen jobba nån dag extra i månaden och kanske jobba mer övertid för att kunna ha råd med det. Pendlar ca 11-12 mil dagligen från/till jobbet.
Så det är sådana bilister som mig det berör mest.
Alternativ: sälja huset och flytta närmare jobbet?
Köpa en moped, eller kanske en elbil?
Den billigaste elbilen kostar dubbelt så mycket som min fina bensinbil, och att äga den hade varit minst lika dyrt som bensinaren...