4034
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

3 235 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Alla dess ahöjningar är ett brott mot svenska folket.

Öh, barlös.
300 Inlägg
30 december 2007
Det kanske inte är rätt sak att ta en Europaväg ? Varför kan vi inte köra upp till stockholm och ställa oss utanför regeringen istället?
Vi behöver inte vara ivägen för att få våran åsikt hörd!
Tror mera på som folk säger, om du själv skulle till jobbet och nåra pajasar står och blockar vägen så tror jag dem inte skulle hjälpa dig utan snarare bli förbannade.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
30 december 2007
DPB skrev:
Det kanske inte är rätt sak att ta en Europaväg ? Varför kan vi inte köra upp till stockholm och ställa oss utanför regeringen istället?
Vi behöver inte vara ivägen för att få våran åsikt hörd!
Tror mera på som folk säger, om du själv skulle till jobbet och nåra pajasar står och blockar vägen så tror jag dem inte skulle hjälpa dig utan snarare bli förbannade.

om 200 pers står utanför "regerings-huset" tittar dom på oss genom fönstret gäspar och tänker att vi snart ger oss och detta gör dom ingenting.. därför bryr dem sig inte.

om man däremot blockerar vägar så folk inte kommer till jobbet förlorar företagen pengar och då tvingar man regeringen att lyssna för de är de värsta senariot för dem.

494 Inlägg
30 december 2007
jag tror att om 200 ricktigt shyssta bilar stod utanför regirings huset så skulle de få uppmärksamhet både från folk och media. behöver ju inte uppröra någon bara ha en skysst bil träff grilla och vi gorgare snackar skit. sen att vi har ett par plakat med väl valda ord om bensin skatt vore ju bara en bonus. detta är ett koncept som jag tror skulle kunna väcka debatt.

de kan ju börja med att sluta betala värsta lönerna till föredetta politiker som sitter på sina arslen och håvar in 34 000 i månaden var väll något insiderprogram om detta jag blev så förbannad av att se de.

lite roligt att flyget alltid blir ett bra argument för skatte sänkning. flygbränslet kostar ca 5kr sist ja kollade i sverige bara detta är bra mycket dyrare än va de är i utlandet. och de flästa flygplan har tillräckligt stora tankar så om vi skulle lägga på (våran töntiga) miljöskatt skulle alla flygbolag garva ihjäl sig och tanka i utlandet vilket bara skulle skada våran ekonomi.
detta i sin tur skulle också skada miljön då de ricktigt stora fraktkplanen ska flyga med dubbelt så mycket bränsle i tankarna för att de inte vill tanka i sverige.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2007
Vogge skrev:
jag tror att om 200 ricktigt shyssta bilar stod utanför regirings huset så skulle de få uppmärksamhet både från folk och media. behöver ju inte uppröra någon bara ha en skysst bil träff grilla och vi gorgare snackar skit. sen att vi har ett par plakat med väl valda ord om bensin skatt vore ju bara en bonus. detta är ett koncept som jag tror skulle kunna väcka debatt.

de kan ju börja med att sluta betala värsta lönerna till föredetta politiker som sitter på sina arslen och håvar in 34 000 i månaden var väll något insiderprogram om detta jag blev så förbannad av att se de.

lite roligt att flyget alltid blir ett bra argument för skatte sänkning. flygbränslet kostar ca 5kr sist ja kollade i sverige bara detta är bra mycket dyrare än va de är i utlandet. och de flästa flygplan har tillräckligt stora tankar så om vi skulle lägga på (våran töntiga) miljöskatt skulle alla flygbolag garva ihjäl sig och tanka i utlandet vilket bara skulle skada våran ekonomi.
detta i sin tur skulle också skada miljön då de ricktigt stora fraktkplanen ska flyga med dubbelt så mycket bränsle i tankarna för att de inte vill tanka i sverige.

JA vi ställer upp 200bilar som drar  runt 2liter milen å protesterar mot det höga bensinpriset:cool:

dom flesta skulle nog råda dom som står där att köpa en honda jazz eller nått i den storleken

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

761 Inlägg
30 december 2007
Nej, vi skulle asa fram 200 singelmorsor med sletna gamla nissan micra. Och sen be dom förklara hur fan det ska gå till för att pussla ihop ekonomin.. Det skulle kanske ge mer, men föga troligt.. Vi på detta forum ser ju bara det som ett lyx-problem.. Typ, fan nu kan jag inte köpa de dör coiloversen jag kollade på eller stolen eller ratten eller vad det nu kan vara.. Jag ska iaf inte klaga förrens jag har en bensinsnål liten bil och inte får ihop till bensinen för det vardagliga bruket.. Sen kan man ju diskutera hur bränsleskatten fungerar.. Det är fel åthelvet att momsa på en skatt, då moms ska vara pengar av en vara eller tjänst... Skatt är varken vara eller tjänst i mina ögon..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

3 235 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
Nej, vi skulle asa fram 200 singelmorsor med sletna gamla nissan micra. Och sen be dom förklara hur fan det ska gå till för att pussla ihop ekonomin.. Det skulle kanske ge mer, men föga troligt.. Vi på detta forum ser ju bara det som ett lyx-problem.. Typ, fan nu kan jag inte köpa de dör coiloversen jag kollade på eller stolen eller ratten eller vad det nu kan vara.. Jag ska iaf inte klaga förrens jag har en bensinsnål liten bil och inte får ihop till bensinen för det vardagliga bruket.. Sen kan man ju diskutera hur bränsleskatten fungerar.. Det är fel åthelvet att momsa på en skatt, då moms ska vara pengar av en vara eller tjänst... Skatt är varken vara eller tjänst i mina ögon..

Japp, det är just därför vi har debatten här...

Den extra kronan för varken vara eller tjänst skulle de flesta bilister vilja skippa betala.
Man kan ju packa torget framför regeringshuset med några hundra biler, men jag tror inte det hade väckt nån reaktion från politikernas sida.
Såg ni på TV hur fransmän protesterade?
Hela infrastrukturen höll ju på att kollapsa, och då kan ju inte politikerna längre gäspa och säga: vi har viktigare saker att tänka på just nu...

Jag personligen har en liten bil med en motor på 1,4 liter, och presic som de flesta i Sverige kommer jag att kunna tanka bilen ändå trotts höjningarna och momsen på skatten...,
men då måste jag förmodligen jobba nån dag extra i månaden och kanske jobba mer övertid för att kunna ha råd med det. Pendlar ca 11-12 mil dagligen från/till jobbet.
Så det är sådana bilister som mig det berör mest.

Alternativ: sälja huset och flytta närmare jobbet?
Köpa en moped, eller kanske en elbil?
Den billigaste elbilen kostar dubbelt så mycket som min fina bensinbil, och att äga den hade varit minst lika dyrt som bensinaren...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
31 december 2007
Annars skulle man kunna tänka sig en kampanj där alla som hatar bränsleskatter tutar kl 6 på morgonen på väg till jobbet.

Det är ändå en ganska liten uppoffring som inte går att gör aför mycket åt ,-) men syns (hörs). Så går man ut med det i media också

T.ex.

V2 7-11 jan . Kl 06.00 kl 06.30 kl. 07.00 kl 07.30 kl. 08.00 kl 08.30 samt kl 16.30 kl 17.00 kl 17.30 kl 18.00 kl 18.30

Avger varje bilist som är emot bränsleskatten fem långa signaler med signalhornet på bilen.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 januari 2008
Tyvärr verkar detta vara allt för stor uppoffring för det fega, flata svenska folket som inte klarar av att göra något som politikerna skulle anse vara inkorrekt.

Usch säger jag.

Tack vare att vi inte uttrycker vår åsikt så straffas vi med att få betala. Fattar ni inte det! Eller går ni på propagandan?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 januari 2008

2 024 Inlägg
1 januari 2008
http://dcsforum.se/blandat/kalle.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

5 Inlägg
1 januari 2008
Jag ser minst två anledningar varför vi relativt snabbt bör/måste minska vår användning av bensin/disel. Det ena skälet är miljöskäl det andra skälet är helt enkelt att oljan börjar ta slut. De flesta oljeproduverande länderna får hellt enkelt fram mindre och mindre olja för varje år. Det verkar vara ett fåtal stora oljeländer som håller produktionen uppe (sök t.ex. på peak oil på nätet för mer information). Hur minskar vi relativt snabbt vårt beroende av bensin/disel relativt snabbt ? Personligen tror jag tyvärr att ekonomiska styrmedel är det effektivaste sättet. Gynna de som väljer snåla/miljövänliga bilar och beskatt de som väljer motsattsen. Gynna de som tar tåget. Höj skatten för de som väljer att flyga osv. Detta innebär givetvis inte att vi ska avfolka landsbygden. Förutom att det vore dötrist om alla bode i städer så behövs det givetvis folk som tar hand om skogen, åkermarken, turismen mm. Detta gissar jag att man får styra politiskt med t.ex. höjda bidrag för resor till jobbet.

Motsattsen dvs att t.ex. sänka bensin/disel skatten lär inte leda till att vi väljer snålare/miljövänligare bilar. Vilket i sin tur knappast påskyndar bilindustrins omställning. Jag tror det blir billigare och enklare att ställa om relativt snabbt nu än att vänta till oljan på allvar börjar sina. Kampen om oljan mellan Indien, Kina, USA, EU med flera lär hårdna närmaste åren och nog lika bra att börja minska på vårt oljeberoende i transportsektorn så snabbt som möjligt.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 januari 2008
Det är bara vansinnigt att vi skall göra något när alla andra bara sitter och tittar på.

Även om vi skulle gå tillbaka till stenåldern i Sverige skulle värdens koldioxidutsläpp (om det nu är dem man är så rädd för) minska med några promille!!!!

Det är otroligt hur korkade människor det finns. Skall jag då som tjänar så mycket att jag måste betala statlig skatt och självklart har råd med dessa höjningar börja propagera för priser så att jag nätt och jämt har råd.

Bensin skall kosta 100kr/liter, jag har råd, men har ni andra det????

Tycker det är ett så jävla fåningt argument i denna diskussion så jag håller på att explodera bakom datorn. Tänk ett steg längre för fan!

/Magnus

5 Inlägg
1 januari 2008
zovix skrev:
Det är bara vansinnigt att vi skall göra något när alla andra bara sitter och tittar på.

Tycker det är mer vansinnigt att inte göra något.

zovix skrev:
Även om vi skulle gå tillbaka till stenåldern i Sverige skulle värdens koldioxidutsläpp (om det nu är dem man är så rädd för) minska med några promille!!!!

Om man tror att Fns klimatpanel, naturvårdvsrket mfl har rätt (vilket jag tyvärr gör) måste givetvis även Sverige göra sin del trotts att vi har en liten befolkning. Sverige släpper fortfarande ut ungefär dubbelt så mycket per person som t.ex. Kina. Dock var kanske min huvudpoäng med just förra inlägget att vi måste minska på användningen av bensin o disel oavsett vad vi har för åsikt i klimatfrågan.

zovix skrev:
Tänk ett steg längre för fan!

Det är just det jag försöker göra. Hur vill du att vi ska göra för att minska på användningen av bensin och disel ? Är du inte det minsta orolig varken för klimatfrågan eller peak-oil problematiken ?

Meister
6 763 Inlägg
1 januari 2008
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden så de är möjligt att jag säger något som redan är sagt..

Men de stör mig inte så mycket igentligen att de höjer skatten. Det som stör mig är att de gick till val med att bara sänka skatter, inte höja. Men när de sänkte på andra ställen så gick väll inte budgeten ihop. Så då tänkte dom att vi kan pumpa bilfolket på pengar, de har vi gjort förr. Vi kan säga att vi gör de för miljön.

Men om de nu bara var för miljöns skull så skulle väll de pengar man får in på den höjda skatten gå till forskning till alternativa bränslen och minskade utsläpp. För de dom gör nu hjälper fan inte miljön.

Supraman
2 300 Inlägg
1 januari 2008
Det jag undrar är om staten lägger sina åtgärder på rätt ställen?

På vilket sätt kommer sveriges energislukande industrier att bidra till minskade utsläpp?
jag kan ha missat det men ännu har regeringen inte yttrat ett ord om hur industrierna ska sättas åt för att minska utsläppen?
svaret är väl att dom helt enkelt inte väga så då är det enklare att göra det mot privatpersoner.

Enerigskatten på bränsle är ett måste men problemet är ju att det slår orättvist.
Dom dom bor på glesbygden där man måste använda bil kommer ju att straffas mkt mer än dom som har tillgång till bra kommunukationer eller inte behöver använda bilen i samma utsträckning.

sen kan man se om man verkligen ska köpa el utomlands där kolkraften är vanlig.
dags att bygga ut och säkra vår egna elförsörjning med modern elkraftsproduktion.

regeringens reinfeldt kommer inte att få behålla makten vid nästa val det är säkert men är alternativet bättre?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

5 Inlägg
1 januari 2008
Stefan Varberg skrev:
På vilket sätt kommer sveriges energislukande industrier att bidra till minskade utsläpp?
jag kan ha missat det men ännu har regeringen inte yttrat ett ord om hur industrierna ska sättas åt för att minska utsläppen?
svaret är väl att dom helt enkelt inte väga så då är det enklare att göra det mot privatpersoner.

Jag gissar att Eu och regeringen hoppas och tror att utsläppsrätter för industrin ska få ned deras utsläpp. Jag tror annars som redan har nämnts tidigare att det är svårare att höja skatter för industrin i ett land då man är rädd för att tappa arbetstillfällen (industrin flytter nog ofta lättare utomlands än privatpersoner).

Stefan Varberg skrev:
Enerigskatten på bränsle är ett måste men problemet är ju att det slår orättvist. Dom dom bor på glesbygden där man måste använda bil kommer ju att straffas mkt mer än dom som har tillgång till bra kommunukationer eller inte behöver använda bilen i samma utsträckning.

Håller med men kan man inte styra detta politiskt på andra sätt ? Om man t.ex. kompenserar höjda bensin/disel skatter med någon form av höjd reseavdrag för människor som bor på landet och måste ha bilen till jobbet. Även om man utformar systemet så att personen på landet går nära plus minus noll så blir det en drivkraft till en snålare bil. Höj miljöbilspremien ytterligare ? osv.

Stefan Varberg skrev:
sen kan man se om man verkligen ska köpa el utomlands där kolkraften är vanlig.
dags att bygga ut och säkra vår egna elförsörjning med modern elkraftsproduktion.

Själv gillar jag Energimyndighetens förslag från i höstas att bygga ut vindraften till 30 TWh (kärnkraften ger 60 TWh idag) till 2020. Ger jobb, bra för industrin och ger miljövänlig el. Behålla vattenkraft och kärnkraft, bygg ut vind kraftigt ! Får vi el över kan man väl på sikt kanske exportera el till Europa. Hmmmm el biten kanske hamnade lite vid sidan av tråden. Ni får skylla på Stefan smile

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 januari 2008
zovix skrev:

Om man tror att Fns klimatpanel, naturvårdvsrket mfl har rätt (vilket jag tyvärr gör) måste givetvis även Sverige göra sin del trotts att vi har en liten befolkning. Sverige släpper fortfarande ut ungefär dubbelt så mycket per person som t.ex. Kina. Dock var kanske min huvudpoäng med just förra inlägget att vi måste minska på användningen av bensin o disel oavsett vad vi har för åsikt i klimatfrågan.

CO2hotet? Jag anser att det är överdrivet dravel från politiker och köpta forskare för att få ytterligare anledningar att höja skatten.

Klimatförändringar -Ja, det sker men av naturliga orsaker precis som vi hade en istid här för i klimatperspektiv igår.... Jävla växthuseffekt orsakad av bilar som smälte bort de 3km is som låg här över för 10000år sedan....

zovix skrev:
Tänk ett steg längre för fan!

Det är just det jag försöker göra. Hur vill du att vi ska göra för att minska på användningen av bensin och disel ? Är du inte det minsta orolig varken för klimatfrågan eller peak-oil problematiken ?

Peak oil problematiken löser man inte med skatter som går till socialbidragstagare. Själklart kommer vi inom sinnom tid att behöva ställa om till alternativa drivmedel eller vänja oss vid alla oljan blir dyrare. Justr därför slår en skattehöjning i detta skedet mycket hårdare än för 20 år sedan. Speciellt eftersom skatten går in i det svarta hålet som heter stadskassan och inte används för att utveckla en hållbar lösning.

Både enrgibeskattning och CO2 beskattning slår mycket orättvist. Det är folket på landsbygden som oftast lever ganska miljövänligt som får betala för stadsbornas skit. För att lägga lök på laxen tar man även ut moms på skatten.

Börja med att ta bort den så vi bara betalar moms på oljan vi köper så skulle bensinen bli 1,20kr billigare per liter. Här snackar vi organiserat bedrägeri av staten eftersom momsen är en skatt på varor och tjänster och inte får tas ut på en skatt.

Bilförsäljare på Hörby Bil
152 Inlägg
2 januari 2008
Ju mer dem tjatar om växthuseffekten, oljeproblematiken etc. ju mer tröttnar folk. Man orkar inte höra tjatet till slut. Sveriges politik får mig verkligen förvirrad, dem vill göra så mycket för miljön, men dem kan inte ens använda sina egna kraftverk för att få ström utan importerar från ex. danmark som använder kolkraft? Dubbelmoral på högnivå.

Fick mitt körkort för 3v sedan, j*vligt kul att köra när bensinen kostar 12kr/L...för en fattig student är det rena rånet att ta sig från punkt a-b med bil kan ja säga!

3 235 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Zeelus skrev:
Jag ser minst två anledningar varför vi relativt snabbt bör/måste minska vår användning av bensin/disel. Det ena skälet är miljöskäl det andra skälet är helt enkelt att oljan börjar ta slut. De flesta oljeproduverande länderna får hellt enkelt fram mindre och mindre olja för varje år. Det verkar vara ett fåtal stora oljeländer som håller produktionen uppe (sök t.ex. på peak oil på nätet för mer information). Hur minskar vi relativt snabbt vårt beroende av bensin/disel relativt snabbt ? Personligen tror jag tyvärr att ekonomiska styrmedel är det effektivaste sättet. Gynna de som väljer snåla/miljövänliga bilar och beskatt de som väljer motsattsen. Gynna de som tar tåget. Höj skatten för de som väljer att flyga osv. Detta innebär givetvis inte att vi ska avfolka landsbygden. Förutom att det vore dötrist om alla bode i städer så behövs det givetvis folk som tar hand om skogen, åkermarken, turismen mm. Detta gissar jag att man får styra politiskt med t.ex. höjda bidrag för resor till jobbet.

Motsattsen dvs att t.ex. sänka bensin/disel skatten lär inte leda till att vi väljer snålare/miljövänligare bilar. Vilket i sin tur knappast påskyndar bilindustrins omställning. Jag tror det blir billigare och enklare att ställa om relativt snabbt nu än att vänta till oljan på allvar börjar sina. Kampen om oljan mellan Indien, Kina, USA, EU med flera lär hårdna närmaste åren och nog lika bra att börja minska på vårt oljeberoende i transportsektorn så snabbt som möjligt.

Absolut måste vi minska behovet av olja, men hur gör man det när det inte finns alternativ?
Att säga: nu måste vi skära ner oljeförbrukningen fungerar inte, för det måste ju ersättas med alternativa bränslen, annars är det tomt snack.

Hade regeringen satsat de miljöavgifterna på miljöforskning och utveckling av alternativa bränslen, så är jag säker på att vi hade haft billiga och lättillgängliga bränslen just nu, men de idioterna gör ju inte det!
De omtalade miljöavgifter och skatter har ingen påverkan på miljö så länge de inte satsas på rätt ställe.
Satsas de rätt, så lovar jag att hålla käft även om bensinen kostar 20 kr/l, men till dess fan vill jag agera!

Sök