4319
Sök

SBP:s test av dieselavgaser...

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Hej,

undrar varför de på SBP testar dieslar genom att varva skiter ur de?!

Det låter ju helt orimligt att de ska testa om motorn släpper ut för mycket partiklar genom att varva den till MAX...!

Diselmotorer ska ju inte jobba vid varstoppet, eller har jag fel?
När jag körde min dieselbil, varvade jag som regel 2,5-2,8 tusen varv.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
9 januari 2008
De har då aldrig "varvat skiten" ur vår diesel när vi vart inne tongue
Senast redigerat av Edil_ (9 januari 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Okej:)

Min varvade gubbarna alltid till MAX, och då menar jag till max.
Varvräknaren gick till 5000 vpm, och mätaren gick då till 5000...
Jag fick ju ont i magen varje gång jag hade bilen på besiktning.
Det kan ju inte vara bra att varva en gammal diesel så?

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2008
engolf skrev:

Vart tror du alla gamla dieselmercor och sånt tagit vägen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
engolf skrev:

Vart tror du alla gamla dieselmercor och sånt tagit vägen...

hehe, menar du att de blir sönderkörda på SBP?

Man blir ju verkligen förvånad när toppackningen inte blåses av, och att motorn håller...

Thorssa
9 januari 2008
Min gasade de inte heller med speciellt mycket.

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:

Kanske är det bara jag som fått idioter till besiktningsmän...
När jag frågade en gubbe just om det, svarade han: vi måste varva till max, för det är då man får pålitliga resultat.

19 Inlägg
9 januari 2008
Man kan säga att motorn är nyrenoverad! Då varvar de ej upp den! Blev alternativ kontrollmetod skrivet på bes.pappert!

2 126 Inlägg
9 januari 2008
engolf skrev:
Thorssa skrev:

Kanske är det bara jag som fått idioter till besiktningsmän...
När jag frågade en gubbe just om det, svarade han: vi måste varva till max, för det är då man får pålitliga resultat.

Dom gjorde likadant på min Golf diesel jag hade, förvänta mig hela tiden att motorn skulle sprängas! hmm

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Frasse29 skrev:
Man kan säga att motorn är nyrenoverad! Då varvar de ej upp den! Blev alternativ kontrollmetod skrivet på bes.pappert!

Det trodde jag också skulle hjälpa, sa att motorn var nyrenoverad och inte inkörd...
Gubben sa att han måste göra det, eller så underkänner han bilen.
Det biter liksom inte på att säga: om nånting går fel, är det helt o hållet ditt ansvar...
Han varvade ändå till max tre gånger för att få rätt värden...sad

inte som alla andra...
127 Inlägg
9 januari 2008
hehe min frågade han om jag hade olja i så han kunde testa, sa bara :
håller den för mig lär den hålla för dig...

om det vore skadligt att varva mycket under en kort period skulle dom väl satt in ett varvstopp vid ex 3000rpm, en motor som rasar av testet skulle nog rasat rätt snart iaf.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

3 235 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Stampep skrev:
hehe min frågade han om jag hade olja i så han kunde testa, sa bara :
håller den för mig lär den hålla för dig...

om det vore skadligt att varva mycket under en kort period skulle dom väl satt in ett varvstopp vid ex 3000rpm, en motor som rasar av testet skulle nog rasat rätt snart iaf.

Äldre dieslar är inte skapade för att varvas så hårt.
Enligt mätaren börjar det röda varvsonen redan vid 3800-4000 vpm.
Jag tycker det är korkat att kolla om motorn släpper för mycket partiklar genom att varva den till max. Klart den släpper ut en del då.

Jag hade aldrig köpt den snackat: nu varvade jag sönder motorn, men den hade säkert gett snart upp ändå, så jag är inte ansvarlig. Enligt regelverket är besiktningsmannen ansvarlig för bilen så länge han/hon håller på med den.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 januari 2008
En diesel är inte en bensinmotor.

Det är absolut ingen fara att "tokvarva" en diesel på tomgången. Faktum är att detta benämns för kontroll hög tomgång.

En dieselmotor går till skillnad från en bensinmotor på tomgång om den varvas utan belsatning, det finns i regulatorn hos dieslpumpen inställt från tillverkaren max varvtal hos motorn och detta benämns hög tomgång. Brukar ligga runt 5000rpm för en personbilsmotor. Motorn när den varvas upp på detta sätt utan belastning inte att dra mer diesel än på låg tomgång (800 - 900 rpm). Anledningen till att man gör detta test är för att det ger en utmärkt indikation på motorns status. Om den svartryker vid hög tomgång kan detta tyda på efterdropp från spridare, felaktikt inställd förtändningtänd, defekta insprutare mm.

En frisk motor kommer inte ta skada av detta. Dock skall den vara genomvarm.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Meister
6 763 Inlägg
10 januari 2008
zovix skrev:

Det är absolut ingen fara att "tokvarva" en diesel på tomgången. Faktum är att detta benämns för kontroll hög tomgång.

En dieselmotor går till skillnad från en bensinmotor på tomgång om den varvas utan belsatning, det finns i regulatorn hos dieslpumpen inställt från tillverkaren max varvtal hos motorn och detta benämns hög tomgång. Brukar ligga runt 5000rpm för en personbilsmotor. Motorn när den varvas upp på detta sätt utan belastning inte att dra mer diesel än på låg tomgång (800 - 900 rpm). Anledningen till att man gör detta test är för att det ger en utmärkt indikation på motorns status. Om den svartryker vid hög tomgång kan detta tyda på efterdropp från spridare, felaktikt inställd förtändningtänd, defekta insprutare mm.

/Magnus

De va ett bra svar. Nu lärde jag mig yterligare en sak till idag. Ingenting av dom lärde jag mig i skolan roll

684 Inlägg
10 januari 2008
Dom varva min 850, (bensinare) till en 4000 varv, dock inte max varv, men för att få ut rätta utsläppen. Dock var det för att jag stått o väntat rätt länge och motorn svalnat en aning.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Smålänning
7 887 Inlägg
10 januari 2008
zovix skrev:

/Magnus

Sen är det detta med dom gamla deselmercorna... gått 100 000 mil aldrig över 3000 rpm, sen kommer dom in på SBP och tokvarvar... Vad händer? Håller kanske för att göra så en gång, kanske två, kanske mer, beroende på hur stor tur man har.

Sen är det ju så att dieslarna håller bättre än bensinarna p.g.a det lägre varvtalet, och eftersom det sitter kraftigare (=tyngre) komponenter i dom så tål dom inte att tokvarvas.
Dock har du rätt i att en skapligt frisk dieselmotor inte har några problem med dom varvtalen. dom korta stunderna smile

Undrar om bilen går igenom om man pillar på den så att den inte kan varva mer än 3000 rpm? cool värderna blir ju bra big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Klyphuggare
328 Inlägg
10 januari 2008
twin_cam skrev:
Undrar om bilen går igenom om man pillar på den så att den inte kan varva mer än 3000 rpm? cool värderna blir ju bra big_smile

Det är beprövat ställde ner pumpen och skruva in skruven så man inte kan gasa fullt på golfen och besiktningsgubben sa bara "vilken raket" när det knappt gick att köra för den va så slö. Han verka förstå att det inte va nån ide att göra röktäthetstest.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

Sök