¤Projekt¤ - -"Ögonbryn" till bilen!

Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

Hej!

Jag tänkte var så snäll att dela med mig av mitt underbara projekt jag gjort på bilen, då en hel del har frågat vad jag gjort. Så varför inte dela med dig av sitt lyckande resultat:

Så här ser det alltså ut på bilen efter de jag gjort:
http://www.geting.se/image.php/79248-DSC01041.JPG
http://www.geting.se/image.php/79249-DSC00045.JPG

Så här ser det alltså ut. Vad har jag då använt mig av då? Jo detta:

¤ Två st Led slingor 50cm/st Vita från Micro.  - pris: 299:- st!
¤ En st Loctite Lim- 406 (Plast och gummi)     -Pris: 170:- för 20gram /Finns hos en järnhandel eller på biltema!
http://www.geting.se/image.php/79250-80760.jpg
¤ Pistol lim - fyra stycken patronen.              - Pris: 270:- för en billig pistol! /Finns hos en järnhandel eller på biltema!
http://www.geting.se/image.php/79252-TL-GG03_OPEN.jpg

Så då, nu finns all material som behövs utifrån verktyg för andra små arbeten från bil till bil.

Börja då med att skruva av Dina strålkastare från bilen. Min första tanke var att öppna upp hela strålkastarglaset, men utan lyckat resultat. Jag vet att det går att göra på en del strålkastare, så om Ni vet om det funkar på Eran bil- Gör de!!!
Sådan tur va så hade jag en reservplan som var att lägga den utanför lampan då. Och det funkar ju väldigt bra på 9-3 SS då det är sådant bra mellanrum mellan lampa och huv - Och lampa och grill.

Om du ska öppna upp din lampa genom att ta bort glaset så rekommenderar jag för lättast möjliga sätt att lägga in ena lampan i Ungen på 125grader i ca 10-15 min. Eller om du vill ha högra grader och att det ska gå snabbara så kan du lägga den i 175 grader i ca 5-7min.
Jag rekommenderar den lägre tempen! Jag testa detta, men som jag skrivit innan så vart det inte så lätt på SAAB 9-3 SS strålkastare.

Jag kommer att utgå denna förklaring på hur Ja gjort, alltså Utanför lampan. Men med logiskt tänkande så är det samma sak att göra det innanför strålkastarglaset med!

Så första steget behöver du nu- /En st trålkastare - En st ledslinga och Loctite Limmet.

Jag behöve då två 50cm slingor till mina strål kastare, men det finns ett kortare allternativ på 25 cm om så önskas.
Så börja med att mäta ut lite i början hur slingan ska sitta så att du blir nöjd. För detta limmet kan jag varna för- Det fäster direkt!!!! OBS!! Använd smidiga plasthandskar etc!!!

Så Nu vet du på ett ungefär hur slingan ska sitta. Då limmar du en ca 5-8cm  itaget. Du lägger på lite lim på trålkastaren och tar bit för bit av slingan och lägger på den. Håller i ca 2-4 minuter och de sitter fast perfekt för att sen fortsätta i samma takt tills du har hela slingan på plats. Efter du suttit på ena slingan så kan du ta en kaffe eller så och sen förstärka ytterliggare med limmet så man är 100 på att den sitter fast. OBS!! --se till at ha el-kablarna på lättast möjliga sätt för Dig då du sen ska kunna koppla in slingorna på lättaste sätt. Så kolla noga var du har kablarna, åt vilket håll!

Gör då samma procedur på andra lampan och efter ca 10 minuter efter att du gjort klart sista lampan så ska limmet vara härdat.

Varför har jag då pistollim också?! Jo, eftersom jag talat om hur Ja gjort på min 9-3:a så tar jag med allt som kan tänkas på då Ni gör det på era bilar. Beroende lite på Hur slingan kommer att sitta, hur strålkastaren är formad och hur seriös man är.

Så på min 9-3:a så sitter slingan perfekt så som den är efter bara detta jag gjort ovanför. Men jag vill ha mer stabilitet och att det även ska se bra ut då man öppnar motorhuven.
Det finns alltså ca 1-2 cm av plats bakom slingan som gör att det inte känns som att slingan kommer att sitta på sin plats efter x-antal körda mil. Så jag såg till att lägga detta pistol lim baktill. Såg till att smeta ut de och forma de så att de "smälter" in, med andra ord så att det ska se ut som att de faktiskt SKA sitta där som orginal.

Så på 9-3:an så dalar ju strålkastaren en liten bit bakom den påliggande slingan. Och det är Där jag har sett till att jämna ut pistollimmet så att det går dikt an dalgången //Skulle haft bilder på detta, om så önskas så säg till så ordnar ja de!!! //

Efter ca 30 minuter så ska allt lim vara härdat och klart för att nu sätta på dessa på bilen igen.
Hur koppla jag in dom? Jag gjorde det lätt för mig så jag koppla in dom via p-ljuset, inga större problem alls at tjuva där ifrån. Se till att hitta en bra jordpunkt bara!!!

Jag var lite orolig för att ljuset skulle bli för starkt och störande för andra trafikanten. Men nej då, det blev bättre än vad jag trott.

Sen då allt är klart och inkopplat så är det bara att testa!

Det finns Ett MEN! Jag kommer inte att förklara i några Einstein ord av detta- läs denna tråden för mer info: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=131133


Jag tar ingen hänsyn till varesig Polisen eller vad SBP kommer att säga. Det är på egen risk!

Hoppas att detta var en bra projekt tråd och att folk inspereras av de?!

Frågor tas självklart emot.

Mvh Jonas

Senast redigerat av Braather (10 januari 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
VoS
10 januari 2008 · 76 Inlägg

Det där vart riktigt bra! big_smile men vad gjorde du av slingan som vart över? eller du kanske klarade dig precis smile eftersom dom var 50cm långa?

Senast redigerat av VoS (10 januari 2008)

Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

över?? smile Det vart inget över. De är 50cm långa, och det var de som behövdes på dessa lampor på min SS. Det blev tom. ca tre cenitmeter som skanades på vardera slinga för att det skulle bli helt perfekt wink

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
VoS
10 januari 2008 · 76 Inlägg

jaha oki smile  tyckte 50cm lät mycket big_smile vart grymt fint iaf!

Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

Tyckte jag med först smile Men icke! Tack så mycket, kul att du gillade de.


//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Jukkas :]
10 januari 2008 · 469 Inlägg

Vart riktigt snyggt!

Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

absolute_volvo skrev:
Vart riktigt snyggt!

Tack och bock!

--Lev i går som det vore i morgon--
Kirre
10 januari 2008 · 2 122 Inlägg

snyggt måste ju kolla upp detta på min bil kan jag plocka loss lyckt glasen iaf

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

Kirre skrev:
snyggt måste ju kolla upp detta på min bil kan jag plocka loss lyckt glasen iaf

Det är många bilar som det ska gå på. Framför allt lite äldre bilar, då är det inga probs alls.

--Lev i går som det vore i morgon--
MikaelS
10 januari 2008 · 157 Inlägg

Skulle gärna vilja se den där alá dalgången med fler kort om det finns möjlighet, men mkt bra guide!

Kirre
10 januari 2008 · 2 122 Inlägg

äre sånna där ledstrings du har använt?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

Japp!! Men den jag använt mig av finns dock INTE på deras hemsida!!!!!

--Lev i går som det vore i morgon--
Kirre
10 januari 2008 · 2 122 Inlägg

okej fpr be polaren springa in och köpa 2st åt mej tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
elmer
10 januari 2008 · 325 Inlägg

hah! det blev ju häftiga "ögonlock"! inte stött på den iden förr smile

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

elmer skrev:
hah! det blev ju häftiga "ögonlock"! inte stött på den iden förr smile

Ibland får man vara först smile

--Lev i går som det vore i morgon--
Akakapukko
10 januari 2008 · 1 779 Inlägg

fixar du de på min bil braather eller tongue

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum
Volvo S40 T4 "5 Bultad" (2003)
Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

akakaboto skrev:
fixar du de på min bil braather eller tongue

Jag vet ju vem Du är såsmile Sjävkalart!..hehe

Senast redigerat av Braather (10 januari 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
Akakapukko
10 januari 2008 · 1 779 Inlägg

Braather skrev:

akakaboto skrev:
fixar du de på min bil braather eller tongue

Jag vet ju vem Du är såsmile Sjävkalart!..hehe

hehe fan va nice. tongue hur läng tid tog de för dig att göra de?

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum
Volvo S40 T4 "5 Bultad" (2003)
Braather (none)
10 januari 2008 · 1 725 Inlägg

akakaboto skrev:

Braather skrev:

akakaboto skrev:
fixar du de på min bil braather eller tongue

Jag vet ju vem Du är såsmile Sjävkalart!..hehe

hehe fan va nice. tongue hur läng tid tog de för dig att göra de?

Ja klanta ju till mig då jag trodde jag skulle få upp glaset på lyktan, vägra att ge mig. Men tillslut så var ja tvungen att ge mig . Pga de så tog de fan en dag extra. Ett arbete som egentligen bara skulle ta ca 3 timmar om man hade lagom takt...Men mellan 3-5 timmar om man har all verktyg och plats att stå på smile

--Lev i går som det vore i morgon--
Sixpack
10 januari 2008 · 47 Inlägg

Den har jag sett i göteborg, vände mig en gång extra efter den bilen ..... typ lite audi r8 fast uppe istället för nere. Snyggt iallafall

Bad ass boys, drive bad ass toys.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang