3096
Sök

Volvo vad drar dom i bränsleförbrukning ?

Smålänning
7 887 Inlägg
23 mars 2009
#41
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

Min 740 B230F @ 44400 mil ligger på 0,9 blandad med mycket gasfot, och 1,2 om man leker och kör som en tok hela tiden big_smile

Kan komma ner till 0,8, men då har man tråkigt tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

personers avundsjuka är en annans drivkraft
150 Inlägg
30 mars 2009
#42
min 740 b230e ca33000 drar 0.8l/m blandad körning och 1l/m när ja leker med den
Senast redigerat av MickeHjort (30 mars 2009)

Vadå körkort?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 mars 2009
#43
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

Min 740 B230F @ 44400 mil ligger på 0,9 blandad med mycket gasfot, och 1,2 om man leker och kör som en tok hela tiden big_smile

Kan komma ner till 0,8, men då har man tråkigt tongue

Håller nog med där, min El Camino SS drar ju bara runt 1.2 - 1.4.

Och det är samtidigt lite mer effekt samt vikt. O_O

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

660 Inlägg
31 mars 2009
#44
Min första volvo låna pappa när han var på verkstan och åkte ca 60 mil neråt i landet, den drog för han 0,87 liter/milen och då var det en utan katalysator med en B230K motor...

Polaren har en 240 med en B230F den drar 0,8 vid stadskörning och 1,2 i stan, utan katten drar den en deciliter mindre på både långfärd och stadskörning.

Han har också en GLT (Dock under reparation nu) den drog långfärd ca 1,2 och vid stadskörning jäkligt mycket! tongue Detta var med hysat lätt högerfot.. tror han kom 35 mil på ca 60 liter i stan

Enligt mig så är den bästa modellen en gamal 745:a typ 88 eller neråt med antingen borttagen kat eller rensad kat då denna ökar förbrukningen rätt mycket!

Jag har också hört genom folk här i viken att det finns några snålgubbar ute på landet som lyckats få ner sina B230A motorer (Självklart snålställda) till 0,6 liter/milen långfärd! Dock är detta bara rykten och inget jag backar upp eller kan bekräfta på något sätt!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Meister
6 763 Inlägg
31 mars 2009
#45
Siarnaq skrev:
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

Min 740 B230F @ 44400 mil ligger på 0,9 blandad med mycket gasfot, och 1,2 om man leker och kör som en tok hela tiden big_smile

Kan komma ner till 0,8, men då har man tråkigt tongue

Håller nog med där, min El Camino SS drar ju bara runt 1.2 - 1.4.

Och det är samtidigt lite mer effekt samt vikt. O_O

Inga problem. När jag åkte 740 med f så gick den aldrig under 1,5 liter milen förutom när vi åkte till sälen bara för skojs skull och vände(enkel resa 30 mil). Då drog den litern och det var alltså långkörning.. De är ju inte snåla precis. Men det är väll lika bra att vänja sig till den riktiga maskinen kommer ut big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
31 mars 2009
#46
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

När jag ger gasen i botten på min 850 drar den 5liter milen, men då är det full acceleration på alla 1650kg plus förare. wink

Dock är Volvos rödblockare byggda på den tiden då bensinen var var mycket billigare förhållandevis till dagens priser/förbrukning. smile

Jag är nöjd med snittförbrukning på 1,2l/milen med min 855, med tanke på att den har ungefär dubbelt så mycket hk som en 740 GLE och väger kanske 200-300kg mer. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

660 Inlägg
31 mars 2009
#47
TurbOla skrev:
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

När jag ger gasen i botten på min 850 drar den 5liter milen, men då är det full acceleration på alla 1650kg plus förare. wink

Dock är Volvos rödblockare byggda på den tiden då bensinen var var mycket billigare förhållandevis till dagens priser/förbrukning. smile

Jag är nöjd med snittförbrukning på 1,2l/milen med min 855, med tanke på att den har ungefär dubbelt så mycket hk som en 740 GLE och väger kanske 200-300kg mer. smile

rätta mig om jag har fel men var det inte en energikris på slutet av 80-talet? tongue

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Finlirare
478 Inlägg
31 mars 2009
#48
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Ta er en titt där. 1986-89 var bensinen billig som fan. På 740in storhetstid! big_smile


Larssa91
31 mars 2009
#49
tic:en dricker runt 1,2l/milen vid långkörning. ganska bra för en gamal turboladdad volvo spis. tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 mars 2009
#50
steifan skrev:
tjox skrev:
940 upp till 93 drar mer eftersom den har mera hästar(får mer bensin blandning). så jag skullle satsa på 745 90-93 15-20000mil med f motorn.

940 har B230FB 1991 och 1992, motor med 130kusar (typ samma som 240 Classic har 92&93).
Annan kamaxel än vanliga F-motorn osv.

Har en 940 med FB nu och det känns som den drar lite mer än min 740 med F motor. Men å andra sidan ganska "stor" skillnad i pigghet tongue

Jonas

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2009
#51
Jag vet inte riktigt hur ni kör ell om ni överhuvudtaget har koll på era bilar...fattar inte hur ni får dom å dra så mycke..då är de fel på dom ....

bromsar ligger på
lambda/luftmassemätaren osv

Min 940 drog 0.85 långkörningen innan med 18":arna på å de var en uppskrämd turbo...runt litern blandad
min gamla 740 , 136 hk mekaniska sprutet...den drog inte mer än runt litern den heller
min gamla 745:a med så dålig komp att den rullade på växlarna när man parkerade...den drog inte heller mer än runt litern....


1 772 Inlägg
31 mars 2009
#52
Xuri skrev:
Jag vet inte riktigt hur ni kör ell om ni överhuvudtaget har koll på era bilar...fattar inte hur ni får dom å dra så mycke..då är de fel på dom ....

bromsar ligger på
lambda/luftmassemätaren osv

Min 940 drog 0.85 långkörningen innan med 18":arna på å de var en uppskrämd turbo...runt litern blandad
min gamla 740 , 136 hk mekaniska sprutet...den drog inte mer än runt litern den heller
min gamla 745:a med så dålig komp att den rullade på växlarna när man parkerade...den drog inte heller mer än runt litern....

Ecodriver! tongue

Min brukar dra runt 1,2 -1,4 l/mil, lugn körning vet jag inte..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

12 086 Inlägg
1 april 2009
#53
Siarnaq skrev:
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

Min 740 B230F @ 44400 mil ligger på 0,9 blandad med mycket gasfot, och 1,2 om man leker och kör som en tok hela tiden big_smile

Kan komma ner till 0,8, men då har man tråkigt tongue

Håller nog med där, min El Camino SS drar ju bara runt 1.2 - 1.4.

Och det är samtidigt lite mer effekt samt vikt. O_O

Hur fan lyckas du få ner en El Camino till 1.2-1.4 är ju min fråga.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2009
#54
JapMax skrev:
Siarnaq skrev:
twin_cam skrev:
Hur fan lyckas ni klämma i F-motorer 1,5 - 2 liter per mil yikes

Min 740 B230F @ 44400 mil ligger på 0,9 blandad med mycket gasfot, och 1,2 om man leker och kör som en tok hela tiden big_smile

Kan komma ner till 0,8, men då har man tråkigt tongue

Håller nog med där, min El Camino SS drar ju bara runt 1.2 - 1.4.

Och det är samtidigt lite mer effekt samt vikt. O_O

Hur fan lyckas du få ner en El Camino till 1.2-1.4 är ju min fråga.

Silverado med inspruts 350 och 700 låda skall gå att få ned till 1.2 om man är snål. Så en lättare och mer aerodynamisk Camino med förgasar 383, 700låda och en lätt gasfot borde inte vara omöjlig att få ned runt 1.3 roll
Senast redigerat av TenZer (1 april 2009)

Rock'n Roll

4 005 Inlägg
1 april 2009
#55
Min 740 GL b230F ~22k mil fick jag ner till 0,6 när jag pendlade, i övrigt så var det 0,7-0,75.

Men å andra sidan så gick jag många gånger för långt i min ecodrivingkörning att det gick utför andra smile

En inbromsning resulterar alltid i en acceleration som senare alltid kostar bränsle.

Bromsar är rätt onödigt när det gäller vardaglig körning smile


3 182 Inlägg
13 oktober 2009
#56
min ligger på 1,3 blandad körning. vid buskörning mycket mer men då åker vi max 5 mil i veckan, då vi har firmabil.

116 Inlägg
13 oktober 2009
#57
läser om förbrukningen på alla volvobilar och åker själv Suzuki 413 som är höjd, har grovmönstrade 31" hjul med en original 1,3 liters 4 cylindrig förgasar spis på ca 54 hk, man kör inte fort och man har en förbrukning på ca 1.5 l/mil, men jag kan se ner på dom flesta i trafiken tongue så bryr mig inte så mycket om det, så länge man trivs i det man kör så betalar jag gärna, man lever bara en gång.
ps. hedrar alla som åker volvo, det är en bit svensk kultur.

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

Volvo Fantast
194 Inlägg
13 oktober 2009
#58
Mortalis skrev:
Min drar inte mycket hur man än gasar blir det samma, så de e lika bra o köra som en idiot tongue

Med min bil är det likadant,B230E 130 hk  0.92-0.94 liter/milen hur jag än kör hamnar alltid förbrukningen där

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 313 Inlägg
24 oktober 2010
#59
Volvo har väl knappast varit känd för låg bensinfubrukning och det är väl som en skrev lite högre i tråden att soppan var billigare för och bensinförbrukningen spelade mindre roll.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

667 Inlägg
24 oktober 2010
#60
jag har absolut inga problem med att köra Volvo som drar runt 1,5 per mil. men 945an jag köpt nyligen drar strax under litern gamla Volvo bilar är det bästa en människa kan äga <3 fast om ca 3-5år så får det bli en Toyota Avensis bensin förbrukningen är gudomlig på en sådan 0,55 blandad körningen och dem är riktigt stiliga också wink



Sök