Har ett litet problem och det är att bromspedalen ibland får hårt motstånd och det blir svårt att trycka ner pedalen, vilket i sin tur gör att det är svårt att bromsa tvärt. Pedalen tar väldigt högt upp och det är precis som det är uppumpat ett väldigt högt tryck. Det har hänt några gånger och de gånger det hänt är oftast när jag ska bromsa in lite tvärt. Är det så att där är luft i systemt?
Idag gjorde bromsen mig lite skakig i alla fall. Var precis klar med nattskiftet och när jag skulle fira att vecka var slut med en tur till macken så ser jag två polisbilar som står vi parkeringen. Bara för att vara "mogen" och reta upp dem lite drar jag på rätt bra innan jag glider in på parkeringsfickan brevid dem. Problemet var bara att bromsen tog väldigt långt upp denna gången så fick använda våld till att få stopp på bilen så den inte gled in i trottoarkanten. Det skulle annars sett väldigt snyggt ut....
Jag har testat massor med att bromsa in i alla fall och i 99 av 100 fall så tar bromspedalen där den ska men den där gången då den inte tar som den skall är inte rolig.
Glömde att nämna de första minuterna efter jag startat bilen så låter det lite när jag bromsar. Alltså bromsen fungerar perfekt men när man trycker ner den så låter det som det skrapar vid bromsarna lite. När bilen gått någon minut eller två så kommer det dock inget skrapljud från bromsarna. Om det nu har något samband eller om det bara beläggen eller något som börjar ge med sig. Ska för övrigt sägas att det är en diesel och bromsservon fungerar väl lite annorlunda på en sådan om jag inte missminner mig?
kika de med broms servon...har vart så på några av mina bilar och då har den dragit tjuv luft i slanganslutningarna...
håller med....
Har du kollat på klossar så du har sånt kvar? Jag skulle följa alla slangar och kolla om det är oljiga. samt byta ut oljan utifall det skulle vara så att det var vatten i...
Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Tackar för svaren! Blir till att lyfta upp bilen i helgen och gå igenom den ordentligt och förhoppningsvis är det bara slanganslutningarna som krånglar lite.
Nu ska jag ut till verkstaden idag men jag hann med en liten snabbkoll på morgonen. Testade nämligen att pumpa upp trycket med hjälp av bromspedalen när bilen var avstängd för att sedan hålla tryck på den när jag startar och då sjunker den ner en bra bit. Det borde den väl inte göra om det var något fel på bromsservon?
Vad jag sedan kunde se på bromsvätskebehållaren så låg den på en bra nivå Dock lite svårt att urskilja eftersom själva behållaren sitter riktigt inträngd i motorutrymmet och jag inte direkt såg mini/max nivån på den. Ögonmåttet ska man väl inte lite på men enligt det så såg det bra ut, ska dock kolla upp det mer när jag kommer upp i en riktigt belyst verkstad.
Blir i alla fall en tur till verkstaden om några timmar...
Jag ska lämna in bilen nu under veckan i så får verkstaden ta en ordentlig titt på den. Försökte mig på att kolla runt lite idag men där är så jädrans trångt överallt och orkade inte att anstränga mig något vidare. Tog mig också en snabb titt på bromsskivorna och beläggen med fälgarna på och det såg väl inte alltför muntert ut. Höger bromsskiva bak såg inte skoj ut alls, där var en skåra i bromsskivan som om något vasst legat och skärt på en punkt runt. Den var rätt djup också enligt min upffattning. Sedan vad där en bromsskiva till, kommer inte ihåg vilken nu, som där var en mycket mindre skåra i men ändå som något har legat emot. De andra återstående två såg dock bra ut........
Om det är en -05.a så har du väl garanti kvar på bilen eller? Så då får väl skoda/vag fixa det helt enkelt. (om så är fallet så låt bli att försök fixa nåt själv, då kan säkert dom på skoda bli griniga.)