2359
Sök

Volvo T5 på äldre jänkare förslag????

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 februari 2008
#101
Silver_snow skrev:
Hade bara en tanke om en t5a på en jänk typ ford mustang. Köra som i tokyo drift turbo motor i gammal jänk..... Det är bara  teoretiskt.

Finns det verkligen så dumma idéer på riktigt??? yikes
Stängde av den skitfilmen när jag fick höra vad dom tänkte göra.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#102
Kan alla återgå till ämnet T5 i gammal jänk. mustang var ett exempel, förslag?big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 februari 2008
#103
Silver_snow skrev:
Kan alla återgå till ämnet T5 i gammal jänk. mustang var ett exempel, förslag?big_smile

Ett bra förslag är ju att sluta tänka på att skända en klassisk muskelbil med en liten motor.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 februari 2008
#104
Irmscher Vectra skrev:
Silver_snow skrev:
Kan alla återgå till ämnet T5 i gammal jänk. mustang var ett exempel, förslag?big_smile

Ett bra förslag är ju att sluta tänka på att skända en klassisk muskelbil med en liten motor.. wink

Med liten räknas då volym eller hästkrafter?
För det är inte så svårt att plocka kusar ur en T5'a.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

7 120 Inlägg
19 februari 2008
#105
John87 skrev:
NiclasT skrev:
Och någon frågade vad som är skillnaden mellan SB och BB. Jo, bigblock är fysiskt större än smallblock. Volymen spelar ingen roll. Precis som det låter.

Alltså är det upp till var och en att avgöra om det är SB eller BB?
Låter ju som en tolkningsfråga utan direkta "krav".

115 Inlägg
21 februari 2008
#106
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden igen, så jag vet inte om nån har sagt det  men en kul grej är att de äldre tyska mustanger inte hette mustang för att det namnet va upptaget, så den fick heta T5, ja Ford T5

Så hitta en tysk Mustang (T5) och plocka i en T5 motor:)


http://ford-mustang.wz.cz/default.php?d … mp;id=tech

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#107
NiclasT skrev:
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:

Du tror på wikipedia?

Om vi säger såhär, den kan inte kallas bigblock eftersom den är inte en bigblock. Inte en smallblock helt heller. Den är i en klass för sig. En hybrid om man nu kan säga så.

Men är de baserade på smallblock eller vad är de du menar igentligen? Det är alltså ett sb-block med toppar som gör att de ser ut som en bb? Sen har jag förövrigt svårt att tro att de vågade ta upp en sb-block till 409 från fabrik.

Nya 427:an är ju smallblock! smile

Och någon frågade vad som är skillnaden mellan SB och BB. Jo, bigblock är fysiskt större än smallblock. Volymen spelar ingen roll. Precis som det låter.

Och jag vet hur det blocket ser ut big_smile Det är "bullar" ut på sidorna för att kunna ha kvar samma godstjocklek men ändå kunna ta upp den så mycke. Går även att bygga 454 på ett sånt block. Men dessa bullar finns inte på gammla hedeliga block big_smile


Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#108
Aerodynamik skrev:
John87 skrev:
NiclasT skrev:
Och någon frågade vad som är skillnaden mellan SB och BB. Jo, bigblock är fysiskt större än smallblock. Volymen spelar ingen roll. Precis som det låter.

Alltså är det upp till var och en att avgöra om det är SB eller BB?
Låter ju som en tolkningsfråga utan direkta "krav".


Jag ska se om jag kan hitta två bra bilder på en sb och en bb så får ni se skillnaden. Det är inte en tolkningsfråga.


945 Inlägg
21 februari 2008
#109
oki då klargör vi skillnaden en gång för alla.
NiclasT har helt rätt! Det som skiljer SMB och BB är den fysiska storleken på blocken. Alttså INTE cui, med andra ord så kan tex en moetor med 350 cui vara antingen en BB eller en SMB, beroende på om tillverkaren har valt att gör Motorvolymen i två olika storlekar på block. Det man mäter är materialets/godsets tjocklek mellan cylindrana. alltså en BB har den fördelen att den går att borra mer om man vill höja cui i motorn.
Så då över till siamesblock. Ett siames block är ett block där det inte finns något blockmaterial kvar mellan cylinderloppen, man har valt att borra blocket så mycket at loppen går ihop (siames), sen så har man satt i lösa stålfoder istälet, Detta pga att när man borra för mycket så klarar materialet som är kvar inte dom påfrestningar som blir i form av bla värmeökning mm.

blinka blått om du vill rejsa!

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#110
TTTTT skrev:
oki då klargör vi skillnaden en gång för alla.
NiclasT har helt rätt! Det som skiljer SMB och BB är den fysiska storleken på blocken. Alttså INTE cui, med andra ord så kan tex en moetor med 350 cui vara antingen en BB eller en SMB, beroende på om tillverkaren har valt att gör Motorvolymen i två olika storlekar på block. Det man mäter är materialets/godsets tjocklek mellan cylindrana. alltså en BB har den fördelen att den går att borra mer om man vill höja cui i motorn.
Så då över till siamesblock. Ett siames block är ett block där det inte finns något blockmaterial kvar mellan cylinderloppen, man har valt att borra blocket så mycket at loppen går ihop (siames), sen så har man satt i lösa stålfoder istälet, Detta pga att när man borra för mycket så klarar materialet som är kvar inte dom påfrestningar som blir i form av bla värmeökning mm.

Och här har vi två bilder som visar skillnaden. Hittade inga jätte bra bilder men de går att se iaf.

Bigblock
http://www.garaget.org/archive/17709/65864/65864-644344.jpg

Smallblock
http://www.garaget.org/archive/21174/74490/74490-674761.jpg

big_smile


Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#111
camaro67 skrev:
TTTTT skrev:
oki då klargör vi skillnaden en gång för alla.
NiclasT har helt rätt! Det som skiljer SMB och BB är den fysiska storleken på blocken. Alttså INTE cui, med andra ord så kan tex en moetor med 350 cui vara antingen en BB eller en SMB, beroende på om tillverkaren har valt att gör Motorvolymen i två olika storlekar på block. Det man mäter är materialets/godsets tjocklek mellan cylindrana. alltså en BB har den fördelen att den går att borra mer om man vill höja cui i motorn.
Så då över till siamesblock. Ett siames block är ett block där det inte finns något blockmaterial kvar mellan cylinderloppen, man har valt att borra blocket så mycket at loppen går ihop (siames), sen så har man satt i lösa stålfoder istälet, Detta pga att när man borra för mycket så klarar materialet som är kvar inte dom påfrestningar som blir i form av bla värmeökning mm.

Och här har vi två bilder som visar skillnaden. Hittade inga jätte bra bilder men de går att se iaf.

Bigblock
http://www.garaget.org/archive/17709/65864/65864-644344.jpg

Smallblock
http://www.garaget.org/archive/21174/74490/74490-674761.jpg

big_smile

Titta på ventilkåporna så ser ni att bb är större än sb big_smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 februari 2008
#112
camaro67 skrev:
Titta på ventilkåporna så ser ni att bb är större än sb big_smile

För att svara på ditt förra inlägg, 348'an från fabrik är baserad på en smallblock. 409'an är också tekniskt sett en smallblock. Borrad dock. Men ventilkåporna skiljer sig nanting från hederliga Cheva motorer t.ex.

Det är som att jämföra en jet turbin med en Hemi motor i princip.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#113
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Titta på ventilkåporna så ser ni att bb är större än sb big_smile

För att svara på ditt förra inlägg, 348'an från fabrik är baserad på en smallblock. 409'an är också tekniskt sett en smallblock. Borrad dock. Men ventilkåporna skiljer sig nanting från hederliga Cheva motorer t.ex.

Det är som att jämföra en jet turbin med en Hemi motor i princip.

Men jag vill se ett sånt block så jag får se om de verkligen är så. Men jag tror inte någe på de. Men de lä betydligt mer som skiljer för att en sb ska bli en bb än ventilkåporna wink


945 Inlägg
21 februari 2008
#114
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Titta på ventilkåporna så ser ni att bb är större än sb big_smile

För att svara på ditt förra inlägg, 348'an från fabrik är baserad på en smallblock. 409'an är också tekniskt sett en smallblock. Borrad dock. Men ventilkåporna skiljer sig nanting från hederliga Cheva motorer t.ex.

Det är som att jämföra en jet turbin med en Hemi motor i princip.

Men jag vill se ett sånt block så jag får se om de verkligen är så. Men jag tror inte någe på de. Men de lä betydligt mer som skiljer för att en sb ska bli en bb än ventilkåporna wink

Btw, ni som är cheva freaks, finns inte 350 som både BB och SMB ?

blinka blått om du vill rejsa!

7 120 Inlägg
21 februari 2008
#115
Jag behöver också få en till sak förklarad.. Vad står 350cui, 409cui och allt för?  3,5L , 4,09L? haha.. kanske inte, men vafan vet jag tongue

1 Inlägg
21 februari 2008
#116
Gött å gå mot strömmen, tummen upp !

Volvo 940 Kameleont (Till Salu) Bmw E36 Vinterpulka

945 Inlägg
21 februari 2008
#117
Aerodynamik skrev:
Jag behöver också få en till sak förklarad.. Vad står 350cui, 409cui och allt för?  3,5L , 4,09L? haha.. kanske inte, men vafan vet jag tongue

cui står för cubikinch, alltså kubiktum.
350 cui = 5,73 liter
Alltså 1 cui = 0,016 liter.

blinka blått om du vill rejsa!

7 120 Inlägg
21 februari 2008
#118
TTTTT skrev:
Aerodynamik skrev:
Jag behöver också få en till sak förklarad.. Vad står 350cui, 409cui och allt för?  3,5L , 4,09L? haha.. kanske inte, men vafan vet jag tongue

cui står för cubikinch, alltså kubiktum.
350 cui = 5,73 liter
Alltså 1 cui = 0,016 liter.

Ok, krångligt tongue

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 februari 2008
#119
Aerodynamik skrev:
TTTTT skrev:
Aerodynamik skrev:
Jag behöver också få en till sak förklarad.. Vad står 350cui, 409cui och allt för?  3,5L , 4,09L? haha.. kanske inte, men vafan vet jag tongue

cui står för cubikinch, alltså kubiktum.
350 cui = 5,73 liter
Alltså 1 cui = 0,016 liter.

Ok, krångligt tongue

du får lära dig räkna nått liknande såhär:
skyline x 2 ~ 350cui
supra x 4 ~702cui vilket manliga pjäser ligger på wink

usch vad hemsk tanke att byta ut en V8 mot en liten turbo 5:a hmm


lastbils chaffis......
299 Inlägg
21 februari 2008
#120
visst de e kanske hemskt med en gammal jänk utan v8 men va fan man måste jå våga gå sin egen väg.... finns ju mängder med jänkare som följer sina trender å även samma sak på japssidan..... fan varför inte gå hela vägen med kjolpaket i plast å kolfibervinge?! förena lägren lite risken e ju dock att du varken blir insläppt på jänke eller japs traffar..... lycka till!!!

å kom nu inte å säg att man pajar bilen tar man en gammal kaross så har man ju alla fall "räddat" en från skroten sen va ju mustang en dussinbil i usa typ som volvo 740 är här......
själv e man ju så jävla kluven tycker värkligen om både jänkare,japsare å europeér......

å måste lägga till att de e klart att en t5 klarar en musse..... sen så e de ju betydligt lättare å kräma ur mer effekt ur en t5 än en gammal v8.....
å hur grymmt hade de inte varit att på gatebil komma med en gammal impala cab med cabben nere å vinden fladdrande i håret å lägga upp bilen i fyrhjulsställ med hjälp av ett komplett chassi/drivlina från en skyline ?!?!
Senast redigerat av Saabnorden (21 februari 2008)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!


Sök