7758
Sök

Xc90 utan 4hjulsdrift?

28 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
Hejsan,
har kört en volvo xc90 idag som går som tjänstebil i vanliga fall. Jag testade den och gasade på lite, men jag blev så brydd över att det bara spann på framhjulen. Har hört att bakhjulen ska börja driva när framhjulen börjar spinna men den jag provade började aldrig driva bak. inte äns om man försökte kasta upp den på ställ. inget hjuldriv överhuvudtaget där bak.
det va bara antispinnen som slog till oavsett hur mycket man gasade.

Är det så att 4wdn har gått sönder på den eller ska dom bete sig så eller finns det framhjulsdrivna xc90s?

Bara en undring

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 februari 2008
Hur vet du att den inte drev på bakhjulen?
Allt du vet är att den inte spann på bakhjulen.
Den kan ha skickat över tillräckligt med kraft så att den puttar på lite utan att stå still.

Det finns framhjulsdrivna XC90's har jag för mig.
Annars hade det ju inte stått på bara några och inte alla.
Vissa står det t.ex bara 2,5T på. Andra står det 2,5T AWD på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

28 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
det måste ha vart otroligt lite den puttade på bak isåfall för man stog nästan still även fast man tryckte fullt när det spann.
Har en kompis som lyckades köra av 4hjulsdrivningen på en xc70 så den bara drev fram så jag bara misstänkte att nån kan ha gjort samma sak med den bil jag körde.

Teddan
2 495 Inlägg
15 februari 2008
xc90 med awd har haldex och det skall vara ruskigt reaktions snabbt.
förmodligen så var det något fel på awd systemet.

JA det finns xc90 utan AWD, dom såldes i huvudsak på den amerikanska marknaden.
Några bilar verkar dock ha hittat hem till sverige

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 506 Inlägg
15 februari 2008
Som t-red sa.

I USA kunde man köpa en lågpris modell av XC90 utan 4WD.
Lågpris eller ren stadsmodell det kan man väll vrida o vränga
på bässt man vill. Men det stämmer iafa.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

28 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
är ju inte så onödigt med 4wd här i åre (där den går) iallafall

115 Inlägg
15 februari 2008
men den ska väl man väl inte kunna sladda med, för den har ju vältskydd och abs:en slår in om det börjar spinna, menar kan ju ha varit nått sånt så det inte känns som det sladda eller spann, va bara en tanke att det kunde ha varit så

Meister
6 763 Inlägg
15 februari 2008
Spolo skrev:
är ju inte så onödigt med 4wd här i åre (där den går) iallafall

Okej bor man där så visst. Men när de inte ens finns diffbroms på xc90 så ifrågasätter jag dess existens redan där..

28 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
jo, jag är helt emot "fejkjeepar" egentligen. sånna stora plastiga, som nästan ser ut som terrängbilar men är det absolut inte. som tex xc90/70, bmw x5/3, honda crv m m.

Land rover, Hummer H1,H2 och jeep är det ända riktiga. toyota 4runner/hilux funkar ju också

Jag vet sen innan att det går att sladda med xc90s och xc70s om man verkligen tar i smile så jag blev så brydd när den jag provade inte äns drev bak när man skulle köra rakt fram.

Crosspolon som min pappa har driver ju på bättre framåt än den xc90 jag testade och crossen är bara framhjulsdriven! (men har automatisk diffspärr som man märker när den går i)

X40 Nordic
784 Inlägg
15 februari 2008
Kanske lite offtopic men jag tyckte de var kul att spolo skrev att han inte gillade plastiga bilar och sen nämde han hummer H2. Plastigar bil än de får man ju nästan ta och leta efter.

Angående XC90 vara eller inte vara så är de bra att volvo skapade den då den har varit volvo's mest sålda bil sen den kom ut det är först nu som den ser ut att tappa förstaplattsen.

För övrigt kan jag bara säga att jag hatar Suvar. För att de är onödigt att ha större bil bara för att visa sig biffig eller nått.
Senast redigerat av m_a_c (15 februari 2008)

28 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
hummer h2 skrev jag bara för att den har bra terrängegenskaper. den är mycke tplastig men tar sig fram.

Suvvar och stora 4wd bilar är riktigt onödiga om man bor i en stad men om man bor i fjällen är dom som jag tidigare skrev inte fullt så onödiga

Sök