saab 9000! tvär dog.

swahn78
18 februari 2008 · 22 Inlägg

Hej!
jag har en saab 9000 2,3 i 90-. var på väg hem för en stund sedan och under resan upptäckte ja att laddingen skönk fort, den brukar ligga runt ca 14v. den gick ner till ca 8v, då la sterion av. nästan direkt efter det tändes alla varings lampor. direkt efter det slocknade hela panelen. servon o abs:en la av. sedan dog hela bilen. allt detta inom ca 700 meter. när ja vrider på tänningen blinkar (verkar som glapp) panelen. varken bensin mätaren eller volt mätaren fungerar. sterion hoppade igång igen. central låset och larmet fungerar som vanligt. dock kommer det inte ett knyst ifrån startmotorn. bensin pumpen surrar lite tyst. någon här som kan ha en aning om vad det kan vara? alla svar uppskattas verkligen. ja är ingen mulle meck precis heller så svara gärna så ja har en möjlighet att förståtongue

bmx
18 februari 2008 · 7 100 Inlägg

generatorn som kanske säckat ihop!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
swahn78
18 februari 2008 · 22 Inlägg

hur vet ja om det generatorn?

roadii
18 februari 2008 · 80 Inlägg

bmx skrev:
generatorn som kanske säckat ihop!

Men vadå, han borde ju klara sig på batteriet som finns kvar?
Bilen ska inte bara dö efter 700meter bara för
generatorn ger upp! Längre än så klarar sig alla gånger.
Blev nå vajsing med tändningen då? Eftersom du säger att elektroniken fungerar?

Volvo & Audi!
swahn78
18 februari 2008 · 22 Inlägg

det beror på vad du menar med tänningen? nu efteråt när ja vrider on tänningen tänds vissa lampor, hel skumt. det är olika lampor som tänd olika gånger ja testar. dock har inte batteri lampan tänds än som ska varna för att den inte laddar.

VictorW Medlem 34530
18 februari 2008 · 908 Inlägg

swahn78 skrev:
Hej!
jag har en saab 9000 2,3 i 90-. var på väg hem för en stund sedan och under resan upptäckte ja att laddingen skönk fort, den brukar ligga runt ca 14v. den gick ner till ca 8v, då la sterion av. nästan direkt efter det tändes alla varings lampor. direkt efter det slocknade hela panelen. servon o abs:en la av. sedan dog hela bilen. allt detta inom ca 700 meter. när ja vrider på tänningen blinkar (verkar som glapp) panelen. varken bensin mätaren eller volt mätaren fungerar. sterion hoppade igång igen. central låset och larmet fungerar som vanligt. dock kommer det inte ett knyst ifrån startmotorn. bensin pumpen surrar lite tyst. någon här som kan ha en aning om vad det kan vara? alla svar uppskattas verkligen. ja är ingen mulle meck precis heller så svara gärna så ja har en möjlighet att förståtongue

Låter precis som generatorn, som bmx sa tidigare.

Du kan ju testa med att sätta i ett nyladdat batteri och starta bilen, sedan mäter du på generatorn, hur många volt den ger. Kolla så alla kablar till generatorn är ok, så det inte är någon som har gått av.

Men jag sätter fortfarande en slant på att det är generatorn wink

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
swahn78
18 februari 2008 · 22 Inlägg

idiot förklara mig gärna efter detta men, men då borde ja bara kunna ställa batteriet på laddning under natten och göra ett försök i morgon?

index
18 februari 2008 · 658 Inlägg

ja, testa ladda det över natten. Sen mäter du med en multimeter och kollar så batteriet laddat så det inte är det som är slut. Sen startar du bilen och mäter spänningen..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
swahn78
18 februari 2008 · 22 Inlägg

okej, då ska ja testa detta i morgon. ja skriver hur det går. tack för hjälpen

Fredrik-79
18 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Kolen i generatorn är slut.
Inte ovanligt att de händer som du beskriver när de händer.
Ibland kan man köra längre än vad du gjorde med.

Lycka till med bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Drönirettab
19 februari 2008 · 21 761 Inlägg

swahn78 skrev:
Hej!
jag har en saab 9000 2,3 i 90-. var på väg hem för en stund sedan och under resan upptäckte ja att laddingen skönk fort, den brukar ligga runt ca 14v. den gick ner till ca 8v, då la sterion av. nästan direkt efter det tändes alla varings lampor. direkt efter det slocknade hela panelen. servon o abs:en la av. sedan dog hela bilen. allt detta inom ca 700 meter. när ja vrider på tänningen blinkar (verkar som glapp) panelen. varken bensin mätaren eller volt mätaren fungerar. sterion hoppade igång igen. central låset och larmet fungerar som vanligt. dock kommer det inte ett knyst ifrån startmotorn. bensin pumpen surrar lite tyst. någon här som kan ha en aning om vad det kan vara? alla svar uppskattas verkligen. ja är ingen mulle meck precis heller så svara gärna så ja har en möjlighet att förståtongue

När spänningen sjunker så pass snabbt, då gissar jag på två saker. Dels kan det vara glapp i någon huvudkabel eller säkring, dels kan det vara batteriet som har blivit dåligt. Som roadii skriver så tar inte batteriet slut så där fort om generatorn slutar att ladda, på ett fulladdat 60-70Ah batteri så ska strömmen räcka åtminstone 45-60 minuter beroende på hur många saker man har igång.

Även om batteriet bara är halvladdat så tar ändå inte strömmen slut så fort.

Ett fulladdat 60Ah batteri brukar ha ett RC-värde på ungefär 90-100 minuter, det innebär att batteriet vid +25 grader kan ge ut 25A kontinuerligt i 90-100 minuter innan spänningen har sjunkit ner till 10,5V. Med utgångspunkt ifrån detta så ser man ganska snabbt att spänningen omöjligen kan sjunka ner till 8V på bara någon minut, i så fall är det fel på batteriet anser jag.

Men vi får väl se hur det går när du har laddat upp ditt batteri smile.

nitro87
19 februari 2008 · 48 Inlägg

Till ovanstående inlägg, du har säkert rätt i det du skriver.

Men, jag fick EXAKT på pricken samma fel som trådskaparen när jag ägde en 9000 turbo.

Felet som orsakade allt detta: Generatorn hade gett upp, INTE Kolen.

Men kolla  upp hur kolen ser ut, har du bra med stift kvar så är det med högsta sannolikhet generatorn som säckat, och att få den bytt på verkstad, med ny multirem och ny generator kostar ca 3000:-

Bara att inse att förr eller senare så händer såna här saker... Tråkigt men sant.

Ta ut ditt bilbatteri och låt det ladda fullt under en dag eller en natt och sätt sedan in det i bilen och kolla hur långt du kan köra.

Så gjorde jag och körde raka vägen till verkstaden när jag konstaterat att det inte va något el-fel eller jordfel eller kolen som hade tagit slut.

ett halvgammalt/gammalt batteri tar slut på bara någon minut upptäckte jag med min 9000 iallafall.

Saab 9000 verkar kräva väldigt mycket ström..

Du kan med andra ord utesluta att du råkat ut för alternativa el-fel.
En ihopsäckad generator laddar INTE ett batteri fullt, utan det laddar så mycket det orkar tills det inte orkar längre.

En NY eller bättre generator orkar ladda ett batteri fullt under körning.
Annars så förbrukas lika mycket batteri när du kör som generatorn precis orkar skicka in i batteriet så du går +-0

Live Free, Die Hard.
swahn78
20 februari 2008 · 22 Inlägg

laddade batteriet under natten. bilen startade som den skulle. dom sa på saab service att det förmodligen var kolet som var slut. så en polare bytte det åt mig. 155 kr. efter det så laddade bilen som det skulle och allt fungerar kanon som vanligt igen. ja får tacka för alla svar och den hjälp ja har fått av er. tack som fan. ha det bra

Drönirettab
20 februari 2008 · 21 761 Inlägg

nitro87 skrev:
Till ovanstående inlägg, du har säkert rätt i det du skriver. Men, jag fick EXAKT på pricken samma fel som trådskaparen när jag ägde en 9000 turbo. Felet som orsakade allt detta: Generatorn hade gett upp, INTE Kolen.

Men då borde generatorn ha gett upp ett tag innan, inte bara helt plötsligt. Ett annat alternativ är att batteriet i princip var totalt slut pga ålder, urladdningar, etc.

nitro87 skrev:
ett halvgammalt/gammalt batteri tar slut på bara någon minut upptäckte jag med min 9000 iallafall. Saab 9000 verkar kräva väldigt mycket ström.. En ihopsäckad generator laddar INTE ett batteri fullt, utan det laddar så mycket det orkar tills det inte orkar längre.

Ja, fast då är batteriet verkligen i dåligt skick. Det ska märkas direkt på startmotorns varvtal när man startar bilen. Det är möjligt att bilen tar mycket ström, men så hemskt mycket borde den inte dra tycker jag.

En ihopsäckad generatorn orkar inte hålla laddspänningen på rätt nivå om den är i dåligt skick, så länge som laddspänningen ligger på minst 14V så kommer även strömmen att räcka till för att underhållsladda batteriet. Under förutsättning att alla kablar har bra kontakt naturligtvis.


nitro87 skrev:
En NY eller bättre generator orkar ladda ett batteri fullt under körning.
Annars så förbrukas lika mycket batteri när du kör som generatorn precis orkar skicka in i batteriet så du går +-0

Som jag skrev ovan, om laddspänningen är rätt så underhållsladdar generatorn batteriet också, om generatorn inte klarar av att försörja bilens strömförbrukare så sjunker laddspänningen. Det ska man märka ifall det sitter en voltmätare i bilen.


Vad jag fortfarande menar är ett batteri inte sjunker ner till 8V på bara någon minut när generatorn slutar att ladda, i så fall har detta pågått en tid utan att man har märkt det. Alternativet är att batteriet är så pass dåligt att det kan rasa ihop när som helst, men då bör man byta ut det direkt.

När jag skrev det förra inlägget så förutsatte jag hela tiden att spänningen "helt plötsligt" rasade ner från 14V till 8V inom loppet av bara någon minut, därför att det är så jag tolkade trådskaparens inlägg från början smile.

Men det spelar ingen roll, nu verkar bilen fungera och det är ju bra smile.

Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2008)

Frissan
7 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Jag fick EXAKT samma problem på min SAAB 9000i -90 igår. Hade bilen igång, laddade ca 13,4 V (normalt för den bilen) Sen var den avstängd en timme, sen när jag startade den så låg volten på ca 10. Man ser ju volten i en SAAB. Sen åkte jag iväg, kom max 1 km, sen dog bilen. Volten låg på ca 7,5 då.

Har aldrig vart något fel förut. Och tyvärr så ska jag sälja bilen idag så jag MÅSTE fixa det SNARAST!!!

Har inget att mäta strömmen med och känner ingen som har något heller.

Testade att ladda ett annat batteri fullt över natten och satte i det förut, men det vart ingen skillnad.
Slagit och bankat på generatorn har jag också gjort utan någon framgång.

Farsan snackade om att det finns någon säkring till laddningen, men jag kan inte hitta någon. Har sökt på internet och tittat i instruktionsboken, men hittar inte ett jota.

Vad ska jag göra?

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang