Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

exiZ
7 mars 2008 · 533 Inlägg

Aga_Diff skrev:
ojoj, att det skulle kunna vara livsfarligt hade jag inte alls tänkt på! ska genast skruva av all styling & montera orginal fjädring på bruksbilen... roll

Vet inte om jag måste säga detta igen men NEJ jag är absolut inte emot styling, snarare tvärtom. Jag tycker vissa har jätte fina stylade bilar och att originalbilar, ibland, är tråkigare, då de ser ut som alla andra bilar, av samma modell.

Jag la upp tråden enbart i det syftet att jag ville höra folks åsikter angående hur de tänker då det stylar sina bilar, om de enbart går till bilens utseende, eller om det tänker på andra människor och sin egna, säkerhet.

Hoppas att ni alla får en trevlig helg!

Mvh exiZ

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Bubbaman skrev:

exiZ skrev:
Irmscher Vectra: Precis det jag skrev högst upp i tråden då jag startade den. Tycker dock att det var bra att Audi kom på felet OCH åtgärdade det kostnadsfritt på alla bilar som inte hade "läppen" eller vingen.

Får jag fråga ungefär hur fort TT:n körde?

Audi TTns problem att dom tappade kontrollen löstes inte med "vingen". Det Audi gjorde var att återkalla nästan alla bilar från första årsmodellen och byte fjädringen och då fick ägarna denna unika vinge som plåster på såren.

Däremot gamla Urquattron hade problem med för lite downforce i framänden så vi högre farter kunde du göra rattutslag utan att bilen reagerade.

Så var det också ja.. Men visste du att framaxeltrycket på en VW bubbla är 7 kilo i 90 km/h? hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

ironhead skrev:
då blir det säkrast med en grupp a vinge ju

Den vingen är inte godkänd heller. En polare fick ombesikting av polisen när han åkte in i en flygande besiktning. Bara att plocka av och besikta.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (7 mars 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

manne_r skrev:
eftersom ett cykelställ utan cykel står som ett spett framåt på de flesta varianter så e vell d bra mycke farligare än en vinge som e vass i kanterna??? med cykel så är det vell typ lika.... eller har jag fel där???????

Vem har ett cykelställ framåt? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
StiFf Wankel
7 mars 2008 · 1 080 Inlägg

hmm om jag blir stoppad pga vingen och jag känner att det är kört iaf ska jag fråga hur trafiksäkra deras blåljus är haha
måste även byta ut fästena till vingen som är av stål nu, sen vill jag se att dom mäter hur hård min vinge är innan dom ger mig några böter eller jag skruvar av vingen smile

MDS Västerås
StiFf Wankel
7 mars 2008 · 1 080 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

manne_r skrev:
eftersom ett cykelställ utan cykel står som ett spett framåt på de flesta varianter så e vell d bra mycke farligare än en vinge som e vass i kanterna??? med cykel så är det vell typ lika.... eller har jag fel där???????

Vem har ett cykelställ framåt? roll

hehe
men cykelställ med eller utan cykel måste ju vara något farligare än en vinge...
varken stället eller ett cykelstyre kan vara särskilt skönt genom bröstkorgen

och som svar på själva topicen:
bryr mig inte nämnvärt om riskerna, för att jag anser att det gäller marginaler
finns det ingen vinge som stoppar en fotgängare som flyger över min bil så dunkar han ner i asfalten istället...vilken är egentligen värst? och som någon sa innan, blir nån påkörd så han flyger över bilen så är nog blåmärkena han får av vingen hans minsta bekymmer

Senast redigerat av StiFf (7 mars 2008)

MDS Västerås
camaro67 Meister
7 mars 2008 · 6 763 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Bubbaman skrev:

exiZ skrev:
Irmscher Vectra: Precis det jag skrev högst upp i tråden då jag startade den. Tycker dock att det var bra att Audi kom på felet OCH åtgärdade det kostnadsfritt på alla bilar som inte hade "läppen" eller vingen.

Får jag fråga ungefär hur fort TT:n körde?

Audi TTns problem att dom tappade kontrollen löstes inte med "vingen". Det Audi gjorde var att återkalla nästan alla bilar från första årsmodellen och byte fjädringen och då fick ägarna denna unika vinge som plåster på såren.

Däremot gamla Urquattron hade problem med för lite downforce i framänden så vi högre farter kunde du göra rattutslag utan att bilen reagerade.

Så var det också ja.. Men visste du att framaxeltrycket på en VW bubbla är 7 kilo i 90 km/h? hmm

Ohh jäklar! En bubbla med lite effekt borde ju kunna göra hjullyft i de farterna alltså big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
supraz
7 mars 2008 · 95 Inlägg

Phaetoon skrev:

supra-power skrev:

svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.

sverige är det enda land i europa där vingen på supran INTE är godkänd original. finns intyg man kan få från toyota om att den ska sitta där original.
vet att flera som tagit in jap-spec supror som varit tvungna att plocka bort sina vingar när de besiktat. pga att den inte är godkänd.

varför bromsa när man kan gasa
KHRacing
7 mars 2008 ·

manne_r skrev:
*****massa text*****


helbilsgodkännandet tillkom 98...

finns Helfordonsgodkända bilar från -94

svined
7 mars 2008 · 36 Inlägg

supra-power skrev:

Phaetoon skrev:

supra-power skrev:

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.

sverige är det enda land i europa där vingen på supran INTE är godkänd original. finns intyg man kan få från toyota om att den ska sitta där original.
vet att flera som tagit in jap-spec supror som varit tvungna att plocka bort sina vingar när de besiktat. pga att den inte är godkänd.

aja jag fick igenom min iaf o det är jag nöjd med

JockeT
7 mars 2008 · 1 010 Inlägg

nån som vet vad "60 Shore A" innebär??

KHRacing
9 mars 2008 ·

JockeT skrev:
nån som vet vad "60 Shore A" innebär??

Shore är ett sätt att mäta hårdheten på ett föremål/produkt !

Dirtymike
13 mars 2008 · 1 532 Inlägg

Haha titta in min framstöt på Rockyn så har ni nåt o klaga över sen haha! Kolla filmen med snögubben med o tänk er en människa där.... stackars den!
Vad tänker jag göra åt saken ..... inte ett skit för det finns så mkt man kan dö av typ potatis chips o en meteor som slår ner i skallen!

Senast redigerat av Turtleboy (13 mars 2008)

Jeep J20 (1978)
volvo_nicke3 Avstängd
13 mars 2008 · 519 Inlägg

snoddas skrev:
hur fasiken visste du de.... men allså de ja menar är att 1dm är rätt mycket att sänka...ja tycker nästan 40mm som ja ska sänka min med är för mycket

haha ja, 1 dm är lite möe får å sänkas tongue

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
volvo_nicke3 Avstängd
13 mars 2008 · 519 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Hmm ja.. blandade svar var det.
EPA-sänkning är ju känt för att få bilarna att hoppa av vägen i högre hastigheter , det roliga är
att dom killarna som kör med det vet om det och tycker det är coolt...
Inte ens värt att försöka diskutera med dom.

Min Celica är ett bra exempel på en stylad bil som kan vara farlig för fotgängare ,
men inte f-n är det vingens bredd som är farlig, innan du fastnat i den så har
jag redan kört över fötterna på dig.. dessutom så går skärmarna ut längre än vingen.
Det som är task med celican är att den är så förbenat låg så om jag smäller
med en SUV eller en pickup så kör den nästan över bilen , en fotgängare
flyger över och fastnar i osthyveln.
" Alla Alu-vingar är FULA "   Ok , ta en titt på min celica.. där passar faktiskt vingen stuket.

de är väl inte bara dem som har epor som sänker möe

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
zedthepunk Rocknroller
12 december 2009 · 296 Inlägg

jag tror nog inte bilen lyfter och flyger iväg för att man dratt dit en vinge men det e ju klart jag kan ju ha fel x)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Aerocombi Xenoholic
12 december 2009 · 2 559 Inlägg

SM i trådlyft i dag eller lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
KBerglund Bilskadeentusiast
12 december 2009 · 291 Inlägg

De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Senast redigerat av KBerglund (12 december 2009)

Putteliten
12 december 2009 · 9 075 Inlägg

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Det ser riktigt rent och snyggt ut, men tyvärr så kan det bli livsfarligt för din del istället. Bilen kan ju istället vika sig på andra ställen istället och innebära att du kan skada dig ännu mera än du borde.

Aerocombi Xenoholic
13 december 2009 · 2 559 Inlägg

Putteliten skrev:

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Det ser riktigt rent och snyggt ut, men tyvärr så kan det bli livsfarligt för din del istället. Bilen kan ju istället vika sig på andra ställen istället och innebära att du kan skada dig ännu mera än du borde.

Som ex så kan ju nämnas att en rallybil inte förstärks framför fjäderbenen.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang