5116
Sök

Vilken är den perfekta banbilen?

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
- VILKEN ÄR DEN PERFEKTA BANBILEN? -

Nu har jag börjat sysselsätta hjärnan med att klura ut vilken den perfekta banbilen, för mig, vore...

Jag har tänkt ta banlicense i sommar och vill ha en "nybörjar-banbil", alltså ingen jätte jätte värsting, utan snarare en bil som jag kan ha i ett par år, och utveckla med tiden.

Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst, på en bil som jag ändå förmodligen kommer åka av med, ofta smile Utan det ska vara en rimlig bil, för en rimlig slant.

De jag kommit fram till, och som jag tror skulle vara bra på bana är följande bilar:
- Seat Leon Cupra (R)
- Porsche 944 Turbo
- Subaru Impreza
- Bmw E30 (typ 325:a)
- Bmw E34 M5

Fler förslag på bra banbilar, som inte kostar en förmögenhet?

Och finns det någon här på forumet som kör bana, och som har sin uppfattning om vilken bil som är bäst (jag menar, du har kanske provat flera olika, innan du fastnade för just den bilmodellen du kör idag?).

Sen undrar jag också om du, som kör bana, har någon uppfattning vad som gör sig bäst för bankörning, om det är fram - bak eller fyrhjulsdrift... jag har för mig att fyrhjulsdriften är överlägsen i kurvorna, men att den blir rätt "slö" på rakorna och att bakhjulsdrift i det stora hela, vinner kampen? Eller har jag fel?

Med hopp om andras åsikter, idéer och tankar.

Mvh

Anna

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
13 mars 2008
Du är en dag sen! Annars hade jag tipsat om Bronwallers S2a, men den är visst såld nu...

Bankörning har jag inte erfarenhet av (än! wink ) så jag håller tyst och väntar in kloka svar till dig... smile

Förresten - du har väl koll på tjejerna bakom GirlsGoFast? Vet inte, du kan ju redan vara med där, men jag har inte sett att du har de kopplingarna? Jag tycker det verkar vara ett härligt gäng, så skulle jag ge mig ut på banan skulle jag nog nätverka lite med dem... smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
vulture: Jag är redan medlem på GirlsGoFast, men är inte speciellt aktiv på sajten. Har funderat på att vara med under deras events/bankörningar så fort jag har min license smile

3 113 Inlägg
13 mars 2008
"Loaded" BMW M3 ska lottas ut/säljas... om den inte redan har gjort det.. vet inte riktigt men..

..om den är en bra banbil? hmm tja.. den har ju den snabbaste varvet runt Nürbergring just nu smile

Semper Fi

Dr. Turbo
459 Inlägg
13 mars 2008
Har testat 4x4 på bana i form av en 120hk sierra ^^

Nu hade jag iofs r-däck på den men upplevde att 4x4 var väldigt skoj då man fick överhettade bromsar bara behövde kasta i en lägre växel och dumpa kopplingen och endå lyckades ta kurvan smile
men den var väldigt trött på rakorna

Mitt tips är en lätt bil med bra bromsar rwd är inte så dumt då det är svårt att få upp rätt temp i bakdäcken på en fwd-bil
måste bara nämna än en gång BROMSAR ... är först när man kört bana man inser hur fruktansvärt viktigt det är att kunna bromsa sent (eller alls)

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
cebT: Haha... har för mig att den redan är utlottad, har en vän som var med och höll i utlottningen, och dessutom hade den varit alldeles för dyr, för som jag skrev ovan, vill jag ha en BILLIG banbil.

Ps. dessutom har jag hört av säkra källor att loaded är tämligen slutkörd.

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Big Al: Tack för tipsen! Du har inga erfarenheter av bwd-bilar? Och då stämmer mina teorier, angående 4wd-bilar och att dom är små slöa raktfram.

Hur viktigt är R-däck och slicks?

2 014 Inlägg
13 mars 2008
Köp en billig R32 GT-R, den är både bak- och fyrhjulsdriven. tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Dunken
13 mars 2008
Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst, på en bil som jag ändå förmodligen kommer åka av med, ofta smile Utan det ska vara en rimlig bil, för en rimlig slant.

De jag kommit fram till, och som jag tror skulle vara bra på bana är följande bilar:
- Seat Leon Cupra (R)
- Porsche 944 Turbo
- Subaru Impreza
- Bmw E34 M5

Hej Anna

Förstår inte riktigt vad du menar med rimlig bil för rimlig slant? För dom du räknat upp landar väl runt

100k klassen nästan allihop.

Mitt förslag är nog att kolla på typ en Renault Clio tidig modell kostar inget nästan och går bra,
eller i princip vad som helst som går att köra med.

Jag har ingen uppfattning hur du är som bilförare, men tanken är nog att börja sakta och öka vartefter.

Och glöm r-däck och framförallt slicks börja kör med vanliga däck för du kommer nog ha fullt upp att köra med dom först, viktigare är nog att lära sej grunderna först. (lära sej krypa först och gå sen)

Sen det där med fwd el bwd är en smaksak, det gäller och prova sej fram.

Mvh Dunken

1 302 Inlägg
13 mars 2008
Nissan 200sx wink

En riktigt bra ban bil samt drift bil.

Thorssa
13 mars 2008
- Seat Leon Cupra (R) -Känns inte som en klockren banbil, relativt ny och aningen tung bil med tvivelaktig kvalitet.

- Porsche 944 Turbo -Ingen uppfattning, förmodligen jävligt bra på bana, kolla bara på Puppans gamla Turbocup. Dyr i drift?

- Subaru Impreza -Välj en rwd istället

- Bmw E30 (typ 325:a) -Bästa valet enligt mig bland dessa bilar! Enkel att lätta så att den väger in på en riktigt bra vikt och de går dessutom att få jävligt bra fart på. Förmodligen den bil av dessa som förmedlar mest till föraren. Rimlig ekonomi.

- Bmw E34 M5 -För tung.

Dr. Turbo
459 Inlägg
13 mars 2008
exiZ skrev:
Big Al: Tack för tipsen! Du har inga erfarenheter av bwd-bilar? Och då stämmer mina teorier, angående 4wd-bilar och att dom är små slöa raktfram.

Hur viktigt är R-däck och slicks?

Har tyvärr aldrig kört annat än 4x4 på bana

Viktigt å viktigt, ska du köra snabba tider är det jätteviktigt men ska du utvecklas som förare så är det mindre viktigt
Jag körde ungefär samma tider som folket som körde bra mycket värre bilar med gatdäck

1 703 Inlägg
13 mars 2008
De givna valen är självklart Honda CRX VT samt Civic VT. Låg vikt, påkostad hjulupphängning, grym motor samt obegränsat utbud i form av väghållningspryttlar.

7 100 Inlägg
13 mars 2008
om du är nybörjare så kanske du borde börja med en annan bil än dom du har nämt! börja med tex en opel corsa mm

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 751 Inlägg
13 mars 2008
4hjulsdrift brukar vinna på bana... Dock vinner bakhjulsdrift på strippen..

Who Djaa bless no man curse

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 mars 2008
Alecci skrev:

Håller med din på den här punkten wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2008
Att du inte investerar i en sierra cossie om du ska lägga runt 100k...

4wd kan vara svårhaterligt, men det går att köra fort smile

Men av dom du räknade upp skulle jag nog välja en BMW M3 E30

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Alecci skrev:

Alecci: Det finns väl inga billiga sådana, utan snarare "billiga"?

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Dunken skrev:

- Seat Leon Cupra (R)
- Porsche 944 Turbo
- Subaru Impreza
- Bmw E34 M5

Hej Anna

Förstår inte riktigt vad du menar med rimlig bil för rimlig slant? För dom du räknat upp landar väl runt

100k klassen nästan allihop.

Mitt förslag är nog att kolla på typ en Renault Clio tidig modell kostar inget nästan och går bra,
eller i princip vad som helst som går att köra med.

Jag har ingen uppfattning hur du är som bilförare, men tanken är nog att börja sakta och öka vartefter.

Och glöm r-däck och framförallt slicks börja kör med vanliga däck för du kommer nog ha fullt upp att köra med dom först, viktigare är nog att lära sej grunderna först. (lära sej krypa först och gå sen)

Sen det där med fwd el bwd är en smaksak, det gäller och prova sej fram.

Mvh Dunken

Hej Dunken!

Tusen tack för ditt långa och utförliga svar... Hur jag är som förare... tjae... de du... svårt för mig själv att berätta, utan det låter jag nästan min sambo förklara (groze här på forumet) smile

Visst är det en del dyrare bilar med på listan, men både en Cupra R och en porsche 944 kan man få för omkring 70 - 80 000 kr. Sen är det absolut en pluspoäng om det finns roliga, bra, banbilar till billigare slant. Vad ligger en Clio på? Och vad menar du med äldre? 90-talare eller ännu äldre? Är inte heeelt insatt på Renault smile

Förresten vad har du kört med för bil på bana, Clio? Och föredrar du då fwd? Eller? smile

Med vänliga hälsningar Anna

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
fegge_89: Kör du själv med en 200sx? Hur klarar den sig kring banan?

Thorssa: Jag rabblade nog mest upp olika bilar jag skulle kunna tänka mig att köra bana med... Sen beror det jue helt klart på om jag ENBART ska ha bilen för bana, då sliter jag jue ut ALLT utom förarstolen, eller om jag ska ha bilen även till vardags...

Jag tror, precis som du skriver, att en E30 325 skulle passa riktigt bra som första banbilen!

Vad kör du själv bana med? Audin? wink

henkebenke: Det tåls att se över. Tack för tipset!

Sök