hur gör man kolfiber själv??

urmakaren
23 mars 2008 · 59 Inlägg

hejsan. jag undrar hur jag gjuter kolfiber i en form. det ska inte bara vara plana kolfiberdetaljer utan med lite former på. hur ska jag göra formen på bästa sätt och vilket material jag ska använda och gärna bra tips från er som vet hur man gör. Hur formar man kolfibern efter den formen man har gjort?  kom gärna med många tips MVH Einar

oleg Trätekniker
23 mars 2008 · 387 Inlägg

Du kan inte göra kolfiber själv. Det är rätt kompliserat.

Du måste ha en tryckkammare.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
volvo_1987
23 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Det går att göra själv men är dock lite pill. Vad ska du med tryck kammaren till? Ska du dyka smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
oleg Trätekniker
23 mars 2008 · 387 Inlägg

såg på tv när dom tillverkade en bil i kolfiber och då klippte dom ut bitar av kolfiber matta (mjuk) la det i formar la in det i en tryckkammare och vipps hade dom delar i kolfiber (hårda)

kolla länken ---http://www.youtube.com/watch?v=dA5IoUFYIHk&feature=related

Senast redigerat av oleg (23 mars 2008)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
volvo_1987
23 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Du kan köpa flytande epoxy som du penslar mjuk kolfiber matta med och vips så har du hård kolfiber wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
oleg Trätekniker
23 mars 2008 · 387 Inlägg

men det kanske går att bara pilla lite så blir det kolfiber!!!!!!!

För att få en bit kolfiber riktigt styv så måste du veta hur man lägger alla lager på ett korekt sätt.

Senast redigerat av oleg (23 mars 2008)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
volvo_1987
23 mars 2008 · 1 675 Inlägg

oleg skrev:
men det kanske går att bara pilla lite så blir det kolfiber!!!!!!!

roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Danniboy This is me
23 mars 2008 · 334 Inlägg

Köp glasfiberduk som du plastar tillsammans med wpoxy i din form. Pensla flera lager till din tjocklek är uppnådd. kan gå åt en hel del. sen köper du kolfiberduk o platsar ovanpå glafiberduken. Sök på hur man plastar så kommer du hitta massa trådar. Blir mycket slipa osv.. men det går om man vill smile

urmakaren
29 mars 2008 · 59 Inlägg

okej tack. men vart köper jag kolfiber matta någonstans då? är det precis som glasfiber man läger ett lager glasfiber matta, penslar på med epoxy sedan på med matta igen osv? Man lägger väl kolfiber i en vakum ugn för att kolfibret ska bli riktigt starkt, detta behöver inte jag då jag ska bara ha det för utseendets skull. för att få kolfibret riktigt blankt är det då bara att klarlacka? tacksam för svar.

Torlejf Bilvårdstönt.
29 mars 2008 · 1 109 Inlägg

oleg skrev:
men det kanske går att bara pilla lite så blir det kolfiber!!!!!!!

För att få en bit kolfiber riktigt styv så måste du veta hur man lägger alla lager på ett korekt sätt.

Sluta skrämma folk med massa påhitt du sett på tv.

Du har rätt i att när man tillverkar karossen och "massproducerade" kolfiberdelar så görs det på det sätt du beskriver.

Men en helt vanlig hemma-mekare kan ju givetvis göra på ett annat sätt.

Kolfibermatta och epoxy blir hur stadigt som helst, så enkelt är det. Pilligt som fan dock.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
mrbad
29 mars 2008 · 206 Inlägg

oleg skrev:
Du kan inte göra kolfiber själv. Det är rätt kompliserat.

Du måste ha en tryckkammare.

Tryckkammare används för att få ut all luft. tongue

JockeT
30 mars 2008 · 1 010 Inlägg

exakt..

rätt ballt att de klara värme så bra:
http://www.youtube.com/watch?v=8jZ64XPj … re=related

fast epoxyn eller polyestern eller va man kör me lär inte klara de lika bra..

Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Här kan du skaffa kolfiberväv:
http://www.swecomposite.com/
Kolfiber twill 200g/m2 (3K) 395:-/m2
Kolfiber twill 630g/m2 (12K) 695:-/m2

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
sir_daniel www.kudoz.se
31 mars 2008 · 3 802 Inlägg

eller www.tanso.se

urmakaren
1 april 2008 · 59 Inlägg

är det precis som glasfiber man läger ett lager glasfiber matta, penslar på med epoxy sedan på med matta igen osv? om jag tar och gjuter kolfiber själv hur kommer ytan då att se ut?, är det någon som har bilder på någon som har gjutit kolfiber själv så jag får se hur det på ett ungefär kommer att se ut. För att få ytan riktigt blank och fin som man ser på en del bilhuvar osv är det bara att klarlacka eller hur gör man?

_Jonex_ Byggare Behm
5 april 2008 · 562 Inlägg

Det där skulle jag också vilja ha svar på.

Antar att man ska våtslipa med 1200 eller något för att få fram det där mönstret ?

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
LillNaisarn
5 april 2008 ·

urmakaren skrev:
är det precis som glasfiber man läger ett lager glasfiber matta, penslar på med epoxy sedan på med matta igen osv? om jag tar och gjuter kolfiber själv hur kommer ytan då att se ut?, är det någon som har bilder på någon som har gjutit kolfiber själv så jag får se hur det på ett ungefär kommer att se ut. För att få ytan riktigt blank och fin som man ser på en del bilhuvar osv är det bara att klarlacka eller hur gör man?

Jag kan väll bidra med en bild från det lilla jag arbetat i kolfiber (3k 200g från swecomposite)
https://www1.garaget.org/archive/21914/56860/56860-653721.jpg
Vart rätt blankt tycker jag smile

maco
6 april 2008 · 1 207 Inlägg

Det stämmer det som sades angående att man måste lägga kolfibern rätt för styrkan skall utnyttjas till fullo, men eftersom du inriktar dig utseendet spelar det ingen roll. Du kan kolla igenom PaintWorxs (stavning?) projekttråd (mini cooper). Där arbetar han litet med kolfiber.

Draken
4 juni 2008 · 192 Inlägg

Skulle vilja göra om Add on läppen i kolfiber på min 940!
Men det lär ju kosta en slant roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang