V-power

Eclipse Robban
2 januari 2006 · 18 Inlägg

jag tänkte kanske börja köra på shells nya bensin v-power, är det någon som har hört nåt om den typen av bensin. För och nackdelar. Själv har jag hört att det öka kraften betydelse fullt lite och sänker bensinen.

jackie uberg33k
2 januari 2006 · 75 Inlägg

Körde med V-power 5-6 ggr med farsan s40 2.0T .. måste säga att jag inte kännde någon skillnad alls..

Gabriano
2 januari 2006 · 11 Inlägg

samma här körde oxå med den ett tag undan att ja kännde nån skillnad

Kimmen
2 januari 2006 · 245 Inlägg

Jag har provat o tankat 2 tankar V-power i min 940 turbo -97a. Jag märker att min bil går stadigare på tomgång samt att bilen svarar snabbare på gasen vid full gas från ca 90-100km/h så visst märker jag en aning skillnad i min bil, men jag kan inte riktigt motivera att V-powern kostar 1,20 kr/litern mer än vanlig 95okt på JET.
Just nu kör jag på vanlig 95okt igen därför att jag tyckte att v-power var för dyr samt att 940n drog mer soppa med v-powern än vanlig 95oktanig bensin..!!

Ska prova v-power i min Pontiac Firebird med V8 i sommar!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Lone Star
2 januari 2006 · 1 231 Inlägg

Har inte testa ännu, men tänkte göra det i min bmw 750 v12 i sommar när den kommer ut igen. Dock tror jag inte på att det gör mycke skillnad, knappast värt vad det kostar iaf.

Är det 99 oktan förresten?

Mitt projekt: Evo III
dekoj inkompetent
2 januari 2006 · 95 Inlägg

v-power är som dyrt vin. finsmakare känner skillnad.
kanske gör lite skillnad om du åker typ ferrari men annars är den bara dyr, jävligt dyr!

Sharky
2 januari 2006 · 10 287 Inlägg

V-Power funkar i alla fall på trimmade motorer. Det går att köra mycket aggresivare tändning och jag vet dom som funderar på att byta ut sk CSP soppa mot V-power efter att ha kört motorer i bänk med V-power.

På standardholkar? Vete sjutton.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
2 januari 2006 · 1 852 Inlägg

Sharky skrev:
V-Power funkar i alla fall på trimmade motorer. Det går att köra mycket aggresivare tändning och jag vet dom som funderar på att byta ut sk CSP soppa mot V-power efter att ha kört motorer i bänk med V-power.

På standardholkar? Vete sjutton.

/Göran

exakt, på standard bilar händer inget om inte möjligvis bilen är av extrem typ. möjligt vis sitter den ökade effekten i huvvet på er tongue

man lever bara en gång så lev väl!
Lone Star
2 januari 2006 · 1 231 Inlägg

Helt klart! Tror mer på pr jippo än extra hk. Men visst, lite skillnad gör det säkert om man har lite värre motor. Ska ju göra rätt mycket för att en vanlig svensson ska känna någon skillnad i acceleration osv. Får se om det blir någe skillnad i min 12:a till våren

Mitt projekt: Evo III
mrcelica
2 januari 2006 · 1 639 Inlägg

Märkte viss skillnad i vridet på lågregistret, det gäller dock att nolla ECU'n när man byter annars dröjer det länge innan "datorn" anpassat sig till den högre kvaliteten på bensinen...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Lone Star
2 januari 2006 · 1 231 Inlägg

Hur som helst fick dom en jäkla massa bra reklam och såld soppa. Säg ett bilforum där denna diskussion inte kommit upp tongue

Mitt projekt: Evo III
TT-Avant
2 januari 2006 · 6 851 Inlägg

Jag kan inte säga att jag märkte någon större skillnad på effekten. Men jag vet med säkerhet att bilen drog något mindre med V-Power i tanken. rörde sig inte om mycke. men att få en bil som har gått 25 000 mil, sliten bottendel,automat och tung stereo att dra 0.76 landsväg..det är inte så illa pinkat.Då ej  i idiotfart, men inte under hastighets begränsningen heller..låg runt 100-120.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Malmoe SSS -12
2 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Denna tråden har varit uppe att antal gånger...

Mer eller mindre ingen fick längre penis och de som trodde sig få det var ren fixering...

Det testades på en Porsche av det värre slaget, det skiljde 9,8 bhp mellan 95 och V-power, så någon större skillnad när vi inte märka av...

Sorry om jag försöker döda något, tolka inte det som det. V-power var en trend, det är inget som mer än Shell tjänar på, ingen annan!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
alxalx fresh'n'clean
3 januari 2006 · 147 Inlägg

På deras hemsida rekomenderas bensinen för min bil.. så jag provade 20 liter.I nte helt överaskande märktes ingen skillnad.. Hade inte trott det heller men när jag väl var på shell och de inte har någon vanlig 98 oktanig så var det lika bra att prova.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
Klubbmannen
3 januari 2006 ·

Självklart rekommenderades bensinen till din bil på deras hemsida. Dom vill ju sälja den. En polare tankade sin gamla volvo 360 med v-power. Den blev lite mer varvvillig faktiskt, den gick lite piggare helt enkelt. Notera här att jag inte visste att han hade gjort detta, utan när jag åkte med honom frågade jag om han hade gjort nåt med bilen(han kör med gasen i botten hela tiden i stort sett). Först då framgick det att den var tankad med detta.
Annars ska man ju kunna i trimmade turbobilar köra med högre laddtryck utan att riskera spikningar. Det är 99 oktan, och trimfirmorna som har sina steg 1, 2, och 3-program förutsätter att du tankar 98 istället för 95. Tankar du 95 med speedparts steg 3 till min bil(äldre modellen 900), tvivlar jag inte en sekund att det kommer spika vid gaspådrag.

Annars tycker jag att deras steg 3 känns osannolikt. Att ladda 1,1 Bar med originalintercooler känns som över gränsen för vad som är möjligt. Dom "löser" ju dock det med en progressiv btr. Ingen optimal lösning direkt

Senast redigerat av Klubbmannen (3 januari 2006)

jonTe
3 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Resultatet på ett test av V-power är ganska beronde av VAD man åker för bil och NÄR testet utförs.
En modern bil där styrsystemet ligger o reglerar nära spikningsgränsen kan man säkert känna skillnad, speciellt om testet görs en varm sommardag.

MVH Jonas
..............
Kimmen
3 januari 2006 · 245 Inlägg

Bästa är och vänta tills en dag när perfekt luft infinner sig ute och åka och tanka V-power big_smile

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Sharky
3 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Såvida det inte är en S60R....

Då har man så dålig intercooler i orginal att den inte orkar kyla tillräckligt effektiv en varm sommardag för att ens få utlovade 300Hkr.
(0.5 bar i difftryck över IC vid luftmassaflöde motsvarande 300Hkr).

/Göran


jonTe skrev:
Resultatet på ett test av V-power är ganska beronde av VAD man åker för bil och NÄR testet utförs.
En modern bil där styrsystemet ligger o reglerar nära spikningsgränsen kan man säkert känna skillnad, speciellt om testet görs en varm sommardag.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Henko Rallytok
3 januari 2006 · 165 Inlägg

Tjosan.
Tänkte skriva vad jag tycker.
Blanda i Etanol i bensinen ca 30%, då märker man skillnad,
Gav rådet tilen polare som har en A4 turbo som knakade och ryckte lite.
Tankade lite bensin+etanol VIPS så gick bilen bättre.
V-power bara säljsnack. Köp racingbränsle så kommer ni mårka skillnad.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Nattsvart Däck&direkt mekaniker volvo
3 januari 2006 · 6 Inlägg

kan informera om att min bil oavsätt vad folk säger går extremt mkt bättre ok billigare på V-power,å det är vekligen igen ny bil me datastyrdtänding,dock fick ja ställa om tändningen något eftersom motorn fick något högre tomgång på det bränslet!!!!!!men när man märker en sådan skillnad på bensinen som vi gjorde så vet man vad man ska tanka hedanefter!!=P

motorälskande tatuerad galning
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang