Är billiga däck kassa? får man vad man betalar för?

Teljemo E.T phone home...
4 april 2008 · 212 Inlägg

Kollade på däck online efter nya sommardäck.. sökte på 195 / 60 R15
Hittade däck för under 400:-
Vågar man köpa såna billiga.. kan dom vara obalanserade...
en kompis köpte billiga däck och bilen drar åt ena hållet.. kan det bero på billiga däck...

de e jävligt billigt.. men är det bara skit så är det ingen mening...

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
4 april 2008 · 2 009 Inlägg

ja man får vad man betalar för när man köper däck.
Har jobbat med detta så jag vet att det är så helt säker....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
NIzmO Ollikkala Racing
4 april 2008 · 1 724 Inlägg

Inte säkert att billiga däck är billigare när det väl kommer till kritan, dom håller sällan lika länge som ett kvalitetsdäck så när dom billiga däcken är slut går de lite dyrare ofta en bra bit till.
Sen är det även ofta dålig "fabriks balans" på såna vilket betyder att man får lägga på mer vikter än vanligt.

- Time Attack -
WeDo
4 april 2008 · 3 390 Inlägg

Äsch... Jag köpte nya fälgar med så kallade "budget däck" inför förra sommaren... inga som helst fel på dom... klarar LÄTT en säsong till....

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
Wallen Auditok
4 april 2008 · 169 Inlägg

Sen finns det ju en del budget däck som ser snyggt mönstrade ut och verkar rätt så bra, funkar väl bra så länge det e torrt ute, men blir de blött brukar dom vilja få dåligt grepp... Jag köper iallafall aldrig skitdäck till någon av mina bilar...

decib3L Körv
4 april 2008 · 3 535 Inlägg

Ska man bara burna går det väl bra big_smile

Truckdriving Man
Muttley
4 april 2008 ·

köpte nankang på däckonline billiga faktiskt, de var faktiskt bra, och de höll vädligt bra med.

camaro67 Meister
4 april 2008 · 6 763 Inlägg

Däck håller ju ändå inte så lång stund. Iaf inte bak.. Köp de billiga om du inte har så värst stora krav

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sir_Ed
4 april 2008 · 304 Inlägg

Jag hade Federal sommar däck på gamla Civicen som ja köpte hos Infosite. Paketet med 17” fälgar gick på 5000 (=biligt). De hade bra vägegenskaper på både blött och torrt, inget ovanligt slitage heller. smile

Du kan väll ge länk till just dina däck...

Senast redigerat av Sir_Ed (4 april 2008)

I have my own race...
MrTurbo Better than God \o/
4 april 2008 · 1 883 Inlägg

Har man bara som krav att däcken skall vara skapligt runda så kan man köpa vad för skit som helst. Vill dock ha fäste på både torr och våt asfalt samt att de skall hålla minst två år, till normal körning, så skall man köpa lite dyrare däck. Sällan billiga däck fixar allt det....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Muttley
4 april 2008 ·

MrTurbo skrev:
Har man bara som krav att däcken skall vara skapligt runda så kan man köpa vad för skit som helst. Vill dock ha fäste på både torr och våt asfalt samt att de skall hålla minst två år, till normal körning, så skall man köpa lite dyrare däck. Sällan billiga däck fixar allt det....

de nankang jag hade till celican var faktiskt riktigt bra, runda och bra balans, behövdes inte stora vikter alls när vi balansera det. och de hade lätt hållt över 2 år men jag sålde bilen, känner folk som köpt de däcken och är helnöjda faktiskt.
och greppet på de jag hade till celican var riktigt grymt, hade bra karaktär på den bilen faktiskt.

DasAuto
4 april 2008 · 2 751 Inlägg

Köpte LingLong L688 till goflen 225/40/18" däcken har fått bra betyg, jag upplever dom väldigt bra iaf... Har inte haft några problem, tycker dom greppar bra o allt sånt,, Sen o andra sidan hade ja haft en bil med 200hk plus så hade ja nog haft större krav på däck.. Jag kör heller inte på bana eller sådant så jag behöver inte värsting däck..

Vad det gäller kvaliten så tror jag dom håller nästintill lika bra som märkes däck, de tillverkas iaf i dunlops fabrik enligt vad jag har hört...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
torpis Forummoderator
4 april 2008 · 10 576 Inlägg

tkd_rille skrev:
köpte nankang på däckonline billiga faktiskt, de var faktiskt bra, och de höll vädligt bra med.

mja körde nankang ns2 på min 745 TIC. ca 250-270hk och då snackar vi stadskörning, dvs rondeller och liknande, inget burnande eller så. 

däcken slets fort ner till 5mm sen släppte slitbanan från korden, alltså mönstret släppte från stommen....

kass mao.

jag kör Pirelli P Zero Nero på min S40 och är mycket nöjd, bra grepp och bra livslängd trotts 450hk och FWD. Hade Hankook innan och de vart hala som tusan när det var blött ute, så visst är "dyrare" däck bättre.

(Jag anser inte 1100kr för 215/40/17 P zero Nero som dyrt dock, via däckonline)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
4 april 2008 · 946 Inlägg

Man får ALLTID vad man betalar för - oavsett vad det gäller. Däcken är din livförsäkring, snåla inte på det! Köper själv ALLTID kvalitétsdäck.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
FLindgren
4 april 2008 · 5 089 Inlägg

Jobbar med att sälja däck. och ja man får verkligen vad man betalar för. och jag själv åker runt på lågprisdäck och jag tycker dom är ok. men när man har åkt på ettt riktigt däck(lite dyrare) så märker man en jäkla stor skillnad. på torr asfallt funkar nästan vad som helst. men det är på vått underlag som skillnaden kommer fram. mååånga som har åkt av pg.a av att dom har köpt jättebilliga däck till sina dyra fälgar, och tror som kan åka hur fort som helt i en sväng..  så som tidigare talare sa. däcken är din livförsäkrning;)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Teljemo E.T phone home...
4 april 2008 · 212 Inlägg

ok.. tack för tipsen.. ska kolla runt lite mer.. hittade ett ställe här där jag kan köpa o få monterat o hela shitten för 500-600:- däcket.. de e väll ganska ok..

bihfocus
6 mars 2009 ·

Jag hade General däck på min 15". Nu har det gått 3 år sen jag köpte dem och det som blev är att jag visste inte att bilen hade fel hjulinställning så de slets på en sida. Det förstörde dem rejält. Men är det blött är det ingen grepp alls. Kom i en rondell och fy fasen bilen gled åt sidan bara. Så inga general för mig mer iallafall. Vad gäller Nankang och linglong så borde sådana däck vara förbjudna om de är livsfarliga varför sälja något som man kan dö av..

Nästaa däck blir antingen NOKIAN eller FALKEN

Senast redigerat av bihfocus (6 mars 2009)

Ekis!
6 mars 2009 · 1 210 Inlägg

hur många trådar ska de skapas om billiga däck???  tror detta är tredje på en vecka tongue så jag säger så här sök lite innan så kan du ju se vad folk säger i dom andra trådarna om däck online osv... smile

//Ekis!

sir_daniel www.kudoz.se
6 mars 2009 · 3 802 Inlägg

sunny däcken är inte mycket att hurra över, ok grepp på torrt men kassa på blött, hoppas man inte möter en älg i regnet...

oleg Trätekniker
6 mars 2009 · 387 Inlägg

Jag pendlar ca 4000 mil om året och typ hälften är med 20" som jag köpte dom billigaste som jag fick tag på Nangkang eller hur de stavas, Inga som hälst problem med dom, mönstret håller bättre än däcken på 19" ja hade innan och dom var av märket Pirelli.

Folk blir sura för att man är nöjd med billigare saker de tycker jag är kul, ska bara köpa billigaste däcken hedanefter!

Kör man Lungt och fint (normalt) så är dom skit bra i regn.

Finns andra viktigare saker att lägga pengar på!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang