Vilken kärra du byggt ihop! Galet imponerad, tänk om man hade tillgång till din kunskapsbank, då hade jag inte suttit ute i garaget och kliat mig i huvet "vad äre här då?" härligt bygge!
under gårdag kvällen gjorde ja en hjul inställning, ja är inte nöjd med den, blev lite mkt camber bak 2grader måste modda fjäderbenen för att komma ner under 2 grader. Siktade på 1-1,5grader.
under dagen passade ja på byta fram diff och tvätta ur lådan från redlines shockprof. hela dagen gick nästan åt
Tillverkade lite abs givare till min bil. Abs givarna kostar ca 2000-2500 st till quattron. istället köper man givare till a100 o moddar dom lite så spar man 1500-2000 per givare
så ett litet tips om man skall byta olja i sin låda o vill slippa o kladda med oljan, så kan man tillverka en egen växelådspåfyllare. genom att tx köpa biltemas avfettningsspruta för 189:- så tar man bort själva munstyckett o bockar till röret som en krok sen är det bara o pumpa upp sprutan o hänga påfyllningsröret i hålet på lådan o låta det fullas sakta. Ja har extra utrustat min med en bilventil då slipper ja pumpa. Ja brukar trycka i 1,5-2bar säkerhets ventilen öppnar om man försöker trycka i mer.
Igår på Edps i emmaboda körde ja nytt PB, käns som man kan köra lite bättre än så. Det blev bara en repa för mig då ja blåste ut lite olja genom vevhusventen, sen blåryker det lite med.
Ja gjorde on kopmtest på platts o den var ok både varm o kall.
Skruvar till det skrev: Grattis jag har för mig jag sa nåt i stil med att 10:an var inte långt borta förra året eller va det 9:an . Ser ju skitbra ut detta.
Tack förra åres satte ja 10.77 som pb lyckade backa upp den med 10,8 med 210km/h
I år gick ja ut hårt första repan o satte 10,53 med 228km/h så det fins verkligen mos att kunna snifffa på nian.
Idag startade ja upp bilen utan turbo o varm körde den lite för att se om den blå rycker. Kommer nog lägga lite energi på att mäta in mina lash caps det har börjat ticka lite väl mkt tycker ja.
Sen skall ja bygga en till race motor vid sidan om som en extra motor just in case
nu har ja handlat lite stakar, o ramöverfalls bultar.
rev motorn för en tid sen, efter att ja länge grubblat över min maskin. Bestämde mig idag att riva o kontrolera den. Ja köpte mig ett endoscop som ja fick igår o det var nog det som avgjorde att ja skulle riva maskin.
bara lite bultar kvar här
Ganska mkt kox på kolvtopparna = inte bra...
Sen var det mkt olja i avgas systemet såg ja..
Kassa ventil styrningar troligtvis trodde ja, visade sig va ventiltätningarna.
Dom coatade ram och vevlagrerna ser bra ut.
I förbrännings rummet fans det kox.
Look no engine.
Snart allt ur plockat.
En av kolvarna som ja plockade ut. Mätte upp block o kolvar dom va ok.
plockar ur tryckarna o lach capsen,
Det är bra om man kan förvara alt så man vet vart dom suttit
sen åker ventilerna ut.
pulver lackat lite detaljer, snygg finish som fn.
nya ventiltätningar
40 knaster o 20 ventiler, fjädrar.....
Kolvar redo o ploppas i blocket.
botten delen snart klar, har moment 22 dragit bultarna för ram o stakarna, samt limmat, gördlen med blacktight.
slipat lash caps hela dagen fy fn va tråkigt det är, men det blev perfekt