Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

Severin
6 maj 2008 · 1 587 Inlägg

Jag satt o fundera en dag i grov ilska vad man ska göra åt detta... Man ska fan starta protester.. ta ut bilarna o blockera RV40 typ som går mellan gbg o Borås... O sen E6 som går till Oslo och neråt mot malmö från gbg.. jag hade fan velat dra igång nåt sånt.. Men hur många är seriösa på det o hänger på mig liksom ?? sad De som är seriösa säg bara till smile

Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

A: Det var trafikförsäkringspremien som gick upp 30%, inte allt, men visst fel va de ändå smile
B: Att ungdomar är så jävla dumma att de handlar över sina tillgångar är faktiskt inte moderaternas fel, det är ungdomarna själva

terazzi
6 maj 2008 ·

Ellertz skrev:

Phaetoon skrev:

terazzi skrev:
Det e ju politiker så gissar på dem hade bötfällt alla.. vi lever ju desvärre i moderaternas styre ett tag till.. sjukt hur man kan förstöra så mkt på så pass kort tid ^^ sånt kan bara en moderat lyckas med tongue

Inte för att jag har märkt speciellt mycket av vad dom har förstört faktiskt.
Har mest märkt av dom positiva sidorna om jag ska vara ärlig. Speciellt att högerblocket lyckats med att få företagen att anställa folk. Färre folk är arbetslösa och färre är i åtgärder och färre antal personer blir förtidspensionerade.

Däremot så tycker jag att dom har svikit när det gäller bensinskatten. Jag tycker att dom borde införa en momsfri fossilbränsleavgift på bensinen som inte ökar med bensinpriset. Dessutom kan en avgift vara öronmärkt till ett visst speciellt ändamål, vilket inte en skatt kan vara.

Jag tycker att dom borde öronmärka en eventuell fossilbränsleavgift till att bekosta en subventionering av miljöbränslekonvertering av äldre bilar. Tänk om man kunde få 5000:- för att konvertera en bil till etanol-, biodiesel/raps- eller biogasdrift. Sen kanske man kunde subventionera vissa miljöbränsleprojekt?

ja har bara märkt negativa saker om ja ska vara ärlig... vipps så blev bilförsäkringen 30 % dyrare i form av en skatt på den, sen hörde ja på radion att under 2007 hamnade flesta unga hos kronofogden på 30 år eller vad de var.. :S

Ja då är det illa sad skulle inte förvåna mig sad
blir väl o köpa en micra så man har råd med bensinen ^^ haha

Phaetoon
6 maj 2008 · 8 156 Inlägg

terazzi skrev:
prakt exempel e ju vägtullarna i sthlm.. drog in ofantligt med pengar ju.. o blev det bättre vägar av dem? ne..

Vägtullarna kostade ju lite mer än dom smakade. Kommer ta ett antal år innan dom börjar gå med vinst. Dom drar in några hundra miljoner varje år och sen försvinner en del av dessa intäkter i driftskostnader. Sen måste man ju betala av på investeringarna som gick på ett par miljarder. Själv så anser jag att vägtullsförsöket i Sthlm var ett pengaslöseri av stora mått.
Dessutom har ju intäkterna gått till bättre kollektivtrafik i Sthlm. Känns ju inte riktigt som om arbetspendlarna fått det bättre?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Severin skrev:
Jag satt o fundera en dag i grov ilska vad man ska göra åt detta... Man ska fan starta protester.. ta ut bilarna o blockera RV40 typ som går mellan gbg o Borås... O sen E6 som går till Oslo och neråt mot malmö från gbg.. jag hade fan velat dra igång nåt sånt.. Men hur många är seriösa på det o hänger på mig liksom ?? sad De som är seriösa säg bara till smile

Ställer mig gärna på tvären ett tag iaf smile Ändå arbetslös just nu haha tongue
Kan ta E20 som låter partille, lerum, floda, alingsåsare osv komma till stan. Lär märkas på morgonen om man säger så...

Senast redigerat av Mortalis (6 maj 2008)

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 maj 2008 · 4 529 Inlägg

Severin skrev:
Jag satt o fundera en dag i grov ilska vad man ska göra åt detta... Man ska fan starta protester.. ta ut bilarna o blockera RV40 typ som går mellan gbg o Borås... O sen E6 som går till Oslo och neråt mot malmö från gbg.. jag hade fan velat dra igång nåt sånt.. Men hur många är seriösa på det o hänger på mig liksom ?? sad De som är seriösa säg bara till smile

jag är på till 110% och lite till
grymt trött på denna skit politik


jag har traktor och 20 meters släp til lden som jag kan ställa på E4an mot Jönköping haha

Senast redigerat av Team-Adolfsson (6 maj 2008)

Phaetoon
6 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Ellertz skrev:
ja har bara märkt negativa saker om ja ska vara ärlig... vipps så blev bilförsäkringen 30 % dyrare i form av en skatt på den, sen hörde ja på radion att under 2007 hamnade flesta unga hos kronofogden på 30 år eller vad de var.. :S

Det var väl bara en överflyttning av kostnaderna så att bilförsäkringen bär sig själv så att inte staten behöver skjuta in pengar? Så om folk kör bättre så lär den kostnaden minska. Rätt tänkt, men den bilförsäkringen slår ju ganska så hårt mot ungdomar.
Sen när det gäller kronofogden så har det väl mer med att göra med missbruk av mobiltelefonabonnemang och sms-lån?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Severin
6 maj 2008 · 1 587 Inlägg

Jag ska fan me försöka dra igång nåt.. Åtminstone i Borås och Gbg kanske om man lyckas.. Ja har ett helt crew som kanske supportar mig big_smile hehe men de skulle vara jävligt bra om vi gjorde de för att visa att vi bryr oss liksom.. SKa man låta dom göra vad dom vill med oss :S jävla idoter..

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 maj 2008 · 4 529 Inlägg

Severin skrev:
Jag ska fan me försöka dra igång nåt.. Åtminstone i Borås och Gbg kanske om man lyckas.. Ja har ett helt crew som kanske supportar mig big_smile hehe men de skulle vara jävligt bra om vi gjorde de för att visa att vi bryr oss liksom.. SKa man låta dom göra vad dom vill med oss :S jävla idoter..

jag kommer gärna till borås eller Gbg inte så farligt långt
men dra igång nåt lovar at det kommer komma en jävla massa bilar

Phaetoon
6 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Mortalis skrev:
Från 1a juli 2008 skall du kunna etanolkonvertera din bil lagligt och med konverteringssatser som är godkända samt auktoriserade firmor som utför konverteringen. Dock får du inget bidrag för att göra det.

Visst är det bra? Man tycker ju att en sådan bra sak borde kunnat införas bra mycket tidigare, men mp drev väl inte den miljöfrågan speciellt hårt. Dom är ju inte direkt kända för att vara bilvänner.
Jag anser iaf att man kunde subventionera konverteringar. Någonting bra (och bilrelaterat) kan väl bensinskatten ändå gå till?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Japp de gör de säkerligen, bara fixa en eller flera platser där folk skall samlas som vill vara med, sen åker man ut o gör blockaden samtidigt.

Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Phaetoon skrev:

Mortalis skrev:
Från 1a juli 2008 skall du kunna etanolkonvertera din bil lagligt och med konverteringssatser som är godkända samt auktoriserade firmor som utför konverteringen. Dock får du inget bidrag för att göra det.

Visst är det bra? Man tycker ju att en sådan bra sak borde kunnat införas bra mycket tidigare, men mp drev väl inte den miljöfrågan speciellt hårt. Dom är ju inte direkt kända för att vara bilvänner.
Jag anser iaf att man kunde subventionera konverteringar. Någonting bra (och bilrelaterat) kan väl bensinskatten ändå gå till?

Mjo jag mailade faktiskt Miljöpartiet och frågade detta för ett bra tag sen och de sa att de hade ett liknande förslag som skulle fram (man vet ju inte om det är sanning men de e iaf vad de sa).
Vill de verkligen att folk skall skippa bilen och åka miljövänligt, ge 10 000kr i premie till alla som åker kollektivt och kan uppvisa att de gjort de, då jävlar slipper de bilar kan ja lova tongue  10 papp på en bil för 200k osv gör inte mkt, men 10 lax för en som åker buss/spårvagn/tunnelbana/tåg, de märks

Senast redigerat av Mortalis (6 maj 2008)

Severin
6 maj 2008 · 1 587 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Severin skrev:
Jag ska fan me försöka dra igång nåt.. Åtminstone i Borås och Gbg kanske om man lyckas.. Ja har ett helt crew som kanske supportar mig big_smile hehe men de skulle vara jävligt bra om vi gjorde de för att visa att vi bryr oss liksom.. SKa man låta dom göra vad dom vill med oss :S jävla idoter..

jag kommer gärna till borås eller Gbg inte så farligt långt
men dra igång nåt lovar at det kommer komma en jävla massa bilar

Neeh de e inte långt alls.. Men min ide är att de händer i sverige i flera städer samtidigt.. Liksom att man spärrar av vägar på flera håll över hela sverige på samma dag.. De skulle chocka alla dessa idotiska politiker.. Det är min ide men det behövs ju organisatörer i varje stad som ska spärra väg.. Hur många är beredda att ta på sig en sån uppgift att organisera ett sånt här sorts protest liksom ... det är frågan smile !

Calle bromsskiva
6 maj 2008 · 47 Inlägg

det tråkiga är att hela europa har ungefär samma bensin pris, farsan är utomland lite titt som tätt å han kollar på det vart han än åker å enligt han då så är det samma pris + - några ören. sen när han var ung så tjänade han en 5a i timmen å soppan kosta typ 4 spänn idag tjänar man i samma ålder ca 90-100kr timmen så ni kan ju räkna ut hur det ser ut i jämförelse. men vist det är dyrt att tanka i dag men å andra sidan har man ju funderat ska man klaga när man självmant åker en bil me mycke hästar som drar mycke, man kan ju allti köra en prius eller nå annat tråkigt, det kostar att dansa på stan så äre juh.

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 maj 2008 · 4 529 Inlägg

Severin skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Severin skrev:
Jag ska fan me försöka dra igång nåt.. Åtminstone i Borås och Gbg kanske om man lyckas.. Ja har ett helt crew som kanske supportar mig big_smile hehe men de skulle vara jävligt bra om vi gjorde de för att visa att vi bryr oss liksom.. SKa man låta dom göra vad dom vill med oss :S jävla idoter..

jag kommer gärna till borås eller Gbg inte så farligt långt
men dra igång nåt lovar at det kommer komma en jävla massa bilar

Neeh de e inte långt alls.. Men min ide är att de händer i sverige i flera städer samtidigt.. Liksom att man spärrar av vägar på flera håll över hela sverige på samma dag.. De skulle chocka alla dessa idotiska politiker.. Det är min ide men det behövs ju organisatörer i varje stad som ska spärra väg.. Hur många är beredda att ta på sig en sån uppgift att organisera ett sånt här sorts protest liksom ... det är frågan smile !

är ju bara att försöka dra igång nåt
att blocka E4an gör ju en jävla massa
men stockholm gbg och kalmar sen öresundsbron skulle blockas wink

Ellertz Norrlänning
6 maj 2008 · 1 453 Inlägg

Ja är lätt på att blocka nån väg... De är ju inte precis dödsstraff för nått sånt smile  I sundsvall går ju hela E4an rakt igenom staden så här rräcker det med 3-4 bilar så är hela E4an båda riktningarna låsta..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 maj 2008 · 4 529 Inlägg

Ellertz skrev:
Ja är lätt på att blocka nån väg... De är ju inte precis dödsstraff för nått sånt smile  I sundsvall går ju hela E4an rakt igenom staden så här rräcker det med 3-4 bilar så är hela E4an båda riktningarna låsta..

japp likadan i Jönköping rcker ju med 10-20 bilar för att stänga ner där ^^ cool

Hamilton
6 maj 2008 · 8 864 Inlägg

Den här frågan har tagits upp i flera trådar tidigare, finns även en namninsamling i en tråd.
Alla dessa trådar rinner ut i sanden så även denna, frågan är bara efter hur många sidor.......

Fotograf på tierpidag.se
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 maj 2008 · 4 529 Inlägg

Hamilton skrev:
Den här frågan har tagits upp i flera trådar tidigare, finns även en namninsamling i en tråd.
Alla dessa trådar rinner ut i sanden så även denna, frågan är bara efter hur många sidor.......

tror att det är så att när nån har kommit så långt att dom ska åka så kommer nog en hel del hänga på sen
men folk är nog lite för rädda av sig vill inte få böter å skit

NxV ElectroRaggare
6 maj 2008 · 883 Inlägg

Bättre att mailbomba politikerna?
Ring och tjata och gnata, skicka brev och mail.
Om alla medlemmar på garaget skulle skicka ett mail om dagen i 2 veckor skulle de få över 1 miljon e-mails. + lite telefonsamtal och hederliga brev big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang