Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

laika
6 maj 2008 · 410 Inlägg

tobee skrev:

laika skrev:
Det är klart det är oljebolagens fel jag menar du som individ kan ju alldrig ha något som helst ansvar någonsin. Riktigt så är det inte, alla har sin kollektiva skuld i det hela med tanke på att samhället är spegling av människorna som agerar inom det. Du har din beskärda del i det hela. Bara en sån simpel sak som att du klankar ner på miljöpartiet utan att ha den minsta susning om vad dom står för tyder på att du är skyldig till skiten. Sen så är det väl bara att kolla på hur många bilar du har ägt du kan max ha haft körkort i 5år och under denna tiden har du lyckats komma in på din 5:e bil. Och för tillfället har du en BMW 330 inte precis det bästa alternativet om du nu vill vara så duktig och visa genom din konsumtion att du faktiskt vill ha en produkt som är hållbar ur miljöperspektiv. Så du är definitivt en av bovarna i det hela.

Tillbaka till ämnet. Jag erkänner min dubbelmoral, har jag fan gjort från första inlägget i denna diskussion bara genom att delta i den! Frågan är om du gör det? Har du nån som helst aning om hur svenskarna på landet har det? Det är lätt för dig att sitta och propagera för höjda bensin och dieselskatter, du bor ju förfan i göteborg! Nu vill jag att du med egna ord formulerar hur du tycker att barnfamiljerna i byarna 5 mil utanför Falun ska lösa resorna till och från arbetet. Till och från träningarna osv osv. Det finns ingen kollektiv trafik så dom måste alltså köra bil...  Deras bil drar 0.8/mil bara för att dom är TVUNGNA att ha en bil som kan transportera 6 personer. Det är fullt realistiskt att dessa människor har behovet att åka denna sträcka på 5 mil i snitt 4 ggr per dag mån-fre. Räknar man lite snabbt är detta en kostnad på 4500:- per månad med 95 oktan... Jävligt mkt pengar för en barnfamilj.
Det är detta som jag blir så förbannad på. Man måste ju vara realist!! Det går inte att bara höja skatterna och tro att folk ska börja köra mindre. Det är fan jävligt få som är som jag och som mest kör för nöjes skull! Du står för en så otroligt vacker ideologi, tycker du inte synd om dessa människor som inte har något alternativ? Tycker du inte att dessa barn ska få en likadan uppväxt som barn som bor i stan och som kan ta bussen till tärningen? Är det inte PRECIS samma sak som att sänka inkomsten för bidragstagare??? Jag ser iaf ingen moralisk skillnad...

Och du ska snacka om solidaritet... Skrattretande

Fixa fram alternativ innan man lägger mer straffskatt på folk som redan ligger. Fan nu låter jag som en sosse. Men hör nog inte till någon ideologi. Försöker dock vara realist så gott det går

Nu har vi nog missuppfattat lite. Jag sa aldrig att jag är så otroligt mycket bättre och påstått att alla världens problem kommer lösa sig om vi tokhöjer alla världens avgifter. Men du utgår i ditt resonemang att dom som bår 5 mil från falun måste bo 5 mil från falun det är ingen som tvingar kvar dom där. Att det inte finns bostäder i tätorter är ytterligare ett problem som hör ihop med privatisering. Så jag har faktiskt lite svårt att tycka synd om dom som bor ute på landet då dom inte måste bo där. Visst det är inte lätt att flytta men då kan man inte heller gnälla om att det är dyrt att pendla där något som man får ta hänsyn till när man flyttar långt från samhällena. Så deras behov är mer ett behov som styrs av lyx. Sen kan man undra varför någon som måste köra såna långa avstånd inte köper sig en dieselbil. Sen så tycker jag fortfarande att man måste ta till radikala medel för att få något gjort. Du tror inte att alla dom som var emot kärnkraftsavveckling påstodd att vi skulle vara strömlösa och andra korkade argument. Det är samma disskusion igen fast om fossila bränslen tokhöj skiten så kommer alternativen dyka upp direkt.

Alla pålästa människor som jag har talat med (läs högskoleutbildade inom samhäll/teknik) säger att utsläppsrätter och koldioxidskatterna speglar inte realkostnaden. När vi köper bränslen betalar vi inte för att rensa upp efter oss då skulle inte bensinen vara så billig. Det är en mycket högre kostnaden för att säkerställa att vi inte lämnar efter oss en förstörd planet som inte speglar sig i priset och då höjer man skatten för att det är en kostnad som staten (läs samhället) måste ta. Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt är ett helgon eller bättre än det samhället jag rör mig i. Men jag har iallafall funderat över mina val t.ex. så har jag ungefär 20km enkel varje dag för att ta mig in till högskolan. Skulle jag ta kollektiven så förlorar jag 1 timma per dag minst (då trafiken flyter bra) detta är tid som jag värderar så högt att jag har inget emot en prishöjning på bensinen för det är tid som jag mycket hellre spenderar på studierna som faktiskt generar en vinst för landet i långa loppet. Men jag undviker att konsumera produkter som klart och tydligt står för onödig förstörelse (tankar aldrig på shell, köper aldrig nått från coca cola, undviker flyg m.m.)

Skoda Fabia (2000)
laika
6 maj 2008 · 410 Inlägg

Malm3n skrev:
Sverige ska alltid vara så jävla bra och visa att vi 'är bäst på det här och det är och ska hela tiden spela någon sorts superhjälte!. men faktum är att om vi ser på hela världens koldioxidutsläpp så står Sverige enast för 1%.. varför ska vi alltid spela superhjälte när Sverige ändå aldrig vågar säga emot eller göra något åt världsiga problem... kolla bara under andra världskriget då alla fick springa genom vårt land utan att vi satte stopp.. nä vi vill inte ha något problem.. vi är Neutrala..

Sverige är ett skitland rent politiskt! speciellt nu när Alfons Åberg är vid makten och spelar allan!!!!!!!!!!

Det är snarare så att vi i sverige har för höga tankar om oss själva. Vi tror vi är bäst på miljö men det är vi inte det är en ganska fin bild som politikerna har lyckats måla upp för skydda varumärket sverige. Tittar vi på vettiga siffror över hur mycket vi släpper ut så står vi för mycket mer än 1%. Det är 1% av det totala men slå ut det på varje enskild individ så ser du att vi står för jävligt mycket anta att sverige står för 1% av totalen dela det på 9 miljoner så får du ung. 1,11ggr tio upphöjt i -11% ta nu den något överdrivna siffran på 20% på kinas befolkning vilket är otroligt mycket mer än dom står för så får du att varje kines står för ung. 1,66ggr tio upphöjt i -12% det är en faktor tio mellan varje svenska och varje kines men gapet är betydligt större än så. Då har vi inte heller räknat med hur mycket sverige har släppt ut sedan industrialiseringen då vi hade mycket mycket tung industri metallbearbetning och pappermasseindustri. Helt plöstligt så märker du att lilla sverige är inte så oskyldiga som vi tror. Sedan så gör länder som tyskland mycket mer. Där man har satt ut en skatt på all el som går direkt till att subventionera köpet för privatpersoner av solceller och vindkraftverk. Denna reform har lett till en explosionsartad expansion av solceller i tyskland och där var det inget tjafs om någon extra skatt utan hela samhället accepterade det för att det ledde till nått bra.

Skoda Fabia (2000)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 maj 2008 · 5 753 Inlägg

en fråga, vart kostar soppan över 13kr i sundsvall?? på jet kostar den iaf "bara" 12,64kr smile

Senast redigerat av _Glenne_ (6 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Gloremir hmmmm
6 maj 2008 · 1 094 Inlägg

jag tankade 98 idag för 12.36 på preem i katrineholm. men tycker ändå det är dyrt efter att jag såg ett inslag på tv. där tog dom upp bensin priserna i alla länder i europa. sverige är näst dyrast på bensin i hela europa om man räknar med skatterna som är på den. men om man tar bort den skatterna så är sverige billigast i hela europa. vi ligger ca 1-3öre billigare än resterande europa. så visst fan är det dyrt. och priset utan skatt för bensinen (enligt programmet" är 3.60kr så ca 10kr i skatt / liter. snart får fan regeringen ge sig. dom kan inte påstå att folk kommer köra mindre bil för att priserna stiger. vissa personer kan inte välja kolektiv trafiken. jag är 1 av dom. ska jag ta mig till arbetet som ligger 5 mil bort så tar jag bilen. skulle jag åka buss så får jag antingen ta natt bussen så jag är framme 3 timmar innan jag börjar. eller så får jag ta morgon bussen o vara där 1 timme och 30 min för sent till jobbet. det finns MÅNGA som sitter i samma situation som mig. men sen att det finns folk som bor i någon stad och jobbar i samma stad och tar bilen till jobbet kan jag inte förstå. ser folk dagligen som tar bilen hemifrån sig till sitt jobb när dom kunnat cyckla den biten på 10 min. sånna personer är dom som borde betala 20kr / liter bensin o vi som verkligen behöver använda bilen borde betala kanske 7-8kr detta är iaf vad jag tycker o det står jag för. vill folk klaga så får dom.

mvh

Björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
J-Amundson
6 maj 2008 · 37 Inlägg

Hehe aa soppan är lite väl... "men ja tankar ändå bara för en hundring" big_smile haah skojja.. tongue man orkar ju inte åka bussss tar ju flera timmar att komma dit man ska..menmen

Turbofemma blire nog :)
richardoo290 VOLVO for life..
6 maj 2008 · 2 113 Inlägg

Gloremir skrev:
jag tankade 98 idag för 12.36 på preem i katrineholm. men tycker ändå det är dyrt efter att jag såg ett inslag på tv. där tog dom upp bensin priserna i alla länder i europa. sverige är näst dyrast på bensin i hela europa om man räknar med skatterna som är på den. men om man tar bort den skatterna så är sverige billigast i hela europa. vi ligger ca 1-3öre billigare än resterande europa. så visst fan är det dyrt. och priset utan skatt för bensinen (enligt programmet" är 3.60kr så ca 10kr i skatt / liter. snart får fan regeringen ge sig. dom kan inte påstå att folk kommer köra mindre bil för att priserna stiger. vissa personer kan inte välja kolektiv trafiken. jag är 1 av dom. ska jag ta mig till arbetet som ligger 5 mil bort så tar jag bilen. skulle jag åka buss så får jag antingen ta natt bussen så jag är framme 3 timmar innan jag börjar. eller så får jag ta morgon bussen o vara där 1 timme och 30 min för sent till jobbet. det finns MÅNGA som sitter i samma situation som mig. men sen att det finns folk som bor i någon stad och jobbar i samma stad och tar bilen till jobbet kan jag inte förstå. ser folk dagligen som tar bilen hemifrån sig till sitt jobb när dom kunnat cyckla den biten på 10 min. sånna personer är dom som borde betala 20kr / liter bensin o vi som verkligen behöver använda bilen borde betala kanske 7-8kr detta är iaf vad jag tycker o det står jag för. vill folk klaga så får dom.

mvh

Björn

håller med, bor man på landet ska man få lite rabatt på bensinen..
dem som bor i stan kan gott pendla o åka spårvagn hmm

helst ska alla slippa de höga priserna men vafan, man ska väll inte behöva flytta/sälja bilen bara för att regeringen höjer skatten?

räkna ut hur mkt skatt staten måste få in varje år.. hur mkt av det går egentligen till vettiga saker som tex: sjukvård, försvar, vägar och miljö? ........ spara in på all skit vår skatt går till så ska ni se att regeringen inte behöver höja bensinen ännu mer!

richardoo290 VOLVO for life..
6 maj 2008 · 2 113 Inlägg

J-Amundson skrev:
Hehe aa soppan är lite väl... "men ja tankar ändå bara för en hundring" big_smile haah skojja.. tongue man orkar ju inte åka bussss tar ju flera timmar att komma dit man ska..menmen

aa, sätena är ofta små och trånga.. så ska de alltid komma en jäkla ful gubbe som stinker o sätta sig brevid en.. det tar tid och kostar en hel del faktiskt.. ne.. ska man en liten bit äre ok, men sitta på buss flera timmar per dag går ja inte me på!

Snoppen
6 maj 2008 · 543 Inlägg

NxV skrev:
Var glad att du inte kör bigblock varje dag hmm

Det är ju iallafall ditt eget val..

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
bushmyra
6 maj 2008 · 782 Inlägg

richardoo290 skrev:

J-Amundson skrev:
Hehe aa soppan är lite väl... "men ja tankar ändå bara för en hundring" big_smile haah skojja.. tongue man orkar ju inte åka bussss tar ju flera timmar att komma dit man ska..menmen

aa, sätena är ofta små och trånga.. så ska de alltid komma en jäkla ful gubbe som stinker o sätta sig brevid en.. det tar tid och kostar en hel del faktiskt.. ne.. ska man en liten bit äre ok, men sitta på buss flera timmar per dag går ja inte me på!

Håller med till hundra procent.. vi får väl störta regeringen!!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Gloremir hmmmm
6 maj 2008 · 1 094 Inlägg

jag kan ju säga om inget förändras så blir det att antingen sälha T5-R:en eller köpa en pendlar bil. för detta funkar fan inte snart. och ps jag bor ej på landet. bor i stan men pendlar till nästa stad för har jobb där. tänker heller inte flytta då jag och min fru + vårat barn trivs i denna stad. (svårare att flytta på sig när man har familj) och nej det går inga direkt tåg mellan städerna. då får jag åka upp till södertälje o vända o då är jag 2 timmar sen till jobbet tongue

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
NxV ElectroRaggare
6 maj 2008 · 883 Inlägg

Snoppen skrev:

NxV skrev:
Var glad att du inte kör bigblock varje dag hmm

Det är ju iallafall ditt eget val..

jepp. smakar det så kostar det.  Det är alltid kul att gnälla på folk som gnäller på bensinpriset. jag gnäller jag med, men likförbannat kör jag en bil som slurpar mycket bensin.




Och kom nu inte dragandes med nått jävla miljösnack, jag har en liten bil jag kör med åxå, alltid ecodriving, återvinning, sortering, you name it. Jag gör det man bör för miljön, utom att sälja min bil.

Senast redigerat av NxV (6 maj 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
tobee
7 maj 2008 · 735 Inlägg

laika skrev:
Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Här slår du verkligen huvudet på spiken. Dom här raderna visar verkligen vilka två olika världar vi lever i. Tror du verkligen på fullaste allvar att man kan tvinga in folk i storstäderna? Hur tror du dessa människor kommer att känna sig? Det är ett skrämmande sätt att argumentera på och väldigt osolidariskt. Men det är precis vad som sker. Folk blir tvingade att bo någonstans där dom inte trivs. Alla kan inte trivas i storstan, själv får jag panik efter runt en vecka i stockholm och det är verkligen så att jag MÅSTE därifrån. Människor måste få vara olika...  Annars blir dom olyckliga å ja, då får samhället ett annat problem att ta tag i. Politikerna borde utgå från att dom "tröga" småortsfolket inte vill ändra sig, för så är det faktiskt...

Du verkar verkar vara blivande akademiker och ganska påläst. Men jag kan inte ta dig riktigt på allvar för som så många andra som läser mycket så faller dom eget grepp. Du ser helt enkelt inte verkligeheten som den är. För mycket fakta, för lite vett. Ut å träffa vanliga människor som berörs istället, så kanske du får en liten annan syn på det hela. Du argumenterar för saker som för mig är orealistiskt då jag försvarar lanedsbyggden. Då blir det hela ganska trångsynt och tråkigt. Är du lite miljöpartist kanske? wink Å nej, det var ingen komplimang...

Ellertz Norrlänning
7 maj 2008 · 1 453 Inlägg

_Glenne_ skrev:
en fråga, vart kostar soppan över 13kr i sundsvall?? på jet kostar den iaf "bara" 12,64kr smile

98 oktan, okQ8 bydalen, vid coop tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Braather (none)
7 maj 2008 · 1 725 Inlägg

Får bli att cykla mer för min del :S

--Lev i går som det vore i morgon--
Tonton
7 maj 2008 · 29 Inlägg

Ellertz skrev:

Kesler skrev:
stog ju i tidningen för inte så länge sen att soppan ska upp till 13.50 inom kort :S

Precis.. de värsta ä'r att dom skyller på att det är för mijön när soppan kostar 4-5 kr i ex USA..  Men men, de kommer sluta med att alla norr om sthlm får sluta köra bil hmm

Jag e sugen på att skippa caten på bilen, i ren protest.. Hade kanske funkat om ett stor antal hade gjort det samma...

NxV ElectroRaggare
7 maj 2008 · 883 Inlägg

tobee skrev:

laika skrev:
Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Här slår du verkligen huvudet på spiken. Dom här raderna visar verkligen vilka två olika världar vi lever i. Tror du verkligen på fullaste allvar att man kan tvinga in folk i storstäderna? Hur tror du dessa människor kommer att känna sig? Det är ett skrämmande sätt att argumentera på och väldigt osolidariskt. Men det är precis vad som sker. Folk blir tvingade att bo någonstans där dom inte trivs. Alla kan inte trivas i storstan, själv får jag panik efter runt en vecka i stockholm och det är verkligen så att jag MÅSTE därifrån. Människor måste få vara olika...  Annars blir dom olyckliga å ja, då får samhället ett annat problem att ta tag i. Politikerna borde utgå från att dom "tröga" småortsfolket inte vill ändra sig, för så är det faktiskt...

Du verkar verkar vara blivande akademiker och ganska påläst. Men jag kan inte ta dig riktigt på allvar för som så många andra som läser mycket så faller dom eget grepp. Du ser helt enkelt inte verkligeheten som den är. För mycket fakta, för lite vett. Ut å träffa vanliga människor som berörs istället, så kanske du får en liten annan syn på det hela. Du argumenterar för saker som för mig är orealistiskt då jag försvarar lanedsbyggden. Då blir det hela ganska trångsynt och tråkigt. Är du lite miljöpartist kanske? wink Å nej, det var ingen komplimang...

tobee: Du har så rätt.

Tyvärr är det ofta så att folk som bor i storstäder har noll respekt för oss som väljer att bo på mindre orter.
Jag skulle ALDRIG vilja bo i en storstad, och jag har som de flesta andra trångsynta svenskar svårt att förstå dem som inte är i samma situation som jag, -dvs de som bor i storstad och kör bil när det finns bra kommunikationer. 
Här hos mig existerar det inte. Utan bilen här så är man strandad och bortglömd.
Såhär kommer det alltid att vara, och tyvärr finns det nog inget bot mot trångsynta människor.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
NxV ElectroRaggare
7 maj 2008 · 883 Inlägg

Tonton skrev:

Ellertz skrev:

Kesler skrev:
stog ju i tidningen för inte så länge sen att soppan ska upp till 13.50 inom kort :S

Precis.. de värsta ä'r att dom skyller på att det är för mijön när soppan kostar 4-5 kr i ex USA..  Men men, de kommer sluta med att alla norr om sthlm får sluta köra bil hmm

Jag e sugen på att skippa caten på bilen, i ren protest.. Hade kanske funkat om ett stor antal hade gjort det samma...

dålig ide faktiskt.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Ellertz Norrlänning
7 maj 2008 · 1 453 Inlägg

Visst klagar vi mycket i sverige.. men Svinfeldth tjänar nästan 110 000 kr / månaden.. Centerkärringen tjänar ännu mer.. Är det rätt?  Tror du dom nånsin kollar på pumpen när dom tankar? 

och nu för att klaga på moderaterna.. skulle ja vara förmögen skulle ja mer än gärna betala förmögenhetsskatt, Om man har flera miljoner som ligger på banken och samlar damm, ska man inte kunna ge några kronor extra då för att ge några kronor extra till nån ensamstående mamma med 3 barn som knappt har råd att äta... This is fucked up !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Calle bromsskiva
7 maj 2008 · 47 Inlägg

Kryddan skrev:
I Kina öppnas ett nytt kolkraftverk varannan vecka. Det är säkert bra för växthuseffekten.

Ett annat sätt att protestera på kanske kunde vara om alla lät bilen stå ett dygn/vecka. Protestera där det känns. Visst, jag förstår att inte alla kan. MAn måste ta sig till arbete t.ex.

här har vi ett vettigt alternativ en tyst laglig protest oljebolagen förlorar miljoner på bara en vecka där skulle det slå hårt. synd bara att det i praktiken skulle vara svårt att få det hela att lira 100%

Snoppen
7 maj 2008 · 543 Inlägg

NxV skrev:

Snoppen skrev:

NxV skrev:
Var glad att du inte kör bigblock varje dag hmm

Det är ju iallafall ditt eget val..

jepp. smakar det så kostar det.  Det är alltid kul att gnälla på folk som gnäller på bensinpriset. jag gnäller jag med, men likförbannat kör jag en bil som slurpar mycket bensin.




Och kom nu inte dragandes med nått jävla miljösnack, jag har en liten bil jag kör med åxå, alltid ecodriving, återvinning, sortering, you name it. Jag gör det man bör för miljön, utom att sälja min bil.

Nejnejnej, jag själv ska snart köpa en jänk med stor v8 och vara årets värsta miljöbov cool

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang