Abs Bromsar???

mrsalkin
14 januari 2006 · 1 Inlägg

hejsan allt gott folk! är ny här och inte så haj på bilar smile nu är det så att jag först och främst söker en instuktionsbok till en opel calibra 2,0 års 91. vart kan jag skaffa det?

sen är det ABS-bromsarna då! jo min abs lampa lyser i bilen och jag har ju ingen instruktionsbok så kan ej kolla vad det kan vara. nån som vet eller har några tips?

sen är det ett dimljus fram som ej fungerar har jag sett, då undrar jag hur man byter det? tittade lite snabbat men kom ej på hur jag skulle gå till väga, jag fick liksom inte upp själva lampan eller hela enheten. nån som har ngt knep?

tacksam för svar mvh Niklas "tummen mitt i handen" wink

camaro_mannen
14 januari 2006 · 27 Inlägg

att abs lampan lyser beror på att abs bivaren inte har någon singnal (kan inte avgöra om hjulet snurrar eller är låst) börja med att skruva bort dom och rengör dom med sprit funkar dom fortfarande inte så är det byte av givarna/givaren som gäller!

vad gäller opel har jag ingen anning!

JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

En instruktionsbok borde inte vara allt för svår att få tag på tongue dock så tror jag att du får tag på den på tyska, men har du läst lite tyska så är det ingen svår bok wink

ABS-lampan lyser när ABS-bromsarna inte fungerar! Så för att ta reda på om det är ABS:en som har något fel, eller bara lampan/givaren, så är det bara att nita på snö/is wink låser sig bromsarna, då borde du nog lämna in bilen till en verkstad för att få bukt med problemet tongue Men om ABS:en hackar på som den ska vid hård inbromsning på halt underlag, så är det nog lampan eller givaren som har fått något fel tongue

Vad dimljuset "anbeträffar" (kan man säga så? tongue), så borde du nog titta en gång till på det tongue
Det borde nog gå att byta brännare i det tongue

Lycka till smile

jonTe
16 januari 2006 · 5 710 Inlägg

camaro_mannen skrev:
att abs lampan lyser beror på att abs bivaren inte har någon singnal (kan inte avgöra om hjulet snurrar eller är låst) börja med att skruva bort dom och rengör dom med sprit funkar dom fortfarande inte så är det byte av givarna/givaren som gäller!

Det finns iosf andra fel som kan orsaka lysande lampa men givarna kan man ju alltid börja med.
En enkare variant än att skruva bort de är ju att mäta på de med vanligt universal instrument.

>>mrsalkin, värdena just på en Ojpel kan jag inte men det bör lösa sig om du hittar en verkstadshandbok eller om någon opelkunnig ser din tråd.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang