Btw. Hur lång är du? Smal? Kort/Långa ben osv? Jag som är lång och ganska så bitig av mig sitter utmärkt i Saab-stolarna, men i vissa andra bilar med bra säten så sitter jag konstigt pga mina långa ben. (Jag är 195cm lång)
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jag hade en OMP stol i min calibra tyckte man satt helt okay i den.. körde långresor med den oxå och det gick bra den var mjuk och go=) vet inte om det e en billig skit stol lr vad det var för nått men den var iaf go att sitta i
Btw. Hur lång är du? Smal? Kort/Långa ben osv? Jag som är lång och ganska så bitig av mig sitter utmärkt i Saab-stolarna, men i vissa andra bilar med bra säten så sitter jag konstigt pga mina långa ben. (Jag är 195cm lång)
jag är 180, väger 65, rätt långa ben. rätt så bredaxlad
Det bästa är att köpa riktigta stolar org från en sportbil. Då får du sköna justerbara stolar som är byggda för att sitta i och inte för att titta på. mvh
Ett av syfterna med sportstol försvinner ganska fort då, vikten e ju ganska hög på original-sportstolar Men vist, man sitter ju bättre än i en vanlig Svensson-stol.
Ja, den är hög eftersom kvaliten är det viktigaste. Om ni jagar småkilon och inte tänker på er själva så är det bara att köpa det billigaste skiten ni kan hitta med låg vikt.
Jaga småkilon vet jag inte, går ju att spara rätt många kilon med 2 sportstolar jämfört med 2 originalstolar. Hur som hellst, billiga skitstolar sitter man inte bra i enligt min erfarenhet. Recaro gör ju goa stolar, finns att provsitta flera modeller på CDR å backaplan i Göteborg, smakar det så kostar det. För dom bekväma börjar prislappen på 5000+.
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Nu har jag inte lågbudgetstolar i min bil utan originalet som ofta kopierats av lågpristillverkarna.
Jag har dessa Sparco Pro 2000 i min bil och de är riktigt sköna. Mycket tack vare de ställbara svankstödskuddarna. Enda synpunkten jag har är att den djupa skålningern gör att det blir lite varmt att sitta i dem efter ett par tre timmar, men det tar jag eftersom funktion går före lite värme...utan tvekan.
Sparco Sprint sitter jag jäkligt bra i även i långa resor. 2000:- st och man pker bättre i dessa än många orginal. Och jag behöver inte fälla ryggen då jag endå inget baksäte har.
Jag har ett par sportstolar som är köpt på grunt.se och kostar 4000:-/par.
Måste säga att dom var mkt skönare än jag trodde, men efter ett tag (1timma eller mera) så börjar det kännas väldigt mycket i svanken annars inget att klaga på.
De enda riktiga sportstolar jag har suttit i förutom Audins Prosport stolar vilket är typ Semi sport om man får kalla det... Är RS4 skållade, o dom satt man fint i...
Kommer att köpa mig ett par billighetsstolar till forden så fort ekonomin tillåter! Jag menar att till och med en kyrkbänk e skönare än XR2:an originalsäten
Men stolar har iallfall för mig lika lite komfortbetydelse som allt annat på bilen. Skall man ha det för komfort så skall man ju plocka bort allt annat som coilisar och de stora hjulen och så. Är inte bekvämt att åka min bil i 50 mil fast det är orginalstolar i den. Men med lite billigare stolar så sitter jag iallfall fast när jag börjar svänga. Enda som jag inte gillar är att de flesta stolarna nu som är billiga inte har lösa kuddar i sig.
Jag tror inte det ligger så värst mycket vetenskap i ergonomi och komfort i dessa billiga stolar, kikar du på Sparco eller liknande så ligger det hundratals timmar med tester och försök för att göra en bekväm stol.
Det många kinaleverantörer gör är att köpa en dyr stol, sen vakuumgjuta av den, dom får formerna men inte de olika hårda partierna o.s.v. Den ser rätt ut, men är fullkomligt fel ur komfortsynpunkt.
Sen som tidigare sagts så spelar kroppshyddan roll också, själv är jag för bred för att kommer ner i såna stolar ens Har problem med S4 orginalstolarna t.o.m., ont i arslet som fan