handbromsspaken glappar i sidled

Lindström Envis optimist
17 januari 2006 · 454 Inlägg

Handbromsenspaken på mina föräldrars corolla har börjat glappa i sidled när den inte är åtdragen. Vad beror det på och vad görs för att fixa felet? Den ska in på service imorrn så troligtvis fixar dom det då men jag vill ändå veta vad som orsakar det. Har nämligen en kompis som har samma fel på sin bmw.

JohnnyN Rutinerad medlem
17 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Är den dåligt spänd då?
Det kunde vara en orsak.

Lindström Envis optimist
17 januari 2006 · 454 Inlägg

Har själv varit inne på det. Tycker inte att den nyper riktigt lika bra nu som förr.

Finns det nån annan möjlig orsak eller kan vi konstatera att det beror på det?

JohnnyN Rutinerad medlem
17 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Kan du dra upp den längre än förr?
Ifall du kan det, så bör den spännas, och då kanske också problemet med "sido-glapp" försvinner smile

Henko Rallytok
17 januari 2006 · 165 Inlägg

Det ska vara ca 4 st "snäpp". Alltså 4 klick sen ska handbromsen ta.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Lindström Envis optimist
18 januari 2006 · 454 Inlägg

Okej. Ska kolla om det är fixat nu idag när den hämtas ut. Tror det bara är att den är för dåligt spänd

Lindström Envis optimist
18 januari 2006 · 454 Inlägg

Fick igen bilen idag. Handbromsen tar bra men glappar fortfarande när den inte är åtdragen. Vad kan vara felet? Känns som om spaken typ lossnat lite grann konstigt nog.

Är det någon som vet hur man lättast får bort all plast som är i vägen och når spaken så jag kan kolla om den sitter som den ska? Det är en toyota corolla watch -97:a

Henko Rallytok
20 januari 2006 · 165 Inlägg

Då är det spinten som håller handbromsen som är sliten... Bara att leva me eller byta.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Lindström Envis optimist
21 januari 2006 · 454 Inlägg

Hur byter man den då? Å vad kostar en ny?

Henko Rallytok
21 januari 2006 · 165 Inlägg

Hur mcket glappar det?
Det är bara en liten spint som kostar typ 15:-
Men det är ett helsike att byta, om det glappar typ 8mm så strunta i det, tycker jag.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Lindström Envis optimist
22 januari 2006 · 454 Inlägg

runt 1 cm skulle jag tro... nåt sånt. Är bara så grymt irriterande. Ska kolla med toyota om hur mkt bök det är med det. Har du gjort det på nån bil lr? Vad är det som är problemet?

Henko Rallytok
22 januari 2006 · 165 Inlägg

Problemet är all jä**a plast ock mattan är i vägen. Men annars är det inget svårt att byta
Men ska det glappa på en så "ny"bil?

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Lindström Envis optimist
24 januari 2006 · 454 Inlägg

Nej jag tycker att det är lite för tidigt att den ska börja strula nu. Får nog kolla hur mkt jobb det är att skruva loss så man kommer åt den. Tror jag ska snacka med toyota först bara. Sa ju till dem att de skulle fixa den på servicen men så vart de ju inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang