Onödigt bilvetande, dela med dig..

Tumbleweed
14 november 2014 · 1 711 Inlägg

DiwraZ skrev:

xVolvo240x skrev:

DiwraZ skrev:

Så ambulanser med näbbhuv har vanlig i plåt?

Ja är nästan helt säker på att alu huven bara finns i ett utförande, den gamla helt släta huven, ja skulle bli förvånad om den skulle finnas å nått mer utförande
. det fanns även bagage till sedan modell i alu

Ok. Vet en vars kompis skulle ta plåt ur en skräphuv. Han tog en aluhuv. Blev förvånad när det ej gniatra. Får kalla kårar när jag tänker på det

Ajaj!! Doh!

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
14 november 2014 · 1 004 Inlägg

DiwraZ skrev:

xVolvo240x skrev:

DiwraZ skrev:

Så ambulanser med näbbhuv har vanlig i plåt?

Ja är nästan helt säker på att alu huven bara finns i ett utförande, den gamla helt släta huven, ja skulle bli förvånad om den skulle finnas å nått mer utförande
. det fanns även bagage till sedan modell i alu

Ok. Vet en vars kompis skulle ta plåt ur en skräphuv. Han tog en aluhuv. Blev förvånad när det ej gniatra. Får kalla kårar när jag tänker på det

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

"My drinkingteam has a racingproblem"
KolGruvan
14 november 2014 · 1 450 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

DiwraZ skrev:

xVolvo240x skrev:

Ja är nästan helt säker på att alu huven bara finns i ett utförande, den gamla helt släta huven, ja skulle bli förvånad om den skulle finnas å nått mer utförande
. det fanns även bagage till sedan modell i alu

Ok. Vet en vars kompis skulle ta plåt ur en skräphuv. Han tog en aluhuv. Blev förvånad när det ej gniatra. Får kalla kårar när jag tänker på det

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2014 · 3 929 Inlägg

xVolvo240x skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

DiwraZ skrev:

Ok. Vet en vars kompis skulle ta plåt ur en skräphuv. Han tog en aluhuv. Blev förvånad när det ej gniatra. Får kalla kårar när jag tänker på det

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
KolGruvan
16 november 2014 · 1 450 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

xVolvo240x skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

Nu vet ja inte exakt hur tjock den är men så himla mjuk vill ja inte påstå att den är ändå, har provat att rikta lite lätt på en sån huv, å ja måste säga att det är rätt hårt ändå

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2014 · 7 232 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

xVolvo240x skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

skulle inte vilja påstå att min audi är mjuk, och den är helt i alu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2014 · 3 929 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Thunderbird88 skrev:

xVolvo240x skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

Nu vet ja inte exakt hur tjock den är men så himla mjuk vill ja inte påstå att den är ändå, har provat att rikta lite lätt på en sån huv, å ja måste säga att det är rätt hårt ändå

Okej, vore kul att veta vad för legering det är, men det lär ju inte hända

CHEEVA skrev:

Thunderbird88 skrev:

xVolvo240x skrev:

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

skulle inte vilja påstå att min audi är mjuk, och den är helt i alu

Beror helt på vad för typ av legering men det är mjukare än stål, väldigt duktilt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

CHEEVA skrev:
skulle inte vilja påstå att min audi är mjuk, och den är helt i alu

Å nej, den är inte alls HELT i "alu". Karossen är nog (?) helt i "alu", kallas väl "Audi Space Frame" har jag för mig. Drivaxlarna tex, lär vara av stål. Finns säkerligen detaljer i hjulpphängningen av stål, kanske till o med att delar av deformationszonerna är gjorda i sk "höghållfasthetsstål". Ja jag är petig jag vet big_smile

Sen är det skillnad på "alu" och "alu". 100% ren aluminium är en mjuk metall, en aluminium legering däremot kan ha helt andra egenskaper, o det är väl just aluminiumlegeringar som man i dagligt tal kallar för "alu".

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2014 · 7 232 Inlägg

dawwe skrev:

CHEEVA skrev:
skulle inte vilja påstå att min audi är mjuk, och den är helt i alu

Å nej, den är inte alls HELT i "alu". Karossen är nog (?) helt i "alu", kallas väl "Audi Space Frame" har jag för mig. Drivaxlarna tex, lär vara av stål. Finns säkerligen detaljer i hjulpphängningen av stål, kanske till o med att delar av deformationszonerna är gjorda i sk "höghållfasthetsstål". Ja jag är petig jag vet big_smile

Sen är det skillnad på "alu" och "alu". 100% ren aluminium är en mjuk metall, en aluminium legering däremot kan ha helt andra egenskaper, o det är väl just aluminiumlegeringar som man i dagligt tal kallar för "alu".

ja drivaxlarna är i stål smile hjulupphängningen är i alu, inte skruvarna dock

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Ok.A2,A6,A8,R8 eller TT smile ?

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Munkis
16 november 2014 · 1 636 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

xVolvo240x skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Det förstår jag! Gggggaah... yikes

Verkligen :p farsan fick tag i en aluhuv som nån hade klippt sönder med nån typ av plåtsax (väldigt korkat enligt mig) men den lyckades han laga men hjälp av aluminium bitar

Hur tjock är godset på dom?
Menar, aluminium är en ganska usel metall att bygga bilar av enligt mig. För mjuk hmm

Varenda skufflucka till Volvo 7 och 900 serien kombi är i alu och har aldrig hört att någon tyckt dom är för mjuka smile

dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Munkis skrev:
Varenda skufflucka till Volvo 7 och 900 serien kombi är i alu och har aldrig hört att någon tyckt dom är för mjuka smile

Luckan är *tada* byggd i en alumimium legering, inte ren aluminium. Legeringar har HELT andra egenskaper än ren aluminium.

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Munkis
16 november 2014 · 1 636 Inlägg

dawwe skrev:

Munkis skrev:
Varenda skufflucka till Volvo 7 och 900 serien kombi är i alu och har aldrig hört att någon tyckt dom är för mjuka smile

Luckan är *tada* byggd i en alumimium legering, inte ren aluminium. Legeringar har HELT andra egenskaper än ren aluminium.

Okej det var mer än jag visste, sorry smile Men okej då ändrar jag exempel till 700 seriens alu huv, den är helt i aluminium och har aldrig hört nån som har problem med att dom är för mjuka tongue

dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Munkis: Även huven är byggd i en aluminium legering högst sannolikt, det är bara det att man kallar dessa legeringar för "alu" (aluminium) i dagligt tal...

Egenskaperna för "ren" aluminium nedan...

"Aluminium som kommer direkt från elektrolysen innehåller alltid en del andra element, mest järn och kisel. När legeringen innehåller minst 99,00 procent aluminium, brukas ofta beteckningen renaluminium. Detta är legeringar med låg styrka, mycket god formbarhet och ledningsförmåga samt goda korrosionsegenskaper. Exempel på användningsområden: förpackningar, kastruller, elektriska kablar."

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Munkis
16 november 2014 · 1 636 Inlägg

dawwe skrev:
Munkis: Även huven är byggd i en aluminium legering högst sannolikt, det är bara det att man kallar dessa legeringar för "alu" (aluminium) i dagligt tal...

Egenskaperna för "ren" aluminium nedan...

"Aluminium som kommer direkt från elektrolysen innehåller alltid en del andra element, mest järn och kisel. När legeringen innehåller minst 99,00 procent aluminium, brukas ofta beteckningen renaluminium. Detta är legeringar med låg styrka, mycket god formbarhet och ledningsförmåga samt goda korrosionsegenskaper. Exempel på användningsområden: förpackningar, kastruller, elektriska kablar."

Nej det är den inte smile Testa att lyfta en så får du se smile Man var tvungen att bygga i ren aluminium för att kompensera den tunga vikten från V6an i 760. Det var endast 760 med gamla fronten och med V6 som hade den huven smile


Med ditt argument så är inte alufälgar tillverkade av aluminium heller?

Senast redigerat av Munkis (16 november 2014)

dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Munkis: Läs post nr 4 tex big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Munkis
16 november 2014 · 1 636 Inlägg

dawwe skrev:
Munkis: Läs post nr 4 tex big_smile

Haha vafan wink

Senast redigerat av Munkis (16 november 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2014 · 7 232 Inlägg

dawwe skrev:
Ok.A2,A6,A8,R8 eller TT smile ?

a8 smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Nice, det går åt rätt håll smile. S8 nästa sen är du fast i "prestanda träsket" smile

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
16 november 2014 ·

dawwe skrev:
Nice, det går åt rätt håll smile. S8 nästa sen är du fast i "prestanda träsket" smile

Fyller på med onödiga fakta om D2, S varianten har lägre utväxling än 4.2 för att uppnå den eftersökta accelerationen och därmed är den "surrigare" än 4.2 även om utväxlingen inte är särskilt låg för normala hastigheter. Stolarna i en S8 är dessutom mer kramande än i sina mer komfortorienterade syskon vilket inte passar mig med lite bredd över ryggen.

En stor del av de ökända ofta klapprande framvagnsdetaljerna på den 1830kg tunga bilen delas med A4, Superb, Passat mfl lättare vag produkter.

Trevliga bilar annars D2, fast utan 4.2 299hk eller quattro är dom i mitt tycke för undermotoriserade för ett premiumship, likt en E38 2.8 eller W140 2.8.
(ja jag har haft en 4.2q samt en 2.8q, trevligt chassi men 193hk är för klent i ett dylikt premiumship anser jag, 3.7 är en dålig kompromiss, stark som en 6cyl och drar sås som den V8 den är.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang