Onödigt bilvetande, dela med dig..

granadadr
22 november 2014 · 7 289 Inlägg

Moparracing skrev:
När ac cobran släpptes gav ford motors en kurs för dom som köpt den hur man ska "hantera" bilen utan att köra ihjäl sig på grund utav många döds fall av människor som köpt bilen och kört ihjäl sig.

var nog dock av ekonomiska skäl,, de flesta dog ju innan de hann betala bilarna sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 november 2014 · 3 929 Inlägg

1957 Ford Thunderbird F-code, även kallad "F-Bird", kom original med en 312cui v8 överladdad med en Paxton kompressor och gav ut totalt 300hk.
Bilen var så snabb och totalt livsfarlig att produktion fick stoppas efter 205 bilar pga för många dödsoffer.
Idag är det en av de dyraste amerikanska jänkejärnen som går att få tag på cool

Senast redigerat av Thunderbird88 (22 november 2014)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 november 2014 · 3 929 Inlägg

Putteliten skrev:
BMW M6 kan endast chiptrimmas utav BMW själva. För att få den chippad ska man åka mer till Nürburg ring och visa ett par från BMW Tyskland att man kan hantera sin M6, sen ökar dom hk antalet och plockar bort fartspärren. Efter det får man sen visa att man kam hantera sin trimmade M6. Sen avgör BMW folket om man får behålla trimmet eller inte.

Och vad kostar det kalaset?

Du ska alltså:
Transportera dig själv och din bil till tyskland.
Du ska betala (Hyra en hel dag?) Nurburgring för dig och din bil.
Du ska betala timpenning på dessa människor
Och du ska betala för att hyra deras utrustning.

Billigare att sälja aset och köpa en Lambo istället för fan lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Putteliten
22 november 2014 · 9 078 Inlägg

J3n5 skrev:

Putteliten skrev:
BMW M6 kan endast chiptrimmas utav BMW själva. För att få den chippad ska man åka mer till Nürburg ring och visa ett par från BMW Tyskland att man kan hantera sin M6, sen ökar dom hk antalet och plockar bort fartspärren. Efter det får man sen visa att man kam hantera sin trimmade M6. Sen avgör BMW folket om man får behålla trimmet eller inte.

Nya eller gamla m6? Antar att du menar Nya, men är lite osäker om det stämmer ändå. Man har ju sett de som trimmar M5an och de har ju samma motor.

Jaa du måste varit en 2004-2007 nånstans tror ja....

Putteliten
22 november 2014 · 9 078 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Putteliten skrev:
BMW M6 kan endast chiptrimmas utav BMW själva. För att få den chippad ska man åka mer till Nürburg ring och visa ett par från BMW Tyskland att man kan hantera sin M6, sen ökar dom hk antalet och plockar bort fartspärren. Efter det får man sen visa att man kam hantera sin trimmade M6. Sen avgör BMW folket om man får behålla trimmet eller inte.

Och vad kostar det kalaset?

Du ska alltså:
Transportera dig själv och din bil till tyskland.
Du ska betala (Hyra en hel dag?) Nurburgring för dig och din bil.
Du ska betala timpenning på dessa människor
Och du ska betala för att hyra deras utrustning.

Billigare att sälja aset och köpa en Lambo istället för fan lol

Ja har en råd med en M6, så har en råd med trim med skulle ja tro....

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 november 2014 · 3 929 Inlägg

Putteliten skrev:

Thunderbird88 skrev:

Putteliten skrev:
BMW M6 kan endast chiptrimmas utav BMW själva. För att få den chippad ska man åka mer till Nürburg ring och visa ett par från BMW Tyskland att man kan hantera sin M6, sen ökar dom hk antalet och plockar bort fartspärren. Efter det får man sen visa att man kam hantera sin trimmade M6. Sen avgör BMW folket om man får behålla trimmet eller inte.

Och vad kostar det kalaset?

Du ska alltså:
Transportera dig själv och din bil till tyskland.
Du ska betala (Hyra en hel dag?) Nurburgring för dig och din bil.
Du ska betala timpenning på dessa människor
Och du ska betala för att hyra deras utrustning.

Billigare att sälja aset och köpa en Lambo istället för fan lol

Ja har en råd med en M6, så har en råd med trim med skulle ja tro....

Säg såhär, vi sätter samma pris på en BMW ingenjör som på mig.
Jag kostar cirka 10'000 om dagen inklusive allt utomlands osv (dom måste säkerligen resa iväg och hålla på för att jobba med din bil).
Det är inte bara en person utan det är säkert ett team på 3 pers.

30'000:-

Du ska få ner bilen och dig själv, hotell osv. Säg runt 8'000:-

Nurburgring, har ingen jävla aning. Allt ifrån en trackday till hyra banjäveln. Sista alternativet är inte billigt.

Bara där är vi på 38 tusen.
Sen är det pålägg för utrustning, det är pålägg för att dom ens ska göra jobbet sen är det nog inte bara 1 dags jobb och körning totalt utan blir det två dagar så får du nästan dubbla priset.


Nej, bara för att man har råd med en M6 så tror jag inte man vill lägga allt mellan 40k och 100k för lite chipstrimning på den.
Det är orimligt så det heter duga.

Senast redigerat av Thunderbird88 (22 november 2014)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Putteliten
22 november 2014 · 9 078 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Putteliten skrev:

Thunderbird88 skrev:

Och vad kostar det kalaset?

Du ska alltså:
Transportera dig själv och din bil till tyskland.
Du ska betala (Hyra en hel dag?) Nurburgring för dig och din bil.
Du ska betala timpenning på dessa människor
Och du ska betala för att hyra deras utrustning.

Billigare att sälja aset och köpa en Lambo istället för fan lol

Ja har en råd med en M6, så har en råd med trim med skulle ja tro....

Säg såhär, vi sätter samma pris på en BMW ingenjör som på mig.
Jag kostar cirka 10'000 om dagen inklusive allt utomlands osv (dom måste säkerligen resa iväg och hålla på för att jobba med din bil).
Det är inte bara en person utan det är säkert ett team på 3 pers.

30'000:-

Du ska få ner bilen och dig själv, hotell osv. Säg runt 8'000:-

Nurburgring, har ingen jävla aning. Allt ifrån en trackday till hyra banjäveln. Sista alternativet är inte billigt.

Bara där är vi på 38 tusen.
Sen är det pålägg för utrustning, det är pålägg för att dom ens ska göra jobbet sen är det nog inte bara 1 dags jobb och körning totalt utan blir det två dagar så får du nästan dubbla priset.


Nej, bara för att man har råd med en M6 så tror jag inte man vill lägga allt mellan 40k och 100k för lite chipstrimning på den.
Det är orimligt så det heter duga.

Kalla det dumt och orimligt om du vill, men det är många som gjort det....

Nordic_M5
22 november 2014 · 64 Inlägg

Jag hade inte hört talas om att det inte gick att chippa en M6:a, men om vi ändå talar BMW M och onödigt vetande så kan jag berätta att det gjordes en ganska unik M5:a av 1995 års modell. De flesta vet nog att de bilarna hade 340 kusar när de lämnade fabriken, men det här exemplaret levererades till kungafamiljen (shejk al-Makhtoum) i Dubai med en motor på 400 hk. Motorn var en något gatanpassad version av en tilltänkt BMW DTM-motor byggd på S38:an. Den hade även en speciellt beställd lack (annan nyans av silver än det som normalt erbjöds). Det gjordes avgassystem från Boysen, custombyggt för denna bil och alla ljudnivå-begränsningar som normalt gällt i EU hoppades över. Den gick runt i Mellanöstern innan den till slut återfann sig i Tyskland hos en BMW-anställd. 400hk-motorn framgår offentligt av BMW:s egna uppgifter för bilen och jag fick dessutom bekräftat massor av motordetaljer samt vem som köpte den, direkt från den ansvarige ingenjören på BMW M.

Finns en lång tråd på M5-forumet för den som vill läsa hela historien (man behöver bli medlem i forumet för att läsa alla svar): http://www.m5portal.com/forum/topic.asp … ms=gd64558

BMW M5 (2000)
Evildan
22 november 2014 ·

Putteliten skrev:
Chevrolets logga är egentligen mönstret från en tapet i ett hotellrum i Paris i början av 1900 talet. Louis Chevrolet skrev sitt efternamn i "loggan" och han tyckte det blev så bra att han skar ut den ur tapeten och tog med tillbaka till USA.

Det är viss humor att han var schweizare och i tonåren levde i Frankrike då flertalet av chevaåkarna tycker så illa om franska bilar samt att han tävlingskörde för FIAT. big_smile

Senast redigerat av Evildan (22 november 2014)

Putteliten
22 november 2014 · 9 078 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Chevrolets logga är egentligen mönstret från en tapet i ett hotellrum i Paris i början av 1900 talet. Louis Chevrolet skrev sitt efternamn i "loggan" och han tyckte det blev så bra att han skar ut den ur tapeten och tog med tillbaka till USA.

Det är viss humor att han var schweizare och i tonåren levde i Frankrike då flertalet av chevaåkarna tycker så illa om franska bilar samt att han tävlingskörde för FIAT. big_smile

Det var som fasen!

Evildan
22 november 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Chevrolets logga är egentligen mönstret från en tapet i ett hotellrum i Paris i början av 1900 talet. Louis Chevrolet skrev sitt efternamn i "loggan" och han tyckte det blev så bra att han skar ut den ur tapeten och tog med tillbaka till USA.

Det är viss humor att han var schweizare och i tonåren levde i Frankrike då flertalet av chevaåkarna tycker så illa om franska bilar samt att han tävlingskörde för FIAT. big_smile

Det var som fasen!

Hittade en bra text hos GM om du vill läsa mer om detta mångfasetterade geni.

https://history.gmheritagecenter.com/wi … _Chevrolet

trubbelturbo
22 november 2014 · 1 460 Inlägg

Bilen som sedermera fick heta Ford Probe var från början tänkt att bli en ny generation Ford Mustang, Men när allmänheten fick reda på att den nya Mustangen skulle bli framhjulsdriven blev dem inte glada. Därför såldes dem båda parallellt i Fordhallarna och Ford själva var övertygade om att den framhjulsdrivna skulle bli den bäst säljande, men dem hade fel. Vilket fick till följd att även nästkommande Mustanger fick bli bakhjulsdrivna.

Både Jaguar, Renault och VW(bubbla) har tävlats med i NASCAR, Jaguar var det första icke-amerikanska bilmärket att plocka hem en vinst.

Corvette-logotypens design bestod till en början av två korsade flaggor, en amerikansk och en målflagga, men fyra dagar innan premiären ändrades den amerikanska flaggan till en "Fleur de Lis"-flagga. Detta på grund av att lagar förbjöd den Amerikanska flaggan att användas i kommersiellt syfte. Fleur de Lis är en Fransk symbol. I detta fallet var den tänkt att understrycka Louis Chevrolet's franska påbrå då symbolen påstås vara en del av Louis familjearv.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/ff/Corvette_wings_logo.jpg

Suburban(Chevrolet) är det namn som har hängt med längst av alla modellnamn, första Suburban:en släpptes 1935

4 utav 5 BMW 1-serieägare tror att deras bil är framhjulsdriven

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
xXSammy
23 november 2014 · 6 570 Inlägg

Alfa Romeos TBI motor har lika stor borrning som 2.0 Twinspark, 83mm.
För att minska cylindervolymen har de istället har de kortat av slagvolymen från 91mm till 80.5mm
De delar även samma vattenpump, vilket är en av anledningarna till den korta kamremsintervallen. (4år)
Grenrör och turbo ifrån Guilietta QV passar bolt-on på topplocket ifrån en 2.0 Twinspark, hade det inte varit för balansaxlarna hade det även passat in med motorblocket. (Med lite modifikation för oljetillopp ovs.)

Senast redigerat av Malheus (23 november 2014)

De/Dem
Subtext
19 april 2020 · 107 Inlägg

Om man i en Subaru kombi -2001 ställer in ett ordinärt 60 AH bilbatteri längst till vänster baktill i lastutrymmet kommer batteriet att vara ca en millimeter för brett för att det ska gå att öppna luckan över reservhjulet.

caromania Forummoderator
19 april 2020 · 9 296 Inlägg

Subtext skrev:
Om man i en Subaru kombi -2001 ställer in ett ordinärt 60 AH bilbatteri längst till vänster baktill i lastutrymmet kommer batteriet att vara ca en millimeter för brett för att det ska gå att öppna luckan över reservhjulet.

Haha big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2020 · 13 742 Inlägg

reservhjulsbaljan skiljer mellan volvo 745 och volvo 945..  totalt onödigt vetande.. men kan vara bra om man tror någon jävel fulat sig och bytt chassinummret från en 745 till en 945kaross eller tvärsom..

vad som skiljer låter ersjälva att ta reda på.. man kan ju inte avslöja allt..



något annat onödigt vetande är att Golf Mk3 fjäderben fram passar perfekt på en Seat arosa..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
trubbelturbo
19 april 2020 · 1 460 Inlägg

Aston Martin använder (eller använde) Volvo-fjärrkontroller till sina bilar. Alltså inte bara likadana, sliter man av läderklädnaden på baksidan syns Volvo-loggan där.

En av ganska många Volvogemensama detaljer för övrigt, från Ford-tiden smile

https://pbs.twimg.com/media/DET0eS-UwAEYtbr.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Putteliten
19 april 2020 · 9 078 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Aston Martin använder (eller använde) Volvo-fjärrkontroller till sina bilar. Alltså inte bara likadana, sliter man av läderklädnaden på baksidan syns Volvo-loggan där.

En av ganska många Volvogemensama detaljer för övrigt, från Ford-tiden smile

https://pbs.twimg.com/media/DET0eS-UwAEYtbr.jpg

Å nyckeln ser ut att vara till en gammal Ford Escort eller Sierra. lol

KolGruvan
19 april 2020 · 1 450 Inlägg

Vet inte om det tagits upp förut men Volvo 940 såldes med 740 front första årsmodellen i usa. Ser väldigt speciellt ut.

Har ingen källa på det dock men har hört detta av flera Volvo experter

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang