7655
Sök

Ang impedansen med 4 eller 2 ohm

78 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
har en lite fråga som skulle viljas veta. Basen är på 4ohm och 2*90 RMS och jag har bryggat till 180W men då delas ju motståndet upp så då drivs väl basen på 2ohm och då till frågan, vad blir skillnaden? Är det bättre att ha den på 4ohm/90W eller som jag har nu 2ohm/180W? Hur blir ljudskillnaderna? djupare bas högre volym?

Mvh

21 761 Inlägg
1 juni 2008
Kortslutning skrev:
Basen är på 4ohm och 2*90 RMS

Hur menar du, har basen dubbla talspolar som tål 90WRMS vardera?

Om det bara handlar om en bas och att den bara har en talspole, då kan den inte tåla 2x90WRMS. Förklara gärna lite tydligare smile.

78 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
1 talspole och basen är på 4ohm kopplat till slutsteg(bryggat över 2 kanaler) 180W alltså. Har spelat ganska länge men har inte använt den sen i februari nu. men satt och funderade på om man kunde få mer bas. Men basen borde ju gå på 2ohm eftersom det är bryggat

Basen finns på blekingebilradio (arti nr: gr0011)
Köpte slutsteget där med men dom är utsålda, var ett Hell fire.

21 761 Inlägg
1 juni 2008
Aha, du menade så.

Eftersom det bara är en bas så är bryggkoppling det kopplingssätt som ger mest ljud, om du bara skulle koppla in den på ena kanalen (så att steget belastas med 4 Ohm och ger ut 90W) så blir det ju inte bra. I nuläget kan du inte koppla på annat sätt för att få mer bas.

Heter basen GZTW10MK2 ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2008
För att förtydliga också, högtalarens impendans ändras inte beroende på hur du koppla, iaf inte så länge den har bara en talspole. Så även fast du kör steget bryggkopplat så ligger impendansen på 4Ohm. smile Tror inte steget skulle må så bra häller om du körde det bryggkopplat och med en impendans på 2Ohm, då kommer varje kanal att belastas med 1Ohm och det är inte många steg som klarar det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

78 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aha, du menade så.

Eftersom det bara är en bas så är bryggkoppling det kopplingssätt som ger mest ljud, om du bara skulle koppla in den på ena kanalen (så att steget belastas med 4 Ohm och ger ut 90W) så blir det ju inte bra. I nuläget kan du inte koppla på annat sätt för att få mer bas.

Heter basen GZTW10MK2 ?

Okej då har jag det rätt kopplat då alltså smile Synd egentligen..

Men Chris: Men blir det inte uppdelat nu när det är bryggat? har jag hört och läst iaf, är det helt fel info som jag har då eller??

TAck för hjälpen smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 juni 2008
Kortslutning skrev:
Drönirettab skrev:
Aha, du menade så.

Heter basen GZTW10MK2 ?

Okej då har jag det rätt kopplat då alltså smile Synd egentligen..

Men Chris: Men blir det inte uppdelat nu när det är bryggat? har jag hört och läst iaf, är det helt fel info som jag har då eller??

TAck för hjälpen smile

Nej, du har ju kopplat ETT element med EN talspole till EN kanal. Dvs, ingenting är uppdelat.

Däremot så är dte många som för att fatta vad som händer i steget gärna uttrycker det som om att man kör steget i 2ohm, men det är fel. Däremot är påfrestningen för steget att jämföra med 2ohm stereo-drift.

Men lasten är 4 ohm.

Eller har steget kapat isär talspolen i två delar ? winkbig_smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
1 juni 2008
Kortslutning skrev:
Okej då har jag det rätt kopplat då alltså smile

Ja, det har du.

Men vad heter basen, är det GZTW10MK2 ?

I så fall är steget lite klent tycker jag, det är inte säkert att det kan driva basen fullt ut smile.

78 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kortslutning skrev:

Ja, det har du.

I så fall är steget lite klent tycker jag, det är inte säkert att det kan driva basen fullt ut smile.

mm det är rätt, och ja det drivs inte fullt, kan trycka den mer för konan jobbar inte för fullt.

NEJ jag har ju bryggat, alltså kör den på 2 KANALER!
men jag hade missuppfattat det var ju tvärtom.. Slutsteget ser det som halva belastningen om man bryggar basen..

En liten fråga bara för att kunskapen vill utvecklas ^^ skulle man kunna ta en utgång från sterion på t ex. 45W och sen tar man slutstegets kraft 180 och kör direkt till basen så det blir 225W? allltså koppla ihop kabeln från sterion till kabeln från stegets? fast då måste man alltid ha steget igån för 45W bara kan väl skada kanske?

16 197 Inlägg
2 juni 2008
Kortslutning skrev:
Drönirettab skrev:
Kortslutning skrev:

Ja, det har du.

En liten fråga bara för att kunskapen vill utvecklas ^^ skulle man kunna ta en utgång från sterion på t ex. 45W och sen tar man slutstegets kraft 180 och kör direkt till basen så det blir 225W? allltså koppla ihop kabeln från sterion till kabeln från stegets? fast då måste man alltid ha steget igån för 45W bara kan väl skada kanske?

NEJ NEJ NEJ!!!! de går inte-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

78 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
haha okej lol Då vet jag vad jag inte ska göra big_smile

542 Inlägg
2 juni 2008
Nu hänger inte jag med i resonemaget, må vara lite puckad....

Om man har en bas med en enkel talspole på 4Ohm och kopplar det till ett 2kanals-steg, där du använder båda kanalerna alltså minus på en och plus på andra kanalen.

Hur blir belstningen då?

10 287 Inlägg
2 juni 2008
Förutsatt att slutsteget ifråga är bryggkopplat och att man kopplar rätt - dvs högtalaren mellan PLUS -PLUS utgångarna så kommer varje slutsteg att se en last på 2 ohm.

/Göran

lmoberg skrev:

Om man har en bas med en enkel talspole på 4Ohm och kopplar det till ett 2kanals-steg, där du använder båda kanalerna alltså minus på en och plus på andra kanalen.

Hur blir belstningen då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 juni 2008
Jag gillar inte alls den formuleringen Göran....När du bryggar 2 kanaler till EN, så har du...just EN kanal...Dvs, det finns inget som heter "varje slutsteg".

Men jag är ju rätt nojjig när det gäller just den här biten, för det är så många som sitter och tror att lasten halveras och annat konstigt..

mvh Jonas

Sharky skrev:
Förutsatt att slutsteget ifråga är bryggkopplat och att man kopplar rätt - dvs högtalaren mellan PLUS -PLUS utgångarna så kommer varje slutsteg att se en last på 2 ohm.

/Göran

lmoberg skrev:

Hur blir belstningen då?

78 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Jag gillar inte alls den formuleringen Göran....När du bryggar 2 kanaler till EN, så har du...just EN kanal...Dvs, det finns inget som heter "varje slutsteg".

Men jag är ju rätt nojjig när det gäller just den här biten, för det är så många som sitter och tror att lasten halveras och annat konstigt..

mvh Jonas

Sharky skrev:

/Göran

lmoberg skrev:

Hur blir belstningen då?

men vadå lasten halveras ju när man bryggar väl?
För mig sett: Har en bas 4Ohm bryggat på 2 kanaler = 4ohm/2=2ohm ser alltså steget det som då.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 juni 2008
Kortslutning skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Sharky skrev:

/Göran

men vadå lasten halveras ju när man bryggar väl?
För mig sett: Har en bas 4Ohm bryggat på 2 kanaler = 4ohm/2=2ohm ser alltså steget det som då.

Lasten är 4 ohm. Det enda sättet som lastan kan halveras på är om nån lindar bort halva talspolen....

Den "stress" som steget utsätts för när man bryggar kan dock likställas som om du körde det i 2ohm stereo, dvs 2ohm per kanal. Men lasten är fortfarande 4ohm.

Om jag skall bli lite teknisk så "inne i steget" använder du båda kanalerna för att skapa EN kanal. Det som sker i realiteten är enkelt uttryckt att du tar rälsspänningarna från båda kanalerna, men vänder den ena, så att spänningssvinget som du får ut är det dubbla jfrt med att köra steget i stereo. Uteffekten är då 4ggr högre för en given last (U*U/R), men då ifrån enbart en kanal. Dags att räkna...

Om vi säger att rälsspänningen i stereoläget var 20V, så har du nu totalt sett 40V i det bryggade läget.
I stereo-läge så ger det att effekten för en kanal blir 100W (20*20/4). För båda kanalerna så blir det således 200W totalt. I MONO-läge/bryggat så ger det att uteffekten blir 40*40/4, dvs 400W. Totalt.
400W i mono-läget/bryggat skulle om man tänker sig påfrestning på steget ge att varje kanal skall pumpa ut 200W i stereo. (eftersom 200 per kanal är 400W totalt för att vara övertydlig..)

Och, för att erhålla 200W per kanal stereo, med 20V rälsspänning per kanal så behöver lasten per kanal vara...2ohm! (20*20/2)

Enkelt uttryckt.

mvh Jonas

78 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Ursäkta jag fattar faktiskt inte hmm

Hittade detta nu.
Taget ifrån Nårdiks:
Det gäller att koppla rätt för att få ut maximalt från slutsteg och bashögtalare. Ta reda på vid vilken belastning (Ω) som ditt slutsteg kan prestera maximalt. Detta kan variera mycket mellan olika slutsteg. Oavsett vilket slutsteg du har och om det går att bryggkoppla så halveras belastningen från högtalaren/högtalarna i bryggkopplat läge. T ex en 4 Ωs högtalare som kopplas till ett bryggkopplat slutsteg då kommer slutsteget att "se" halva belastningen 2 Ω. Detta för att det är två kanaler som kopplas samman och delar då på belastningen.

Så var det som jag fattade de som men är det fel eller äre jag som missuppfattar?

Man är nog kanske lite trögg nu...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 juni 2008
Kortslutning skrev:
Ursäkta jag fattar faktiskt inte hmm

Hittade detta nu.
Taget ifrån Nårdiks:
Det gäller att koppla rätt för att få ut maximalt från slutsteg och bashögtalare. Ta reda på vid vilken belastning (Ω) som ditt slutsteg kan prestera maximalt. Detta kan variera mycket mellan olika slutsteg. Oavsett vilket slutsteg du har och om det går att bryggkoppla så halveras belastningen från högtalaren/högtalarna i bryggkopplat läge. T ex en 4 Ωs högtalare som kopplas till ett bryggkopplat slutsteg då kommer slutsteget att "se" halva belastningen 2 Ω. Detta för att det är två kanaler som kopplas samman och delar då på belastningen.

Så var det som jag fattade de som men är det fel eller äre jag som missuppfattar?

Man är nog kanske lite trögg nu...

Tyckte den beskrivningen var rätt bra jag tongue

Tänk dig detta: Du har en vattendunk med 50 liter vatten i (~50Kg i vikt). Lyfter du den själv så "känner" du en vikt på 50kg. Men du vill inte bära alla dom kilona själv så du ropar på din pålitliga polare Pelle som hjälper till att lyfta och vips, nu "känner" du en vikt på 25Kg istället.

Du delar alltså upp bördan på fler bärare och likadant är det med slutsteg, bryggar du steget delar du upp lasten på fler kanaler men "dunken" väger ju lika mycket för det.

Hänger du med ?  tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
2 juni 2008
Det som Sharky och jonash försöker få fram är att man inte får blanda ihop skillnaden mellan att steget "ser" 2 Ohms belastning och att belastningen fortfarande är 4 Ohm. Folk tror ofta att impedansen på basen helt plötsligt blir hälften bara för att man bryggkopplar ett steg, men har missförstått saken litegrann.

Högtalaren har 4 Ohms impedans oavsett hur man gör med slutsteget, men själva steget i sig själv belastas rent elektriskt med halva impedansen pga bryggkopplingen. Steget uppför sig/beter sig som att impedansen är hälften, men basens talspole har fortfarande 4 Ohms impedans smile.

Nu blev det väl förstås ännu krångligare wink.

Den där "grekiskan" som jonash har skrivit är egentligen en förklaring hur steget belastas rent elektriskt, nu vet ni det wink.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2008)

78 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Så jaa smile nu är jag med på noterna, var så jag trodde med, för högtalarna beror endast på talspolarna eller om man kopplar 2 st då ändras dess impedans.

Ahh men då var de bara missuppfattningar smile

Sök