Kortslutning skrev:
jonash skrev:
Jag gillar inte alls den formuleringen Göran....När du bryggar 2 kanaler till EN, så har du...just EN kanal...Dvs, det finns inget som heter "varje slutsteg".
Men jag är ju rätt nojjig när det gäller just den här biten, för det är så många som sitter och tror att lasten halveras och annat konstigt..
mvh Jonas
Sharky skrev:
Förutsatt att slutsteget ifråga är bryggkopplat och att man kopplar rätt - dvs högtalaren mellan PLUS -PLUS utgångarna så kommer varje slutsteg att se en last på 2 ohm.
/Göran
men vadå lasten halveras ju när man bryggar väl?
För mig sett: Har en bas 4Ohm bryggat på 2 kanaler = 4ohm/2=2ohm ser alltså steget det som då.
Lasten är 4 ohm. Det enda sättet som lastan kan halveras på är om nån lindar bort halva talspolen....
Den "stress" som steget utsätts för när man bryggar kan dock likställas som om du körde det i 2ohm stereo, dvs 2ohm per kanal. Men lasten är fortfarande 4ohm.
Om jag skall bli lite teknisk så "inne i steget" använder du båda kanalerna för att skapa EN kanal. Det som sker i realiteten är enkelt uttryckt att du tar rälsspänningarna från båda kanalerna, men vänder den ena, så att spänningssvinget som du får ut är det dubbla jfrt med att köra steget i stereo. Uteffekten är då 4ggr högre för en given last (U*U/R), men då ifrån enbart en kanal. Dags att räkna...
Om vi säger att rälsspänningen i stereoläget var 20V, så har du nu totalt sett 40V i det bryggade läget.
I stereo-läge så ger det att effekten för en kanal blir 100W (20*20/4). För båda kanalerna så blir det således 200W totalt. I MONO-läge/bryggat så ger det att uteffekten blir 40*40/4, dvs 400W. Totalt.
400W i mono-läget/bryggat skulle om man tänker sig påfrestning på steget ge att varje kanal skall pumpa ut 200W i stereo. (eftersom 200 per kanal är 400W totalt för att vara övertydlig..)
Och, för att erhålla 200W per kanal stereo, med 20V rälsspänning per kanal så behöver lasten per kanal vara...2ohm! (20*20/2)
Enkelt uttryckt.
mvh Jonas