5230
Sök

Chevrolet 350 TBI

5 Inlägg
måndag 22:48
Trådstartare
#1
Tjena
Jag har en chevrolet cheyenne 1995 med 350 TBI. Den går endast på 4 cylindrar (2-3?5-8). Jag har aldrig skruvat tbi innan så tänkte om någon i denna grupp varit med om liknande. De är gnista på alla stift och det kommer bensin genom spridarna. Alla tips mottages.
Tack på förhand mvh

4 164 Inlägg
Igår 11:54
#2
En TBI sprutar ju bensinen i insuget och inte särskilt till resp cylinder.
Så bränsle kan vi utelsluta.

Gnista på alla säger du.
Hade varit min första misdtänkta.
Är du 100% säker på att tändkablarna sitter till rätt stift?

Kolla tändföljden från fördelare till stift i rätt rotationsriktning.

Annars är det kompprov som gäller.

Bränsle, luft, gnista, och kompression är vad som behövs.
Bränsle och luft kan inte styras för viss enskild cylinder på den motorn, så återstår gnista (vid rätt tid, och på monterade tändstiften)  och kompressionen.

Löst stift man kollar gnista mef funkar ju även om monterade är sönder.
Det har lurat mig en gång...
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 11:58)

5 Inlägg
Igår 14:45
Trådstartare
#3
Yes, helt säker på att tändföljden är 100%. Pratade med en duktig kille och han sa att jag skulle prova temp givaren innan jag ger mig på något annat så har köpt en nu så får vi se vad det ger för resultat. Återkommer

4 164 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Tempgivaren får den inte att sluta gå på enskilda cylindrar. Omöjligt.

Har den fördelare eller en slags tändkassett av något slag?
Har bara sett HEI på Cheva och det är ju fördelarlock på den också = samma grejer gör själva gnistan till alla åtta, och bara locket, kablar och stift till resp cylinder.

Men om misständningarna är slumpvis mellan cyl finns det däremot massor av fler kandidater. Då kan också TBI injektorn/injektorerna komma i rampljuset. Vakuumläcka, mfl också.
Vissa 80 och 90talare har ju massor av vakuumslangar. Rena nudelpåsen.

Sen är ju frågan;
Kom det plötsligt eller har den stått i åratal och startats upp nyligen?
Böjda stötstänger av fastnade ventiler har man hört om. Även stukade ventiler av kolvkyssen när den inte gått upp.

Så ett komprov är inte bortkastat.
Senast redigerat av Mossan1 (för 22 timmar sedan)

5 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#5
Fördelare.
Gnista på alla stift (nya tändkablar och stift)
Inge fel på injektorerna.
Stått över vintern.

Kan vakuum leda till att den bara går på halva motorn?

(Det är samma 4 cylindrar som inte går)

4 164 Inlägg
för 10 timmar sedan
#6
Fredh123 skrev:
Fördelare.
Gnista på alla stift (nya tändkablar och stift)
Inge fel på injektorerna.
Stått över vintern.

Kan vakuum leda till att den bara går på halva motorn?

(Det är samma 4 cylindrar som inte går)

Nej, är korta svaret.
Då ska läckan sitta väldigt nära viss cylinder i så fall, men en V8 har allt så kompakt så det är väldigt osannolikt.

Kompprov vore nästa för mig.

Alternativt då;
Hur många injektorer är det?
Har sett 2 och 4.
Är insuget format att vissa injektorer går till vissa cylindrar.
Så vill jag INTE minnas att det var, men jag har inte sett alla TBIer och är heller ingen V8 expert öht.

8 Inlägg
för 7 timmar sedan
#7
Håller med om Kompprov på denna.

5 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#8
2 injektorer
Tror inte de är format så vissa går till vissa. Men tittar man på inhektorerna så kommer det 2 fina duschar ifrån dem så tror inte det är problemet

3 601 Inlägg
för 5 timmar sedan
#9
Den funderade rätt innan den ställdes?
Hur gamla är tänddelarna?
Hur kom du fram att den går på 4?

Dålig EGR kan ge udda symtom också.


5 Inlägg
för 57 minuter sedan
Trådstartare
#10
Ja den fungerade när den ställdes

Tändkablar och stift är bytta, tänkte nog byta fördelare och rotor med.

Får kika ege


Sök