5145
Sök

Länkarm V70, 2011. Problem vid byte

591 Inlägg
söndag 22:35
Trådstartare
#1
Tjo

Försöker byta länkarm fram på min V70 2.5ft 2011 fas2 och allt gick jättelätt att få bort men jag får fan inte ihop det igen. Stoppar jag i spindelleden först i fjäderbenet så får jag inte i främre skruv i länkarmen och gör jag tvärtom så får jag inte i spindelleden i fjäderbenet istället. Länkarmen är från SKF och lägger jag dom bredvid varandra så ser dom relativt lika ut.

Kollar man på Youtube så ser det så jäkla "enkelt" ut att byta.
Senast redigerat av Jeebz (söndag 22:51)


4 162 Inlägg
Igår 17:29
#2
När man har lodräta skruvar till länkarmen får den fästas i chassiet först och sedan dras ned för att få i spindelleden.
Bussningarna kämpar emot som bara den.

Fas2 vet jag inte, men V70 I och V70N kan man lätt av misstag dra isär inre knuten om man är minsta oförsiktig. Då ramlar kulorna ur innuti damasken och man har en drivaxeldemontering och mycket kladdigt och tålamodsprövande pussel framför sig.
Automaternas inre tripodknut kan hålla ihop och "bara" träs i igen, men manuella växellådors inre knut med kulor gör det inte. !!!
Se upp med det.

7 613 Inlägg
för 4 timmar sedan
#3
Mossan1 skrev:
När man har lodräta skruvar till länkarmen får den fästas i chassiet först och sedan dras ned för att få i spindelleden.
Bussningarna kämpar emot som bara den.

Fas2 vet jag inte, men V70 I och V70N kan man lätt av misstag dra isär inre knuten om man är minsta oförsiktig. Då ramlar kulorna ur innuti damasken och man har en drivaxeldemontering och mycket kladdigt och tålamodsprövande pussel framför sig.
Automaternas inre tripodknut kan hålla ihop och "bara" träs i igen, men manuella växellådors inre knut med kulor gör det inte. !!!
Se upp med det.

japp man fäster den alltid i ramen först, bryter ner länkarmen så man få i spindelled, jag råkade glömma lossa drivaxeln då jag skulle byta fjäderben på en mondeo, samma chassie wink lager delar från drivknuten över hela golvet wink  tur jag hade delar liggande så gick lätt å få ihop

591 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#4
Höger sida va helt omöjlig att få i spindelleden så till slut lackade jag ur och slog till den med släggan med risk att döda gängorna på den. Då klev den i och gängorna höll. Sen gjorde jag vänster sida då gick allt hur enkelt som helst. Så fattar inte varför höger sida jävlades så mycket.
Senast redigerat av Jeebz (för 1 timme sedan)



Sök