Mossan1 skrev:
Du kan ju titta på multiremmen om den ser hel ut eller saknar en bit.
Ljud skulle följa varvet och vara konsekvent men kanske ändra karaktär med värmen.
Är det kamrem skulle jag göra samma koll på den. Går den av är det godnatt för ventilerna.
En TSI kan ha kedja också. Nästan sannolikt så.
Kamkejda låter inte så där oavsett vad den skulle ha för fel.
Kan ju också öppna oljepåfyllningslocket och höra om ljudet ändras/försvinner och om det är övertryck i motorn.
Det ska INTE vara övertryck i motorn, utan ett lätt ej märkbart undertryck.
Vevhusventilationsfel skulle kunna skapa dylikt ljud och bero på motorvärmen.
Ha inte påfyllningen öppen för länge när motorn går, för det kan skapa onödig felkod som luras vid felsökning sen. 30sek till 1min borde vara lungt.
Visst låter den lite metalliskt smattrande också, men där kan mikrofoner luras väldigt. Kan vara helt normalt tickande, men puffande/tutande/gnekande ljudet är inte normalt.
Är det luft som skapar ljudet fungerar det dåligt att lyssna via metallstång dikt mellan öra/panna och misstänkt del, men det är ju enkelt.
Fil, lång skruvmejsel, metallbit, vad som helst. Men se upp med roterande delar vs kläder och ev långt hår när man lutar sig över gående motor.. Livsfara.