8528
Sök

Tips på Crossover/SUV (högre insteg) med värme i baksäte och möjlighet att fjärr värma kupe och säten ?

110 Inlägg
fredag 22:24
Trådstartare
#1
Kandidater som jag hittat hittills ...

VW Tiguan e hybrid och Skoda Kodiaq iV.

Tar gärna emot tips på fler bilmodeller.
Måste inte vara lika stor som en Kodiaq men det skall som sagt vara lite högre insteg och bekvämt för en vuxen att åka i baksätet.

Tänker oss ca 2024 års modell och framåt och att den helst inte skall kosta mer än halvmiljonen
Väldigt gärna hyfsat driftsäker ( iaf upp till ca 10.000 mil ) och komfortabel.

Bättre begagnad eller demobil skulle funka.

Helst plug In men även ren elbil som går minst 20 mil på en laddning IRL vid 5 minus C och 80-100 km/h fart.
Bra värme i stolar och kupe är viktigt.
Kan tänka oss även vanlig hybrid eller bensin/diesel om modellen känns väldigt rätt för övrigt.

Vi har ju en RAV4 2020 plug in nu ( dessutom en Caddy life e hybrid som rullstolsfraktare) men Rav4an går inte att förvärma sätena på och den måste ju ha laddning på "stora hybridbatteriet" för att kunna förvärma kupen. Så är det ju även med Tiguan och Skoda men de laddar ju mycket snabbare än Rav4an och går ca tre mil länger på en laddning.
har kollat in nya Rav 4 plug in och den kommer att ha ung. samma möjligheter som Tiguan och Kodiaq men Toyotan kommer att kosta 640.000 med värme i baksätet och det verkar dessutom väldigt svårt att få tag i en förän tidigast november 2026.

6 738 Inlägg
lördag 09:04
#2
Oklart om baksätet går att förvärma men Volvo XC60 är en mycket omtyckt bil

T6 räcker gott, efter 2021 har de "long range" batteriet

Edit: Har för mig att alla som har Google systemet i infotainment har stora batteriet
Senast redigerat av xXSammy (lördag 09:15)

De/Dem

110 Inlägg
lördag 15:16
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Oklart om baksätet går att förvärma men Volvo XC60 är en mycket omtyckt bil

T6 räcker gott, efter 2021 har de "long range" batteriet

Edit: Har för mig att alla som har Google systemet i infotainment har stora batteriet

Tackar för tips och engagemang.
Skall kolla dem mer noggrant men det lilla jag sett av dem så tycks de kosta en hel del. Förmodligen över vår budget

8 048 Inlägg
söndag 12:02
#4
Du kan nog inte få en bättre bil än den RAV-4:an du redan har - håll dig till den och svälj priset!
Enda bil som kan matcha RAV-4:an är Honda CR-V, enligt min åsikt.
Båda är kvalitetsbilar, som du kommer att sakna om du ger dig in på europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet.
Driftsäkerheten är värd så ofantligt mycket när du står efter vägen med driftbortfall på en VAG-bil och bilen full med ungar, hundar och allt annat.
Volvo är ju skrattretande att någon rekommenderar - prova en så förstår du vad jag menar!

Hade du oändlig budget skulle jag rekommendera Toyota LandCruiser.

110 Inlägg
söndag 12:34
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Du kan nog inte få en bättre bil än den RAV-4:an du redan har - håll dig till den och svälj priset!
Enda bil som kan matcha RAV-4:an är Honda CR-V, enligt min åsikt.
Båda är kvalitetsbilar, som du kommer att sakna om du ger dig in på europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet.
Driftsäkerheten är värd så ofantligt mycket när du står efter vägen med driftbortfall på en VAG-bil och bilen full med ungar, hundar och allt annat.
Volvo är ju skrattretande att någon rekommenderar - prova en så förstår du vad jag menar!

Hade du oändlig budget skulle jag rekommendera Toyota LandCruiser.

Tackar för synpunkter.
Jo vi har ju varit väldigt nöjda med våra Toyota bilar och i synnerhet Rav4 an. Har ägt åtta Toyota hybrider ( fyra vanliga hybrider och fyra plug in ).

Tror att vår lokala Toyotahandlare får in den nya Rav4  plug in , nu på tisdag så jag skall absolut kolla in den men... som sagt... 640.000 och leverans tidigast i november, känns lite jobbigt.

Kanske att senaste modellen av Kia Sportage plug in , kunde vara ett alternativ?
Skall försöka testa en sådan nu till veckan

254 Inlägg
söndag 21:43
#6
Den nya Rav4an med laddhybrid ligger nästan ett år bort om du beställer idag, var det någon på Toyota som sa för någon vecka sedan
Xc60 är helt ok men gillar man den inte så då är det som det är, kommer ca 65km på vintern och 75km sommartid på en laddning med T6, hög stabil trygg och om du laddar på med högerfoten så slungar tegelstenen iväg dig riktigt bra när bägge motorerna går in.
Har för mig att både ratten och förarsätet är varmt när jag har värmaren på
Man sitter bra i baksätet även vid långresa, brukar åka 220mil med familjen (vuxna) och hamnar då även i baksätet i ca 8-10 timmar.


797 Inlägg
för 7 timmar sedan
#7
Tesla Model Y stämmer in på vad du söker, den finns från spritt ny från 449.990kr och värmer både kupé och baksätet styrt från appen, det går att göra så mycket mer via appen givetvis.
Kampanj nu med 0% ränta under hela finansieringstiden.
Räckvidden är tillräcklig, med råge även vintertid, samt det är en väldigt krångelfri ekonomisk kamrat att leva med.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

110 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#8
Tackar både Blixtsnabb och The-GOAT för tips och synpunkter.
Jo, nya rav4 phev verkar ha lååånnga leveranstider.
De skulle ha fått in en hos min lokala handlare i dag men... icke .

Kollade däremot på deras demo 2025 ( nya versionen) Bz4x ( ej kombin) och den verkade ju inte så dum.
Lite trögrattad.

TESLA verkar ju bra på många sätt men märket känns lite " politiskt märkt".
Det gäller väl kanske de flesta bilmärken dock.
Skall fundera. Har faktiskt aldrig kört någon tesla

797 Inlägg
för 5 timmar sedan
#9
KenthIJ2 skrev:
Tackar både Blixtsnabb och The-GOAT för tips och synpunkter.
Jo, nya rav4 phev verkar ha lååånnga leveranstider.
De skulle ha fått in en hos min lokala handlare i dag men... icke .

Kollade däremot på deras demo 2025 ( nya versionen) Bz4x ( ej kombin) och den verkade ju inte så dum.
Lite trögrattad.

TESLA verkar ju bra på många sätt men märket känns lite " politiskt märkt".
Det gäller väl kanske de flesta bilmärken dock.
Skall fundera. Har faktiskt aldrig kört någon tesla

Om media gick på lika idogt gällande andra bilfabrikats ägare och företagens agerande tror jag att narrativet skulle se mycket annorlunda ut.
Elon äger ca 13% av aktierna i Tesla.
Emiren av Qatar äger 17% av aktierna i VAG.
Toyota har joint venture med kinesiska statens bilmärken, FAW & GAC.
GM, Stellantis, Hyundai/KIA, BMW, MB, VAG, Geely (Volvo Polestar Lync) mfl valde att ha kvar sin biltillverkning i Ryssland efter kriminvasionen 2014 fram till den fullskaliga invasionen 2022.
När den fullskaliga invasionen inträffade fortsatte de flesta av de då närvarande biltillverkarna att fortsätta tillverka sina bilar i krigsförande Ryssland, Elon valde att tillhandahålla starlink för det ukrainska folket.
Utöver det finns det andra aspekter kring avgasfusk hos flera av ovan nämnda tillverkare, barnarbete hos KIA/Hyundai 2022, samt flera andra negativa händelser hos andra tillverkare.
BMW ägs av familjen Quandt där huvudägaren Johanna Quandt var en framstående prominent medlem i NSDAP, hon var huvudägare fram till sin död 2015 och har aldrig bett om ursäkt för vad som hände under WWII, däremot har hon fått medalj av Tyskland för att hon är en framstående företagare. Från 2015 är hennes barn ägare till BMW, dom kan givetvis inte hållas ansvariga på något vis.
I jantesverige är det i regel väldigt viktigt att lyfta fram att Elon är världens rikaste man när Tesla nämns.
Märkligt att man inte nämner Tamim bin Hamad Al Thani och hans politik var gång VAG eller dess olika bilmärken nämns?
Jag menar det dog 6500 slavarbetare vid uppförande utav byggnader inför fotbolls-VM 2022.
Vidare tillämpas sharialagar fortfarande inofficiellt, det tillämpas dödsstraff för samkönat sex osv, allt detta med den 17%-iga ägaren av VAGs överinseende.
Men, kommuner och statliga myndigheter samt företag och privatpersoner kör gärna VAG, betyder det att dom på samma vis som Teslaförare beläggs med att stå bakom Elons politik och uttalanden?
Det borde ju vara så med antiteslaretorik.

Provkör, jag tror inte att ni blir besvikna alls på en Model Y.
Senast redigerat av The-GOAT (för 5 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

980 Inlägg
för 2 timmar sedan
#10
The-GOAT skrev:
Om media gick på lika idogt gällande andra bilfabrikats ägare och företagens agerande tror jag att narrativet skulle se mycket annorlunda ut.
Elon äger ca 13% av aktierna i Tesla.
Emiren av Qatar äger 17% av aktierna i VAG.
Toyota har joint venture med kinesiska statens bilmärken, FAW & GAC.
GM, Stellantis, Hyundai/KIA, BMW, MB, VAG, Geely (Volvo Polestar Lync) mfl valde att ha kvar sin biltillverkning i Ryssland efter kriminvasionen 2014 fram till den fullskaliga invasionen 2022.
När den fullskaliga invasionen inträffade fortsatte de flesta av de då närvarande biltillverkarna att fortsätta tillverka sina bilar i krigsförande Ryssland, Elon valde att tillhandahålla starlink för det ukrainska folket.
Utöver det finns det andra aspekter kring avgasfusk hos flera av ovan nämnda tillverkare, barnarbete hos KIA/Hyundai 2022, samt flera andra negativa händelser hos andra tillverkare.
BMW ägs av familjen Quandt där huvudägaren Johanna Quandt var en framstående prominent medlem i NSDAP, hon var huvudägare fram till sin död 2015 och har aldrig bett om ursäkt för vad som hände under WWII, däremot har hon fått medalj av Tyskland för att hon är en framstående företagare. Från 2015 är hennes barn ägare till BMW, dom kan givetvis inte hållas ansvariga på något vis.
I jantesverige är det i regel väldigt viktigt att lyfta fram att Elon är världens rikaste man när Tesla nämns.
Märkligt att man inte nämner Tamim bin Hamad Al Thani och hans politik var gång VAG eller dess olika bilmärken nämns?
Jag menar det dog 6500 slavarbetare vid uppförande utav byggnader inför fotbolls-VM 2022.
Vidare tillämpas sharialagar fortfarande inofficiellt, det tillämpas dödsstraff för samkönat sex osv, allt detta med den 17%-iga ägaren av VAGs överinseende.
Men, kommuner och statliga myndigheter samt företag och privatpersoner kör gärna VAG, betyder det att dom på samma vis som Teslaförare beläggs med att stå bakom Elons politik och uttalanden?
Det borde ju vara så med antiteslaretorik.

Vi har ju Mercedes/Daimlers historia under 40-talet, eller typ att Hitler var väldigt delaktig till att VW existerar. De 2 företag som, väldigt överlägset, bidrog till flest döda från axis-sidan under WWII var BMW och Mercedes/Daimler, det glömmer folk ofta när dom kommer i sina "premiumbilar"..
Sen ska man ju inte glömma fascisten Henry Ford, värre nazi-kramare fanns väl inte i USA.
Alla bilmärken har sin historia, och även nuvarande status är verkligen problematisk bland många märken. Jag gillar inte Tesla alls, eller Trump, men att folk hoppade på Musk bara för att han tog sida med Trump är ju bara löjligt. Identitetspolitik är vansinne, dessutom såg Musk affärsmöjligheter och tog dom, precis som vilken slipad affärsman som helst skulle göra. Och precis som flera framstående personer gjorde med Biden, men det talas det inte högt om som vanligt.

Och hur många åker kinesisk bil tillverkad av statligt ägda företag, och glömmer fort bort att Kina är en totalitär diktatur?

Så KenthIJ2, välj bort Tesla om du inte tycker om bilen, men lägg identitetspolitiken åt sidan tycker jag.

Sen en liten personlig åsikt, 6500 slavarbetare tror jag är en kraftig underdrift.
Senast redigerat av MrHyde (för 2 timmar sedan)

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

110 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#11
Ja, som jag skrev och misstänkte...
Så har många företag mer eller mindre osympatiska lik i garderoben.

Jag är såpass gammal och i bilhandlar ärenden, konservativ så om jag vill provköra en Toyota så uppsöker jag en Toyota handlare och dito för VAG, Volvo etc men...

Vart vänder jag mig lämpligast och tryggast för att testa Tesla model Y ?
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 1 timme sedan)


Sök