Tömma ur olja vid kamaxel byte Volvo B230

R_Aidantausta
3 juni 2008 · 51 Inlägg

Tänkte utföra ett kamaxelbyte imorgon.
Behöver jag då tömma ur oljan innan jag lyfter på topplocket för att komma åt kamaxeln?
Detta på en b230F men bör vara samma sak på alla 8ventilers Volvo b230 motorer.

Denna fråga pga oljan nyligen är bytt.

Yttligare en fråga, som jag har förstått så behöver jag ett mothål för att få bort kamdrevet, det är ju enkelt fixat med tex en mejsel genom något hål i drevet el liknande. Men när kamaxeln ska lös så läste jag något i Haynes om något verktyg för att trycka ner axeln eller liknande, är detta nödvändigt?

FLindgren
3 juni 2008 · 5 089 Inlägg

det ska inte behövas tomma ur oljan, och det är ju bara att sätta en stor polygrip på hjulet för att hålla fast det. och ja det finns en speciellt "press" som man ska trycka ner kammen med, men det kanske går att trycka ner den såpass mycket själv att man kan sätta i skruvarna och dra lite försiktigt

Senast redigerat av FLindgren (3 juni 2008)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
R_Aidantausta
3 juni 2008 · 51 Inlägg

Jo kamdrevet är ju inga större problem.

Men det där med att axeln ska pressas ner verkar dessto värre..
Någon som kan bekräfta om det går utan detta verktyg?

twin_cam Smålänning
3 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Inte behöver du tömma oljan för att byta kamaxel... Inte lyfta toppen heller... Se bara till att hålla det rent och fint under ventilkåpan medans du grejar smile

Behövs inga specialverktg för att dra åt kamaxeln, men när du ska justera ventilspelet behövs det som sagt ett specialverktyg.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tic
3 juni 2008 · 153 Inlägg

Ska du bytta kamaxeln  så behöver du INTE lyfta toppen , behöver heller inte byta olja...//Nenne

Tuned By Nenne !!
R_Aidantausta
3 juni 2008 · 51 Inlägg

Med topplock menar jag ventilkåpan så givetvis har jag förstått att toppen inte behöver lyftas smile

Är justering ventilspelet någon som är nödvändigt vid byte av axel? Det är en A-kam jag tänkt prova på, sitter M-kam orginal.

Losgard
3 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Ett lite tips är att lägga i papper/trasor på ställen där t.ex en liten elak mutter kan trilla ner. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
3 juni 2008 · 137 Inlägg

Oftast stämmer ventilspelet bra när man skiftar mellan olika originalkammar. De har samma bascirkel och bra toleranser så då brukar det stämma rätt bra.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
R_Aidantausta
3 juni 2008 · 51 Inlägg

Okej, aa men jag får väl kontrollera spelet iaf så man ser att det iaf ligger inom gränserna.
A-kamen har ju ingen riktigt större skillnad från m, då den sitter i förgasar modellen av b230 men ska tydligen ge lite mer bottendrag på en b230f

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang